Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Het effect van een succesvolle A/B test (+428,57% conversie) 

Je zal het maar meemaken. Je past een stukje tekst aan op je website en plots profiteer je van 4,3 keer zoveel leads. Een simpele A/B test, een kleine wijziging en POEF – een conversie stijging van 428.57%

En dan te bedenken dat het nog geen 5 minuten werk heeft gekost.

Heb jij een website, dan wil je ook conversies. Met andere woorden, je wilt dat je bezoekers iets doen.

Je dienst kopen, een offerte aanvragen, zich inschrijven op je nieuwsbrief en ga zo maar door.

Wil je meer uit je website halen, lees dan verder en ontdek:

  • Welke wijziging voor ons resulteerde in een conversiestijging van 428.57%;
  • Wat jij zelf kunt doen om ook je conversies aanzienlijk te laten stijgen
  • Welke tools jou helpen om keer op keer meer uit je website te halen.

Inhoud

Wat is een A/B test en waar moet je op letten?

Het uitzetten van een A/B test is een methode waarbij twee verschillende versies van een specifieke landingspagina met elkaar worden vergeleken om zo de effectiefste aan te kunnen wijzen.

Bezoekers worden onbewust ingedeeld in twee groepen van gelijke omvang om aan te tonen welke variant het vaakst het gewenste doel weet te behalen.

Sta je op het punt om een A/B test uit te voeren? Let er dan op dat je de test voor groep A en groep B gelijktijdig uitvoert.

Op dit gebied de mist in gaan klinkt misschien als een beginnersfout, maar je zult niet de eerste zijn die op basis hiervan verkeerde conclusies trekt of veel tijd en energie investeert zonder dat het waardevolle input oplevert.

Maak je gebruik van de juiste afbeelding? Heeft je Call To Action button wel de juiste kleur en kunnen je teksten nog effectiever? Alle benoemde elementen hebben invloed op het behaalde conversiepercentage.

Wil je het effect van een wijziging meten met een A/B test?

Schrijf voor ieder element op je website een eigen hypothese uit en pas er tijdens iedere test maximaal één aan om het effect nauwkeurig te kunnen bepalen.

Het omzetten van meerdere elementen tegelijk is onverstandig aangezien in het vervolg niet vast te stellen is welk element nu verantwoordelijk gehouden kan worden voor welk effect.

De route naar conversie optimalisatie van je website kent vele zijwegen en is allesbehalve een sprint. Er bestaan meerdere methodes dit te bewerkstelligen en je staat er niet helemaal alleen voor.

Met deze tools haal je het maximale uit je A/B test

Hoe aantrekkelijk het uitvoeren van een A/B test ook klinkt, wij kunnen ons er alles bij voorstellen dat je met je handen in het haar zit wanneer je deze zonder enige hulp mag uitvoeren.

Een situatie die gelukkig te voorkomen is dankzij verschillende praktische tools die gemakkelijk online te vinden zijn, ongeacht de partij waar je je website host.

Zo vormen de Visual Website Optimizer en Nelio AB Testing complete hulpbronnen die je, tegen betaling van een kleine prijs, bijstaan in het behalen van waardevolle resultaten waarmee jij je conversie weet te verhogen.

Beschouw deze aankoop als een investering in de toekomst die zichzelf op termijn meer dan terug weet te betalen.

Extra tip richting conversieoptimalisatie: verleng de duur van je testperiode om steeds meer en waardevollere input te verzamelen.

Val, sta op, probeer en blijf (A/B) testen!

Dat een wijziging waarbij het dikgedrukt weergeven van het woord gratis in een online banner voor ons voldoende bleek voor een conversiestijging van ruim 428% toont het allemaal aan: details maken het verschil!

Het vinden hiervan vraagt om een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen. Ga aan de slag met het stellen van hypotheses. Probeer, val om, sta weer op, onderzoek en geef vooral niet op.

Neem de tijd voor het finetunen van ieder individueel aspect en smelt deze samen totdat je eigen succesformule ontstaat.

Duurt deze zoektocht je te lang? Daag ons uit en ontvang ons online marketing advies.

Challenge accepted!

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter