Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Bepaal in 6 stappen je huisstijlkleuren

Laat je merk stralen met de juiste huisstijlkleuren: Leer het belang van kleurpsychologie en hoe je een kleurenpalet samenstelt dat je identiteit versterkt.

Wat zijn huisstijlkleuren?

Huisstijlkleuren zijn die kleuren die verwerkt zijn in de huisstijl en een bedrijf consistent gebruikt om herkenbaarheid bij de doelgroep op te roepen.

Huisstijlkleuren vind je terug in het logo, de visitekaartjes, de website en op alle andere huisstijldragers.

Hoe bepaal je jouw huisstijlkleuren?

Je kunt natuurlijk je huisstijlkleuren bepalen aan de hand van je persoonlijke voorkeuren. Uiteindelijk is het jouw huisstijl en jij moet het wel mooi vinden.

Maar.

Iedere kleur heeft zijn eigen betekenis.

Het lukraak kiezen van je huisstijlkleuren kan afbreuk doen aan je huisstijl en merkidentiteit. Hoe zorg je dan voor de juiste kleurencombinaties? We nemen het stap voor stap door.

1 | Ken je merk

Ieder bedrijf heeft zijn eigen karakter. Dit komt tot uiting via de merkwaarden, merkbelofte en merkidentiteit. Wil jij werken met de juiste huisstijlkleuren begin dan eerst je bedrijf als merk te zien.

Waar sta je voor je? Ben je formeel, grappig of stoer?

Als je nog geen merkidentiteit hebt vastgesteld, kijk dan eens naar de verschillende merk archetypes. Deze archetypes helpen je te bepalen welke persoonlijke eigenschappen het best bij je merk passen.

2 | Ken je klant

Je doelpubliek is een belangrijke schakel bij de keuze van je huisstijlkleuren.

Je wilt er zeker van zijn dat de kleuren die je kiest de gevoelens weerspiegelen die je bij je doelgroep wilt oproepen.

Bijvoorbeeld, als je een jong, fris en trendy imago nastreeft, kunnen pastelkleuren een goede keuze zijn. Als je daarentegen formeel en betrouwbaar belangrijker vindt, kan de kleur donkerblauw dat gevoel opwekken.

3 | Weet wat elke kleur betekent

Kleurenpsychologie bestaat. Verschillende kleuren roepen verschillende emoties op. Het is daarom belangrijk te weten welk gevoel je wilt opwekken.

4 | Laat je inspireren

Begin inspiratie voor je kleurenschema te zoeken in de natuur, kunst of foto’s. Zoek eens in Google naar onderwerpen die binnen jouw branche spelen. Welke kleuren kom je veel tegen? En zijn dit ook kleuren die je vindt passen voor jouw huisstijl?

5 | Maak een kleurenpalet

Nu je een idee hebt van wat voor kleuren je mooi vindt, is het tijd om ze op een harmonieuze manier samen te voegen. Dit doe je door een onderverdeling te maken.

Primaire kleur

Begin met het vaststellen van de primaire kleur. Dit is de hoofdkleur die je gebruikt. De kleur die het meeste terugkomt in je huisstijl.

Accentkleuren

Heb je een primaire kleur gekozen, kies dan de ondersteunende kleuren. Dit zijn kleuren die goed bij de primaire kleur passen en samen je huisstijl vormgeeft.

Complementaire kleur

De complementaire kleur is het tegenovergestelde van je primaire kleur op het kleurenwiel. Deze kleur gebruik je om extra pit aan je ontwerp te geven. Dit is vaak de kleur die je gebruikt om ergens extra de aandacht op te vestigen.

Denk bijvoorbeeld aan de knoppen op je website.

6 | Leg vast

In de laatste stap leg je jouw gekozen kleuren vast in een huisstijlhandboek. In dit handboek staan alle afspraken omtrent jouw huisstijl. Gaat het over je huisstijlkleuren, leg dan de verschillende kleurcodes vast.

CMYK – voor de printer

CMYK staat voor de kleuren Cyaan, Magenta, Geel en Zwart.

Door deze vier kleuren in verschillende doseringen met elkaar te mengen kunnen bijna alle kleuren worden gemaakt. Deze kleuren worden gebruikt in je printer. Door in je huisstijlhandboek de CMYK kleurcodes te verwerken weet je zeker dat je iedere keer dezelfde kleur gebruikt.

RGB – voor het beeldscherm

RGB is het kleurensysteem dat op beeldschermen gebruikt wordt. Rood, Groen en Blauw zijn de basiskleuren.

De combinatie van deze drie kleuren maakt het mogelijk om alle andere kleuren op een scherm weer te geven.

HEX – voor je website

Hexadecimale kleuren worden vaak op websites gebruikt. Een hex kleur is een 6-cijferige combinatie van cijfers en letters.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiende keten verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door de doolhof te leiden.

Hoe? Hier zijn een paar manieren:

Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Sta je op het punt om de handdoek in de ring te gooien? Gooi het roer om. Laten we samen die doorbraak forceren waar je zo naar verlangt.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.