Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

7 Stappen om van Bezoekers Klanten te maken

Sebastiaan Hendriks   |   4 reacties   |   Laatste aanpassing op: 18-04-2018   |   

Ook jij weet het. Hoe beter jouw webpagina’s geschreven zijn, hoe meer je verkoopt.
Zelfs het kleinste detail kan een verdubbeling van je omzet betekenen.
Nu zul je misschien niet in 1 keer raak schieten, maar geloof me, pas de tips toe die je in dit artikel krijgt en je kunt je verkooppagina’s drastisch verbeteren.

#1 Goede teksten schrijven? Stop met schrijven!

Je zult je er vast in herkennen. Gesprekken die je voert met anderen over jouw bedrijf. Je wilt meer klanten, maar weet eigenlijk niet goed hoe. Als je maar eenmaal aan tafel zit dan komt het wel goed.

Hoe komt dit?

Waarom lukt het je beter om een klant binnen te halen wanneer je aan tafel zit dan bijvoorbeeld via een landingspagina?

Dit komt doordat je communiceert door te praten in plaats van te schrijven.

Wil je dezelfde kracht die je gebruikt aan tafel ook gebruiken in je teksten? Schrijf dan zoals je praat!

#2 Schrijf zoals je praat

Klinkt simpel. Schrijven zoals je praat.

Toch?

Het is zelfs zo simpel dat we er daarom geen aandacht aan besteden.

Onze hersenen leren processen en systemen aan.

Stappen we in de auto dan worden we automatisch in de stand “chauffeur” gezet.

Dit gebeurt ook bij het schrijven van teksten.

Je komt als het ware automatisch in de schrijfmodus waardoor je niet meer communiceert zoals je praat, maar zoals je het geleerd hebt op school. Juist alle regeltjes en gewoontes belemmeren ons in het schrijven van geweldige teksten.

Gelukkig kunnen we hier wat aan doen.

Hoe schrijf je zoals je praat?

Schrijf helemaal niet.

Tegenwoordig kunnen we veel meer met onze telefoon dan spelletjes spelen als bijv. Snake. Sterker nog, grote kans dat je telefoon de krachtigste tool heeft om geweldige teksten te schrijven.

Bezoekers en klanten

Zoek op je telefoon een voicerecorder of download er een app voor.

Lukt het niet met je smartphone zorg dan voor een microfoon en doe het met je computer.

Zet de recorder aan en vertel over jouw product of dienst alsof je het tegen de klant hebt. Doe net alsof je aan tafel zit bij een eventuele nieuwe opdrachtgever.

Luister nu de opname terug en noteer de zinnen of kreten die je aanspreken. Gebruik deze zinnen of kreten in je tekst en je zult zien dat het jouw webpagina stukken aantrekkelijker maakt.

Het schrijven van teksten moet hetzelfde zijn als het praten alleen dan met extra tijd om de beste woorden te kiezen.

Ons uitdagen? Laat ons jouw teksten optimaliseren

Praat en schrijf tegelijk met Dragon Naturally Speaking

#3 Schrijf persoonlijk en actief

Ik raad je aan om de volgende tip direct toe te passen op je huidige teksten.

Het is zelfs zo simpel dat het slechts enkele minuten per tekst zal duren, maar wel een gigantisch verschil zal maken.

Maak je zinnen persoonlijk en actief.

Niet “Wij bieden…..”

Maar

“U krijgt…”

Je wilt meer omzet halen uit je webteksten. Je bent dus op zoek naar meer geld. Nu is geld een ruilmiddel.

Investeer ik mijn geld, dan wil ik daar iets voor terug krijgen.

Hoewel je het zelfde bedoelt komt het enorm anders over. Ik ben niet op zoek naar wat jij te bieden hebt, maar wat ik krijg.

Verander wij in jij en je bent al een stapje dichterbij ?

#4 Geef de “Hoe voordelen”

De meeste verkooppagina’s worden gevuld met specificaties of onderdelen, maar niet met de voordelen.

En waar is jouw klant nu juist naar op zoek?

Inderdaad. De voordelen.

Een handig trucje om dit toe te passen zijn de “hoe voordelen”

Hoe …. Zorgt voor ….

Hoe de website analyse zorgt voor een betere positie in Google via gemakkelijke en overzichtelijke stappen. Zonder dat jij daar technische kennis voor nodig hebt.

Benoem nu eerst het voordeel en dan het product en klaar ben je.

Product: Website analyse

Voordeel: Betere positie in Google – Zonder technische kennis – Overzichtelijke stappen

Zonder technische kennis toch een betere positie in Google door het volgen van de gemakkelijke stappen uit het website analyse rapport.

Nu heb ik in dit voorbeeld een product gebruikt. Nog beter is om de onderdelen of specificaties te gebruiken. Gebruik vooral de elementen die jou onderscheiden van de rest.

Hoe 136 miljoen metaaldeeltjes zorgen voor een unieke metallic lak die extra beschermd is tegen krassen.

Commercieel schrijven

Element: 136 miljoen metaaldeeltjes

Voordeel: Extra bescherming tegen krassen en een perfecte metallic uitstraling

Nooit meer krassen en toch die unieke metallic uitstraling met de vernieuwde metallic X lak met 136 miljoen metaaldeeltjes.

