Internet Marketing Gemak Logo
cATEGORIE:

BrandingMerkidentiteit

Wat is merkidentiteit?

Een merkidentiteit is een reeks kenmerken en eigenschappen die een merk definiëren en het uniek maken. Een sterke merkidentiteit onderscheidt een bedrijf van zijn concurrenten en helpt klanten om het merk te onthouden en te herkennen.

Hoe bepaal je jouw merkidentiteit?

Het definiëren van je merkidentiteit kan een nuttige oefening zijn voor elk bedrijf, groot of klein. Door de tijd te nemen om je merkidentiteit te bepalen, kun je een stevige basis leggen voor je marketing en communicatie inspanningen. 

En, naarmate je bedrijf groeit en in de loop van de tijd verandert, zal je merkidentiteit je helpen bij het uitstralen van een consistente boodschap en het nemen van de juiste beslissingen.

Laten we eens beginnen met enkele basisvragen.

Later zullen we een veelgebruikt model gebruiken om je nog verder te helpen bij het bepalen van je merkidentiteit.

Onthoud wel dat het vastleggen van je identiteit tijd en aandacht vraagt en er meerdere wegen naar Rome leiden.

Ieder model of bedrijf zal jou op een andere manier helpen of begeleiden. Kies vooral voor dat geen dat bij jou past.

De basis van een merkidentiteit

Hoewel op het internet de meningen nogal verschillen en er ook veel geschreven wordt over je huisstijl, logo en branding, is in onze ogen je merkidentiteit iets dat veel dieper ligt.

Zo kan mijn persoonlijke uitstraling of kledingkeuze iets zeggen over mij of mijn voorkeuren, maar nog niet zozeer over mijn identiteit.

Natuurlijk heeft de uitstraling van je bedrijf ook met je identiteit te maken, maar in de basis komt het neer op het volgende.

Wat is de bestaansreden van jouw merk?

Het merkdoel is de reden waarom het merk bestaat. Het is het overkoepelende doel of de missie die het merk probeert te bereiken. Wat heb jij deze wereld te bieden en welke boodschap wil je iedere klant meegeven?

Wat zijn de kernwaarden die je merk leiden?

Merkwaarden zijn de kernovertuigingen en principes die het merk leiden. Ze geven vorm aan hoe het merk zich gedraagt en beslissingen neemt. De kernwaarden die binnen jouw bedrijf spelen bepalen hoe jij met je klanten omgaat.

Daarom kun je alleen een merkidentiteit bewaken wanneer je jullie kernwaardes hebt bepaalt en hebt vastgelegd. Doe dit bijvoorbeeld in je brandbook.

Hoe wil ja als merk gezien worden?

De merkpersoonlijkheid is hoe het merk door de klanten wil worden waargenomen. Het is het geheel van menselijke eigenschappen die met het merk geassocieerd worden.

In veel gevallen wordt hiervoor gebruikgemaakt van merk archetypes.

Hoe wil het merk gepositioneerd worden op de markt?
Merkpositionering is hoe het merk op de markt gepositioneerd wil worden. Het is de manier waarop het merk zich onderscheidt van zijn concurrenten. Dit heeft niets te maken met je USP.

Waar je USP gaat over jouw onderscheidend vermogen op product of dienst niveau, gaat je merkpositionering enkele lage diepen.

Het is jouw plek in de markt en het hart van je klant.

Aan de slag met jouw merkidentiteit

Het bepalen van jouw merkidentiteit gaat wel wat verder dan een leuke brainstorm met een bureau of je collega’s op kantoor.

Wil je jouw identiteit écht uitstralen dan dien je deze te bewaken en te onderzoeken of je (nieuwe) merkidentiteit überhaupt kans van slagen heeft.

Je richt je hierbij op de volgende vijf elementen.

Marketingbudget

Wil je dat iedereen jouw merk écht gaat kennen dan dien je op te vallen. Je kunt pas werken aan een sterke merkidentiteit als je continu dezelfde boodschap uitstraalt.

Opdat klanten je merk ook echt kunnen onthouden, moet je ervoor zorgen dat je op de juiste plaatsen zichtbaar bent. Dat betekent aanwezig zijn waar je doelgroep is en de juiste kanalen gebruiken.

Jouw marketingbudget moet hiervoor wel toereikend zijn. Jij kunt nog zo’n sterke identiteit hebben bepaalt, als niemand van je bestaan afweet zal je nog geen vruchten plukken van je harde werk.

Is je marketingbudget onvoldoende kies dan liever eerst voor een kanaal en wees daar prominent aanwezig of overweeg op je te richten op een bepaalde niche.

Klantbeleving

Wat doet jou merk en hoe wil je door je klanten gezien worden? Wil je gezien worden als goedkoop of als exclusief?

En wat is je brandbelofte?

Je prestaties moeten overeenkomen met je belofte. Als je zegt dat je de beste of goedkoopste bent, kun je dat maar beter kunnen waarmaken.

Imago

Je imago wordt gevormd door alles wat je als bedrijf doet, maar ook door wat anderen over je zeggen. Dat kunnen klanten, media, of influencers zijn.

Een sterk merkimago creëert een bepaalde reputatie. Dat leidt dan tot klantenloyaliteit en voorkeur.

Klantervaringen

Vinden klanten dat je een betrouwbaar bedrijf bent? Zien ze je als innovatief? Dit zijn het soort dingen die onder klantervaringen vallen en een enorme impact hebben op jouw merkidentiteit.

Dit element hangt nauw samen met het vorige, omdat het gebaseerd is op de perceptie van klanten en je dit niet zomaar op papier kunt vastleggen. Jij kunt wel een bepaalde identiteit aan je merk willen geven, maar je klanten moeten dit wel zo ervaren.

De emotionele band

Als klanten een positieve emotionele band met je merk hebben, zullen ze eerder geneigd zijn bij je te kopen en je aan anderen aan te bevelen.

Tot dusver niets nieuws.

Maar de emotionele band die jij met je klanten hebt, bepaalt in zekere mate ook jouw merkidentiteit.

De manier waarop klanten op jouw merk reageren en vooral hoe jij terug reageert zegt wat over je identiteit.

Reageer jij op klachten met humor, blijf je zakelijk en serieus of ga je in verdediging?

Besef je goed dat jouw merkidentiteit bij je bedrijf moet passen. Je hebt er de juiste strategie, visie en vooral mensen voor nodig.

Wil jij ergens voor staan, zorg dan dat jouw merkidentiteit gedragen wordt door het hele bedrijf en vooral door de mensen die in contact staan met je klanten.

Tijd om van jouw bedrijf een sterk merk te maken
Iedere ondernemer heeft er profijt van om van zijn bedrijf een ijzersterk merk te maken. Maar laten we ook eerlijk zijn. Dit is lastig. Welke stappen jij ook zet, blijf vooral dicht bij jezelf en je bedrijf.

Ook jouw bedrijf heeft nu al een ‘verborgen merkidentiteit’ en staat te poppelen om zich aan het brede publiek te tonen.

Het is nu alleen nog de vraag wat jij doet…

Zet jij de volgende stap?

Laat je helpen met het creëren van een ijzer sterk merk.

 

Internet Marketing Gemak Logo

KvK: 77742109
BTW: NL861120413B01

[cboxarea id=”cbox-5FXyKy5JFIHj5JYn”]

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?