Bepaal in 6 stappen jouw huisstijlkleuren

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat zijn huisstijlkleuren?

Huisstijlkleuren zijn die kleuren die verwerkt zijn in de huisstijl en een bedrijf consistent gebruikt om herkenbaarheid bij de doelgroep op te roepen.

Huisstijlkleuren vind je terug in het logo, de visitekaartjes, de website en op alle andere huisstijldragers.

Hoe bepaal je jouw huisstijlkleuren?

Je kunt natuurlijk je huisstijlkleuren bepalen aan de hand van je persoonlijke voorkeuren. Uiteindelijk is het jouw huisstijl en jij moet het wel mooi vinden.

Maar.

Iedere kleur heeft zijn eigen betekenis.

Het lukraak kiezen van je huisstijlkleuren kan afbreuk doen aan je huisstijl en merkidentiteit. Hoe zorg je dan voor de juiste kleurencombinaties? We nemen het stap voor stap door.

1 | Ken je merk

Ieder bedrijf heeft zijn eigen karakter. Dit komt tot uiting via de merkwaarden, merkbelofte en merkidentiteit. Wil jij werken met de juiste huisstijlkleuren begin dan eerst je bedrijf als merk te zien.

Waar sta je voor je? Ben je formeel, grappig of stoer?

Als je nog geen merkidentiteit hebt vastgesteld, kijk dan eens naar de verschillende merk archetypes. Deze archetypes helpen je te bepalen welke persoonlijke eigenschappen het best bij je merk passen.

2 | Ken je klant

Je doelpubliek is een belangrijke schakel bij de keuze van je huisstijlkleuren.

Je wilt er zeker van zijn dat de kleuren die je kiest de gevoelens weerspiegelen die je bij je doelgroep wilt oproepen.

Bijvoorbeeld, als je een jong, fris en trendy imago nastreeft, kunnen pastelkleuren een goede keuze zijn. Als je daarentegen formeel en betrouwbaar belangrijker vindt, kan de kleur donkerblauw dat gevoel opwekken.

3 | Weet wat elke kleur betekent

Kleurenpsychologie bestaat. Verschillende kleuren roepen verschillende emoties op. Het is daarom belangrijk te weten welk gevoel je wilt opwekken.

4 | Laat je inspireren

Begin inspiratie voor je kleurenschema te zoeken in de natuur, kunst of foto’s. Zoek eens in Google naar onderwerpen die binnen jouw branche spelen. Welke kleuren kom je veel tegen? En zijn dit ook kleuren die je vindt passen voor jouw huisstijl?

5 | Maak een kleurenpalet

Nu je een idee hebt van wat voor kleuren je mooi vindt, is het tijd om ze op een harmonieuze manier samen te voegen. Dit doe je door een onderverdeling te maken.

Primaire kleur

Begin met het vaststellen van de primaire kleur. Dit is de hoofdkleur die je gebruikt. De kleur die het meeste terugkomt in je huisstijl.

Accentkleuren

Heb je een primaire kleur gekozen, kies dan de ondersteunende kleuren. Dit zijn kleuren die goed bij de primaire kleur passen en samen je huisstijl vormgeeft.

Complementaire kleur

De complementaire kleur is het tegenovergestelde van je primaire kleur op het kleurenwiel. Deze kleur gebruik je om extra pit aan je ontwerp te geven. Dit is vaak de kleur die je gebruikt om ergens extra de aandacht op te vestigen.

Denk bijvoorbeeld aan de knoppen op je website.

6 | Leg vast

In de laatste stap leg je jouw gekozen kleuren vast in een huisstijlhandboek. In dit handboek staan alle afspraken omtrent jouw huisstijl. Gaat het over je huisstijlkleuren, leg dan de verschillende kleurcodes vast.

CMYK – voor de printer

CMYK staat voor de kleuren Cyaan, Magenta, Geel en Zwart.

Door deze vier kleuren in verschillende doseringen met elkaar te mengen kunnen bijna alle kleuren worden gemaakt. Deze kleuren worden gebruikt in je printer. Door in je huisstijlhandboek de CMYK kleurcodes te verwerken weet je zeker dat je iedere keer dezelfde kleur gebruikt.

RGB – voor het beeldscherm

RGB is het kleurensysteem dat op beeldschermen gebruikt wordt. Rood, Groen en Blauw zijn de basiskleuren.

De combinatie van deze drie kleuren maakt het mogelijk om alle andere kleuren op een scherm weer te geven.

HEX – voor je website

Hexadecimale kleuren worden vaak op websites gebruikt. Een hex kleur is een 6-cijferige combinatie van cijfers en letters.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen bij het bepalen van jouw huisstijlkleuren. Dat je weet met welke kleuren jij je huisstijl wilt ontwerpen en hoe jij je merk naar buiten wilt brengen.

Heb je nog vragen of wil je hulp bij de online branding? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan