Internet Marketing Gemak Logo
cATEGORIE:

BrandingMerkwaarden

Wat zijn merkwaarden?

Merkwaarden zijn de principes waar een bedrijf naar leeft en bepalen voor een groot gedeelte de merkidentiteit en beslissingen die in het bedrijf genomen worden.

Het verschil tussen kernwaarden en merkwaarden

De kernwaarden van je bedrijf liggen dieper. Jij als persoon hebt ook enkele kernwaarden die jouw persoonlijkheid definieert. Aan de hand van jouw kernwaarde zal je op andere reageren. Hoe jij reageert of wat het voordeel van jouw kernwaarden is voor andere, kun je zien als je merkwaarden.

We zullen hier later nog meer bij stilstaan. Laten we eerst eens kijken hoe je achter jouw merkwaarden komt.

5 Stappen voor kraakheldere merkwaarden

Om achter je merkwaarden te komen is het belangrijk dat je verschillende stappen zet. Je werkt vanuit het bedrijf en merkpersoonlijkheid uiteindelijk toe naar de merkwaarden.

# 1 – Begin bij de kernwaarden van je bedrijf

De beste manier om te beginnen is altijd bij de bron. Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Die vind je in het DNA van de onderneming, bijvoorbeeld in de missieverklaring of de strategie.

Het voordeel van werken vanuit de kernwaarden is dat je ervoor zorgt dat je merkwaarden authentiek blijven. Ze komen immers van binnen je organisatie en niet van marktonderzoek of een reclamebureau.

Je dient je merkwaarden continu uit te dragen en dit lukt alleen wanneer je zo dichtmogelijk bij jezelf blijft.

Als je inzicht hebt gekregen in de kernwaarden, is het tijd voor stap twee.

# 2 – Bepaal het voordeel voor je klant

Nu je weet wat de kernwaarden van je organisatie zijn , kun je vanuit je merkidentiteit werken aan je merkwaarden.

Pak de lijst van alle kernwaarden van je bedrijf erbij en markeer voor jezelf nu de belangrijkste kernwaarden. Zoek vervolgens naar overeenkomsten en bepaal wat het voordeel is voor de klant.

Staat jullie bedrijf voor persoonlijkheid en betrokkenheid, laat dit dan terugkomen in je merkwaarden. ‘Wij werken alleen met vrienden’.

Dit is een zin die iedereen zal duidelijk maken dat je alleen met klanten wilt werken die bij jullie passen en jullie voor een informele en persoonlijke benadering zullen kiezen.

Onthoud daarbij dat je merkwaarden voor intern gebruik zijn. Het zijn als het ware de bulletpoints van jouw merk. De punten waar jouw merk voor staat.

# 3 – Wees eerlijk

We geven je niet voor niets de tip mee om je merkwaarden vanuit je kernwaarden te definiëren. Waarom? Ieder bedrijf zal het liefste alle merkwaarden willen gebruiken. Je wilt immers het beste voor je klanten.

Dit is alleen een onmogelijk taak. Jij kunt als bedrijf niet alles voor je klant bieden en als je heel eerlijk bent, zal je het ook niet willen.

Jij hebt persoonlijke grenzen en ook binnen je bedrijf zul je grenzen gesteld hebben. Het is belangrijk dat je vanuit je persoonlijke en bedrijfswaarden onderzoekt wat jullie sowieso al doen en hoe je hier voortaan de juiste beschrijving aan geeft.

# 4 – Bepaal hoe je je onderscheidt 

Om ervoor te zorgen dat je merkwaarden niet alleen authentiek maar ook uniek zijn, is het belangrijk te weten hoe je je onderscheidt van de concurrentie. Wat maakt je bijzonder?

Kijk eens naar je concurrenten. Hoe zou jij dit anders doen?

Kijk vooral naar het onderscheid. Het verschil. Het is leuk dat je concurrent bepaalde merkwaarden heeft, maar jij bent jij en jouw bedrijf is anders. Merkwaarden kun je niet zomaar verzinnen. Het is een uitkomst die vanuit je kernwaarden ontstaat.

# 5 – Geef jezelf een score

Als je helder in kaart hebt gebracht wat jou merkwaarden zijn dan is het belangrijk dat je jezelf een score geeft.

Hoe goed gaan jullie nu al om met deze merkwaarden en hoe zou je de score kunnen verbeteren? Welke afspraken maken jullie intern om deze merkwaarden te beschermen?

Kijk naar de merkwaarden van Coolblue, alles voor een glimlach. Dit is natuurlijk een belofte die ieder bedrijf wilt maken. Tevreden klanten.

Maar.

Coolblue doet hier ook alles aan. Snellere bezorging, installatie hulp, veel humor etc.

Jouw merkwaarden zijn de waarden waar jullie voor staan. Die moet je beschermen. Ook als dit betekent dat je moeilijke beslissingen moet maken of extra investeringen.

Internet Marketing Gemak Logo

KvK: 77742109
BTW: NL861120413B01

[cboxarea id=”cbox-5FXyKy5JFIHj5JYn”]

Waar Mogen de koopwoorden naar toe?

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan alles naar toe?