Search
Close this search box.

Wat is een chatbot? Een complete uitleg & tips

Chatbot

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een computerprogramma dat een menselijk gesprek simuleert. Chatbots worden gebruikt op verschillende online platforms, waaronder sociale media, klantenservice en e-commerce.

Chatbots kunnen worden gebruikt om een breed scala aan diensten te verlenen, van het beantwoorden van vragen van klanten tot het geven van aanbevelingen of zelfs het doen van aankopen namens de gebruiker.

Chatbots en AI

Hoewel chatbots al vele jaren bestaan, worden ze nu pas meer gebruikt naarmate de technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en natuurlijke taalverwerking (NLP) vordert.

Door deze nieuwe ontwikkelingen begrijpen chatbots ons beter en reageren ze op een meer natuurlijke manier.

Een chatbot inzetten

Chatbots ontwikkelen zich nog steeds en er is geen pasklare oplossing voor elk bedrijf. Ja, het kan een aanvulling zijn voor je bedrijf, maar het is maar net wat je er mee wilt bereiken.

Hoe goed de kunstmatige intelligentie van een chatbot ook is, er gaat niets boven persoonlijk contact. Zet een chatbot in ter aanvulling, maar laat het niet het contact met je klant vervangen.

Gebruik een chatbot bijvoorbeeld om enkele geautomatiseerde taken of eenvoudige transacties uit te voeren.

Laat het niet de vervanging voor de communicatie met je klant zijn.

Als je een chatbot wilt gebruiken zijn er enkele zaken om in gedachten te houden.

Doel

Wat wil je met je chatbot bereiken?

Hoewel door de kunstmatige intelligentie iedere chatbot slimmer wordt, het blijft een bot. Een klein computerprogrammaatje.

Denk dus goed na wat je wilt.

Wil je bepaalde taken automatiseren? Automatisch klanten beantwoorden, je website bezoekers de weg wijzen?

Wat is je doel?

Platform

Er zijn verschillende soorten chatbots beschikbaar. Het is daarom belangrijk dat je nadenkt waar je de chatbot wilt gebruiken.

Waar gaat je chatbot wonen?

Plaats je de chatbot op je website, wil je automatisch chatten via WhatsApp? Gaat het om Facebook Messenger?

Functies

Welke functies heb je nodig van je chatbot?

Veel voorkomende functies zijn natuurlijke taalverwerking (NLP), machine leren, integraties en meer. Denk daarbij ook aan de koppelingen met andere systemen die je gebruikt.

Chatbot software kiezen

Nu je weet wat een chatbot is en hoe ze werken, vraag je je misschien af hoe je er een maakt. Het maken van een chatbot kan complex zijn, maar er zijn veel tools beschikbaar om je op weg te helpen, met ieder zo zijn voor- en nadelen.

Enkele van de populairste aanbieders:

Chatfuel

Chatfuel wordt door veel bedrijven gebruikt en kun je inzetten op Facebook, Instagram en je website.

Manychat

Manychat is wederom een populair platform. Via deze aanbieder kun je een chatbot maken die automatisch vragen beantwoord die worden gesteld via je website, Facebook of SMS.

Botsify

Botsify is een speler die zich vooral heeft gericht op verschillende integraties. Zo kun je de chatbot gebruiken op je website, je webshop, WhatsApp, Messenger en SMS.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met een beter beeld te krijgen over het gebruiken van een chatbot. Onthoud dat een chatbot inderdaad bepaalde taken kan automatiseren, maar dat het wel om software gaat.

Iedere software maakt fouten.

Gaat het jou om het bieden van een betere klantbeleving, kijk dan uit met het automatiseren van te veel taken.

Wil jij nu van het internet je beste werknemer maken en je concurrenten het nakijken geven? Laten we samen je winnende strategie bepalen.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf