Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is een huisstijl? Een complete uitleg

Versterk je merkbeleving met een coherente huisstijl: Ontdek het belang van een uniforme huisstijl voor het opbouwen van vertrouwen en herkenbaarheid bij je klanten.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is een reeks richtlijnen die de presentatie naar buiten bepaalt. Richtlijnen over het gebruik van typografie, kleur, het logo, vormen en afbeeldingen. Een huisstijl is belangrijk om als merk consistent te zijn in alle uitingen die je doet. Het helpt je bij de branding, herkenbaarheid en merkbeleving.

Waaruit bestaat een huisstijl? Alle elementen

Er zijn talloze huisstijl elementen die jij in je huisstijl kunt verwerken. De volgende lijst is niet uitputtend, maar geeft je een idee van wat een huisstijl kan inhouden:

Logo

Een logo bestaat uit een beeldmerk (de afbeelding) en een woordmerk (de tekst).

Kleurenpalet

Het kleurenpalet is een selectie van kleuren die je in je visuele uitingen gebruikt. Het omvat vaak een primaire kleur, een secundaire kleur en een of twee accentkleuren.

Typografie

Typografie is het gebruik van lettertypes (stijlen van tekst) in je visuele uitingen. Vaak omvatten richtlijnen voor huisstijl een primair lettertype en een secundair lettertype. Het primaire lettertype wordt gebruikt voor koppen en grote teksten, terwijl het secundaire lettertype gebruikt wordt voor kleinere teksten, zoals body copy.

Pictogrammen

Pictogrammen, symbolen of iconen zijn elementen die je in een huisstijl kunt terugvinden. Er wordt dan afgesproken met welke symbolen er gewerkt wordt en wanneer.

Beeldmateriaal

De beeldtaal zijn de foto’s en illustraties die je in je visuele uitingen gebruikt. Dit kan van alles zijn, van productfoto’s tot het gebruik van bepaalde vormen.

Lay-out

De lay-out is de manier waarop je de verschillende elementen op een pagina of scherm rangschikt. Het omvat zaken als marges, indelingen en witruimtes.

Wat is een goede huisstijl?

Een goede huisstijl is ontwikkelt met de klant in gedachte. Er is nagedacht over hoe de huisstijl de indentiteit van het merk uitstraalt.

Zo hebben kleuren allemaal een eigen betekenis en kun je met behulp van vormen het online gedrag sturen.

Een goede huisstijl ondersteund de boodschap van het merk en houdt rekening met de voorkeuren van de doelgroep.

Hoe kies je een huisstijl?

Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een huisstijl. Maar het belangrijkste om in gedachten te houden is dat je huisstijl een weerspiegeling moet zijn van je merk.

In het volgende hoofdstuk gaan we daar dieper op in.

Het ontwikkelen van een huisstijl

Bij het ontwikkelen van een huisstijl ga je aan de slag met het creëren van een visuele identiteit voor je bedrijf.

Een goede huisstijl is consistent en komt terug bij alle huisstijldragers. Een huisstijldrager is het element dat jij huisstijl uitstraalt. Denk aan je website, visitekaartjes, bedrijfskleding etc.

1 | Begin bij je merk

Voordat je met je huisstijl aan de slag gaat, begin je bij jouw merk. Wie zijn jullie als bedrijf? Wat is jullie merkbelofte, merkidentiteit en met welke merkwaarden werken jullie?

2 | Doe onderzoek

Als je je merk eenmaal goed begrijpt, is het tijd om extra onderzoek te doen. Verdiep je in de betekenis van kleuren, het effect van afbeeldingen en het gebruik van vormen.

Onderzoek of jouw doelgroep bepaalde voorkeuren heeft. Welke huisstijlen er al zijn (bij je concurrenten) en hoe jij met je huisstijl direct er tussenuit spring.

3 | Bepaal de basis

Nu is het tijd om de basiselementen van je huisstijl te bepalen. Je denkt na over alle elementen die je huisstijl moet bevatten. Denk hierbij aan je logo, typografie, huisstijlkleuren, afbeeldingen en iconen.

Uiteindelijk draait het bij het ontwikkelen van je huisstijl er om dat je een consistente visuele presentatie van jouw merk creëert. Je bepaalt niet zomaar wat kleuren en typografie, maar denkt na met welke elementen je nu, en in de toekomst wilt werken.

4 | Maak het ontwerp

Is het je helder met welke elementen jij wilt werken, dan kun je starten met het grafisch ontwerp. Ieder visueel element die je nu gebruikt, moet een bewuste keuze zijn. Je brengt als het ware alle elementen samen in een herkenbare stijl.

Ben je zelf geen ontwerper of vind je dit lastig, je kunt ook je huisstijl laten maken of het artikel lezen over het ontwerpen van je huisstijl.

5 | Maak een huisstijlhandboek

Als je huisstijl compleet is, zet je alle regels in een zogenaamd huisstijlhandboek. Dit document is de leidraad voor alle medewerkers en iedereen die met jou merk werkt.

Het bevat afspraken hoe je logo gebruikt wordt, met welke typografie je werkt en hoe je omgaat met de huisstijlkleuren.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.