Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Een Betekenisvolle Merkbelofte in 4 Stappen

Maak je merk onweerstaanbaar met een heldere merkbelofte: Leer hoe je een belofte creëert die de essentie van je merk vangt en klanten inspireert.

Wat is een merkbelofte?

Een merkbelofte is een verklaring die weergeeft waar een merk voor staat en wat het aan zijn klanten belooft te leveren.

Het is de essentie van waar het merk voor staat en het dient als leidraad voor de acties en beslissingen van het merk.

Beloof jij de snelste te zijn, dan betekent dit dat je hier je bedrijf op aanstuurt en jouw keuzes hierop afstemt. Ook als dit betekent dat je extra moet investeren in personeel, logistiek of automatisering.

Wat is een merkbelofte NIET?

Een merkbelofte is geen tagline of een slogan. Een merkbelofte is een veel diepere en betekenisvollere verklaring en speelt een belangrijke rol bij jouw merkidentiteit.

Waarom is een merkbelofte belangrijk?

Een merkbelofte is een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit en er moet tijdens het merkontwikkelingsproces goed over nagedacht worden.

De merkbelofte moet een afspiegeling zijn van de merkwaarden van het bedrijf en van wat het als merk wil bereiken.

Het is waar het merk voor staat en wat het aan zijn klanten belooft te leveren. De merkbelofte moet iets zijn dat betekenisvol en relevant is voor de klant, en het moet iets zijn dat het merk realistisch kan waarmaken.

Jouw merkbelofte moet richting geven aan alle acties en beslissingen die je neemt en moet volledig tot uiting komen in de customer journey / klantreis.

Wat zijn enkele voorbeelden van merkbeloften?

De meeste merkbeloften gaan over de eerste te zijn, de enige of om een verschil te maken. Maar een krachtige merkbelofte heeft meer lading nodig. Je krijgt hier straks nog enkele tips voor.

Laten we eerst naar enkele voorbeelden kijken.

De merkbelofte van enkele bekende bedrijven

Om je extra inspiratie te geven voor het bepalen van je eigen merkbelofte volgen hier enkele voorbeelden van bekende bedrijven.

De merkbelofte van Amazon

Het meest klantgerichte bedrijf op aarde te zijn, waar klanten alles kunnen vinden en ontdekken wat ze online zouden willen kopen, en ernaar streeft haar klanten de laagst mogelijke prijzen te bieden.

De merkbelofte van Apple

De beste personal computing ervaring ter wereld bieden.

De merkbelofte van Coca Cola

De wereld verfrissen in geest, lichaam en ziel.

De merkbelofte van Albert Heijn

Het alledaagse betaalbaar maken en het bijzondere bereikbaar.

De merkbelofte van Google

Alle informatie van de wereld organiseren en toegankelijk maken voor iedereen.

Een sterke merkbelofte in 4 stappen

Nu je weet wat een merkbelofte is en waarom deze zo belangrijk is, is het tijd om jouw merkbelofte vast te leggen.

Maar hoe bepaal je een merkbelofte? En hoe kom je op een goede merkbelofte?

Het vastleggen van een unieke merkbelofte vraagt veel tijd en aandacht. Je doet het niet eventjes tussendoor.

Bij ondernemers die we helpen bij de online branding zien we dat de merkbelofte er vaak wel ‘in’ zit, maar het lastig is om dit als ondernemer zelf te benoemen.

Ik zal je helpen met wat tips, maar eigenlijk raad ik je aan om je hierin te laten ondersteunen. Ja dit kost geld, maar zal je enorm veel tijd en frustraties besparen.

Heb je er geen geld voor over, doe het dan met een collega of iemand die jou bedrijf goed kent.

1 | Pak wat jij gelooft

Ieder bedrijf heeft een visie of missie, of in ieder geval iets waar zij in geloven. Ongeacht de behoefte in de markt, raad ik je aan eerst te kijken naar jullie zelf.

Waar geloven jullie in? Wat zijn de kernwaarden van jullie bedrijf en waarom doen jullie datgene dat jullie doen?

2 | Zoek grenzen

Tot hoever willen jullie gaan voor de perfecte klantbeleving? Waar stopt de dienstverlening? Wat vind je nog onder service vallen en wanneer stopt het toch écht?

Jouw merkbelofte moet geloofwaardig zijn en vooral ook, worden waargemaakt. Heel leuk dat jij iets belooft, maar als dit in de praktijk totaal niet blijkt, wat heeft je belofte dan voor zin?

Een sterke merkbelofte geeft klanten als het ware een soort van garantie. Jij doet een belofte en deze wordt pas geloofwaardig als je deze keer op keer waarmaakt.

Bepaal daarom eerst je grenzen en hoever je hierin wilt gaan. Leuk dat jij belooft de goedkoopste of snelste te willen zijn, maar ben je dan ook bereid alle gevolgen hiervan te dragen?

3 | Inspireer

Een goede merkbelofte inspireert. Het is een belofte die klanten waarderen en medewerkers nastreven.

Het is een belofte waar jullie met zijn allen voor staan.

Onderzoek daarom wat op dit moment de mensen in jouw organisatie in beweging brengt. Waarom doen ze wat ze doen? Begrijpen zij waar jullie als bedrijf of merk voor staan?

Besef je goed dat jouw merkbelofte door iedereen gedragen moet worden. Als je huidige team op dit moment bestaat uit mensen die niet achter je merkbelofte staan, dan is het enorm lastig je belofte over te brengen op je klanten.

Zo’n merkbelofte die écht blijft hangen bij je klanten, weet ook je medewerkers te inspireren. Is dat niet het geval en vechten jullie niet allemaal voor dezelfde belofte, dan is het de vraag of je het juiste team hebt, of toe bent aan een nieuwe merkbelofte.

4 | Maak het praktisch

Een merkbelofte moet duidelijk, beknopt en to the point zijn. Een merkbelofte is geen tagline of slogan; het is een veel diepere en betekenisvollere uitspraak. Een goede merkbelofte dient als beslisboom voor alle acties die jullie doen.

Jouw merkbelofte geeft richting aan dat wat jullie doen. Ja, met een scherpe merkbelofte kun je nieuwe klanten aantrekken, maar het bepaalt vooral hoe jij jezelf positioneert.

Laat het de manier waarop je je bedrijf runt en de keuzes die je maakt bepalen. Ook als dit betekent dat je extra investeringen moet maken. Heb jij namelijk een belofte gemaakt, dan moet je die ook nakomen.

Als je dit doet, dan zal je merkbelofte echt tot leven komen.

Kan jouw (online) branding wel een upgrade gebruiken?

Natuurlijk kun je alles uitbesteden aan een reclamebureau. Maar waarom bespaar je jezelf niet de kosten en geven we via de online marketing en business coaching je merk samen een flinke upgrade.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.