Internet Marketing Gemak Logo
cATEGORIE:

BrandingMerkpersoonlijkheid

Wat is merkpersoonlijkheid?

Je merkpersoonlijkheid is de manier waarop je merk spreekt en zich gedraagt. Het is wat je merk uniek maakt en anders dan andere merken in je sector. Zie het zo: als je merk een persoon zou zijn, wat voor persoonlijkheid zou het dan hebben?

In 6 Stappen een ijzersterke merkpersoonlijkheid

Hoe ontdek je de persoonlijkheid van je merk? In 9 simpele stappen helpen we je om achter jouw merkpersoonlijkheid te komen. Het is hierbij belangrijk dat je geen enkele stap overslaat.

Iedere stap is belangrijk en zorgt voor alle benodigde input voor de volgende stap.

# 1 – Durf persoonlijk te zijn

De eerste stap om de persoonlijkheid van je merk te begrijpen is te weten wie je doelpubliek is. Dit lijkt misschien een open deur, maar het is belangrijk om goed te begrijpen wie je met je merk probeert te bereiken.

Wie zijn ze? Wat vinden ze leuk? Wat vinden ze niet leuk? En dan vooral, hoe reageer jij hierop? Jij kunt proberen een merkpersoonlijkheid vast te stellen op basis van wat de klant graag wilt zien, maar geloof ons, je persoonlijkheid is niet te faken.

Jij bent jij en daar mag je trots op zijn. Juist jouw eigen persoonlijkheid versterkt je merk. Durf daarin bij jezelf te blijven. Jouw merk mag best je eigen persoonlijkheid uitstralen. Hoe meer je dit overigens doet, hoe meer klanten je aantrekt die ook écht bij je passen.

# 2 – Begrijp de geschiedenis van je merk

De geschiedenis van je merk kan je veel vertellen over de persoonlijkheid ervan. Als je merk al lang bestaat, is de kans groot dat het al een sterke en uitgesproken persoonlijkheid heeft ontwikkeld (of deze juist door de jaren heen is verloren).

Waar is het allemaal begonnen? Wat was je drive of missie? Welke leuke klanten heb je gehad en met welke klanten verlies jij je meeste energie?

Koppel je geschiedenis met je persoonlijkheid. Wat maakte nu dat bepaalde trajecten soepel gingen of die ene lastige klant jou zoveel energie kostte.

# 3 – Overweeg de missie en waarden van je merk

Een andere belangrijke factor om de persoonlijkheid van je merk vorm te geven zijn de missie en waarden. Waar staat je merk voor? Wat zijn haar kernovertuigingen? Welke merkwaarden hebben jullie?

De waarde die iemand heeft bepaalt voor een groot gedeelte zijn persoonlijkheid. Ook in jouw bedrijf bestaan er (ongeschreven) waardes. Het is belangrijk dat je vanuit deze merkwaarden je merk persoonlijkheid geeft.

# 4 – Spiek bij je concurrent

Een manier om een idee te krijgen van het soort persoonlijkheid dat je wilt dat je merk heeft, is te kijken naar je concurrenten. Wat doen ze goed? Wat zouden ze kunnen verbeteren? Hoe zou jij het anders doen? Kijk vooral naar de verschillen. Het gaat over jouw merkpersoonlijkheid, niet die van je concurrent.

# 5 – Spiek ’thuis’

Als je alle bovenstaande factoren hebt overwogen, is het tijd om in je eigen bedrijf te kijken. Als je al met personeel werkt. Welke persoonlijkheidstrekjes vallen jou op? Hoe communiceert iedereen met je klanten? Hoe nemen ze de telefoon op of hoe zien je social media berichten eruit?

# 6 – Maak de wet

Jouw merkpersoonlijkheid bestaat al. Het is alleen belangrijk dat je deze inzichtelijk maakt en gaat beschermen. Zeker wanneer je bedrijf uit meerdere personen bestaat is het belangrijk dat je bepaalde afspraken maakt.

Ieder persoon is anders en zal anders met andere omgaan. Leg jij jouw merkpersoonlijkheid niet vast dan zal iedereen je merk ‘anders’ zien. Dit leidt snel tot verlies van merkidentiteit of persoonlijkheid. Zorg dus voor een merkboek waarin de tone of voice en andere afspraken zijn vastgelegd. Dit schept duidelijkheid voor alle betrokkenen en geeft jouw houvast bij de ‘controle’.

Internet Marketing Gemak Logo

KvK: 77742109
BTW: NL861120413B01

[cboxarea id=”cbox-5FXyKy5JFIHj5JYn”]

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?