Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Chatbots voor B2B – praten met een robot, een buitenkans of bedreiging?

Patrick Riemers   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 26-06-2018   |   

Ken je BB al? Blue Bot, de jongste telg uit de KLM-familie. Net als haar 250 menselijke collega’s non-stop toegewijd aan het bieden van de beste klantervaring. Dat doet ze op Messenger en Google Home. Zo helpt deze zelflerende chatbot klanten onder meer bij het boeken van vliegtickets. En dat is nog maar een van de vele toepassingen.

Zowel het aanbod als het gebruik van chatbots hebben het afgelopen jaar een grote vlucht genomen. Grand View Research verwacht dat de markt voor chatbots tot 2025 jaarlijks met een kwart toeneemt, goed voor $1,25 miljard.

Binnen de B2C-wereld zijn chatbots inmiddels bijna niet meer weg te denken. Dat is ook de B2B-sector niet ontgaan. Voor het middenbedrijf liggen er volop kansen in chatbots. Maar pas op: het grootbedrijf ruikt bloed.

Chatbots: buitenkans voor bedrijfsleven

Binnen het bedrijfsleven zijn de toepassingen van chatbots bijzonder divers. Chatbots kunnen bezoekers, leads en bestaande klanten ondersteunen bij het beantwoorden van veel gestelde vragen als:

• Wat is de prijs van dit product bij dit afnamevolume?
• Wat is de status van mijn bestelling of levering?
• Ik wil mijn artikel graag retourneren, hoe doe ik dat?
• Het product of de dienst voldoet niet aan mijn verwachtingen, wat zijn mijn rechten?

Stuk voor stuk vragen die men anders aan callcentermedewerkers of accountmanagers zou stellen. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om deze vragen te beantwoorden, maar het vereist dat telkens weer enig maatwerk. Echt efficiënt is dat niet…

Chatbots maken klantenservice schaalbaar

Chatbots, daarentegen, maken je klantenservice in grote mate schaalbaar. Klanten zien chatten als een laagdrempelig communicatiemiddel. Sterker nog: live chat is zelfs een van de populairste vormen van contact in de B2B-branche, bleek eerder al uit een benchmarkstudie van TNS Nipo en SpotONvision

“Chatten met robots onpersoonlijk? De nieuwe generatie staat er anders zeker niet meer onwelwillend tegenover! Klanten verwachten niet continu meer een persoon aan de lijn.”

Wanneer is de laatste keer dat je zelf een klantenservice belde? Grote kans dat het een aantal minuten duurde voordat je eindelijk een medewerker aan de lijn kreeg.

En wees eerlijk: als je een e-mailbericht stuurt, dan wil je toch het liefst meteen antwoord op je vraag?

Chatbots beantwoorden klantvragen direct. Zonder toedoen van medewerkers. Bedrijven hoeven voor en door deze service hun personeelscapaciteit niet verder uit te breiden.

Met chatbots automatiseer je een groot deel van de klantenservice, zodat veel kostbare tijd vrijkomt voor andere taken.

Dat de keuze voor een chatbot een efficiënte is, blijkt wel uit de cijfers. Chatbots zijn in staat om maar liefst 95% van de klantvragen te beantwoorden.

Chatbots verbeteren de business intelligence

In de wirwar van klantvragen die bij de klantenservice en het salesteam terechtkomen, is het een klus van jewelste om het overzicht goed te bewaren. Die vragen staan bol van waardevolle input.

Daarom is het een groot gemis dat veel bedrijven deze informatie nergens centraal opslaan. Chatbots structureren en monitoren alle vragen meteen bij binnenkomst. En geven daarmee een boost aan de business intelligence van het bedrijf.

Chatbots hebben het vermogen marketing- en salesactiviteiten beter op elkaar af te stemmen.

Tip! Ontdek alle nieuwste online marketing trends en ontwikkelingen en combineer deze met het inzetten van een chatbot!

Het praten met robots, het is schaalbaar, maar ook haalbaar?

Nu je de voordelen weet, kun je er zelf mee aan de slag gaan. Dus, waar wacht je nog op?

Toegegeven… voordat je intelligente custom made chatbot up and running is – van ontwikkeling tot aan lancering – heb je wel de nodige kosten gemaakt.

Hoewel de kans groot is dat je deze investering snel weer terugverdient, is zo’n kostenpost niet voor elk bedrijf weggelegd. Zijn er geen alternatieven voor chatbots?

Facebook Messenger bots

Die zijn er zeker! Messenger Broadcast biedt een soortgelijke ervaring. Met deze tool kunnen bedrijven marketing gerelateerde content met gebruikers en klanten delen, zonder tussenkomst van een chatbot.

Door bezoekers van Facebook bedrijvenpagina’s met een automatische ‘flow’ van prikkelende informatie of adviezen te voorzien, voelen zij zich meteen welkom.

Een mooi interactiemoment, waarin je leads kunt converteren in klanten, of je bestaande klantrelaties verder kunt uitbouwen.

Waarom zijn chatbots dan ook een bedreiging voor het middenbedrijf?

Door al deze ontwikkelingen gaat er nu ook een wereld open voor het grootbedrijf. Zij liet nichemarkten – van oudsher het domein van middenbedrijven – voorheen altijd links liggen.

Vanuit de gedachte dat deze markten niet schaalbaar en rendabel genoeg waren. In het middenbedrijf worden over het algemeen meer specifieke vragen gesteld. Met name vóór de komst van chatbots vroeg dat om veel maatwerk.

Meer dan het grootbedrijf vaak kon of wilde leveren. Nu laatstgenoemde haar klantenservice met behulp van chatbots stukken efficiënter in kan richten, wordt het opeens lucratief om ook kleinere markten en klanten te gaan bedienen.

Daarmee komt het bestaansrecht van het middenbedrijf in gevaar.

Extra leestip! Ontdek hoe jij de beste chatbot aanbieder voor jouw bedrijf uitzoekt!

Chatbots laten je meer klanten bedienen tegen lagere kosten

Kapers op de kust daargelaten… als je de taken die tot voor kort voor accountmanagers bestemd waren aan chatbots kunt ‘uitbesteden’, dan kun je veel meer klanten bedienen, tegen lagere kosten.

In een eerdere studie van Oracle geeft 80% van de ondervraagde decision makers aan al gebruik te maken van chatbots of deze te willen invoeren. Met chatbots maak je als bedrijf op het vlak van leadgeneratie en leadnurturing een grote efficiëntieslag, zover is duidelijk.

Hogere omzet gegarandeerd!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Patrick Riemers

De juiste mensen met elkaar in verbinding brengen, door middel van technologie om groei/vooruitgang te realiseren. Dat is waar Patrick voor staat. Door mooie, opvallende en goed werkende digitale strategieën (van algemeen inbound marketing tot specifieke SEO campagnes) te bedenken, geeft hij met Presult invulling aan deze doelstelling. En dan met name voor B2B-bedrijven, dus maakindustrie of softwareontwikkeling.

Laat een reactie achter