Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

7 Tips om jouw blog te beginnen als startende blogger

Karlien de Bruijn   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 06-08-2018   |   ,

Als ondernemer wil je dat je bedrijf groeit. Een van de manieren om meer bekendheid, en klanten te krijgen, is door te gaan bloggen.

Als je start met bloggen, kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Waar moet je op letten? In dit artikel deel ik mijn tips voor beginnende bloggers.

1. Bedenk waar je over wilt schrijven en maak een sterke content strategie

Voordat je begint met bloggen, is het verstandig om op te schrijven over welke onderwerpen je wilt bloggen.

Kies thema’s die bij je onderneming passen. Heb je een sportschool, dan kan je schrijven over thema’s als “fit worden”, “gezond leven” en “sporten”.

Deze thema’s werk je uit in onderwerpen. Bijvoorbeeld: 5 tips voor als je begint met sporten in de sportschool en hoe stel je een goed sportschema op voor in de sportschool.

Door een content strategie te gebruiken, weet je waar je over wilt schrijven. Daarnaast passen de onderwerpen ook bij elkaar.

Als onderwerpen bij elkaar passen, dan kan je in blog 1 verwijzen naar blog 2. De lezer die blog 1 interessant vindt, klikt dan waarschijnlijk door naar blog 2.

2. Staar je niet blind op zoekwoorden en wees van waarde voor bezoekers

Nu je een content strategie hebt, weet waar je over wilt schrijven. De volgende stap is je zoekwoorden bepalen via een zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoorden zijn de woorden die je intoetst in een zoekmachine als je op zoek bent naar informatie. Bijvoorbeeld: ‘Wat is SEO’ of ‘Hoe verbeter ik mijn website’.

Over deze onderwerpen, deze zoekwoorden, kan jij blogs schrijven!

Hoe meer je ingaat op de vragen van mogelijke klanten, en hierbij relevante zoekwoorden gebruikt, hoe groter de kans wordt dat ze jouw blogs vinden.

Maar staar je niet blind op zoekwoorden! Zoekwoorden zijn handig om toe te passen om gevonden te worden in Google. Alleen het is niet alles.

Het is vooral belangrijk dat je tekst inhoudelijk sterk is, dat je de vragen van je klant beantwoordt en dat de tekst leesbaar is.

3. Schrijf je blogs voor de klant en maak de teksten begrijpelijk voor iedereen

Ik kom uit de juridische sector. Wat ik hier heel vaak zie, is dat blogs geschreven worden alsof ze bedoeld zijn voor andere juristen.

Blogs met wollige taal en veel juridische vaktermen. Onderwerpen waar toekomstige klanten waarschijnlijke weinig van snappen, bijvoorbeeld een kleine verandering in een rechtsgebied.

En dat is jammer, want je schrijft je blogs niet voor je collega’s. Je schrijft je blogs omdat je bekender wilt worden en op die manier aan nieuwe klanten wilt komen.

Schrijf je teksten daarom voor de klant, op een manier dat zij begrijpen wat jij vertelt.

Klanten zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. In de juridische wereld kan dat zijn: “wat is een verborgen gebrek”.

Ga dan in op de informatie die voor de klant interessant is. De juridische achtergronden maken zo’n blog alleen maar verwarrend.

4. Richt je blogs op jouw unieke doelgroep

Iedere ondernemer heeft een eigen, unieke doelgroep.

Zoek uit wie die doelgroep is en richt je daarop.

Als jij als dienstverlener opereert in de provincie Utrecht, dan heb je waarschijnlijk weinig aan klanten uit Groningen of Zeeland.

En als jij je richt op jongeren, dan heb je weinig aan blogs die vooral senioren aanspreken.

Zorg er daarom voor dat je, met jouw blogs, jouw unieke doelgroep aanspreekt.

5. Wat wil je bereiken met jouw blog?

Stel vast wat je wilt bereiken met je blog.

Zijn dat unieke bezoekers? Of wil je inschrijvingen op je nieuwsbrief? Of zoek je nieuwe klanten?

Als je niet weet waarom je blogt, dan levert je blog waarschijnlijk ook niet op wat je nodig hebt.

Als je hebt vastgesteld wat je wilt bereiken met je blog, kan je gaan onderzoeken hoe je dit bereikt.

Wil je dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Zet dan onderin de blog dat je een nieuwsbrief hebt, en waarom deze nieuwsbrief zo interessant is.

Zoek je nieuwe klanten? Schrijf dan onderin de blog wat jouw aanbod is en waarom ze dit niet mogen missen.

Is het jouw doel om zoveel mogelijk unieke bezoekers per maand te krijgen? Dan is inzetten op SEO bijvoorbeeld een mooi middel.

Daarnaast kan je bezoekers vragen of ze jouw content willen delen, zodat hun netwerk ook de kans krijgt om jouw blogs te lezen.

6. Staar je niet blind op zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO, daar moet je je ook niet blind op staren.

SEO is zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat je jouw site zo inricht dat deze hoog in de zoekresultaten van Google komt te staan.

Hoe hoger je in Google staat, hoe meer bezoekers er op jouw website komen. Check deze SEO tips en krijg meer bezoekers naar je website!

Toen ik net begon met bloggen hoorde ik over SEO. Vervolgens richtte ik mij volledig op SEO.

Wat dat opleverde waren haast onleesbare teksten met veel zoekwoorden en weinig interessante informatie.

Mijn voornaamste tip is om eerst een sterke blog te schrijven, waarin je belangrijke vragen van klanten beantwoordt.

Daarna kijk je pas naar SEO: welk zoekwoord is geschikt, hoe maak je de titel “spannend”?

7. Deel de content op jouw blog, die jij mist

Een van mijn websites is een reisblog. De reden dat ik dat hier schrijf is omdat ik hiermee een goed voorbeeld kan geven van content die mist.

Als wij op reis gaan, bijvoorbeeld een weekendje naar Parijs, dan zoek ik uiteraard naar informatie.

Op Google en in reisgidsen. Voor Parijs kom je dan veel tips tegen. Maar vaak mis ik ook info.

Waar kan je mooie, korte wandelingen maken? Welke cafés zijn betaalbaar en leuk voor gezinnen?

Juist over die informatie schrijf ik na een weekend Parijs blogs. Want die informatie mist.

En als ik deze informatie mis, mist mijn doelgroep (mensen die op dezelfde manier reizen) deze informatie ook.

Zodra de doelgroep op deze informatie zoekt, komen ze op mijn site uit.

De blog sluit aan bij hun interesse en dan gaan ze verder kijken op de site: wat voor informatie over een weekendje Parijs is er nog meer?

Zijn ze tevreden, dan gaan ze mijn site volgen. Op deze manier maak ik van een bezoeker een fan.

Simpelweg door te bieden wat de reiziger zoekt.

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Karlien de Bruijn

Karlien de Bruijn is bedrijfsjurist en reisblogger. Deze specialisaties heeft zij gecombineerd in haar Juridisch Tekstbureau. Ze helpt ondernemers om online zichtbaar te worden door middel van het verbeteren van websites en het schrijven van website teksten en blogs..

Laat een reactie achter