Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe kies ik de beste aanbieder van chatbots passend bij mijn bedrijf?

Geertina van Duuren   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 26-06-2018   |   

Je denkt erover na om een chatbot in te zetten voor jouw bedrijf. Waar begin je met je zoektocht naar de beste aanbieder voor jou en hoe maak je optimaal gebruik van de technische mogelijkheden?

Doe je huiswerk voor het kiezen van chatbots, alsof je een nieuwe auto koopt

Als je een grote aankoop doet, ongeacht wat, dan ga je eerst kijken wat het best bij je past. Laten we zeggen dat je een nieuwe auto wilt. Je weet dat je een auto wilt, de kleur heb je vast ook al bedacht.

Dan nog het merk. We gaan er even vanuit dat je geen voorkeur hebt voor een bepaald merk. Je weet dan wel al waarvoor je hem wilt gaan gebruiken.

Woon-werkverkeer, als gezinsauto, moet er een caravan of kar achter kunnen. Je start met de basiskenmerken die jouw auto moet hebben.

Maak een lijstje met verwachtingen van de chatbot

We passen bovenstaande toe op het aanschaffen van een chatbot. Je hebt al besloten dat je een chatbot wilt.

Omdat je een klantcontactcentrum hebt die je efficiënter wil inzetten, omdat je 24/7 bereikbaar wilt zijn voor je klanten of online bezoekers, of je wilt meer verkopen en je product sterker in de markt zetten.

Ook handig: waarom iedere website een chatbot moet hebben.

Start met de basis, maak een verlanglijstje. Op nummer 1 zou moeten staan: een gesprekspartner met een acceptabel intelligentieniveau.

Op 2, 3 en 4 voldoende goede antwoorden op je vragen, doorvragen of doorverwijzen naar aanleiding van het onderwerp en bij escalatie of stagnatie van het gesprek het aanbieden van persoonlijk contact met een menselijke collega.

Daarnaast heb je wellicht zelf nog een aantal criteria. Zoals het aanbieden van het juiste product, het opzoeken en weergeven van een document of het direct overgaan tot aankoop van het product of de dienst van jouw keuze.

Dan begint het leuke werk; het onderzoek voor de beste aanbieder van chatbots

Je weet nu waarom je een chatbot wilt en wat je eisen zijn. Daarom ga je nu testen. Dit kun je natuurlijk uitbesteden aan een onafhankelijk specialist, maar er zijn al flink wat chatbots online die je goed kunt gebruiken voor jouw onderzoek.

Wie kent de virtuele assistent van bol.com nou niet? Ook uitzendbureau Timing heeft een goede chatbot, klik maar eens op de ‘kan ik helpen?’ knop op de website!

Bedenk, voordat je gaat testen, dat dingen als uiterlijk en tone of voice uiteindelijk helemaal afgestemd kunnen worden op jouw bedrijfscultuur.

Stel aan de hand van jouw lijst vragen over het bedrijf, het product of de service. Hoe reageert de chatbot, krijg je het juiste antwoord, stelt de virtuele medewerker ook eens een wedervraag en hoe gaat hij/zij om met een verkeerd gestelde vraag of iets wat ‘ie niet weet?

Wat is je gevoel bij het gesprek en heb je de antwoorden gekregen die je zocht? En de belangrijkste vraag: zou je deze chatbot zelf ook vaker gaan gebruiken?

Uitgebreid kennis maken met de ontwikkelaars van de chatbots

Aan de hand van de testresultaten en jouw criteria blijven er een aantal chatbots over die meer of minder voldoen aan wat jij graag ziet in een chatbot voor jouw bedrijf.

Dit resulteert in een lijstje van ontwikkelaars die je vervolgens uitnodigt om te komen praten en pitchen.

Bij deze kennismaking kijk je natuurlijk ook of je een klik hebt met diegenen die de presentatie gaan doen en het project leiden. Je gaat namelijk intensief samenwerken tijdens de ontwikkeling van jouw chatbot.

Mijn gouden tip voor het kiezen van een chatbot aanbieder

Laat je niet meeslepen door talloze technische mogelijkheden die je worden aangeboden. Van mij mag je ze natuurlijk allemaal aanschaffen, maar doe dit gefaseerd. Zorg ervoor dat je start met een solide basis.

Een net gesprek én de juiste uitvoerende handelingen, passend bij je basislijst ten behoeve van je online publiek. Als die basis staat, kun je gaan uitbreiden. Zo houd je de kosten gespreid en binnen de perken.

Bovendien is het aanbieden van een nieuwe functionaliteit als een cadeautje. Mensen houden van cadeautjes, ze komen er graag voor terug.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Geertina van Duuren

Mijn passie voor taal begon al vroeg. Ik groeide Fries-Nederlands op en leerde vervolgens meerdere talen spreken. Na mijn opleiding in het toerisme heb ik verschillende banen gehad voordat ik 12 jaar geleden bij Ecreation mijn plek vond als chatbotcopywriter. In 7 verschillende talen werkte ik aan de meest uiteenlopende chatbotprojecten. Sinds kort werk ik als chatbotcopywriter bij Talpa. Mijn ontzettend leuke, hectische baan is vaak zoals het liedje van Herman van Veen: rennen - springen - vliegen - duiken - vallen - opstaan en weer doorgaan… In mijn vrije tijd en in de zomermaanden ga ik daarom vaak naar een boerderij in Friesland. Daar heb ik de ultieme relaxte vrijwilligersbaan; Koe-knuffelinstructeur. Heerlijk het weiland in met een groep mensen om koeien te knuffelen.

Laat een reactie achter