Wat is een USP? | Een complete uitleg

USP

Waar staat de afkorting USP voor?

USP staat voor Unique Selling Proposition. Het is een uitdrukking die gebruikt wordt om de kenmerken van een product of dienst te beschrijven waarmee het zich onderscheidt van zijn concurrenten.

Wat is een goede USP?

Een goede USP moet kunnen uitleggen waarom klanten het ene bedrijf zouden moeten kiezen boven het andere. Het omschrijft het grootste voordeel of verschil. Dit kan gaan om specifieke kenmerken, unieke eigenschappen of een bepaalde manier van werken.

Goede USP’s benadrukken verschillende voordelen en onderscheidende kenmerken ten opzichte van vergelijkbare producten.

Wat zijn USP’s voorbeelden?

In de praktijk kom je talloze USP voorbeelden tegen. Het is maar net met welke unique selling points een bedrijf zich wil onderscheiden, maar dit kan op talloze thema’s:

  • De snelste bezorging
  • De langste garantie
  • 24 uur per dag open
  • De hoogste kwaliteit
  • Unieke werkwijze

Wat is USP en ESP?

USP staat voor Unique Selling Proposition, een hulpmiddel om uit te leggen waarom klanten het ene bedrijf boven het andere zouden moeten verkiezen.

ESP staat voor Emotional Selling Proposition en wordt gebruikt om een emotionele band met klanten te creëren. Het richt zich op hoe het product of de dienst hen kan laten voelen.

Wat is het verschil tussen USP en ESP?

Het belangrijkste verschil tussen USP en ESP is dat een USP zich richt op de kenmerken van het product of de dienst, terwijl ESP zich richt op de emotionele aantrekkingskracht ervan.

Wat is USP en UBR?

Waar USP’s gaan over unique selling points en meer vanuit de organisatie worden bepaald, gaat een UBR over de Unique Buying Reason. Oftewel de reden waarom een consument een bepaald product zou kopen.

Wat is het verschil tussen USP en UBR?

Het belangrijkste verschil tussen USP en UBR is dat een Unique Selling Proposition meer vanuit de organisatie wordt ingevuld en de UBR vanuit de klant. Een USP is ook meer gericht op het onderscheidend vermogen van het merk, waar de UBR meer gericht is op de koopmotieven van de klant.

Waarom is een USP zo belangrijk?

Een USP is belangrijk omdat het klanten helpt bij het maken van hun koopbeslissing. Een goede USP maakt in een zin duidelijk waarin het merk zich onderscheidt.

Het communiceert de unieke kenmerken en voordelen die een product of dienst onderscheiden van zijn concurrenten, waardoor potentiële klanten gemakkelijker een weloverwogen beslissing kunnen nemen.

Door na te denken over de onderscheidende kenmerken van jouw bedrijf maakt je het aan potentiële klanten duidelijker waarom ze voor jou moeten kiezen.

Het helpt je bij het creëren van een uniek verkoopargument. Een argument die niemand anders kan geven en jou een duidelijke positie in de markt geeft.


Hoe kom je op de USP’s van jouw bedrijf?

Om een USP voor je bedrijf te bedenken, begin je met het identificeren van de kenmerken van je product of dienst.

Schrijf alle kenmerken en eigenschappen op.

Doe dit ook voor je bedrijf. Denk na over jullie kernwaarden, merkidentiteit en positionering.

Waar staan jullie voor en waar ligt jullie onderscheidend vermogen?

Durf brutaal en creatief te zijn.

Denk daarbij niet alleen aan je unigue selling points (USP’s), maar ook aan de verkoopmotieven van je klanten.

Heb je alles op een rijtje gezet, kies dan de punten uit waarvan jij denkt je hier het makkelijkst in te onderscheiden.

Wil je namelijk in een oogopslag duidelijk maken waarom jij de marktleider bent of dat bedrijf waar een potentiële klant voor moet kiezen, zorg dan dat je jouw USP betekenis geeft door rekening te houden met de volgende ‘eisen’:

1 | Is het uniek?

Een sterke USP duidt op de unieke eigenschappen. Doe onderzoek naar je concurrentie. Hoe presenteert jouw concurrent zich en is jouw USP wel écht zo uniek?

2 | Is het haalbaar?

Je kunt als ondernemer van alles toeteren, maar zonder bewijs ben je niets meer dan een gladde verkoper. Zorg dat de gestelde unique sellings points haalbaar zijn en leven in de organisatie.

3 | Snapt de klant het?

Met jouw USP wil je een bepaalde doelgroep aanspreken. Zorg dat deze doelgroep jouw USP begrijpt en hier een voordeel in ziet.

4 | Stopt het je concurrent?

Is jouw USP gemakkelijk te kopiëren? Kan een concurrent hetzelfde aan zijn klant beloven?

Vraag je af wat je product of dienst zo bijzonder maakt en hoe het klanten meer voordeel kan opleveren dan vergelijkbare producten op de markt.

Als je deze unieke voordelen eenmaal hebt geïdentificeerd, ontwikkel dan een effectieve boodschap om ze aan potentiële klanten over te brengen.

Hoe beschrijf je een USP?

Zie je USP als een uniek verkoopargument. Jouw wapen in je verkoopgesprekken en marketing.

Beschrijf je USP vanuit het voordeel voor je klant. Het beste is als jij vanuit je Unique Selling Proposition in een zin duidelijk maakt dat jij de beste, snelste, leukste, veiligste of betrouwbaarste bent. Je zorgt voor een formulering waarin jij direct duidelijk maakt waar jij je als bedrijf in onderscheidt.

Dat onderscheidt, dat is het belangrijkste.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik jou heb kunnen helpen bij het formuleren van een sterke Unique Selling Proposition. Wil je eens sparren over jouw positionering of online branding? Neem gerust contact op.

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Klaar voor groei?

Geef een seintje