Internet Marketing Gemak Logo

Merkbeleving

Geef je merk karakter, vertel jouw verhaal en zorg in slechts 5 stappen voor de ultieme merkbeleving.

Afbeelding van een vrouw met laptop

Theorie

cATEGORIE:

Branding > Merkbeleving

Wat is merkbeleving? de betekenis

Merkbeleving gaat over de beleving die andere met jouw merk hebben. Hoe komt je merk over op andere? Welke emoties voelt men? Welke gedachtes krijgt men zodra ze jouw merk zien?

Iedereen die met jouw merk in aanraking komt, zal jouw merk op een bepaalde manier beleven. Een slechte merkbeleving kan funest zijn voor jouw bedrijf en je tegenhouden om door te groeien naar het volgende niveau.

Waarom is merkbeleving belangrijk?

Hoe jouw merk overkomt bij anderen bepaalt voor een groot deel hoe “toekomstbestendig” je bedrijf is en welke klanten je aantrekt.

Hierbij gaat de merkbeleving niet direct over de ervaringen van je klanten met je bedrijf, maar vooral om de beleving die ze met jouw merk hebben.

Denk aan Nespresso die jou een gevoel van luxe wilt geven of Starbucks die op iedere koffie beker een naam schrijft voor de persoonlijke touch.

Hoe werk je toe naar een ijzersterke merkbeleving?

Om te werken aan een unieke merkbeleving dien je in mijn ogen eerst terug te gaan naar het begin. Waarom ben je het bedrijf gestart, waar sta je voor, met welke waardes werk je en wat wil je bereiken?

Je kunt proberen een “show” te geven en een beleving te creëren bij je merk, maar het moet wel bij je passen. Een merkbeleving creëer je pas wanneer je continu op dezelfde manier naar buiten treedt.

Dit gaat verder dan je marketingstrategie of verkooptechnieken. Jouw merk moet iedere keer weer hetzelfde voelen.

Hoe werk je dan toe aan een sterke merkbeleving? Begin bij het begin en werk in stapjes.

Je kunt aandacht schenken aan de beleving van je merk, maar het begint bij de belofte. Waar sta je voor en welke belofte maak je aan iedere klant?

Staat je merk voor glashelder, alles voor een glimlach of de beste service, leg het vast in je brandbelofte.

Leg vast waar je in gelooft, waar je voor staat en wat jouw dienst of product uniek maakt.

Door je brandbelofte vast te leggen kun jezelf onderscheiden in de inmiddels overvolle markt. Kies je voor Dove omdat het fijne shampoo is, of voor het idee dat ook in vollere vrouwen een schoonheid schuilt.

Kies je voor Tony Chocoloney voor de lekkere chocola of omdat zij chocolade weer “eerlijk” willen maken.

Door eerst te werken aan je brandbelofte kun je in een latere stap onderzoeken welk soort merkbeleving hier het beste bij past.

Goede verhalen weten iedereen al vanaf kleins af aan te boeien. Denk aan de vele sprookjes die er in iedere cultuur leven. Storytelling is dan ook een van de krachtigste manieren om je merk op de kaart te zetten. Via jouw verhaal geef je het merk karakter. Je vertelt waar het begon, welke strugles je had en welke overwinningen je nu viert. Door jouw verhaal te vertellen maak je het merk persoonlijk. Naast je eigen verhaal kun je het verhaal van je klant vertellen.

Onderzoek hoe jouw merk op dit moment overkomt. Kijk naar de reacties op social media, de reviews die je van klanten hebt gehad of de berichten die worden gestuurd naar de klantsupport.

Probeer patronen te herkennen.

Heb je jouw eigen onderzoek gedaan, test dan hoe je merk overkomt via het houden van klantenquêtes.

Heb je helder hoe je nu overkomt en waar er nog aan gewerkt moet worden, leg dan vast met welke beleving en actiepunten je wilt werken.

Bepaal ook op welke punten jij let om te toetsen of je (straks) de juiste beleving biedt.

Heb je helder voor ogen waar jouw merk voor staat en welke beleving je wilt meegeven, kom dan in actie.

Bepaal hoe je zorgt voor de juiste beleving en blijf dit herhalen. Blijf iedere keer weer werken aan de brandbelofte en de beleving waar jij voor staat.

Sta je voor luxe of gastvrijheid, laat dit dan duidelijk zien in elke uiting of actie die je doet.

Zorg dat je helder voor ogen hebt wat de customer journey is en via welke momenten een persoon in aanraking komt met jouw merk.

Denk hierbij verder dan alleen je klanten. Denk ook aan hoe je merk overkomt op je werknemers of leveranciers.

Zorg dat je over ieder contactmoment hebt nagedacht en blijf iedere keer kritisch kijken naar de beleving.

Zet de merkbeleving bovenaan en stel je zelf continu de vraag, kan dit beter, makkelijker of nog simpeler?

Kan ik iets veranderen om een nog betere beleving te bieden?

Ga aan de slag met jouw merk

Voel je dat het beter kan, maar zie je niet direct waar je moet beginnen of gewoon behoefte aan iemand die met je meedenkt? 

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...