Meer klanten met Google Analytics

Gebruik je Google Analytics op de juiste manier dan kan het informatie over je bedrijf geven die je zelf niet voor mogelijk hield.

Sterker nog: met Google Analytics komen cijfers en feiten boven water, die niemand anders je kan geven.

Waar komen je bezoekers vandaan, welke marketingcampagnes werken het beste en zijn al jouw acties wel echt winstgevend?

Wie zegt dat jij niet veel te veel tijd in zaken stopt die je niets opleveren? Of dat je geld aan het verbranden bent omdat je wel de groei ziet, maar eigenlijk niet zeker weet of dat het wel door die dure adverteercampagne komt?

google analytics haalt de twijfel weg, het is de adviseur die wél altijd gelijk heeft.

Waarom?

Omdat Google Analytics niet communiceert in meningen of eigen belangen, maar in feiten en cijfers.

Het enige nadeel…

Hoe zorg je ervoor dat de cijfers ook daadwerkelijk kloppen en hoe vind je de juiste data om besparingen door te voeren of andere keuzes te maken?

Als je daar nu geen antwoord op hebt, ben je toe aan meer inzicht.

Inzicht in je klanten en bezoekers, alle cijfers met resultaten en de effectiviteit van je website. Dat is precies wat Google Analytics je allemaal biedt.

Wat is het doel van Google Analytics?

Google Analytics is bedoeld om antwoord op jouw vragen te geven, niet om antwoord te vinden zonder de vraag te stellen.

Wat wil je uit de data halen?

Op welke vragen zoek jij een antwoord?

Voor je het weet, staar jij je uren blind op interessante data (tenminste zo voelt het dan), zonder daadwerkelijk antwoord te krijgen op je vragen en zonder daadwerkelijk met strategische acties te komen.

Wil je effectief met Google Analytics werken, laat het dan antwoord geven op de vragen die je hebt.

Welk bezoekerskanaal is het meest effectief, welke campagnes leveren de meeste bezoekers en klanten op en welke pagina houdt de meeste de verkopen tegen?

Google Analytics kan het complete koopproces van jouw bezoekers blootleggen. De informatie die je daarmee krijgt is van onschatbare waarde.

Waarom zou je alleen investeren in marketing voor de resultaten, als je er gratis ook nog eens extra kennis uit haalt?

Hoe waardevol is het als je exact weet hoe iemand als bezoeker een klant is geworden?

Dat jij straks exact weet welk social mediabericht je die extra klant heeft opgeleverd, welke pagina’s jouw potentiële klant bezoekt voordat deze contact opneemt en welke pagina’s jouw online succes nu (nog) in de weg liggen.

Het succesverhaal van de één is nooit een garantie voor hetzelfde resultaat van een ander. Dit is ook de reden dat veel ondernemers zonder succes veel tijd en geld in hun marketing stoppen, zonder eigenlijk precies te weten wat écht werkt.

Natuurlijk kun je jouw omzet zien stijgen en kom je met een sterk onderbuikgevoel een heel eind, maar het is prettiger om in cijfers terug te zien wat daadwerkelijk werkt... of niet?

Hoe helpt Google Analytics je aan klanten?

Denk eens aan je eigen koopgedrag. Wat bepaalt jouw keuze voor leverancier of dienstverlener?

En als je aan je klanten denkt, wat bepaalt hun keuze dan?

Elke klant doorloopt weer andere stappen voordat hij contact met jou opneemt of één van je producten koopt.

Ga je slim om met de Google Analytics data, dan weet je welke stappen je klanten doorlopen en maak je daar effectief gebruik van. Je haalt belemmerende stappen of factoren weg en helpt het gehele proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Door te leren kijken naar het proces en niet de losstaande elementen, zul je ontdekken waar het nu misloopt en waar de grootste groeikansen liggen.

Heb je dit alles goed in de gaten en benut je elke maand weer de kansen die je uit de Google Analytics data haalt, dan houdt niets jouw groei nog tegen.

Hoewel soms een klein element of de kleinste wijziging een verschil kan maken, heeft dat kleinste verschil soms wel de grootste impact.

Bedenk zelf maar wat het voor jou zou betekenen als je volgende maand plots twee keer zoveel klanten kreeg.

Hoe je Google Analytics verwerkt in je marketingmix

Zonder een sterke marketingmix heb je eigenlijk geen fluit aan je Google Analytics account.

Natuurlijk is het prachtig om al die cijfers en statistieken te zien, maar het is leuker als je wat met die cijfers kan doen.

Google Analytics is de adviseur die je marketingmix bepaalt en bijstelt. Doordat jij weet welk kanaal je de meeste klanten oplevert, weet je ook hoe je hier op kunt sturen.

Of je nu zelf de marketing doet, je een marketingteam hebt dat je ondersteunt of het uitbesteedt aan een bureau; zorg in ieder geval dat je weet wat werkt.

Gebruik Google Analytics ook in jouw Online Marketingmix

Ook jij kunt inzicht krijgen in je bezoekers, klanten en het werken aan meer groei. Welke strategie of marketingmix uiteindelijk jouw succes gaat bepalen hangt af van je bedrijf en klanten.  

Benieuwd hoe dat werkt? 

Onze laatste Google Analytics tips

Video's

Blog berichten

UTM-Codes

UTM-Codes binnen Google Analytics (altijd perfect inzicht)

Je bent vastbesloten om vol in je marketing te duiken en laat er dan ook geen gras over groeien. Naast het drukken van flyers en het dagelijks versturen van vele mailtjes laat je meermaals van je horen via Facebook, Twitter, Youtube en Instagram. Goed bezig! Maar is het je ook duidelijk wie er op je…

hoe-werkt-google-analytics

Hoe werkt Google Analytics? + 10 slimme expert tips

Je website krijgt bezoekers, maar je weet totaal niet wat ze op je website uitspoken? Ontdek dan hoe jij Google Analytics strategisch gebruikt, voorkom de meest gemaakte fouten en ontvang de 10 experts tips van de online marketeers van IMGemak.

Google Analytics Uitleg (voor beginners + 4 expert tips)

Google Analytics Uitleg (voor beginners + 4 expert tips)

Ik leg je uit hoe Google Analytics werkt en neem je stap voor stap mee. Je ontdekt de belangrijkste Google Analytics stappen, instellingen, tips en uitleg