Vind jouw merk archetype (+12 voorbeelden)

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een merk archetype?

Een merk archetype is een weergave van het karakter van een bedrijf. Het is een model dat bedrijven kunnen gebruiken om een effectievere marketingstrategie te creëren. 

Er zijn 12 verschillende merk archetypes, en elk archetype vertegenwoordigt verschillende aspecten van menselijk gedrag.

We gaan hier later op in. Laten we eerst stilstaan bij waarom je überhaupt een merk archetype gebruikt.

Waarom gebruik je een merk archetype?

Een merk of brand archetype gebruik je om je merkidentiteit te versterken. Je kiest voor een archetype die goed bij je merk past om op die manier je bedrijf meer karakter te geven.

Merk archetypes zorgen voor een consistente merkstrategie, betere merkherkenning en eenduidigheid in al je communicatie-uitingen.

Er zijn verschillende archetypen, ieder met een eigen karakter en zijn eigen positieve bijdrage aan deze wereld.

De 12 merk archetypes

Archetypes kunnen een nuttig kader bieden om te begrijpen wat je merk is en hoe anderen het zien. Als je weet in welk archetype je merk valt, kun je die informatie gebruiken om op een dieper niveau contact te maken met je doelgroep.

Laten we eens kijken welke 12 merk archetypes er zijn.

De Onschuldige

De Onschuldige is het archetype van hoop, zuiverheid, en eenvoud. Dit archetype vertegenwoordigt alles wat goed is in de wereld. De onschuldige gelooft in de goedheid van mensen en wil van de wereld een betere plaats maken.

Is dit jouw merk archetype?

Als je merk erop gericht is de wereld een betere plaats te maken, dan past het onschuldige archetype goed bij je. Dit archetype wordt vaak gebruikt door liefdadigheids- en non-profit organisaties.

De Ontdekker

De Ontdekker is een avonturier die nieuwe ervaringen zoekt. Ze zijn nieuwsgierig en altijd op zoek naar nieuwe dingen om te leren. De ontdekker staat voor verkenning, nieuwsgierigheid, en groei.

Is dit jouw merk archetype?

Als je merk draait om avontuur, groei, en leren, dan past het ontdekkingsreiziger archetype goed bij je. Dit archetype wordt vaak gebruikt door reismerken en merken die persoonlijke ontwikkeling bevorderen.

De Held

De Held is het archetype van moed, kracht, en vastberadenheid. De Held vecht altijd voor wat juist is en wil een verschil maken in de wereld. Ze zijn moedig en altijd bereid om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Is dit jouw merk archetype?

Als jij écht een verschil wil maken in de wereld en staat voor moed en kracht, dan past dit archetype perfect bij jouw merk. Dit archetype wordt vaak gebruikt door militaire merken, wetshandhavingsmerken, en de gezondheidsbranche.

De rebel

De rebel staat voor rebellie, non-conformiteit, en individualisme. De rebel houdt zich niet aan de regels en trekt zich niets aan van wat anderen denken. Ze zijn hun eigen persoon.

Is dit jouw merk archetype?

Als je merk gericht is op anders zijn of de regels overtreden, dan past rebel goed bij je. Dit archetype wordt vaak gebruikt door rebelse merken of merken die een industrie proberen te ontwrichten

De Magiër

De Magiër is het archetype van transformatie en mogelijkheden. De magiër staat voor verandering, creativiteit, en verbeelding. Ze zijn in staat de dingen anders te zien en nieuwe manieren te vinden om dingen te doen.

Is dit jouw merk archetype?

Als je merk gericht is op creativiteit of innovatie, kies dan voor de magiër . Dit archetype wordt vaak gebruikt door tech bedrijven en startups.

De minnaar

De minnaar is het archetype van hartstocht, intimiteit, en verbinding. De minnaar staat voor liefde, relaties, en geluk. Ze willen een diepe verbinding met anderen maken.

Is dit jouw merk archetype?

Als je wilt je dat je merk geassocieerd wordt met liefde, relaties, of geluk, dan is het minnaar archetype iets voor jou. Dit archetype wordt vaak gebruikt door romantische merken of merken die zich op sex richten.

De verzorger

De verzorger is het archetype van koestering en bescherming. De verzorger staat voor zorg, bezorgdheid, en medeleven. Ze willen anderen helpen en ervoor zorgen dat ze veilig zijn.

Is dit jouw merk archetype?

Als je wilt dat je merk geassocieerd wordt met zorgzaam zijn of anderen helpen, dan past de verorger archetype misschien goed bij je. Dit archetype wordt vaak gebruikt door merken in de gezondheidszorg of merken die zich richten op sociale verantwoordelijkheid.

De Schepper

De schepper is het archetype van zelfexpressie en verbeelding. De schepper vertegenwoordigt kunstenaarschap, individualiteit, en uniciteit. Ze willen iets nieuws creëren en hun eigen individualiteit uitdrukken.

Is dit jouw merk archetype?

Kies voor dit archetype als je wilt dat jouw merk geassocieerd wordt met creativiteit of zelfexpressie. Dit archetype wordt vaak gebruikt door kunst- en amusementsmerken.

De heerser

De heerser is het archetype van macht, controle, en orde. De heerser vertegenwoordigt gezag, leiderschap, en succes. Ze willen de baas zijn en de dingen op hun manier doen.

Is dit jouw merk archetype?

Straal je met je merk graag macht of succes uit, kies dan voor de heerser. Dit archetype wordt vaak gebruikt door luxemerken of merken die zich richten op klanten uit het topsegment.

De wijze

De wijze is het archetype van kennis en wijsheid. De wijze staat voor begrip, verlichting, en waarheid. Ze willen antwoorden vinden en hun kennis met anderen delen.

Is dit jouw merk archetype?

Heeft je bedrijf met kennis of wijsheid te maken, verdiep je dan eens in de wijze. Dit archetype wordt vaak gebruikt door educatieve merken of merken die zich richten op zelfverbetering.

De Nar

De nar is het archetype van plezier. De nar staat voor humor, speelsheid, en luchthartigheid. Ze willen plezier maken en van het leven genieten.

Is dit jouw merk archetype?

Kies voor de nar als je wilt dat jouw merk geassocieerd wordt met plezier of humor. Dit archetype wordt vaak gebruikt door gezinsmerken of merken die zich op een jonger publiek richten.

De gewone man/vrouw

Dit is het archetype van alledaagsheid en relateerbaarheid. Het vertegenwoordigt eenvoud, normaliteit, en benaderbaarheid. Ze zijn net als iedereen.

Is dit jouw merk archetype?

Dit archetype is voor jou als jouw merk down-to-earth is en jij je wilt richten op een zo breed mogelijk publiek.

Hoe gebruik je een merk archetype?

Nu je het archetype van je merk kent, is het tijd om het in je marketing aan het werk te zetten. Hier zijn een paar ideeën om je op weg te helpen:

Jouw website

Zorg ervoor dat je website je merk archetype weerspiegelt. Bijvoorbeeld, als je een Rebel merk bent, moet je website edgy en rebels zijn. Durf gewaagde afbeeldingen te gebruiken en het randje op te zoeken in je teksten.

Op social media

Gebruik je sociale media kanalen om via jouw merk archetype je merk extra persoonlijkheid te geven. Als je bijvoorbeeld voor het archetype minnaar hebt gekozen, laat dan de menselijke kant van je merk zien door persoonlijke verhalen te delen en op een emotioneel niveau contact te maken met klanten.

Binnen de content marketing

Creëer content die appelleert aan de behoeften en waarden van je doelklant. Een ontdekker zou bijvoorbeeld inhoud over nieuwe producten of diensten kunnen maken, terwijl een wijze eerder voor educatieve inhoud kiest.

Laat jouw merk archetype je merk versterken

Door je merk archetype te gebruiken in alles, van je website tot je sociale media en alle uitingen die je doet, creëer je een samenhangende en consistente ervaring voor je klanten die hen zal helpen zich op een dieper niveau met je merk te verbinden.

Je bent dan niet zomaar meer een bedrijf, maar een écht merk met een eigen merkidentiteit.

Klaar om van jouw bedrijf een sterk merk te maken?

Zie je jouw bedrijf als meer dan een ‘hobby’ dan is het tijd om van je bedrijf een merk te maken.

Laat je helpen bij creëren van een ijzersterk online merk.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan