Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Versterk je merk: 9 Stappen voor een ijzersterke Merkstrategie

Ontwikkel een winnende merkstrategie: Leer hoe je een duidelijke richting en doelen voor je merk vaststelt om succesvol te concurreren in de markt.

Wat is een merkstrategie?

Een merkstrategie is een actieplan dat je helpt om de bekendheid van jouw merk in de markt te versterken.

Waarom is een merkstrategie belangrijk?

Een merkstrategie is nodig om via de juiste focus jouw bedrijf op de juiste manier te positioneren in de markt. Een merkstrategie bepaalt hoe jij als merk naar buitenkomt en hoe jij omgaat met de marketing, de verkoop en je klanten.

Verschillende soorten merkstrategieën

Voordat je stilstaat bij het ontwikkelen van je eigen merkstrategie raad ik je aan te kijken naar de verschillende merkstrategieën.

Familie merkstrategie

Hierbij gebruikt een bedrijf één naam voor al zijn producten. Vaak heeft dit merk al een sterk merk en gebruikt het haar bekendheid voor de promotie van andere diensten en producten.

Endorser merkstrategie

Een endorser is een persoon die een ander product of dienst promoot. Infleuncers of bekende personen worden veel gebruikt voor deze merkstrategie.

Denk maar eens aan Ophra die bepaalde producten aanbeveelt in haar shows en daarmee de omzet door het dak laat gaan.

Huismerkstrategie

Een huismerk kennen we allemaal. Toch zijn er maar weinig huismerken door het ‘huis’ gemaakt. Via een huismerkstrategie gebruik je de bekendheid van je eigen merk om zo gemakkelijk nieuwe producten of diensten te verkopen.

Een huismerkstrategie zie je vooral veel terug binnen de retail, denk aan alle supermarkten, maar ook diensten kun je aanbieden onder een huismerk. Dit gebeurt dan vaak onder de noemer ‘whitelabel’.

Co-branding

Co-branding is wanneer twee bedrijven hun krachten bundelen om een product of dienst aan te bieden. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer een modemerk en een sportmerk samen sportkleding zouden maken.

Mono-branding

Van mono-branding is sprake wanneer een bedrijf zich richt op één product of dienst. De naam van het bedrijf en het product zijn dan vaak hetzelfde. Denk bijvoorbeeld aan de Samsung winkels en Apple stores.

Sub-branding

Subbranding wordt vaak gebruikt door grote bedrijven met meerdere producten of diensten. Zo kunnen ze toch een breed assortiment aanbieden, maar weet de consument dat het allemaal uit één hand komt.

Een goed voorbeeld is de Virgin Group, die meer dan 400 bedrijven heeft onder zijn paraplu, maar ze hebben allemaal dezelfde herkenbare rode kleur en de naam Virgin.

Hoe maak je een merkstrategie?

We hebben de verschillende merkstrategieën behandeld. Het is tijd voor je eigen merkstrategie. We zullen samen vaststellen aan de hand van 9 simpele stappen.

1 | Bepaal je merkwaarden

De eerste stap bij het creëren van je merkstrategie is het bepalen van de kernwaarden van je bedrijf. Heb je de kernwaarden van je bedrijf helder, maak er dan merkwaarden van. Jouw merkwaarden vormen de basis voor alles wat je als bedrijf doet. Aan de hand van jouw merkwaarden maak je keuzes en laat je aan je klanten zien waar jij voor staat.

2 | Omschrijf je merkbelofte

Vanuit jouw merkwaarden doe je jouw klanten een belofte. Jouw merkbelofte is de garantie die je ieder klant wilt geven. Deze belofte wekt vertrouwen, ondersteunt je missie en prikkelt de loyaliteit van je klanten.

Het is dat waar jij als merk voor staat.

3 | Ontdek je merkidentiteit

Ieder bedrijf heeft een karakter. Of je hier nu bewust bij stilstaat of niet. Jouw merkpersoonlijkheid of merkidentiteit bepaalt hoe jij met je klanten omgaat.

Het speelt een rol bij de marketing, de communicatie en alle uitingen die jij doet. Aan de hand van deze persoonlijkheid trek je klanten aan die bij je passen.

Zonder deze persoonlijkheid vaart jouw merkstrategie een onbegonnen koers en is het voor klanten onduidelijk wie jullie zijn en waar jullie je in onderscheiden.

Jouw persoonlijkheid maakt je anders dan je concurrenten en bepaalt voor een groot deel de bedrijfsstrategie. Het is deze persoonlijkheid waar nu al onbewust keuzes op worden gebaseerd.

Heb je nog moeite met het vaststellen van wie jullie zijn als merk, kijk dan eens naar de verschillende merk archetypes. Deze archetypes helpen je karakter mee te geven aan je merk en je te onderscheiden van andere merken.

4 | Onderzoek je klanten

Een merkstrategie bepalen doe je vanuit jullie als bedrijf en aan de hand van de behoeftes in de markt.

Op welke klanten richt jij je? Waar liggen hun behoeftes en sluiten deze aan bij jullie missie?

Een succesvol merk durft vanuit zijn eigen waarden, doelen en visies te werken. Maar om een juiste merkstrategie samen te stellen moet je wel weten welke klanten dan écht bij jullie passen.

De beste merkstrategie speelt in op de behoeftes van de juiste klanten en houdt tegelijkertijd rekening met de eigen identiteit en manier waarop er gehandeld wordt.

5 | Onderzoek je concurrenten

Heb je intern gekeken, kijk dan naar je concurrenten.

Waarom?

Omdat branding enorm veel tijd en geld kost. Sorry, ik kan het niet leuker maken.

Hoe sterk jouw merkstrategie ook is, je hebt te maken met concurrenten.

De enige oplossing is het vastleggen van jullie onderscheidend vermogen. Als het overgrote deel in de markt verzadigd is of iedereen op dezelfde manier met hun branding en communicatie omgaat, trek dan je portemonnee maar.

Jouw onderscheidend vermogen en de uiteindelijke positionering in de markt bepalen voor een groot gedeelte het succes van jouw branding.

Kijk daarom eens goed naar je concurrenten. Hoe gaan zij om met de branding? Via welke positionering proberen zij hun klanten te bereiken en hoe lijken consumenten hierop te reageren?

Jij wilt uiteindelijk met je merk op de juiste plekken zichtbaar zijn, zonder keer op keer op te hoeven boksen tegen al je concurrenten.

Hoe beter inzicht jij in je concurrentie hebt en de positie die zij innemen, hoe gemakkelijker jij je eigen positie bepaalt.

6 | Bepaal je positie

Welke problemen lost jouw merk op en hoe worden jouw beoogde klanten hier beter van? Wil jij vertrouwen wekken bij potentiële klanten (prospects) dan moet je duidelijk communiceren wie je bent en waar je voor staat.

Dit betekent ook dat je een positie inneemt.

Wil je marktleider zijn? Domineren in een bepaalde niche?

Of gaat het jou om het anders aanvliegen van een markt die al jaren vastgeroest zit?

Kies je positie.

Aan de hand van deze positionering leg je vast wat jullie WEL en NIET doen.

Met een sterke merkpositionering laat je aan de markt zien wie jullie zijn, waar jullie voor staan en vooral, voor WIE jullie er zijn.

Verwerk je dit in de juiste strategie dan zul je merken dat klanten jouw gemakkelijker weten te vinden en je sneller de juiste klanten aantrekt.

7 | Zorg voor een visuele identiteit

Nu je weet wie je bent als merk, is het tijd om aan je visuele identiteit te werken. Dit omvat alles van je logo tot de kleuren en lettertypes die je in je marketingmateriaal gebruikt.

Zorg dat je een sterke huisstijl hebt en alle afspraken omtrent jouw huisstijl en merk zijn vastgelegd in een brandbook.

Houd in gedachten dat consistentie de sleutel is. Jouw merk wordt alleen herkend als je keer op keer hetzelfde naar buiten komt.

8 | Bepaal de acties

Welke acties verwerk jij in je merkstrategie en via welke weg zorg jij voor een positieve impact?

Zorg dat je vastlegt met welke ‘huisregels’ je werkt. Gebruik je humor, ben je brutaal en met welke kanalen wil je werken?

Start je met een website afgestemd op de B2B, een social media campagne of met welke acties versterk jij straks jouw merk?

Een merkstrategie zal alleen slagen als je helder voor ogen hebt hoe je het wilt aanpakken en continu consistent bent in al je uitingen.

Zorg dat je in je merkstrategie in ieder geval voor de komende 6 tot 12 maanden alle acties hebt vastgelegd.

De markt heeft tijd nodig om jullie te leren kennen. Het creëren van een merkstrategie is slechts de eerste stap.

Zorg dat je de doelstellingen van je merkstrategie helder voor ogen houdt en beloof jezelf dat je in ieder geval de komende 6 maanden met de branding, marketing en strategie aan de slag gaat.

9 | Vorm je merkstrategie

Of het nu gaat om een bestaand merk of het neerzetten van een nieuw merk, succesvolle merken werken met een strategie.

In de vorige stappen heb je alle benodigde input verzameld. En ondanks dat de markt en de wereld continu verandert en ook jouw merk evolueert, heb je een strategie nodig.

Jouw merkstrategie stuurt je bedrijf in de juiste richting en geeft een duidelijk overzicht van welke acties je wanneer moet ondernemen.

Je kunt het beste beginnen met een brede visie voor je merk. Deel dit vervolgens op in kleinere doelen. Dit kunnen driemaandelijkse of jaarlijkse doelen zijn.

Wat moet je doen om je doelen te bereiken?

Op wie ga je je richten? Welke kanalen ga je gebruiken? En welke boodschap wil je overbrengen?

Zorg dat je alle input die je in de vorige stappen hebt verzameld samenbrengt tot een plan.

Verbeter je merkstrategie

Een merkstrategie is geen eenmalige klus.

Het is een doorlopend proces dat je regelmatig moet bekijken en zo nodig aanpassen. Door te werken met een duidelijke strategie vergroot je de kans op succes, maar het is geen garantie.

Zorg dat je alles meet en kunt leren van je fouten.

Je kunt niet verbeteren wat je niet meet. Het is belangrijk dat als je start met je merkstrategie om je vorderingen bij te houden en te zien hoe goed je je doelen bereikt.

Stel een aantal belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) op en controleer ze regelmatig.

Maar…

Durf ook te geloven in je eigen merkstrategie. Zoals gezegd, het heeft tijd nodig. Gebruik de KPI’s om te bepalen of je op de goede weg zit, maar blijf wel een koers varen.

Het versterken van je merk is een continu proces en verdient blijvende aandacht.

Kan jouw (online) branding wel een upgrade gebruiken?

Natuurlijk kun je alles uitbesteden aan een reclamebureau. Maar waarom bespaar je jezelf niet de kosten en geven we via de online marketing en business coaching je merk samen een flinke upgrade.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.