Aan deze pagina wordt nog gewerkt

Bloggen – In 7 Stappen Een Succesvol Blog [+ 5 tips]

Wil je beginnen met bloggen of ben je al begonnen, maar voel je dat het beter kan, lees dan verder.

Niets wordt achtergehouden en je ontvangt werkelijk alle tips, ins and outs en technieken om van je blog ware bezoekers kannonnen te maken.

Je leert de technieken die wij hebben gebruikt om ieder jaar weer met (gemiddeld) 136,12% te groeien.

Ben je er klaar voor?

Download het stappenplan (GRATIS) of lees rustig verder.

Mijn advies, kies voor de download, omdat er enorm veel tips op je te wachten staan 😉.

Inhoud (klap mij uit)
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is bloggen? - De betekenis

    Bloggen is het delen van jouw kennis, humor of ervaringen. Bedrijven die bloggen doen dit voornamelijk voor meer klanten. Gaat het om een persoonlijk blog, dan is het bereik het voornaamste doel.

    Waarom moet ik zakelijk bloggen?

    Jij hebt kennis die andere niet hebben. Maak hier gebruik van.

    Maak je geen zorgen dat je te veel deelt. Deel alles wat je hebt.

    Wil jouw klant geen investering maken of iets uitbesteden dan is deze keuze al gemaakt.

    Hij/zij heeft gekozen om het zelf te leren. En in mijn ogen kan hij dan beter de informatie bij jou dan bij je concurrent vinden.

    Eens?

    Als je echt bereid bent om al jouw kennis te delen zal je er rijkelijk voor beloond worden. Echt geloof me, jouw kennis gratis weggeven, levert je extra omzet op.

    Nog niet overtuigd?

    Zakelijk bloggen is slim, omdat...

    • 61% van de consumenten heeft weleens iets gekocht via een blogartikel
    • 77% van de internetgebruikers leest blogartikelen
    • 70% van de consumenten leert een bedrijf liever kennen via GRATIS informatie dan via advertenties

    Bedrijven die actief bloggen ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en generen gemiddeld 126% meer leads.

    Bloggen: Hoe kun je het beste beginnen?

    Om welke reden jij ook wilt bloggen, uiteindelijk draait het niet om jou, maar om je bezoekers.

    Samen doorlopen we 7 stappen om alles te weten te komen over je bezoekers en exact te weten waarover jij het beste kunt bloggen.

    Ben je er klaar voor?

    Lees snel verder. Of, wees slim. Download het stappenplan (GRATIS).

    Mijn advies, kies voor de download, omdat er enorm veel tips op je te wachten staan 😉.

    Stap 1: Onderzoek de lezers van je blog

    Verplaats je, voordat je überhaupt begint met bloggen, in je doelgroep. Wie zijn nu echt je klanten? Welke lezer wil je aan je blog verbinden? Wie wil je bereiken?

    Het kan heel leuk zijn dat je blog goed scoort op dat ene zoekwoord, maar trek je dan wel de juiste bezoekers?

    Wat veel mensen doen, en helaas ook veel SEO-specialisten aanraden, is het schrijven op basis van zoekwoorden.

    Jouw blog ideeën worden dan toegespitst op het aantal zoekopdrachten.

    Leuk al die zoekopdrachten per maand, maar bereik jij daar je doelgroep mee, en zit jij echt te wachten op al die concurrentie?

    De eerste stap is de doelgroep, niet de zoekmachines.

    Als je je goed verdiept in je doelgroep dan weet je waar de pijn zit. Wat zijn die emoties en behoeftes en tegen welke problemen lopen ze aan?

    Bloggen, puur en alleen voor meer bezoekers is één manier. Maar is het niet veel mooier als elk artikel een nieuwe klant of fan oplevert?

    Stap 2: Vind de beste blogonderwerpen

    Hoe vind je onderwerpen voor je blog?

    Om je blogs de juiste waarde te geven, zul je moeten inspelen op de behoefte van je lezers. Als je vooral zakelijk wilt bloggen, bekijk dan eerst je product of dienst. Hoe je dat precies doet bespreken we als eerste. Later bespreken we hoe je de beste blogonderwerpen vindt als het om een persoonlijk blog gaat.

    Aan deze pagina wordt nog gewerkt

    Tijd nodig 25 minutes

    Kost

    Wat heb je nodig?

    - Een pen & papier
    - Geduld

    4 vragen voor beste blogonderwerpen

    Vraag 1: Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?

    Wie koopt jouw product of dienst? In welke situatie zitten ze voordat zij behoefte krijgen aan jouw dienst? Wanneer hebben ze jouw product nodig?

    Stel dat je schilder bent. Wie koopt dan je product?

    Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of alles wat te schilderen valt bezitten.

    Vraag 2: In welke situatie zitten je klanten?

    In welke situatie zitten je klanten voordat ze jouw product of dienst nodig hebben?

    Stel je bent schilder:

    Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget dus wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

    Vraag 3: Hoe helpt jouw product of dienst?

    Waarom willen mensen jouw product of dienst kopen? 

    Stel je bent schilder:

    Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

    Vraag 4 : Wat moet iemand zelf doen als er niet gekocht wordt?

    Stel dat iemand er voor kiest om jouw product of dienst niet te kopen. Welke gevolgen heeft dit dan?

    Stel je bent een online marketeer:

    Mensen halen niet het maximale uit hun website. 

    Stel dat je schilder bent en je hebt alle vragen beantwoord. Wat zijn dan leuke blogonderwerpen?

    Wat zijn leuke blogonderwerpen - 8 voorbeelden voor je blog

    • Waar moet je op letten als je net verhuisd bent.
    • Hoe de juiste verf jouw boot beschermd tegen schade
    • Hoe bepaal je de kleuren voor je nieuwe huis.
    • Hoe stijgt de verkoopwaarde door het juiste schilderwerk
    • Wanneer schilderen met een kwast de beste optie is.
    • Wanneer schilderen met een roller beter werk levert.
    • Alle verschillen tussen verf die jij nog niet wist.
    • Het geheim van schilderen met een kwast of een roller.
    • X Tips voor het professioneel afplakken van je raamkozijn
    • Heb je even zelf geen inspiratie of ben je door je schrijfstof heen?

    Hoe kom je op onderwerpen voor je persoonlijke blog?

    Wil je niet zozeer een bloggen om je product of dienst te promoten, bedenk dan wat je doel wel is. Wil je er geld mee verdienen of vind je het gewoon leuk om te doen?

    Als je met je blog inkomsten wilt generen, bedenk dan voordat je begint, aan je verdienmodel. Via welke manier wil jij je geld verdienen? Doe je dit met affiliate marketing of wil je advertenties verkopen?

    Als je weet hoe je via je blog geld wilt verdienen, is het bedenken van onderwerpen makkelijker.

    Stel je wilt geld verdienen met je blog via affiliate marketing:

    Bekijk dan bij de verschillende affiliate netwerken welke producten jij kunt promoten op je blog en bedenk dan per product 5 onderwerpen.

    Stel dat je bijvoorbeeld commissie krijgt als iemand een televisie via jou koopt. Wat zijn de onderwerpen waarover je kunt bloggen?

    • Hoe kies je de beste televisie uit als je van Netflix houdt
    • Welke TV is het beste voor je gameconsole?
    • Televisie beeldtest: Philips VS Samsung

    Om inspiratie op te doen voor je blogs kun je gebruik maken van Google Alerts, Rss-feeds van anderen in jouw niche, forums of adviessites. Ook het sparren of brainstormen met anderen kan je tot goede ideeën doen komen.

    Heb je geen collega tot je beschikking, laat je reactie achter, wij denken met je mee.

    Maak wanneer je tijd hebt een overzicht van blogideeën en vul deze aan wanneer je een creatieve dag hebt. Heb je even geen inspiratie, dan biedt je overzicht het antwoord.

    Heb je voldoende inspiratie voor je (eerste) blog, dan is het belangrijk dat je weet hoe je jouw blog online vindbaar maakt.

    Bekijk de video om jouw conversiedoelen in te stellen

    Wil je dat jouw blog goed gevonden wordt in Google, begin dan met het onderzoeken van je SEO-kansen.

    Hoe dat werkt?

    Pak de lijst met blogonderwerpen erbij en begin met een zoekwoorden onderzoek en analyse. Bekijk op welke onderwerpen voldoende zoekvolume zit. Kijk daarnaast naar je concurrentie om te achterhalen hoe moeilijk (of makkelijk) het voor jou wordt om je blog bovenaan in Google te krijgen.

    Stap 4: Bepaal de invalshoek

    Welke bezoekers zullen jouw blog straks lezen, en waarom?

    Of het nu gaat om de nieuwste SEO-tips of het delen van mijn gezeur over het schrijven van nieuwe blogs, ik bepaal voordat ik begin met het schrijven van mijn blog de invalshoek.

    Probeer je in te denken wie je lezers zijn, welke mensen het artikel het meest waarderen en op welke kanalen jouw artikel straks voorbijkomt.

    Heb je de invalshoek helder, begin dan met het schrijven van je blog.

    • Dat gaat lekker! Je bent over de helft

      0%

    Je bent op de helft van dit artikel. Er volgen nog veel meer tips, maar weet je zeker dat je niet liever (ook) de gids download?

     

    Laat je netwerk groeien

    Als je al op de helft van het artikel bent, dan heb je wat gehad aan deze tips. Gun je netwerk hetzelfde. Vertel het verder en ontvang onze eeuwige dank ;-).

    Stap 5: Laat je blog het werk doen

    Wat wil je dat elke blog oplevert? Wil je alleen dat je lezers jouw blog lezen, of moeten ze nog meer doen?

    Verwerk in je blog minimaal 3 acties. Denk daarbij na wat je elke bezoeker wilt laten doen. Promoot bijvoorbeeld je belangrijkste producten, laat mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief of combineer de strategieën.

    Hoe dat werkt?

    Stap 6: Verwerk de 5 Sales strategieën & tips voor je blog

    Een call 2 action is een oproep tot actie. Deze actie kan vanalles zijn. Like. Deel. Koop. Schrijf in.

    Welke actie je ook bedacht hebt, wat je ook wilt dat je bezoeker doet. Zonder call 2 action levert je blog niets op.

    Om je te helpen. Hier heb je 5 verschillende strategieën.

    1.      De Blogbode

    De blogbode is een strategie die wij bij Internet Marketing Gemak veel gebruiken. Je schrijft een blog en zorgt dat er meerdere mogelijkheden zijn voor je lezers om zich in te schrijven op je nieuwsbrief.

    Je kunt je blog eindigen met een aantrekkelijke download, waarin je direct een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief (mailinglijst) verwerkt. Ook kun bepaalde delen pas vrijgeven wanneer men zich inschrijft. En zo zijn er nog talloze strategieën te bedenken.

    Wil je een voorbeeld?

    “Download nu het handboek BlogMachine om van elke blog een succes te maken”

    2.      De prater

    Als je blogt, wil je dat je blog gelezen wordt en dat mensen met jou de interactie aan gaan. Dit kun je stimuleren door vragen te stellen of mensen te belonen voor hun reactie.

    “Is het nog gelukt om je (1e) blog te schrijven? Laat het ons weten en je krijgt het handboek BlogMachine gratis toegestuurd”

    3.      De Gule deler & De Bezoekersmachine

    Stel dat standaard jouw blog door 10% van alle lezers wordt gedeeld op social media. Wat gebeurt er dan?

    Je hebt dan als het ware een bezoekersmachine voor je blog gecreëerd.

    Stel dat je blog per maand door 10.000 bezoekers wordt gelezen. 10% daarvan deelt het op social media. Dit betekent dat al 1.000 mensen per maand jouw blog delen op social media.

    Als 1.000 mensen het op social media delen, dan levert het gegarandeerd nieuwe bezoekers op.

    Deze nieuwe bezoekers delen het vervolgens ook weer op social media en zo gaat het maar door.

    Maak je gebruik van Webnemer dan kun je gemakkelijk zo’n bezoekersmachine aan je blog toevoegen.

    4.      De Salesman

    Het is niet voor niets dat door veel bedrijf druk geblogt wordt. Waarom? Omdat veel bloggen je veel klanten oplevert.

    Simpeler kan ik het niet verwoorden.

    Schrijf jij elke week een goede blog en houd jij rekening met de regels voor SEO-teksten en gebruik je slimme copywriting-technieken dan levert elke blog je klanten op.

    Zorg dat je in elke blog een product of volgende stap promoot.

    Soms is het niet logisch om direct een product of dienst te promoten, maar kun je ze wel naar de volgende stap brengen.

    Zo bieden wij een cursus seo schrijven en een copywriting cursus aan. Hoe wel dit zeer waardevol voor jou is, eigenlijk is het nog stapje te vroeg.

    Jij bent nu puur aan het lezen over bloggen en (waarschijnlijk) nog niet toe aan het kopen van een cursus.

    Ik kan je dan beter helpen met de tips over SEO-teksten en copywriting dan je direct te wijzen op de cursussen.

    5.    De Combo

    Wil je echt alles uit je blog halen? Combineer alle strategieën.

    “Wist je dat 78% van de blogs nooit gevonden wordt in Google? Help je netwerk door dit te delen en download direct jouw kortingscode voor de SEO Cursus 2.0

     

    Stap 7: Test dit als je een ster in bloggen wilt worden

    Een perfecte blog bestaat niet. Hoeveel trucjes je ook kent. Een goede blogger weet dat het altijd beter kan.

    Maar wie zegt of jouw prachtig staaltje bloggen werkt?

    Natuurlijk helpt het om feedback te vragen aan een ervaren online marketeer, maar zelfs dan, is er maar 1 die altijd de waarheid spreekt.

    De cijfers.

    Wil je beter worden in het schrijven van overtuigende blogs, test ze dan.

    Schrijf een blog. Laat deze door voldoende mensen lezen. Kijk wat er gebeurt.

    Simpeler kan het niet.

    Alleen een klein probleempje.

    Hoe kom je aan voldoende mensen om je blogs te testen?

    Hoe test je de effectiviteit van je blogs?

    Om te achterhalen hoe goed je blogs zijn bepaal je eerst de gewenste actie. Wat wil je dat elke lezer doet, na het lezen van jouw blog?

    Stel dat jij blog hebt geschreven over een nieuwe dienst. Het doel van deze pagina is om mensen naar je verkooppagina te sturen en verder te helpen in je sales funnel.

    Hoe test je dan of je blog goed is?

    Je bekijkt via een programma als Google Analytics hoeveel bezoekers je blog heeft gehad en welk percentage heeft doorgeklikt naar je verkooppagina.

    Hoe je dat allemaal instelt en bekijkt, leer je in de Google Analytics Video’s die je gratis op YouTube kunt bekijken.

    Je kunt uiteraard ook de cursus Google Analytics volgen 😉

    Conclusie: Beter bloggen

    Als je beter wilt bloggen dien je te weten voor wie je blogt. Wie is je doelgroep? Waar zijn ze naar op zoek? Welke zoekwoorden passen?

    Is de doelgroep helder en weet je welke zoekwoorden het beste bij je blog past, dan bepaal je de invalshoek en laat je jouw blog het werk doen.

    Je zorgt dat je lezers je blog kunnen delen. Gemakkelijk aanvullende bronnen kunnen bekijken via interne links. En je zorgt er voor dat er altijd een duidelijk doel is geformuleerd.

    Ben je er klaar voor?

    Laat wat van je horen.

    Waar gaat je blog over? Wat zijn jouw beste tips om beter te bloggen?

    Waardevol artikel?
    Deel het met je netwerk

    2 reacties

    1. Suzanne op 31 juli 2020 om 03:05

      Bedankt voor dit artikel! Heel duidelijk uitgelegd! Ik denk wel dat ik beter dan eerder kan bloggen met al deze tips!

      • IMGemak op 4 augustus 2020 om 14:04

        Graag gedaan Suzanne

    Laat een reactie achter