Nu geef ik je twee simpele voorbeelden. Ik weet zeker dat jij dit beter kunt. Zeker wanneer je er langer de tijd voor neemt dan het minuutje dat ik gedaan heb.

De inhoud van je webteksten hebben we al besproken. Nu is er nog iets wat enorm belangrijk is voor het succes van je verkooppagina.

Het uiterlijk!

Zelfs zonder inhoudelijke aanpassingen te maken kun je door het aanpassen van de lay-out je omzet verhogen.

Bij de lay-out van je webteksten is het belangrijk dat je:

  • Een duidelijke call 2 action gebruikt
  • Je bezoeker niet (onnodig) laat lezen
  • De juiste afbeeldingen gebruikt

#5 Een duidelijke call 2 action

Het belangrijkste van je verkooppagina is dat je krijgt waarvoor je schrijft.

Je wilt niet dat je bezoekers alleen lezen. Je wilt dat ze wat doen.

En wat moeten je bezoekers doen?

Als ik nu je verkooppagina of landingspagina bekijk is het dan direct duidelijk wat ik moet doen?

Moet ik je bellen, een contactformulier invullen of alleen je tekst lezen?

Het mag dan logisch zijn dat het je om de actie gaat, maar is dat nu ook goed te zien op je pagina?

Zorg dat je op de juiste plek je bezoekers om een actie vraagt. En nee, met een schreeuwerige contactknop á la Tell Sell red je het niet. Begeleid je bezoeker in het proces. Maak ze warm voor jouw product of dienst en wees duidelijk in wat je van ze verwacht.

Plaats niet zo maar willekeurig een dikke, vette en grote knop op je website, maar denk na over het design. Geen idee hoe je dat het beste kunt doen? Laat je inspireren met deze conversie templates.

#6 Laat je bezoeker niet (onnodig) lezen

Het beste wat je voor je tekst kunt doen is schrappen en strepen.

Schrap onnodige zinnen. Wees kort en krachtig en kom direct tot de kern.

Het doel is niet je bezoekers te laten lezen, maar ze iets te laten doen.

Breng het gedrag van je bezoekers in kaart via bijvoorbeeld Hotjar.

Gebruik alleen tekst die je doel ondersteunt.

Schrijf daarom eerst je tekst in een kladblok.

Nee, niet in het kladblok op je pc.

Gewoon ouderwets met pen en papier. Geloof me, je bent een stuk creatiever als je je pc tijdens het schrijven van je teksten met rust laat.

Heb je jouw tekst geschreven? Laat het dan rusten.

Lees je tekst de volgende dag nog eens goed door. Schrap de zinnen die niet echt nodig zijn en denk na over een slimme opmaak.

Een slimme opmaak?

Welke elementen of stukken tekst kun je anders vormgeven?

Heb je echt die lappen tekst nodig of kun je beter gebruik maken van een afbeelding, video of bulletlijstje.

Hoe makkelijker het voor je bezoeker wordt om je tekst te begrijpen zonder het te lezen, hoe meer je zult verkopen.

#7 De juiste afbeeldingen

Bekijk je tekst nu eens.

Welke afbeeldingen zouden jouw boodschap ondersteunen?

Denk nu alsjeblieft niet aan die verschrikkelijke stockfoto’s waar die lieve blonde dame zowel een advocaat, dokter, tandartsassistente als opzichter in de bouw is. Gelukkig is ons brein niet zo achterlijk dat een klein verkleedpartijtje ons doet geloven dat we met een helmpje op direct een opzichter zijn.

Gebruik afbeeldingen die de boodschap uitstralen die je wilt meegegeven.

Denk niet alleen aan foto’s, maar ook aan keurmerken, screenshots, illustraties en sturende elementen.

Sturende elementen?

Ja, iedereen kent ze wel. Het tonen van bijvoorbeeld een pijl of wijzend persoon bij een call 2 action.

Als klein jochie deed ik het veel.

Midden in de stad naar boven wijzen om te kijken hoeveel mensen zouden kijken.

Door ons gedrag, uiterlijk of onze houding hebben wij invloed op het gedrag van anderen. Plaats eens een wijzende vrouw naast je call 2 action of toon een bezorgde man als je je bezoekers pijn wilt doen.

Ons brein heeft maar een fractie van een seconde nodig om een emotie te begrijpen. Met de juiste afbeeldingen stuur je de emoties van je bezoekers. Maak daar dankbaar gebruik van.

Conclusie, zo schrijf je goede teksten

Nu zijn er nog veel meer technieken te gebruiken om van minder bezoekers, meer klanten te maken en je omzet te verhogen.

De tips die je vandaag hebt gekregen kun je snel en gemakkelijk toepassen.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust.

Benieuwd hoeveel klanten jij maandelijks misloopt met je website? Doe een Website analyse.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

4 reacties

  1. Thea op 17/10/2017 om 00:51

    Dank je wel voor deze informatie, ik kan er echt heel veel mee ?

    • IMGemak op 19/10/2017 om 08:55

      Graag gedaan Thea

  2. Inge Vandecaetsbeek op 20/10/2017 om 20:57

    Nuttige tips Sebastiaan! Ik ben net de teksten voor mijn gloednieuwe website aan het schrijven, dus dit artikel kwam precies op het goede moment!

    • Sebastiaan op 23/10/2017 om 10:05

      Goed om te horen Inge. Veel succes met je nieuwe website.

Laat een reactie achter