Search
Close this search box.

6 Slimme Neuromarketing Technieken voor Ondernemers

neuromarketing technieken

Wat is neuromarketing?

Eigenlijk is neuromarketing een onderzoeksvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde marketingcampagne is geweest. Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.

Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.

6 Krachtige Neuromarketing technieken

De technieken die we samen behandelen komen uit de psychologie. Het zijn technieken die een enorme impact hebben op ons brein. Het zijn de technieken waarmee je gemakkelijk je klanten overtuigt of hun keuzes beïnvloedt. Gebruik ze met zorg.

1 | Anchoring effect

Het anchoring effect is een cognitieve bias (denkfout) die optreedt wanneer mensen bij het nemen van beslissingen te veel vertrouwen op het eerste stukje informatie dat ze ontvangen (het “anker”).

Bijvoorbeeld, als je in een winkel een jurk ziet die € 100 kost, zul je waarschijnlijk denken dat €50 goedkoop is en €200 duur.

Ook al heeft de waarde van de jurk niets te maken met het anker (€100), toch beïnvloedt deze prijs je waarneming.

2 | Het Decoy-effect

Het Decoy Effect is een cognitieve bias die optreedt als mensen keuzes maken op basis van irrelevante informatie.

Laten we, om het Decoy-effect beter te begrijpen, eens naar een voorbeeld kijken.

Je wilt een nieuwe telefoon kopen en overweegt twee opties:

  • Optie A: €500 met 8GB opslag
  • Optie B: €600 met 9GB opslag

Wat zou je kiezen?

Grote kans dat je voor optie A gaat.

Wat als we er nu een optie aan toevoegen?

  • Optie A: €500 met 8GB opslag
  • Optie B: €600 met 9GB opslag
  • Optie C: € 695 met 16GB opslag

Optie B is overduidelijk de slechtste keuze. Door deze optie toe te voegen voelt optie C plots als een nog veel betere deal.

3 | De base value neglect

4 | Het Ikea Effect

Het Ikea effect is een cognitieve bias die optreedt wanneer mensen een hogere waarde hechten aan iets dat ze zelf in elkaar gezet hebben, zoals een meubelstuk van Ikea, dan aan iets dat voorgemonteerd is.

In een studie werd proefpersonen gevraagd Lego figuren in elkaar te zetten. Daarna werd hen gevraagd hoeveel ze bereid zouden zijn te betalen voor hun eigen figuurtje of voor een soortgelijk figuurtje dat door iemand anders was voorgeassembleerd.

De proefpersonen waren bereid meer te betalen voor hun eigen figuur, ook al was die identiek aan de voorgemonteerde figuur.

De reden hiervoor is dat de proefpersonen tijd en moeite hadden gestoken in het zelf in elkaar zetten van de figuur en die daardoor hoger waardeerden.

5 | Het endowment effect

Het endowment effect is een cognitieve bias die optreedt wanneer mensen een hogere waarde toekennen aan iets dat ze al bezitten dan aan iets dat ze niet bezitten.

Bijvoorbeeld, je bent misschien bereid je auto voor € 10.000 te verkopen, maar je zou niet bereid zijn dezelfde auto voor € 10.000 te kopen.

6 | Framing

Het framing effect is een cognitieve bias die optreedt wanneer mensen beslissingen nemen op basis van hoe het probleem wordt voorgesteld, in plaats van op basis van de werkelijke feiten.

Stel bijvoorbeeld dat je het hoofd van een bedrijf bent en je overweegt twee kandidaten voor een baan.

  • Kandidaat A: heeft 70% kans op succes
  • Kandidaat B: heeft 30% kans op mislukking

Welke kandidaat zou je kiezen?

De kans is groot dat je kandidaat A kiest, ook al zijn de kansen op succes en mislukking gelijk.

Hoe jij deze techniek kunt toepassen voor jouw bedrijf, leg ik je uit in de video.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf