Internet Marketing Gemak Logo

B2C Marketing

Hoe werkt de marketing dat zich richt op de consument, oftewel de B2C marketing? Ontdek de betekenis en de slimste strategieën in deze uitgebreide gids.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

B2C > Marketing

Wat is B2C Marketing? – De betekenis

Hebben we het over B2C marketing dan hebben we het over de marketing gericht op de consument. Oftewel de marketing gericht op particulieren.

B2C marketing richt zich vooral op de massa. Meer bereik creëeren en steeds meer mensen bereiken, dat is vaak het doel.

Naast het vergroten van het bereik ligt de focus meer en meer op de consument zelf. Sinds social media heeft ook de consument een stem gekregen en het is aan bedrijven om hier slim mee om te gaan.

Hierdoor zijn er talloze nieuwe vormen van B2C marketing ontstaan. Welke we later uitgebreid zullen behandelen.

Het verschil tussen B2B- & B2C marketing?

Marketing is marketing. Of je dit nu voor B2B of B2C doet. Toch zie je dat de marketing voor de B2C wel degelijk verschilt ten opzicht van de marketing voor B2B.

De grootste verschillen

Hoe zet je B2C marketing online in?

Als jouw markt voornamelijk uit particulieren bestaat, dan wordt het tijd dat jij je verdiept in je klant.

Maak een beschrijvend profiel van je kopers. Weet waar je doelgroep naar opzoek is en op welke informatie zij zitten te wachten.

Bekijk daarbij de mogelijkheden. Je kunt jouw informatie via allerlei manieren kwijt.

Denk aan blogartikelen, tweets, video’s en nieuwsbrieven.

Welke vorm je ook kiest zorg dat je de interactie aangaat.

Het beste wat je kunt doen is mensen over je laten praten. Help ze bij het delen van hun (positieve) mening over jouw product of dienst.

Laat hen het gesprek voeren.

Beginnen met B2C marketing

Eigenlijk kun je elke marketing vorm inzetten wanneer jij je voornamelijk richt op particulieren.

Het gaat er vooral om dat jij op een effectieve (en liefst goedkope) manier zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt.

Stap 1 is dan ook het bepalen van je “perfecte klant”. Wie wil je bereiken? Wie is jouw perfecte klant.

Zitten ze veel op social media, lezen ze iedere ochtend de krant? Of is je ideale klant helemaal gek van make-up en de nieuwste fashion trends?

Wil je slagen binnen de B2C marketing doe het dan slimmer dan je concurrent. In de meeste branches heb je te maken met enorm hoge concurrentie.

Heb je geen torenhoog marketingbudget, dan zul je het dus slimmer dan je concurrent moeten doen.

Dit lukt alleen wanneer je jouw “perfecte klant” door en door kent. Een goed begin is dan ook het samenstellen van een klantpersona.

Ga aan de slag met je marketing

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...