Kernwaarden van bedrijf | Complete Uitleg

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf?

De kernwaarden van een bedrijf zijn de waarden die (onbewust) in de organisatie leven. Het zijn de belangrijkste overtuigingen of drijfveren die een bedrijf heeft.

Ontdek in 4 stappen de kernwaarden van jouw bedrijf

Elk bedrijf heeft kernwaarden, of ze zich er nu bewust van zijn of niet. Als jij de kernwaarden van je bedrijf wilt definiëren begin dan intern.

De kernwaarden van een bedrijf die bepaal je niet, die zijn er al. Je moet ze misschien alleen nog bovenwater krijgen. Hoe je dat gemakkelijk doet, leggen we je uit in 4 simpele stappen.

1 | Zoek vervelende klanten

Het makkelijkste om achter de kernwaarden van een bedrijf te komen is het inzichtelijk maken van waar het nu mis gaat. Kijk eens naar de laatste trajecten die je voor klanten hebt uitgevoerd en ga dan vooral op zoek naar de trajecten waarbij het niet zo, nou ja, soepel ging.

Omschrijf de situatie. Waar ging het mis? Waarom kostte het zoveel energie, waardoor schoot je in je emotie… wat was er zo vervelend aan die klant?

Omschrijf de situatie zo uitgebreid mogelijk en probeer vervolgens te achterhalen hoe het nu komt dat dit traject uiteindelijk niet zo soepel is verlopen.

Werkte de klant niet goed mee, was hij traag, gaf ze slecht antwoord op je vragen, kwamen ze afspraken niet na?

Grote kans dat als jij nog eens kritisch kijkt naar je ‘vervelendste klanten’ je erachter komt dat er bepaalde overeenkomsten zijn. Grote kans dat jij ze vervelend vindt omdat deze klanten anders zijn dan jou en uiteindelijk niet passen bij de kernwaarden van je bedrijf.

2 | Onderzoek je bedrijfscultuur

Om een idee te krijgen van je bedrijfscultuur, begin je met te observeren hoe de mensen met elkaar omgaan. Hebben ze de neiging om buiten het werk om te socialiseren?

Zijn er rituelen of tradities die gevolgd worden? Welke taal gebruiken de mensen als ze met elkaar praten?

De bedrijfscultuur kan een goede indicator zijn van wat de kernwaarden van het bedrijf zijn.

3 | Vind de leukste trajecten

Zoals het helpt om naar je ‘vervelende klanten’ te kijken, helpt het je ook om dit om te draaien.

Omschrijf de meest soepele trajecten van de afgelopen periode en achterhaal dan hoe dit komt?

Waarom gingen deze trajecten zo soepel? Wat deed de klant of hoe was de klant waarom alles zo soepel verliep?

Kijk nu wederom naar de overeenkomsten. Wat valt je op? Ging het vooral soepel omdat alles snel ging? Er veel vertrouwen was? De klant zelf ook betrokken was? Schrijf zoveel mogelijk punten op die jou opvallen.

De kans is zeer groot dat jij het prettigst werkt met de klanten die passen bij de kernwaarden van je bedrijf.

4 | Kijk niet naar voorbeelden

Natuurlijk begrijpen we dat het prettig is om naar de kernwaarden van andere bedrijven te kijken.

Het lastige is alleen dat je dan vanuit een lijst met voorbeelden de kernwaarden voor je bedrijf bepaalt en niet onderzoekt welke kernwaarden er echt leven.

Toen het bedrijf startte is er niet voor enkele kernwaarden gekozen. Er wordt gestart, gewerkt en later pas gekeken naar de volgende stappen.

Ook jou bedrijf heeft kernwaarden die je in de vorige stappen als het goed is bovenwater hebt gebracht.

Gebruik de voorbeelden die we je straks geven dan ook ter inspiratie of verheldering van dat wat je al opgeschreven hebt.

24 Voorbeelden van kernwaarden

  • Avontuurlijk
  • Betrokken
  • Creatief
  • Deskundig
  • Enthousiast
  • Flexibel
  • Geduldig
  • Energiek
  • Flexibel
  • Hulpvaardig
  • Integer
  • Klantgericht
  • Loyaal
  • Moedig
  • Nuchter
  • Ondernemend
  • Praktisch
  • Resultaatgericht
  • Spontaan
  • Trouw
  • Uitdagend
  • Veelzijdig
  • Wijs
  • Zelfstandig

Er zijn online nog talloze voorbeelden van de kernwaarden voor je bedrijf te vinden, maar onthoudt, de kernwaarden die jij vastlegt voor je bedrijf, zijn er voor intern gebruik.

Natuurlijk kun jij je kernwaarde met je klanten delen, maar eigenlijk moeten je klanten het ervaren.

Het inzichtelijk maken en vastleggen van de kernwaarden van je bedrijf doe je om sturing te geven aan je bedrijf.

Heb je eenmaal de kernwaarden inzichtelijk gemaakt? Tover ze dan om tot merkwaarden.

Ga ervoor!

Zo. Je hebt de basisinformatie over de kernwaarden van je bedrijf in de pocket. Tijd voor actie. Ga aan de slag. Praat met je personeel, denk terug aan die ene leuke (of vervelende) klant en ga op zoek naar jullie kernwaarden.

Vind je dit lastig of wil je gewoon eens sparren, neem gerust contact met ons op, dan denken we met je mee.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan