Search
Close this search box.

A/B Test | Uitleg & Tips

AB testen

Wat is een A/B test?

Het uitzetten van een A/B test is een methode waarbij twee verschillende versies van een specifiek element, of een complete landingspagina met elkaar worden vergeleken.

Bezoekers worden willekeurig ingedeeld in twee groepen van gelijke omvang om aan te tonen welke variant het behalen van het gewenste doel het meest bevorderd.

Belangrijk bij een A/B test

Let er op dat je de test voor groep A en groep B gelijktijdig uitvoert.

Veel mensen die starten met A/B testen, of tenminste denken dat ze dit doen, doen dit door verschillende periodes met elkaar te vergelijken. Ze testen bijvoorbeeld deze maand variant A en volgende maand variant B.

Sorry, maar dit is een verhaaltje van de appels en peren.

Het is heel begrijpelijk dat je de data uit Google Analytics vergelijkt met eerdere meetperiodes.

Om bijvoorbeeld deze maand variant A te gebruiken en volgende maand variant B te testen.

Maar….

Is dit dan wel een eerlijke vergelijking?

Hoe zit het met het weer, vakanties, belangrijke actuele gebeurtenissen? 

Denk bijvoorbeeld aan het Coronavirus, het EK voetballen, sneeuwval, trends op Social Media en zo kunnen we nog duizenden andere factoren bedenken.

Het vergelijken van meetperiodes kan een goede methode zijn om de voortgang te bekijken, maar houd altijd in je achterhoofd dat deze vergelijking niets meer is dan een indicatie en je zonder het meenemen van andere factoren nooit de uiteindelijke conclusie kan/mag trekken.

Je kan nooit een winnende variant uitkiezen op basis van twee verschillende meetperiodes.

Zo werkt een A/B test het beste

Je hebt waarschijnlijk al talloze ideeën hoe jouw website beter kan, maar voordat je begint met het opzetten van je A/B test is het belangrijk dat je nog enkele zaken in kaart brengt.

Heb je nu nog totaal geen idee welke elementen je kunt testen voor je A/B test? Geen probleem, ik geef je later in het artikel talloze ideeën.

Maar…

Laten we eerst kijken welke zaken je in kaart moet brengen.

Dit heb je nodig voor betere resultaten uit je A/B testen

  • Inzicht in het aantal websitebezoekers
  • Helderheid over het conversiedoel
  • Inzicht in je funnel

Aantal bezoekers

Of je wat hebt aan de resultaten van je A/B test hangt af van hoe je het opzet (daar helpen we je in deze gids mee) en hoeveel bezoekers je hebt.

Het aantal bezoekers dat “meedoet” aan de test, bepaalt uiteindelijk hoe betrouwbaar de uitkomst is.

Stel dat ik een test doe en er doen 100 mensen aan mee, is de uitkomst dan net zo betrouwbaar als ik dezelfde test doe, maar dan bij 10.000 mensen?

Precies. 

Hoe meer bezoekers aan de A/B test deelnemen, hoe betrouwbaarder de resultaten uiteindelijk zijn.

Hoeveel bezoekers heb je nodig?

Of je wat hebt aan de resultaten valt per situatie te betwisten.

In mijn ogen (en ervaring) kunnen ook kleine A/B testen (aan minder dan 1.000) mensen je helpen, maar zijn de resultaten minder betrouwbaar.

Je zult zien dat hoe langer je test duurt, hoe meer de resultaten kunnen veranderen. Zo kan een test in de eerste dagen vooral variant A als winnaar aanwijzen en enkele weken later toch blijken dat variant B de wedstrijd met een mijlenverre voorsprong wint. 

Voordat je een A/B test opstart, doe je er daarom verstandig aan te onderzoeken hoeveel bezoekers je elke maand krijgt op de desbetreffende pagina.

Door dit van tevoren in kaart te brengen weet je al voordat je start, hoelang de test ongeveer zal duren.

Hoe meer bezoekers, hoe sneller je tot betrouwbare resultaten komt.

Bereken het aantal benodigde bezoekers

Voor het berekenen van het aantal benodigde bezoekers voor je A/B test is er geen perfecte methode, maar de volgende stappen geven je een goede indicatie.

Dit heb je nodig:

  • Het verwachte conversiepercentage
  • Het minimale effect
  • Het aantal variaties
  • Het aantal dagelijkse bezoekers
  • Een testgroep

Het verwachte conversiepercentage

Wat is het gemiddelde conversiepercentage van de pagina die je meeneemt in de A/B test? Jouw conversiepercentage kun je terugvinden in je Google Analytics rapporten.

Het minimale effect

Welk minimaal effect wil je terugzien? Stel dat je zelfs de kleinste verhoging of verlaging in je conversiepercentage wilt zien (1%), dan zal de test langer duren.

Het aantal varianten

Met hoeveel varianten wil je tegelijkertijd testen? Hoe meer varianten je test, hoe langer het duurt.

Dagelijkse bezoekers

Hoeveel bezoekers krijgt de pagina gemiddeld per dag?

De testgroep

Hoeveel procent van je bezoekers wil je meenemen in de test?

Helderheid over het conversiedoel

Je kunt wel A/B testen, maar wat test je dan?

Laten we eerst kijken met welk doel je jouw A/B test opzet.

Welke gewenste actie heb je voor ogen, oftewel, welke conversie?

Wanneer je het hebt over je conversiedoel dan is het belangrijk dat je in kaart brengt of je werkt met harde of zachte conversies.

Het verschil?

Harde conversies

Harde conversies zijn eigenlijk de uiteindelijke actie die je wenst. Bijvoorbeeld een inschrijving op je nieuwsbrief, het kopen van je producten of het aanvragen van een offerte.

Zachte conversies

Zachte conversies, of ondersteunende conversies kun je zien als acties om je uiteindelijke doel te behalen. Bijvoorbeeld klikken op een knop, het bekijken van een video, etc.

Inzicht in je funnel

Met je A/B test heb je eigenlijk, maar 1 doel en dat is het bevorderen van bepaald gewenst gedrag. Maar om tot dit gedrag te komen, doorloopt jouw bezoeker verschillende stappen.

Dit alles heeft te maken met je funnel.

Bovenaan in de funnel bevinden zich de kleine stappen, de zachte conversies, onderaan de funnel komt de harde conversie, het uiteindelijke doel.

Een funnel brengt als het ware alle stappen in kaart. Van welkom op de website, tot bedankt voor de betaling.

Zo heb je een onderscheid tussen twee verschillende funnels. Je hebt de marketing funnel. Deze funnel is verantwoordelijk voor de marketing en branding. En je hebt de sales funnel. Deze funnel pakt het stokje over zodra een bezoeker een lead is geworden. 

Door je funnel te kennen, weet je welke zachte conversies nodig zijn, om je uiteindelijk doel te behalen.

Klaar voor je (eerste) A/B test?

Je hebt net in de vorige stappen de volgende elementen in kaart gebracht:

  • Het aantal dagelijkse websitebezoekers
  • Jouw gewenste conversiedoel
  • De funnel op je website

Dit betekent dat je klaar bent voor je (eerste) A/B test. Maar waar begin je? Hoe kom je op ideeën?

100 Ideeën voor jouw A/B test

Later deel ik 4 zeer geslaagde casestudies met je, welke je ook op nieuwe ideeën zullen doen komen.

In deze sectie wil ik vooral stilstaan bij hoe je zelf tot nieuwe ideeën komt.

Hoe beter jij namelijk wordt in het achterhalen van de juiste elementen om te testen, hoe vaker en makkelijker je een A/B test kunt opstarten.

Hoe kom je zelf op ideeën?

Bekijk de complete lijst van alle elementen en probeer per element zoveel mogelijk ideeën op te schrijven. Stel hypotheses: Als ik X verander, dan doet men X. 

Schenk eens aandacht aan de volgende elementen:

  • Kleuren
  • Knoppen
  • Formulieren
  • Lettertypen
  • Tekst grootte
  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Afleidende elementen (social media links)

Je hebt nu talloze ideeën voor je A/B test…

Laten we nu eens kijken welke software je nodig hebt.

Haal het maximale uit je A/B test

Als je gebruikmaakt van Webnemer dan kun je standaard ieder element op je website A/B testen. 

Maak je geen gebruik van Webnemer, wat zonde is natuurlijk, kijk dan eens of de volgende software voor jou geschikt is.

Houd er rekening mee dat je voor dit soort software moet betalen. Kijk goed naar de kosten en baten voordat je een keus maakt.

Handige A/B test plug-ins

Maak jij gebruik van WordPress, onderzoek dan eerst welke plug-ins je op dit moment gebruikt of overleg dit met diegene die je website beheert of heeft gebouwd.

Zo kan het zijn dat je een pagebuilder gebruikt of een configuratie die niet samenwerkt met bepaalde plug-ins.

A/B test software

Maak je geen gebruik van WordPress of wil je liever geen plug-ins gebruiken? Kijk dan eens naar de volgende software:

Heb je jouw A/B test software gekozen? Laat je dan inspireren door onze A/B test casestudies.

A/B test Casestudies

Dat zelfs de kleinste wijziging een mega impact kan hebben, dat hebben we in al die jaren wel mogen ervaren.

Wees niet getreurd als jouw A/B test niet direct het gewenste resultaat oplevert. Blijf doorgaan met testen en blijf vertrouwen.

In the end, ben jij diegene die wint.

Benieuwd welke bedrijven al eens wonnen met slimme A/B testen? 

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Vind je het lastig? Laat je helpen door een online marketing coach.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf