Beginnen met Affiliate marketing | Compleet stappenplan

Voordat je begint met affiliate marketing

Als je online geld wilt verdienen, of op zoek bent naar een passief inkomen, is een van de gemakkelijkste manieren om dat te doen via affiliate marketing.

Affiliate marketing is eenvoudigweg het promoten van andermans producten of diensten in ruil voor een commissie.

Dit kan een commissie zijn voor iedere bezoeker die je stuurt, of wanneer iemand via jouw affilate link een product koopt.

Hoe kom ik aan affiliate links?

Voordat je kunt beginnen met affiliate marketing dien je jezelf aan te sluiten bij een affiliate programma of affiliate netwerk.

Uiteindelijk krijg je van de adverteerder een affiliate link welke je vervolgens via talloze kanalen probeert te promoten.

Welke producten zijn er voor affiliate marketing?

Er zijn letterlijk miljoenen producten die je als affiliate kunt promoten, van fysieke goederen tot digitale diensten. Je kunt van alles promoten, van Amazon producten tot de nieuwste iPhone.

Zoek vooral naar relevante producten die passen bij jou gekozen niche. Hoe dat precies werkt, leg ik je later uit.

Hoe begin ik met affiliate marketing?

Hoe kun je met affiliate marketing beginnen? Hoe word jij een succesvolle affiliate marketeer?

Laten we eens kijken naar alle stappen.

1 | Kies je branche

Eerst moet je beslissen in welke bedrijfstak je wilt werken. Kies voor een branche die je kent. Waar je passie ligt en waar je veel over te vertellen hebt.

2 | Zoek affiliate programma’s

De volgende stap is het vinden van affiliate programma’s voor producten of diensten binnen je gekozen bedrijfstak. Dit kun je doen door online te zoeken, of door rechtstreeks contact op te nemen met bedrijven en te vragen of ze een affiliate programma hebben.

3 | Creëer een fundament

Hoewel je vrij bent in je keuze en je jouw affiliate links via talloze kanalen kunt promoten, raad ik je aan een affiliate website te maken.

Via deze website creëer je een fundament. Een fundament waar jij op kunt bouwen. Uiteindelijk wil je namelijk iets opbouwen waar je structureel inkomsten uit haalt.

4 | Onderzoek het koopproces

Onderzoek wat jouw doelgroep motiveert om een product of dienst te kopen. Welke informatie hebben ze nodig, welke overwegingen maken ze en hoe kan jij hen helpen in hun koopproces?

Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als ‘De beste Tosti-ijzers van 2025′, De mooiste televisie – Philips vs Samsung’ etc.

5 | Maak een contentstrategie

De sleutel tot een succesvolle affiliate website is inhoud. Je moet inhoud maken die relevant, interessant en boeiend is voor je doelpubliek.

Deze inhoud moet aansluiten bij de door jou gekozen branche en het aankoopproces van de klant.

Voor het maken van een sterke contentstrategie doorloop je de volgende stappen:

  1. Zoekwoorden onderzoek
  2. Zoekwoorden analyse
  3. Samenstellen van de contentstrategie

5 | De eerste inhoud

Als je een contentstrategie hebt samengesteld kun je beginnen met het schrijven van blogs of SEO-teksten.

Probeer te werken vanuit thema’s. Schrijf eerst alle artikelen over thema A, om vervolgens door te gaan met thema B.

Denk bij het bepalen van de onderwerpen en het schrijven van je artikelen aan de affiliate links.

Uiteindelijk wil je niet alleen kennis delen en je bezoekers van waarde voorzien, maar hen vooral in beweging brengen.

Zij moeten op je affiliate link klikken.

Bedenk voordat je begint met het schrijven, hoe je dit het beste voor elkaar krijgt.

6 | Promoot je website

Nadat je een aantal artikelen geschreven hebt, is het tijd om je website te promoten. Er zijn talloze manieren om dit te doen:

7 | Maak een netwerk

Zorg ervoor dat als je website eenmaal een paar honderd bezoekers per maand krijgt, je start met het opbouwen van je eigen netwerk.

Dit doe je door te starten met e-mailmarketing en listbuilding. Je geeft je bezoekers iets gratis weg, in ruil voor hun naam en e-mailadres. Dit kan een gratis product, e-book of whitepaper zijn.

8 | Creëer je eigen product

Zelfs als je nu geen producten hebt en niet direct producten wilt verkopen, doe je er verstandig aan deze stap te zetten.

Waarom?

Omdat je met een klein beetje extra moeite WEL een eigen product online kunt hebben staan.

In welke branche jij ook met je affiliate marketing avontuur begint of bent begonnen, er is altijd een extra verdienmodel te bedenken.

Schrijf eens 6 opeenvolgende blogs over hetzelfde onderwerp, bundel de content en verkoop hiervan het e-book.

Of, denk eens na wat goed bij jouw affiliateproduct past.

Kun je iets anders erbij verkopen, een ondersteunend product, boekje, een handleiding, video’s of extra tips?

Stel ik heb een affiliate website dat zich vooral richt op het verkopen van een tosti-ijzer. Waarom zou ik dan niet direct een e-book van € 4,95 verkopen met de 38 lekkerste tosti recepten?

Geloof me, dit voelt wellicht op dit moment (nog) niet als de juiste strategie, maar dit gaat wel het verschil maken.

Waarom?

Dit heeft te maken met de volgende stap.

9 | Werk met een groeiversneller

Heb je zelf een online product in handen, al verkoop jij deze voor slechts € 4,95 dan heb je de eerste stap voor écht snel groeien al gezet.

Heb je geen online product, lees dan vooral verder. Het effect van een groeiversneller zal je verbazen.

Wat doet een groeiversneller (met jouw affiliate inkomsten)?

Een groeiversneller is een kleine aankoop die puur bedoelt is om gratis adverteercampagnes te lanceren en harder te groeien.

Gratis?

Ja, hoe dat werkt, leg ik je later uit.

Laten we het eerst over jouw groeiversneller hebben.

Je begint met de basis en zorgt voor een omgeving waarop je gemakkelijk (digitale) producten kunt verkopen.

Heb je deze fundering, dan is het tijd voor de volgende stap.

10 | Gebruik een Sales Godfather

Een Sales Godfather, of SG, is een aankoop die niet te weigeren is. Het is zo’n goede aanbieding of leuk product, dat niemand het zal weigeren.

Met een Sales Godfather zwengel je jouw groeiversneller aan. Heb je geen goede Sales Godfather dan zal je groeiversneller nooit écht van de grond komen.

Hoe bedenk je een eigen Sales Godfather?

Denk eens na over een product dat zeer waardevol is voor je bezoekers en niet duur is. Het gaat bij de Sales Godfather niet om het direct winst maken, maar om net genoeg te verdienen.

Hoe slimmer en beter jouw Godfather, hoe harder jouw affiliate inkomsten, en inkomsten in zijn algemeen, zullen groeien.

Hoe kunnen je affiliate inkomsten harder groeien met de SG?

Bedenk een product (het liefst digitaal) met veel marge, maar een laag aankoopbedrag. Hoe laag dit bedrag moet zijn, hangt af van je branche.

Zorg dat je SG zo goed past bij jouw affilate producten dat bezoekers het niet kunnen weigeren.

Zie het een beetje als de schoensmeer bij die ene goede schoenenzaak. Je hebt net die toffe sneakers gescoord en voor je het weet reken je niet alleen je sneakers af, maar ook die ene beschermspray.

Dit is wat jij ook op je website wilt.

Waarom en hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de volgende stap.

11 | Adverteer Gratis

Voor deze adverteertechniek heb je een juiste fundering en een SG nodig. Zeggen deze begrippen je niks? Bekijk dan de eerdere tips op deze pagina.

Heb je jouw SG en fundering klaar staan, dan kan de pret beginnen.

Je begint met het achterhalen van jouw conversiepercentage op de landingspagina waar je jouw SG verkoopt.

Heb je dit percentage helder, dan kun je beginnen met het bereken van jouw bezoekerswaarde.

Bereken jouw bezoekerswaarde

Stel dat je 100 bezoekers per maand naar jouw website weet te sturen en een conversiepercentage van 1% hebt, hoeveel klanten krijg je dan?

1% van 100 = 1.

Je weet dat je per 100 bezoekers, 1 klant krijgt.

Wat is nu de prijs van je SG?

Stel dat je jouw SG verkoopt voor € 9,95. Hoeveel is elke bezoeker jou dan waard?

Je verdient € 9,95 per 100 bezoekers dus je deelt € 9,95 door 100 = € 0,0995.

Elke bezoeker is je, in bovenstaand voorbeeld, net geen 10 cent waard.

Stel dat je nu adverteert met 5 cent per klik, dan maak je winst en adverteer je als het ware gratis.

Maar het wordt beter.

Wat gebeurt er als je jouw landingspagina continu verbetert en je niet 1%, maar 7% conversie bereikt?

Dan mag je ruim 7 keer zoveel uitgeven per bezoeker. Je krijgt namelijk dan per 100 bezoekers niet 1 klant, maar 7.

Zorg daarom dat je conversie optimalisatie regelmatig op je agenda laat terugkomen. 

Heb je jouw conversiepercentage zo hoog mogelijk gekregen, ga dan door met de volgende stap.

12 | Gebruik funnels

Binnen de online marketing kennen we twee soorten funnels:

In de vorige stappen heb je al een juiste fundering gelegd, een Sales Godfather gemaakt, het idee van gratis adverteren ontdekt en nu is het tijd dat je écht begint met affiliate marketing.

Via een funnel promoot je eerst jouw SG. Als iemand jouw SG heeft gekocht, stuur je hem automatisch door naar een pagina met verschillende (affiliate) producten.

Hoe je met dit soort funnels kunt werken, leg ik je uit in de video.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan