Internet Marketing Gemak Logo
cATEGORIE:

BrandingMerkbelofte

Wat is een merkbelofte?

Een merkbelofte is een verklaring die weergeeft waar een merk voor staat en wat het aan zijn klanten belooft te leveren. Het is de essentie van waar het merk voor staat, en het dient als leidraad voor de acties en beslissingen van het merk.

Beloof jij de snelste te zijn, dan betekent dit dat je hier je bedrijf op aanstuurt en jouw keuzes hierop afstemt. Bijvoorbeeld door extra te investeren in personeel, logistiek of automatisering.

Wat is een merkbelofte NIET?

Een merkbelofte is geen tagline of een slogan. Een merkbelofte is een veel diepere en betekenisvollere verklaring en speelt een belangrijk rol bij jouw merkidentiteit.

Waarom is een merkbelofte belangrijk?

Een merkbelofte is een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit en er moet tijdens het merkontwikkelingsproces goed over nagedacht worden. De merkbelofte moet een afspiegeling zijn van de merkwaarden van het bedrijf en van wat het als merk wil bereiken.

Het is waar het merk voor staat en wat het aan zijn klanten belooft te leveren. De merkbelofte moet iets zijn dat betekenisvol en relevant is voor de klant, en het moet iets zijn dat het merk realistisch kan waarmaken.

Jouw merkbelofte moet richting geven aan alle acties en beslissingen die je neemt en moet volledig tot uiting komen in de customer journey / klantreis.

Wat zijn enkele voorbeelden van merkbeloften?

De meeste merkbeloften gaan over de eerste te zijn, de enige of om een verschil te maken.

Om je extra inspiratie te geven voor het bepalen van je eigen merkbelofte volgen hier enkele voorbeelden van bekende bedrijven.

De merkbelofte van de grootste en bekendste bedrijven

De merkbelofte van Amazon is “het meest klantgerichte bedrijf op aarde te zijn, waar klanten alles kunnen vinden en ontdekken wat ze online zouden willen kopen, en ernaar streeft haar klanten de laagst mogelijke prijzen te bieden”

De merkbelofte van Apple is “om u de beste personal computing ervaring ter wereld te bieden”

Coca Cola’s merkbelofte is “de wereld te verfrissen in geest, lichaam en ziel”

Google’s merkbelofte is “om de informatie van de wereld te organiseren en universeel te maken”

De merkbelofte van Microsoft is “om elke persoon en elke organisatie op de planeet in staat te stellen meer te bereiken”

Starbucks’ merkbelofte is “de menselijke geest inspireren en koesteren – één persoon, één kopje, en één buurt tegelijk”

Drie tips voor jouw merkbelofte

Nu je weet wat een merkbelofte is en waarom ze belangrijk is, is het tijd om jouw merkbelofte vast te leggen.

Tip 1 – Het gaat om de klant

Als je nadenkt over wat je merkbelofte moet zijn, houd het dan klantgericht. Wat willen en hebben je klanten van je nodig? Wat zou hun leven gemakkelijker of beter maken? Houd deze dingen in gedachten bij het formuleren van je merkbelofte

Tip 2 – Maak het waar

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je merkbelofte iets is wat je realistisch gezien kunt waarmaken. Het heeft geen zin een belofte te doen die je niet kunt waarmaken, hoe graag je het je klant ook zou bieden.

Tip 3 – Maak keuzes

Als je eenmaal een goed inzicht hebt in wat je merkbelofte moet zijn, gebruik die dan als leidraad voor al je acties en beslissingen. Laat het de manier waarop je je bedrijf runt en de keuzes die je maakt bepalen. Als je dit doet, dan zal je merkbelofte echt tot leven komen.

Internet Marketing Gemak Logo

KvK: 77742109
BTW: NL861120413B01

[cboxarea id=”cbox-5FXyKy5JFIHj5JYn”]

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?