Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Het BMC model – bepaal de focus voor jouw onderneming

Linda Hovestad   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 06-04-2018   |   

Je bent ondernemer en het gaat goed. Alleen heb je nauwelijks de tijd en rust om de strategie van je bedrijf kritisch onder de loep te nemen. Of, je hebt een goed idee en wilt een bedrijf starten, maar weet niet goed hoe je dat idee handen en voeten moet geven.

In beide gevallen kun je met het BMC model (Business Model Canvas) focus aanbrengen in je bedrijfsvoering. Het model zorgt dat jij, als ondernemer, een goed beeld hebt van waar je nu staat en wat en wie je nodig hebt om te komen tot de gewenste situatie.

Wat is het BMC model?

Je hebt het model vast wel eens voorbij zien komen, het Business Model Canvas. Het model werd door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur ontwikkeld en wordt ingezet als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een strategie voor een organisatie.

Bij bestaande organisaties is het ook een waardevol hulpmiddel om de huidige situatie van de organisatie in kaart te brengen.

En daarnaast is het model uitermate geschikt als je van plan bent te starten als ondernemer als eerste start naar een uitgebreid businessplan voor jouw onderneming. Alle facetten van een goed doordacht businessplan komen immers aan bod.

Leestip! Kom je er niet aan toe om de focus van jouw bedrijf te bepalen? Overweeg dan eens een virtual assistent!

Het BMC model toegespitst op jouw bedrijf

Als business coach spreek ik veel ondernemers die vragen hebben over bijvoorbeeld ‘Ik heb nu te weinig opdrachten om rond te komen en wil graag weten hoe ik meer klanten kan aanspreken’ of ‘Ik heb een nieuw product geïntroduceerd, maar het wordt niet verkocht’.

Het BMC model is dan hét instrument dat jou helpt focus aan te brengen in je strategie.

Je krijgt inzicht in wie jouw (potentiële) klanten zijn en hoe je het optimale uit je klantrelatie haalt. Het model geeft ook handvatten om te onderzoeken of er kansen liggen in andere segmenten.

En zo ja, wat dan de wensen en behoeften van dat nieuwe segment zijn. Je kijkt naar alle mogelijke klantcontactpunten en hoe je deze nu hebt ingericht en ook of je deze efficiënter kunt inrichten.

Je brengt in kaart wat de kernactiviteiten zijn van jouw bedrijf en hoe jij als onderneming klantwaarde kunt creëren. Het model kijkt ook naar welke resources en partners je hiervoor nodig hebt.

En tot slot kijkt het model hoe de (huidige) kostenstructuur eruitziet en welke revenustromen gecreëerd kunnen worden. Kortom, met het Business Canvas Model onderzoek je ook hoe je je verdienmodel slim inricht. En dat alles met het doel toegevoegde waarde te bieden aan jouw klant of potentiële afnemer, zodat jij je beter kunt onderscheiden in de markt.

Een belangrijk onderdeel van het BMC model is dan ook inzicht in wat jouw potentiële klant wil en nodig heeft. Daarvoor is het belangrijk om je als organisatie niet alleen te verdiepen in hoe je huidige product of dienst gewaardeerd wordt door je klant, maar ook om te kijken welk probleem je oplost voor je klant. Met dit inzicht kun je vervolgens meer potentiële klanten aanspreken.

Tip! Ontdek hoe jij jouw productiviteit kunt verhogen, zodat je productiever én effectiever te werk kunt gaan!

Het Value Proposition Canvas als aanvulling op het BMC model

Als je jouw klant of doelgroep en zijn/haar behoeften niet helder hebt als onderneming, kun je in aanvulling op het Business Model Canvas ook kiezen voor het doorlopen van het Value Proposition Canvas.

Je geeft dan een verdieping aan je BMC model wat weer een belangrijke basis is voor hoe je jouw product of dienst aanbiedt aan je doelgroep of klant.

Door al deze stappen in het Business Model Canvas in de juiste volgorde te doorlopen, kom je vaak tot heel andere inzichten en zie je ook waarom het je nu niet lukt om klanten aan te spreken met jouw aanbod.

Met als gevolg dat je inderdaad 50 uur per week moet werken, terwijl je omzet niet stijgt, gewoon omdat je nu niet de juiste klant aanspreekt! Het toepassen van het BMC model (al dan niet in combinatie met het Value Proposition Canvas) betekent het aanbrengen van focus en ook het maken van keuzes.

En dat kan soms heel moeilijk zijn. Maar wel noodzakelijk om te kunnen groeien met je bedrijf.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Linda Hovestad

Linda Hovestad marketing en strategie is een organisatieadviesbureau uit Santpoort-Noord (bij Haarlem) en helpt organisaties bij verschillende vraagstukken zoals bijvoorbeeld ‘Hoe creëer ik groei?’, ‘Welk verdienmodel moet ik kiezen?’, ‘Hoe positioneer ik mezelf in de markt?’, ‘Welke marketingstrategie past bij mijn organisatie’, ‘Hoe moet ik mijn producten of diensten in de markt zetten?’ en ‘Op welke klant moet ik mij richten?’.

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter