Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is branding? Uitleg & Tips

Bouw een merk dat blijft hangen: Ontdek de sleutels tot succesvolle branding die je bedrijf onderscheidt en een diepe connectie maakt met je doelgroep.

Wat is branding?

Branding komt oorspronkelijk van het brandmerken van je vee. Via de “branding” gaf je aan dat het vee van jou was. Tegenwoordig zien we branding als de verzamelnaam voor alle activiteiten om je naamsbekendheid of merkbeleving te versterken.

Waarom heb je branding nodig?

Branding zorgt voor herkenbaarheid. Je merk is wat jou uniek maakt. Door actief aan je branding te werken, zorg je ervoor dat mensen je onthouden en weten waar je voor staat.

Goede branding benadrukt jouw onderscheidend vermogen, visie en merkbelofte.

Binnen de branding werk je aan vijf onderdelen.

Brand Equity

Waar staat je bedrijf voor. Met welke merkwaarden werk je? Doe je alles voor een glimlach, draait alles om de betrokkenheid of draait het vooral om het gemak?

Brand Identity

Jouw merkidentiteit is het karakter van je bedrijf. Via jouw brand identity geef je jouw merk persoonlijkheid.

Brand Positioning

Hoe wil je gezien worden in de markt en welke positie neem jij in ten opzichte van je concurrenten?

Jouw merkpositionering speelt in op jouw unique selling proposition (USP) en maakt aan iedere klant duidelijk waarvoor een klant voor jou moet kiezen.

Brand Awareness

Uiteindelijk draait het allemaal om de merkbekendheid. Jij wilt niet meer als bedrijf of persoon worden gezien, maar als een merk.

Via de brand awareness zorg je ervoor dat jij jouw merk kenbaar maakt bij de doelgroep.

Brand loyalty

Merkloyaliteit is dat wat bedrijven het hardst laat groeien. Jouw klanten komen niet meer eenmalig, maar blijven loyaal en zijn klanten voor het leven.

Wat levert branding op?

Het directe effect van branding is lastig te meten. Branding versterkt. Het versterkt je marketingstrategie, zorgt voor makkelijkere verkoopgesprekken en verlaagt je acquisitie kosten.

Is jouw merk bekend in de markt dan levert dat uiteindelijk verschillende voordelen op.

Een hogere customer lifetime value

Heb jij een sterk merk neergezet en lukt het jou om je klanten vast te houden dan verhoog je hiermee de gemiddelde klantwaarde. Klanten komen vaker terug, blijven langer klant en geven meer uit aan jouw bedrijf.

Meer vertrouwen

Als je een sterk merk hebt, zul je mensen gemakkelijker kunnen overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Ze kennen en vertrouwen je bedrijf.

Meer marge

Door de liefde die klanten hebben voor een bekend merk, zullen ze er ook een hogere prijs voor betalen. Denk maar eens aan alle kleding. Koop je een simpel T-shirt waar alleen het merk op staat, dan betaal je al snel 3 of 4 keer zoveel dan voor ‘hetzelfde’ shirtje, zonder merk.

Snellere groei

Hoe bekender je merk is, hoe sneller je zult groeien. Als klanten al weten wat ze van je kunnen verwachten en bereid zijn bij je te kopen, scheelt dat veel tijd en geld aan klantenwerving.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.