Search
Close this search box.

Ontwerp een Huisstijl in 10 Stappen

Huisstijl ontwerpen

Zelf een huisstijl ontwerpen

Met dit artikel helpen we je om in slechts 10 simpele stappen zelf je huisstijl te ontwerpen.

Maar.

Voordat we aan de slag gaan met het daadwerkelijke ontwerp, staan we eerst stil bij enkele veelgestelde vragen.

Wat kost het ontwerpen van een huisstijl?

Als jij ervoor kiest om je huisstijl te laten ontwerpen dan kun je rekening houden met kosten die variëren tussen een paar honderd en een paar duizend euro.

Hoeveel het laten ontwerpen van je huisstijl kost is vooral afhankelijk van wie het doet en wat jij voor ogen hebt.

Gaat het je puur om een leuk logootje en wat passende kleuren, dan kun je zelfs voor enkele tientallen euro’s (via bijvoorbeeld Fivrr) je huisstijl laten ontwikkelen.

Maar…

Een sterke huisstijl draait niet om dat wat je ziet, maar de gedachte erachter. Zo hebben kleuren verschillende betekenissen en kun je via vormen een complete taal spreken.

Wat hoort er bij een huisstijl?

Een huisstijl is meer dan alleen een logo en enkele gekozen huisstijlkleuren. Een sterke huisstijl sluit aan bij je merkidentiteit, je merkbelofte en merkstrategie.

Het is de visuele identiteit waarmee jij de eerste indruk maakt en zorgt voor een sterke herkenbaarheid.

Jouw huisstijl is een compleet pakket van kleuren, typografie, afbeeldingen, iconen en vormen. Het is jouw visuele visitekaartje die je ieder klant geeft.

Jouw huisstijl ontwerpen in 10 stappen

Wil je niet jouw huisstijl laten ontwerpen, maar zelf aan de slag, download dan eerst het gratis stappenplan waarin we alle in-en-outs over een goede huisstijl omschrijven.

Je wordt volledig aan de hand meegenomen bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl en ontvangt per stap nog talloze aanvullende tips.

1 | Persoonlijke voorkeuren

Hoewel je in de latere stappen zult ontdekken dat je niet alleen maar uit kunt gaan van je persoonlijke voorkeuren, wil je natuurlijk wel een huisstijl die je mooi vindt.

Daarom leg je in stap 1 al jouw persoonlijke voorkeuren vast. Denk hierbij aan kleuren, vormen, stijlen en verzamel eventueel al enkele voorbeelden die jou aanspreken.

Maak als je dat prettig vindt eventueel een moodboard. Dit is een verzameling beelden, kleuren, texturen en patronen die de sfeer weerspiegelen die je wilt scheppen.

2 | Ken je klant

Natuurlijk wil je een huisstijl ontwerpen die jij vooral mooi vindt, maar vergeet hierbij je klant niet. Jij wilt met je huisstijl je doelgroep aanspreken.

Denk na over de gemiddelde leeftijd, het geslacht en de persoonlijke voorkeuren. Verdiep je in de verschillende soorten generaties. Denk daarbij aan generatie X, generatie Y en de babyboomers. 

Op het internet zijn voldoende artikelen te vinden over de verschillende generaties en demografische kenmerken.

Zo zul je personen tussen de 30 en 50 jaar meer plezier doen door snel de correcte informatie te tonen en een pagina met weinig “bling” (bewegende en/of knipperende assets). 

Een jongere generatie vindt het een stuk minder erg om veel bling op een pagina te aanschouwen. 

3 | Ken je bedrijf

Als je helder voor ogen hebt bij welk persoon jouw huisstijl vooral in de smaak moet vallen, besteed je aandacht aan jouw bedrijf.

Denk na over het karakter van jouw bedrijf. Doe alsof je bedrijf een persoon is. Hoe zou jij deze persoon omschrijven? Wat is jullie merkidentiteit?

Zijn jullie formeel, grappig, vriendelijk, persoonlijk?

En hoe zorg je ervoor dat dit via je huisstijl blijft hangen?

Geef je merk karakter. Schenk aandacht aan je merkbelofte en zorg dat je het karakter van jouw bedrijf meeneemt in de ontwikkeling van je huisstijl.

Maak eventueel gebruik van merk archetypes om sneller achter het karakter van jouw bedrijf te komen.

Kijk ook in deze stap weer terug naar je doelgroep.

Is jouw doelgroep serieus, ga er dan niet vanuit dat je makkelijk weg kunt komen met het maken van grapjes. 

Wanneer jouw doelgroep de “stoere man” is, ga je natuurlijk ook niet met puppy’s en kittens communiceren. 

Lijkt me logisch.

Toch?

Ken jij je bedrijf en klant goed, dan wordt het kiezen van jouw “bedrijfssmoel” een stuk makkelijker.

4 | Maak het visueel

Je hoeft voor deze stap echt niet de nieuwe Rembrand te zijn.

Het enige wat je doet, is het visualiseren van de ideeën die je in de vorige stappen hebt opgedaan.

Je kunt dit doen door je eerder gemaakte moodboard uit te breiden of aan te passen. 

Zo heb ik eerder voor een klant van ons een concept bedacht (en later ontworpen) voor het noten product “forest mix”.

Mijn initiële ideeën waren slechts enkele foto’s.

In het uiteindelijke resultaat is er maar één afbeelding gebruikt. 

Mijn punt..?

Zodra jij eenmaal jouw eerste visualisatie op orde hebt, verzin je snel nieuwe uitbreidingen van ditzelfde concept.

Een tip die mij vaak geholpen heeft…

Denk bij deze stap vooral na over welke snaar je wilt raken en welke visuele elementen hierbij horen. Stel dat je vooral autoriteit of kracht wilt uitstralen. Aan welke visuele elementen denk jij dan het snelst?

Schrijf alle visuele elementen op. Niets is verkeerd. Je bent nog puur aan het brainstormen.

5 | Bepaal de kleuren

Het is tijd om jouw huisstijl wat kleur te geven. We gaan onderzoeken met welke kleuren we willen werken en leggen deze vervolgens vast als onze huisstijlkleuren.

Je legt vast met welke kleuren je wilt werken en waarom je dit wilt doen.

Houd je doelgroep in het achterhoofd, welke kleuren passen bij hen? Moeten de kleuren bijvoorbeeld erg fel zijn of is het beter om voor pastelkleuren te gaan?

Een paar tips die ik je kan geven:

  • Besteed aandacht aan de betekenis van kleuren
  • Kies niet lukraak een kleur omdat je die in de eerste stap gekozen hebt, maar omdat je exact weet welke impact die kleur heeft.
  • Maak een onderscheid tussen complementaire en contrasterende kleuren.
  • Denk na over de felheid van de kleuren en wat daar de nasleep van kan zijn in je huisstijl of op je website.

Uiteindelijk zal je tot een bepaald aantal kleuren komen. Pas daarna kijk je of er kleuren zijn uit de eerste stap die te combineren zijn met de in deze stap, tot stand gekomen kleuren.

Vind je persoonlijk fel rood een mooie kleur, maar blijkt vanuit de analyse juist pastel kleuren beter te werken?

Bekijk dan hoe je deze kleur zo kunt “ombouwen” dat deze past bij de rest van de kleuren.

6 | Bepaal de typografie

Met typografie bedoelen we het soort lettertype dat jij wilt gebruiken. 

Maar niet alleen dat…

Typografie is meer dan alleen het type, het betekent ook de grootte van je teksten, de regelhoogte, de letterafstand, eventueel gecombineerde stijl lettertypes en de algemene uitstraling van je teksten.

“Zo zal een quote beter opvallen wanneer deze afwijkt van het standaard lettertype.”

Binnen de typografie kun je onderscheid maken tussen verschillende categorieën lettertypes, namelijk de categorieën:

  • Display
  • Handgeschreven
  • Monotype
  • Sans-serif
  • Serif

Display

Display lettertypes zijn lettertypes die meteen opvallen en daarom goed werken voor koppen. Denk aan grote, grove letters.

Handgeschreven

Handschriftlettertypes worden vaak gebruikt om iets een meer persoonlijke uitstraling te geven, bijvoorbeeld in een uitnodiging of op een website waar je een bepaalde warmte wilt overbrengen.

Monotype

Monotype lettertypes worden vaak gebruikt in logo’s. Dit lettertype heeft een heel eigen karakter en werkt goed voor korte teksten.

Sans-serif

Een schreefloos lettertype is een lettertype zonder schreef, dus zonder die kleine extra lijntjes aan het eind van de letterstroken. Een schreefloos lettertype wordt vaak gezien als meer modern.

Serif

Een schreeflettertype is een lettertype met een schreef, dus met die kleine extra lijntjes aan het eind van de letterstreken. Een schreeflettertype komt vaak serieuzer over.

Net als met kleuren zijn er een oneindig aantal lettertypes. En net als bij kleuren zul je keuzes moeten maken.

Elke categorie heeft zo zijn voor- en nadelen. Hierbij enkele tips die je kunnen helpen.

  • Zorg ervoor dat het lettertype duidelijk te lezen is
  • Laat je teksten contrasteren op de achtergrond
  • Denk na over jouw uitstraling, ga je voor klassiek of niet?
  • Zorg bij een combinatie dat de lettertypes bij elkaar passen
  • Gebruik google fonts op je website

Op Google fonts kun je overigens honderden gratis lettertypes downloaden en kun je per lettertype zien welke bijpassende lettertypes er beschikbaar zijn voor het desbetreffende lettertype.

7 | Bepaal de communicatievorm

Als je al een communicatiestrategie hebt vastgelegd gebruik je deze uiteraard bij het bepalen van de communicatievorm.

De communicatievorm is een belangrijk onderdeel binnen je huisstijl.

Hoewel we bij het ontwerpen van een huisstijl vooral aan het logo en de kleuren denken is de manier van communiceren net zo belangrijk.

Denk na over hoe jij met je doelgroep communiceert. Hierbij ga je verder dan: wij praten met u of je.

Je besteedt binnen deze stap aandacht de drie verschillende communicatie vormen.

De verschillende communicatievormen

Wanneer we het hebben over communicatie dan heb je het eigenlijk over alle drie de communicatievormen:

Verbale communicatie

Verbale communicatie is de communicatie die geuit wordt met woorden. Deze communicatie kan direct plaatsvinden, via de telefoon, of via bijvoorbeeld je website of een flyer.

Non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie is alle communicatie waarbij geen gebruik wordt gemaakt van woorden. Een bekende vorm van non-verbale communicatie is onze lichaamstaal.

Door na te denken over je non-verbale communicatie bescherm je jouw merk. Wat past binnen jullie huisstijl? Mag ik met een korte broek bij jou komen werken?

Wil je dat ik altijd lachend op de foto sta of straal je liever autoriteit en zakelijkheid uit?

Paralinguïstische communicatie

Paralinguïstische communicatie is de manier waarop woorden worden uitgesproken. Hierbij kan het gaan om de snelheid van spreken of de klemtoon. Voor sommige bedrijven is deze laatste communicatievorm enorm belangrijk.

Is jouw doelgroep bijvoorbeeld wat ouder dan kun je voorstellen dat je niet te snel moet praten.

8 | Bepaal het beeldmateriaal

Het te gebruiken beeldmateriaal is één van de belangrijkste beslissingen die je kunt maken in je huisstijl. Een goede afbeelding zegt immers meer dan duizend woorden.

Beslis of je gebruikmaakt van visualisaties zoals vectoren of illustraties, of dat je juist eigen foto’s of stock images gaat gebruiken.

Wat er op de afbeeldingen komt is de volgende beslissing. Welke afbeeldingen passen bij de boodschap die je naar buiten wilt brengen? Welk type persoon past erbij?

Ook het “sausje” dat iedere afbeelding krijgt is belangrijk. Ga je voor zwart-wit, sepia, kleur, gebruik je overlays en zo ja welke? 

Denk hierbij aan een lichte kleurovergang, een watermerk of bepaalde randen en schaduwen.

Door elke keer dezelfde soort nabewerking te gebruiken maak je jouw afbeeldingen herkenbaar en makkelijker te verwerken in je huisstijl.

9 | Maak concepten

Je hebt in de vorige stappen alle input verzameld. Je begint voor het eerst met het daadwerkelijk ontwerpen van de huisstijl.

Werk stap voor stap alle huisstijlelementen uit. Probeer dit echt per element en in kleine stapjes te doen.

Laten we per element eens kijken wat we moeten doen.

Logo

Jouw logo bestaat uit meerdere onderdelen. Hoewel je het logo vaak als geheel gebruikt, kun je deze onderscheiden in de volgende elementen:

  • Woordmerk
  • Beeldmerk
  • Slogan

Zorg dat je ieder element los ziet. Je zult merken dat als je al later met je huisstijl aan de slag gaat je in sommige gevallen alleen het woord- of beeldmerk zult gebruiken.

Kleurencombinatie

Je hebt in een eerdere stap jouw huisstijlkleuren bepaalt. Nu bepaal je de kleurencombinatie. Zorg dat je voor iedere huisstijldrager (bijvoorbeeld je visitekaartje, website, een flyer etc.) dezelfde kleurencombinatie gebruikt.

Hoewel je hier en daar kunt spelen met je huisstijlkleuren is het belangrijk dat je binnen je huisstijl vooral consistent bent.

Iedere keer werken met een andere kleurencombinatie, ook al bestaat deze uit jouw huisstijlkleuren kan afbreuk doen aan de herkenbaarheid van je merk.

10 | Ontwerp je huisstijl

Maak een lijst van de benodigde huisstijlelementen en huisstijldragers. Vanuit deze lijst zet je jouw concepten om tot daadwerkelijke ontwerpen.

Enkele huisstijldragers zijn bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsauto’s
  • Bedrijfskleding
  • Briefpapier
  • De opmaak van een nieuwsbrief
  • E-mail handtekeningen
  • Visitekaartjes
  • Website templates
  • Etcetera…

Leg je huisstijl vast

Als je jouw huisstijl eenmaal ontworpen hebt dan leg je deze vast in een huisstijlhandboek.

In dit handboek leg je alle basisafspraken vast over het kleurgebruik, de logo’s, de lettertypen en met welke huisstijldragers je werkt. 

Maak van je bedrijf een merk

Of het nu gaat over branding, huisstijlkleuren of hoe je van je bedrijf een sterk merk maakt, wij kunnen er uren over praten.

Wil je eens van gedachte wisselen of heb je een vraag voor ons? Neem contact op.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf