Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

B2B Betekenis – Wat is B2B marketing?

Marlon Roelofse   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-12-2017   |   

B2B staat voor business to business: bedrijven aan bedrijven. Dit betreft bedrijven die specifiek gericht zijn op de zakelijke markt en dus enkel zakendoen met andere bedrijven.

Dit is anders dan B2C: bedrijven aan consumenten. Dit zijn bedrijven die zich richten op partijen die het eindproduct consumeren.

Een bekend B2B bedrijf is bijvoorbeeld de Makro of Sligro. Voordat je zaken kunt doen met deze bedrijven dien je ingeschreven te staan bij de kamer van koophandel.
Het is ook goed mogelijk dat je als bedrijven meerdere doelgroepen hebt. Je hebt dan bijvoorbeeld zakelijke klanten en particulieren. De afdeling die zich richt op de zakelijke klanten heet dan B2B.

Wat maakt B2B marketing anders dan B2C?

In de business to business branche zijn veel minder potentiële kopers te vinden. De waarde van B2B zit hem vooral in de verkoopprijs.

Grote bedrijven die zich richten op bedrijven hanteren vaak prijzen die voor een particulier nooit haalbaar zijn. Veelal worden bestelling per honderd of honderden geleverd waardoor het als particulier ondenkbaar wordt om zaken te doen.

Het belangrijke van B2B marketing is het onderhouden van de onderlinge relaties met de wederpartij. Aangezien je over het algemeen over grote orders praat is de tijd van beslissing vele malen langer dan die we gewend zijn bij de B2C. De marketeer zal daarom zijn uiterste best moeten doen om de relatie met bedrijven zo goed mogelijk in stand te houden.

Bij business to business speelt vooral de branding en het creëren van vertrouwen en relaties een grote rol. Een internet marketeer met de zakelijke markt als doelgroep zal dan ook vele instrumenten moeten inzetten. Zo zal zoekmachine optimalisatie zorgen voor een betere geloofwaardigheid. Hoe hoger je staat in Google hoe serieuzer je wordt genomen. Via Social Media kan de interactie hoog worden gehouden en kunnen er nieuwe contacten gelegd worden met potentiële partners en klanten.  Hierna zal e-mailmarketing ervoor kunnen zorgen dat het contact wordt behouden.

Het verschil tussen B2B en B2C

Het grote verschil tussen B2B en B2C zit hem in de verbinding. Waar B2C zich richt op vele richt B2B zich op enkele. De verbinding en relatie is hierin belangrijker dan het bereiken en verleiden van zoveel mogelijk mensen. Realiseer je dat elke doelgroep een andere marketingstrategie nodig heeft. En dat internet marketing bij B2B vooral om het creëren van vertrouwen gaat.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Marlon Roelofse

Als communicatiespecialist weet Marlon hoe je de juiste snaar raakt bij jouw bezoekers. Of het nu gaat om seo teksten, content marketingstrategieën, blogberichten of een totale e-mailcampagne, Marlon weet hoe ze met behulp van content jouw bedrijf kan laten groeien.

Laat een reactie achter