Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Bouw je Merk op: Ontdek je Merkidentiteit in 6 Stappen

Maak van je merk een icoon met een unieke merkidentiteit: Tips en inzichten voor het ontwikkelen van een identiteit die je waarden, visie en missie weerspiegelt.

Wat is een merkidentiteit?

Een merkidentiteit is een reeks kenmerken en eigenschappen die een merk definiëren en het uniek maken. Een sterke merkidentiteit onderscheidt een bedrijf van zijn concurrenten en helpt klanten om het merk te onthouden en te herkennen.

Hoe bepaal je jouw merkidentiteit?

Het bepalen van jouw merkidentiteit kost tijd en is niet te verwarren met je huisstijl of logo.

Zo kan mijn persoonlijke uitstraling of kledingkeuze iets zeggen over mij of mijn voorkeuren, maar nog niet zozeer over mijn identiteit.

Natuurlijk heeft de uitstraling van je bedrijf ook met je identiteit te maken, maar in de basis komt het neer op het volgende.

Jouw merkidentiteit is een samenkomst van de kernwaarden van je bedrijf, je merkwaarden en de manier waarop jij naar buiten treedt en hoe jij door je klanten ervaren wordt.

Laten we daarom eerst teruggaan naar de basis om vervolgens stap voor stap jouw merkidentiteit vast te leggen.

In 6 stappen jouw merkidentiteit helder

Het vastleggen van jouw merkidentiteit is geen klusje voor ‘eventjes tussendoor’. Gun jezelf enkele dagen de tijd. Print dit artikel uit, blok wat tijd in je agenda weg en zorg dat je niet gestoord kan worden.

1 | Begin bij de bestaansreden

Wat is de reden dat jouw bedrijf bestaat? Welke visie heb je en welke missie probeer jij te bereiken? Wat heb jij deze wereld te bieden en welke boodschap wil je iedere klant meegeven?

Waarom ben je ooit je bedrijf begonnen? Waar geloof je écht in en waarom is jouw bedrijf zo anders dan andere?

2 | Ontdek de kernwaarden

Bewust of onbewust. In ieder bedrijf heersen er kernwaarden. Ook jouw bedrijf heeft bepaalde kernwaarden. Waarde die nu al in het bedrijf leven.

Deze kernwaarden die leg je niet vast, die zijn er automatisch.

Jouw merk bestaat uit personen. En net zoals dat jij niet ergens in je leven je kernwaarden hebt bepaalt, is dat voor je bedrijf precies hetzelfde.

De kernwaarden die binnen jouw bedrijf heersen bepalen hoe jij met je klanten omgaat.

Aan de hand van deze waarden, kun je jouw merkwaarden vastleggen.

Merkwaarden zijn de kernovertuigingen en principes die het merk leiden. Ze geven vorm aan hoe het merk zich gedraagt en welke beslissingen het neemt.

3 | Geef je merk persoonlijk

De merkpersoonlijkheid is hoe je als merk door jouw klanten wilt worden waargenomen. Het is het geheel van menselijke eigenschappen waarmee jij als merk geassocieerd wilt worden.

In veel gevallen wordt hiervoor gebruikgemaakt van merk archetypes.

4 | Bepaal je positie

Merkpositionering is hoe je als merk op de markt gepositioneerd wilt worden. Het is de manier waarop jouw merk zich onderscheidt van zijn concurrenten.

Dit heeft niets te maken met je USP. Waar je USP gaat over jouw onderscheidend vermogen op product of dienst niveau, gaat je merkpositionering enkele lage diepen.

Het is jouw plek in de markt en in het hart van je klant.

5 | Vorm de merkbelofte

De merkbelofte is in mijn ogen een zeer belangrijk onderdeel binnen de bedrijfsidentiteit. De merkbelofte is de belofte die je ieder klant maakt.

Deze belofte moet voor ieder lid in de organisatie kraakhelder zijn. Het is de merkbelofte die zorgt voor extra klantenbinding en een sterke positionering. Het is de belofte waardoor je soms net de extra stapje zet.

Dat extra stapje bepaalt je identiteit.

Kijk maar eens naar je vrienden of collega’s. Ook jij weet wanneer je bij welke vriend of collega terecht kan.

Je spreekt af met Pietje om de tranen over je wangen te laten rollen van het lachen en belt Suzan voor advies over de leerproblemen van je jongste zoontje.

Ieder persoon heeft als het ware ook een ‘belofte’. Deze belofte bepalen hoe jij tegen deze persoon aankijkt en wat jij ziet als ‘hun identiteit’.

6 | Omschrijf je merkidentiteit

In de vorige stappen ben je dieper in de materie gedoken. Je hebt input verzameld en al deze input dien je nu te bundelen.

Bekijk de verschillende uitkomsten. Denk na wat jouw merk betekenisvol maakt. Waarin jullie je onderscheiden. Wat jullie drijfveren zijn, welke associaties jullie willen oproepen en hoe jullie omgaan met de communicatie.

Geef je merk zijn eigen persoonlijkheid en identiteit.

Zie jouw merkidentiteit hetzelfde als je persoonlijke identiteit. Ook jij, jij als persoon, bestaat uit verschillende ‘lagen’. Al deze lagen tezamen bepalen wie jij als persoon bent.

Zorg dat jij de lagen (in de vorige stappen) onderzoekt en vervolgens samenbrengt in jullie merkidentiteit.

Aan de slag met jouw merkidentiteit

Het vastleggen van je merkidentiteit is slechts stap 1. Wil je een betekenisvol merk zijn met zijn eigen identiteit besteed dan ook aandacht aan de volgende elementen.

Marketingbudget

Wil je dat iedereen jouw merk écht gaat kennen dan dien je op te vallen.

Je kunt pas werken aan een sterke merkidentiteit als je continu dezelfde boodschap uitstraalt.

Opdat klanten je merk ook echt kunnen onthouden, moet je ervoor zorgen dat je op de juiste plaatsen zichtbaar bent. Dat betekent aanwezig zijn waar je doelgroep is en de juiste kanalen gebruiken.

Jouw marketingbudget moet hiervoor toereikend zijn.

Jij kunt nog zo’n sterke merkidentiteit hebben bepaalt, als niemand van je bestaan af weet zal je nog geen vruchten plukken van je harde werk.

Is je marketingbudget onvoldoende, kies dan eerst voor een kanaal. Wees liever prominent aanwezig op een kanaal, dan overal een beetje.

Consistentie en herhaling is hier de sleutel voor succes.

Klantbeleving

De identiteit van een merk kan vastgelegd zijn door jouzelf, maar uiteindelijk bepalen jouw klanten wat ze écht van jouw merk vinden.

Zorg dat jij helder hebt hoe de customer journey (of klantreis) binnen jouw bedrijf eruit ziet. Zorg dat je altijd op dezelfde manier communiceert. In welke fase in het koopproces een klant zich ook bevindt.

Zorg dat je werkt aan een goede klantbeleving.

Imago

Jouw merkidentiteit kun je (enigszins) vormen en bewaken. Jouw merkimago is daarentegen iets compleets anders.

Je imago wordt gevormd door alles wat je als bedrijf doet, maar ook door wat anderen over je zeggen. Dat kunnen klanten, media, of influencers zijn.

Een sterk merkimago creëert een bepaalde reputatie. Een reputatie die jouw merkidentiteit kan versterken of compleet kan afbranden.

Zorg dat je het internet goed in de gaten houdt en controleer of klanten jouw merk ook zo zien, zoals jij dat hebt bedoelt.

Visuele identiteit

Jouw merkidentiteit wordt ook bepaald door de visuele elementen die je gebruikt. Denk daarbij aan je huisstijlkleuren, logo, typografie, maar ook aan de fotografie.

Gebruik je vaak humor in je uitingen, of ben je meer serieus. Uiteindelijk is je identiteit dat wat ‘binnen zit’ en je visuele merkidentiteit dat wat je andere laat zien.

Zo zullen je vrienden je beter kennen, omdat je daar écht jezelf laat zien, dan die ene lieve kassajuf bij je favoriete supermarkt.

Wil je van je bedrijf een sterk merk maken en een positieve impact achterlaten bij je klanten, denk dan niet aan alleen je identiteit van binnen, maar aan het complete plaatje.

Kan jouw (online) branding wel een upgrade gebruiken?

Natuurlijk kun je alles uitbesteden aan een reclamebureau. Maar waarom bespaar je jezelf niet de kosten en geven we via de online marketing en business coaching je merk samen een flinke upgrade.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.