Internet Marketing Gemak Logo

Huisstijlhandboek

Wat is een huisstijlhandboek, uit welke elementen bestaat het en hoe maak je er zelf een? Ontdek het allemaal in deze gids.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Branding > Huisstijl >  Huisstijlhandboek

Wat is een huisstijlhandboek?

Een huisstijlhandboek legt vast met welke richtlijnen en huisstijlelementen jij als bedrijf werkt. Het biedt houvast voor ieder die met jouw huisstijl werkt.

Het verschil tussen een huisstijlhandboek en een brandbook

Het verschil tussen een brandbook en huisstijlhandboek ligt vooral in de benadering. Een brandbook is nooit een huisstijlhandboek. Maar de huisstijl kan wel onderdeel zijn van het brandbook.

Bij een huisstijlhandboek gaat het puur om je huisstijl, bij een brandboek gaat het om de merkbeleving.

Door je huisstijlhandboek weet iedereen die met jouw merk werkt, welke afspraken er zijn gemaakt omtrent de huisstijl. In je brandbook leg je vast hoe je met je merk omgaat. 

Een huisstijlhandboek verdeeld in elementen

Uiteraard dien je eerst een huisstijl te ontwerpen voordat je een handboek kunt maken. Is jouw huisstijl al ontwerpen dan leg je in het handboek alle losse huisstijlelementen vast.

Per element staan we stil en geven we je extra tips mee.

Binnen je handboek leg je vast hoe je met het logo omgaat. Dit doe je per onderdeel van je logo. Zo bestaat je logo uit een:

Naast dat je vastlegt hoe je omgaat met het beeld- en woordmerk leg je vast hoe het logo gebruikt mag worden.

Hoe gebruik je het logo op social media, bedrijfskleding of op verschillende achtergronden?

Leg je niet vast in je huisstijlhandboek hoe het logo gebruikt mag worden, dan schuilt het gevaar dat je logo te pas en te onpas wordt aangepast, omdat dit op dat moment wat beter uitkomt.

Je huisstijlhandboek is er om dit soort discussies te voorkomen en voor eens en altijd de afspraken vast te leggen.

Als jouw huisstijlkleuren zijn bepaald dan verwerk je deze aan de hand van de kleurcodes in je handboek. Binnen de kleurcodes maak je een onderscheid tussen het online en het offline gebruik.

Dit doe je aan de hand van verschillende kleurinstellingen. Zo zal een drukker omgaan met kleurinstellingen op basis van CMYK en een webdesigner op basis van RGB.

Het soort lettertype dat jij in je uitingen gebruikt leg je in je huisstijlhandboek vast voor alle elementen.

Gebruik je een ander lettertype voor de koppen op je website, of de titel van je e-books, verwerk dit dan.

Het beeldmateriaal brengt het gevoel van je merk in beeld. Wat is de uitstraling die je wilt nastreven en welk beeldmateriaal past daarbij?

Werk je met illustraties, eigen materiaal of gebruik je stockfoto’s?

Leg vast hoe jij omgaat met het beeldmateriaal en wat WEL en NIET mag.

Denk ook aan eventuele nabewerking van het beeldmateriaal. Wordt er gebruikgemaakt van schaduwen, filters, overlay’s, randen en ga zo maar door…

Hoe communiceer je met je klanten? Spreek je met u of met je? Welke eisen stel je aan de kleding en houding van je personeel. Denk hierbij aan de non-verbale communicatie.

Een huisstijldrager is “iets” waar jouw huisstijl op staat. Dit kan iets klein zijn als je e-mailhandtekening, maar ook je bedrijfskleding, website of auto.

Leg in je huisstijlhandboek vast met welke huisstijldragers jij werkt en hoe deze vormgegeven zijn.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...