Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Bounce Rate – Maakt het echt wat uit?

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 29-10-2019   |   

Weet jij wat de Bounce Rate van je website is?

Of beter nog, weet je überhaupt wat Bounce Rate is?

Jij hebt het vast te druk om te graven in de literatuur om up-to-date te blijven als het gaat om het jargon dat dagelijks in internet-marketingland gebruikt wordt. Laat ik het daarom maar lekker gemakkelijk houden.

Je Bounce Rate is simpelweg het percentage van je bezoekers dat je website verlaat zonder een andere pagina te bezoeken. Ze komen binnen op pagina A, ze gaan weg op pagina A. Je weet nu wat de bounce rate is. Laten we nu eens kijk hoe jij deze verlaagd. 

Hoe verlaag jij je Bounce Rate?

Je hebt waarschijnlijk in Google Analytics, of een ander analytics programma het vreemde woord Bounce Rate zien staan en bent gaan Google-en naar antwoorden.

Je weet nu inmiddels wat Bounce Rate is, maar wat moet je daar eigenlijk mee?

Als je Bounce Rate aan de hoge kant is, dan is het zaak deze te verlagen. Hoe meer mensen namelijk doorklikken naar andere pagina’s, hoe meer klanten jij krijgt.

Meest voorkomende oorzaken van een hoge Bounce Rate

Gelukkig is het verlagen van je Bounce Rate geen hoge wiskunde, sterker nog, het is makkelijker dan je denkt. Maar voordat ik overga naar tips om je Bounce Rate te verlagen wil ik  eerst met je de meest voorkomende oorzaken doornemen.

Als het maar knippert…

Als je wel eens een artikel over conversie optimalisatie hebt gelezen weet je dat je gebruik moet maken van opvallende buttons en afbeeldingen. Je wilt immers de aandacht trekken van je bezoeker.

Je wilt ze bijvoorbeeld sturen naar je contactpagina of opt-in lijst om ze te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Allemaal heel goed. Maar stop alsjeblieft met het laden van flash, bewegende plaatjes of muziek.

Niemand houdt van knipperende plaatjes, dus gebruik ze dan ook niet. Alles wat je op je website gebruikt en dat de aandacht alleen maar kan versnipperen, verhoogt je Bounce Rate!

Geen idee waar je bent

Je bezoekers zijn ongeduldige wezens. Ze jagen op informatie en producten en willen zo snel mogelijk naar “huis”.

Dit betekent dat jij je bezoeker precies moet geven waar deze naar opzoek is. Is je bezoeker verdwaald? Wijs hem dan gemakkelijk de weg.

Dit kan al met  een overzichtelijk menu aan de rechter- of linkerkant van je tekst. Maar ook met een extra menu in je header (de balk bovenaan je website), navigatie in je footer (balk onderaan je website) en een broodkruimel (navigatie op de pagina zelf).

Waarom de laadtijd van je website zo belangrijk is

Zowel Google als je bezoekers hebben een verschrikkelijke hekel aan een te hoge laadtijd. Je zit tenslotte op internet om snel mogelijk de gevraagde informatie te vinden. Zorg er dus voor dat je website snel genoeg laadt.

Het is geen Goudengids

Steeds meer mensen ontdekken Google Adsense. Deze service biedt aangesloten partijen de mogelijkheid hun website te gebruiken om advertenties te tonen. Zodra een van je bezoekers op een advertentie klikt, krijg jij ervoor betaalt.

Een extra zakcentje is leuk, maar maak er geen Gouden Gids van.

3 makkelijke tips om je Bounce Rate te verlagen!

Oké, je bent geschrokken van je Bounce Rate en maakt je niet schuldig aan de bovengenoemde meeste oorzaken van een hoge Bounce Rate?

Wat moet je dan doen?

Geen paniek. Deze 3 tips helpen je op een gemakkelijke manier je Bounce Rate te verlagen.

#1 Een eerlijke advertentie met je meta description

In Google kun je gratis adverteren met je meta description. Dit kleine stukje tekst, dat in de zoekresultaten van Google verschijnt, kun je gebruiken om bezoekers te prikkelen jouw website aan te klikken.

Meta Omschrijving Tips

Iedereen moet je website bezoeken, logisch, maar probeer wel relevant te blijven. Maak van deze mogelijkheid gebruik om je bezoekers warm te maken voor je artikel of product, maar beloof ze geen informatie die je later niet waar maakt.

#2 Intern linken

Intern linken, het op je website linken van pagina A naar pagina B, zorgt ervoor dat je bezoekers geprikkeld worden dieper in de materie te duiken. Daarnaast is het gebruik van interne links sowieso geen verkeerd idee, het is namelijk goed voor je on-site optimalisatie.

Ook het verwijzen naar andere relevante pagina’s helpt je jouw bezoeker langer op je website te houden. Ze klikken immers door van pagina A naar pagina B en dit verlaagt ook direct jouw Bounce Rate.

#3 Kies altijd voor gebruiksgemak

Vroeger ging het maken van een website voornamelijk om je logo, huisstijl en de nieuwste snufjes. Tegenwoordig zijn we gewend geraakt aan die luxe en is dit de nieuwe standaard. Toch lijkt het erop dat websites steeds simpeler moeten.

Hoewel je website er uiteraard ook mooi uit moet zien, begin je bij het gebruiksgemak. Waar zet je wat neer en hoe zorg jij ervoor dat je bezoeker altijd de weg vindt?

Zorg jij voor een gebruiksvriendelijke website en maak je gebruik van sterke landingspagina’s dan blijven je bezoekers langer op je website, klikken ze meer door en verlaag je gegarandeerd je Bounce Rate

Bounce rate en het effect op jouw positie in Google

Als seo tekstschrijvers het hebben over het schrijven van SEO teksten dan hebben ze het altijd over de zoekwoorden en de on-site optimalisatie. Hoewel dat ook belangrijk is, is in mijn ogen de Dwell Time het allerbelangrijkste.

Met de zoekwoorden, on-site en off-site (het linkbuilden) optimalisatie kom je bovenaan, maar de Dwell Time bepaalt of je daar ook blijft. Als je kijkt naar je Bounce Rate dan kan dit effect hebben op je Dwell Time. Wat je Dwell Time  precies is en hoe je deze optimaliseert leer je allemaal in de cursus SEO schrijven.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter