Maak met gemak je eigen huisstijlhandboek

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een huisstijlhandboek?

Een huisstijlhandboek legt vast met welke richtlijnen en huisstijlelementen jij als bedrijf werkt. Het biedt houvast voor ieder die met jouw huisstijl werkt.

Waarom is een huisstijlhandboek belangrijk?

Een huisstijlhandboek zorgt ervoor dat de visuele identiteit van je bedrijf consequent wordt gebruikt, zowel intern als extern. Dit versterkt je merk en maakt het voor klanten en andere geïnteresseerden gemakkelijker om je bedrijf te herkennen. Het zorgt er ook voor dat iedereen die met je huisstijl werkt, weet hoe hij die correct moet gebruiken.

Verschil huisstijlhandboek en brandbook

Het verschil tussen een brandbook en huisstijlhandboek ligt vooral in de benadering. Een brandbook is nooit een huisstijlhandboek. Maar de huisstijl kan wel onderdeel zijn van het brandbook.

Bij een huisstijlhandboek gaat het puur om je huisstijl, bij een brandbook gaat het om de merkbeleving en branding.

Door je huisstijlhandboek weet iedereen die met jouw merk werkt, welke afspraken er zijn gemaakt omtrent de huisstijl.

In je brandbook leg je vast hoe je met je merk omgaat en wat je doet voor juiste naamsbekendheid.  

Wat zet je in een huisstijlhandboek?

In je huisstijlhandboek leg je minimaal de volgende elementen vast:

  • Logo
  • Huisstijlkleuren
  • Typografie
  • Beeldmateriaal
  • Communicatievorm
  • Huisstijldragers

Logo

Binnen je huisstijlhandboek leg je vast hoe je met het logo omgaat. Dit doe je per onderdeel van je logo. Zo bestaat je logo uit een:

  • Woordmerk
  • Beeldmerk
  • Slogan (eventueel)

Naast dat je vastlegt hoe je omgaat met het beeld- en woordmerk leg je vast hoe het logo gebruikt mag worden.

Het draait hierbij vooral om consistent gebruik. Hoe gebruik je het logo op drukwerk, enveloppen, social media, bedrijfskleding of andere uitingen?

Zorg dat er is vastgelegd hoe het logo gebruikt mag worden.

Leg jij geen afspraken vast in je huisstijlhandboek, dan schuilt het gevaar dat je logo te pas en te onpas wordt aangepast, omdat dit op dat moment wat beter uitkomt.

Je huisstijlhandboek is er om dit soort discussies te voorkomen en voor eens en altijd de afspraken vast te leggen.

Huisstijlkleuren

Als jouw huisstijlkleuren zijn bepaald dan verwerk je deze aan de hand van de kleurcodes in je handboek. Binnen de kleurcodes maak je een onderscheid tussen het online en het offline gebruik.

Dit doe je aan de hand van verschillende kleurinstellingen. Zo zal een drukker omgaan met kleurinstellingen op basis van CMYK en een webdesigner op basis van RGB.

Typografie

Het soort typografie dat jij in je uitingen gebruikt leg je in je huisstijlhandboek vast voor alle elementen.

Gebruik je een andere typografie voor de koppen op je website, of de titel van je e-books, verwerk dit dan.

Beeldmateriaal

Het beeldmateriaal brengt het gevoel van je merk in beeld. Wat is de uitstraling dat je wilt nastreven en welk beeldmateriaal past daarbij?

Werk je met illustraties, eigen materiaal of gebruik je stockfoto’s?

Leg vast hoe jij omgaat met het beeldmateriaal en wat WEL en NIET mag.

Denk ook aan eventuele nabewerking van het beeldmateriaal. Wordt er gebruikgemaakt van schaduwen, filters, overlay’s, randen en ga zo maar door…

Stijlelementen

Naast de fotografie of het de afspraken omtrent het beeldmateriaal leg je in je huisstijlhandboek vast met welke stijlelementen er worden gewerkt.

Met welke vormentaal wordt er gesproken? Werk je met rondingen, strakke lijnen of extra ondersteunende elementen?

Communicatievorm

Hoe communiceer je met je klanten? Spreek je met u of met je? Welke eisen stel je aan de kleding en houding van je personeel?

Hoe zorg je voor duidelijke herkenning in je teksten? Wat is de tone of voice?

Denk hierbij ook aan de non-verbale communicatie.

Huisstijldragers

Een huisstijldrager is “iets” waar jouw huisstijl op staat. Dit kan iets klein zijn als je e-mailhandtekening, visitekaartjes, briefpapier, maar ook je bedrijfskleding, website of auto.

Leg in je huisstijlhandboek vast met welke huisstijldragers jij werkt en hoe deze vormgegeven zijn.

Een huisstijlhandboek gebruiken

Een huisstijlhandboek is voor ieder bedrijf een must.

Maar…

Je kunt je online branding uitbesteden of een huisstijl laten ontwerpen, maar werk jij vervolgens niet met de afspraken die zijn vastgelegd, steun dan liever een goed doel met deze centen.

Jouw huisstijl (en merk) moet beschermd worden. Daarvoor maak je een huisstijlhandboek. Niet omdat het gewoon een mooi PDF-documentje is.

Maak van je bedrijf een sterk merk

Heb je hulp nodig bij het samenstellen van jouw huisstijlhandboek of nog vragen voor ons? Neem contact op.

Wil je volledig ondersteund worden en van je bedrijf een sterk merk maken? Kijk dan eens hoe wij denken over de online branding.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan