Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

4 Veelgemaakte Fouten bij het opzetten van een Adwords Campagne

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-04-2018   |   

Veel beginnende gebruikers denken dat Adwords een eenvoudig systeem is waarbij ze geen hulp van anderen nodig hebben.
Wat kan er nou moeilijk zijn aan het toevoegen van enkele woorden en het bedenken van advertenties?

De praktijk laat zien dat alles draait om details. Haastig werk dat niet detailbewust wordt uitgevoerd, resulteert niet in de een geldverdienende machine maar een inefficiënte kostengenerator die het toekomstig gebruik van Adwords Campagnes ontmoedigt.

Fout 1 Selectie van te algemene zoekwoorden

Na kennismaking met een Google Adwords-account beginnen de gebruikers al snel zoekwoorden in te voeren. De natuurlijke neiging van beginnende adverteerders is het gebruik van algemene zoekwoorden omdat ze denken dat potentiële klanten juist deze woorden gebruiken.

Hoewel deze aanpak in zeldzame gevallen juist kan zijn (bijv. in geval van branding of het oprichten van een informatieve pagina) resulteert dit in de meeste gevallen echter tot geldverspilling.

In zulke gevallen schiet het gebruik van dergelijke algemene zinnen en een link naar de landingspagina van een bepaald product zijn doel voorbij. Dit omdat zelfs wanneer een gebruiker besluit om naar de betreffende pagina te gaan, hij na het bekijken van het aanbod verder blijft zoeken tot hij genoeg informatie heeft om een aankoop te doen.

Het gebruik van zeer algemene trefwoorden is dus alleen zinvol als we naamsbekendheid op willen bouwen of artikelen hebben die voor de klant van educatieve waarde zijn. In zo’n geval kunnen we deze persoon vragen zijn e-mailadres op te geven om in de toekomst, wanneer de klant de branche beter heeft leren kennen, dit adres te gebruiken voor het adverteren van onze producten of kunnen we potentiële klanten direct aanmoedigen tot aankoop na het lezen van ons aanbod, met alle voordelen van het product waar de klant gevoelig voor is. In overige situaties is gebruik van het woord “laptop” een eenvoudige manier om geld uit te geven zonder aanmerkelijk resultaat.

Fout 2 Te weinig advertenties binnen een groep

De tweede fout is meestal geen gevolg van een gebrek aan belangstelling, maar vaak van een verkeerd werkstadium. Het plaatsen van advertenties blijkt meestal een van de laatste stappen binnen de voorbereiding van het Adwords-account, met als gevolg dat de reeds vermoeide adepten van internet marketing zich beperken tot het toevoegen van slechts één advertentie aan de reclamegroep.

Wat heeft dit tot gevolg?

Er wordt slechts één reclamevariant getest, hetgeen de mogelijkheid tot een hogere CTR en dus een hogere winst wegneemt. Hoe kunnen we immers weten dat de tekst die wij bedacht hebben de beste beschikbare optie is en onze klanten die net zo leuk zullen vinden als wij?

Aan de andere kant kan een overschot aan verschillende reclames er weer voor zorgen dat de beste keuzes lang op zich zullen laten wachten vanwege de lage populariteit van zoektermen in een bepaalde campagne. Aanbevolen is daarom een gematigde benadering waarbij je kiest voor 3 advertenties inclusief mobiele versies, gevolgd door het uitvoeren van Adwords-experimenten. Met deze aanpak kan de effectiviteit van reclames dus zowel op klassieke apparaten als op smartphones of tablets (deze kan nog wel eens verschillen) worden gemeten.

De toevoeging van experimenten biedt daarbij de mogelijkheid om de advertenties proportioneel weer te geven (gebruiker 1 ziet dan bijvoorbeeld versie A en gebruiker 2 versie B) zodat de gegevens relevanter zullen zijn. Experimenten kunnen worden opgestart via het tabblad “alle instellingen” in het instellingen-menu van de betreffende campagne.

Fout 3 Onjuiste zoekwoordopties

Tijdens het bepalen van zoektermen voor ons account kunnen we kiezen tussen verschillende zoektypen, die een soort richtlijnen vormen voor het Adwords-systeem en aan hem doorgeven in welke gevallen we de concurrentie voor het tonen van de reclame aan willen gaan. Adwords beschikt over de volgende zoektypen:

  • Breed zoeken;
  • Modifier voor breed zoeken;
  • Woordgroep;
  • Exacte zoekwoord;
  • Uitsluitingszoekwoord;

De details van de afzonderlijke typen worden zeer goed door het Adwords-Helpcentrum omschreven. Helaas blijkt uit de praktijk dat weinig mensen deze informatie goed lezen en vooral de opties “breed zoeken” en/of “modifier voor breed zoeken” toepassen. Om deze fout beter te kunnen begrijpen, stellen we ons voor dat we aan ons account een zoekwoord met type “breed zoeken” hebben toegevoegd, bijv. “schoolboeken”.

Na twee weken heeft het woord een CTR van 11,41%, m.a.w. 11 op de 100 mensen hebben onze advertentie voor dit zoekwoord aangeklikt; de kosten bedroegen 1.390 PLN terwijl directe conversies 1.610 PLN aan inkomsten genereerden.

Is dit een goed resultaat?

Theoretisch zitten we op de grens van winstgevendheid, maar laten we eens kijken naar de exactere statistieken van dit resultaat (te vinden in het Adwords-account onder het tabblad

Google Adwords Campagne opzetten

Rendementsoverzicht van zoekwoorden

Zoals blijkt uit de tabel, is het eindresultaat van het zoekwoord “schoolboeken” opgebouwd uit één frase met hoog rendement, één die de meeste kosten genereert en één die rendabiliteit benadert. Ook door het gebruik van de breed-zoeken optie konden we tot de conclusie komen dat zoekwoorden gerelateerd aan schoolboeken niet effectief zijn en de kans op winst door de frase “goedkope schoolboeken” wegnemen. Dus als je belang hebt bij een efficiënte verdeling van het budget raad ik dergelijke analyses aan, evenals wijziging van de zoekwoordoptie naar “exact zoekwoord”; bij voorkeur beide varianten tegelijkertijd.

Fout 4 Geen beperking van de weergave van remarketing advertenties

Is het je wel eens overkomen dat je een webwinkel had bezocht, het aanbod had bekeken en vervolgens voortdurend werd lastiggevallen door reclames, ongeacht de pagina waarop die je bezocht?
Raakte je na een week van onophoudelijke advertenties meer overtuigd van een aankoop of groeide juist eerder jouw irritatie en woede door deze onbeschaafde aansmeerpogingen?

De redenen van dit soort gedrag zijn niet altijd slechte bedoelingen van de persoon die de remarketing campagne regelt, maar eerder de begininstellingen van het account, die nagenoeg onbeperkte (behalve door het budget) advertentieweergaven veroorzaken. Daarom adviseren wij, om het tegengestelde effect te vermijden, naar de instellingen van de remarketing campagne te gaan en het aantal weergaven te beperken. Zo voorkom je niet alleen boze gebruikers maar verbeter je ook de kwaliteit van het account doordat het aantal weergaven per hoeveelheid kliks omlaag gaat en de CTR stijgt.

De in deze samenvatting genoemde fouten zijn maar het topje van de ijsberg, maar het vermijden zal leiden tot aanzienlijk lagere kosten van de campagne, verbetering van de accountkwaliteit en verandering van een kostengenerator in een solide inkomstenbron voor het bedrijf.

Dit artikel is geschreven door: Aleksander Szafranski, e-Commerce Marketing Specialist at Divante

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter