Wat is branding? Uitleg & Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is branding?

Branding komt oorspronkelijk van het brandmerken van je vee. Via de “branding” gaf je aan dat het vee van jou was. Tegenwoordig zien we branding als de verzamelnaam voor alle activiteiten om je naamsbekendheid of merkbeleving te versterken.

Waarom heb je branding nodig?

Branding zorgt voor herkenbaarheid. Je merk is wat jou uniek maakt. Door actief aan je branding te werken, zorg je ervoor dat mensen je onthouden en weten waar je voor staat.

Goede branding benadrukt jouw onderscheidend vermogen, visie en merkbelofte.

Binnen de branding werk je aan vijf onderdelen.

Brand Equity

Waar staat je bedrijf voor. Met welke merkwaarden werk je? Doe je alles voor een glimlach, draait alles om de betrokkenheid of draait het vooral om het gemak?

Brand Identity

Jouw merkidentiteit is het karakter van je bedrijf. Via jouw brand identity geef je jouw merk persoonlijkheid.

Brand Positioning

Hoe wil je gezien worden in de markt en welke positie neem jij in ten opzichte van je concurrenten?

Jouw merkpositionering speelt in op jouw unique selling proposition (USP) en maakt aan iedere klant duidelijk waarvoor een klant voor jou moet kiezen.

Brand Awareness

Uiteindelijk draait het allemaal om de merkbekendheid. Jij wilt niet meer als bedrijf of persoon worden gezien, maar als een merk.

Via de brand awareness zorg je ervoor dat jij jouw merk kenbaar maakt bij de doelgroep.

Brand loyalty

Merkloyaliteit is dat wat bedrijven het hardst laat groeien. Jouw klanten komen niet meer eenmalig, maar blijven loyaal en zijn klanten voor het leven.

Wat levert branding op?

Het directe effect van branding is lastig te meten. Branding versterkt. Het versterkt je marketingstrategie, zorgt voor makkelijkere verkoopgesprekken en verlaagt je acquisitie kosten.

Is jouw merk bekend in de markt dan levert dat uiteindelijk verschillende voordelen op.

Een hogere customer lifetime value

Heb jij een sterk merk neergezet en lukt het jou om je klanten vast te houden dan verhoog je hiermee de gemiddelde klantwaarde. Klanten komen vaker terug, blijven langer klant en geven meer uit aan jouw bedrijf.

Meer vertrouwen

Als je een sterk merk hebt, zul je mensen gemakkelijker kunnen overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Ze kennen en vertrouwen je bedrijf.

Meer marge

Door de liefde die klanten hebben voor een bekend merk, zullen ze er ook een hogere prijs voor betalen. Denk maar eens aan alle kleding. Koop je een simpel T-shirt waar alleen het merk op staat, dan betaal je al snel 3 of 4 keer zoveel dan voor ‘hetzelfde’ shirtje, zonder merk.

Snellere groei

Hoe bekender je merk is, hoe sneller je zult groeien. Als klanten al weten wat ze van je kunnen verwachten en bereid zijn bij je te kopen, scheelt dat veel tijd en geld aan klantenwerving.

Aan de slag met de branding

Gun jezelf een voorsprong, steek met kop en schouders boven je concurrenten uit en maak van je bedrijf een ijzersterk merk.

Laat je helpen bij de online branding.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan