Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Een containerbegrip op je website: een kwestie van uitpakken en overtuigen

Robin Huisman   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 08-08-2018   |   

Goed nieuws, je website kan nog veel meer bezoekers trekken! Daar heb je wel goede content voor nodig, maar wat is dat eigenlijk, ‘goede’ content?

Hoe breng je jouw boodschap over aan de bezoekers van je website?

In de bovenstaande alinea zit meteen de crux. We zijn het zo gewend om te spreken in termen als ‘goed’, ‘kwaliteit’ en ‘uitstekende dienstverlening’ dat deze begrippen hun glans hebben verloren.

Of je nu kapper, autodealer of aannemer bent, dergelijke begrippen worden te pas en te onpas gebruikt om aan te geven dat jouw producten of diensten de prijs waard zijn die je vraagt.

Dit worden containerbegrippen genoemd.

Geef je bezoekers een cadeautje en pak het containerbegrip uit

Containerbegrippen zijn als een cadeautje. Een begrip als ‘kwaliteit’ is de verpakking.

Het is een positief woord en ziet er daarom leuk uit in een tekst, maar bezoekers zijn altijd nieuwsgierig naar de ‘waarom’-vraag.

Waarom is jouw product dan zo goed? Waarom moet ik deze dienst bij jullie afnemen en niet bij de concurrent?

Aan jou als ondernemer de taak om deze bezoekers te overtuigen.

En dat doe je door het containerbegrip uit te pakken.

Wat betekent ‘kwaliteit’ bijvoorbeeld in jouw situatie? Gebruik je speciale materialen?

Hebben jij en je medewerkers een opleiding gevolgd voor wat je aanbiedt?

Werk je met bepaalde leveringsvoorwaarden of garanties? Door het begrip te ontleden en op jouw onderneming te betrekken maak je jezelf uniek.

En dat is toch het mooiste cadeautje dat je kunt bieden nietwaar?

Overtuig de bezoekers van je website vanaf het begin

In tegenstelling tot bezoekers die naar het kantoor of de showroom komen, hebben bezoekers op je website lang niet zoveel geduld.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste bezoekers zelfs binnen 10 seconden weg klikken als ze niet direct vinden wat ze zoeken.

Je hebt dus maar heel even de tijd om een potentiële klant te overtuigen! Heb je een containerbegrip uitgepakt en weet je wat je sterke punten zijn?

Verwerk dit dan meteen in de eerste alinea van je tekst. Heb je meerdere unieke punten? Benoem die dan in de tweede alinea.

Pas als mensen overtuigd zijn van de meerwaarde van jouw onderneming gaan ze verder lezen en hebben ze behoefte aan product- of dienst specifieke informatie.

Leestip! Ontdek hoe jij hoger in Google komt, door SEO-teksten te schrijven.

Maak het de bezoekers van je website niet te moeilijk: Keep it simple, keep it personal, call to action!

‘De kwaliteit van ons product wordt gegarandeerd door enkel het gebruik van de meest hoogwaardige materialen, aangevuld met de jarenlange ervaring van goed opgeleide medewerkers’.

Een zin die je zomaar op iedere website tegen kunt komen.

Zonde!

Want je gebruikt enorm veel woorden om eigenlijk helemaal niets te zeggen!

Het is een zin met maar liefst vier containerbegrippen (kwaliteit, hoogwaardig, ervaring, goed opgeleid) die zowel een advocatenkantoor als een verkoper van tuinhuisjes kan gebruiken.

Het is nutteloze informatie, de bezoeker wordt niet aangespoord om verder te lezen en het is allesbehalve persoonlijk. Verkoop jij de beste tuinhuisjes van Nederland?

Vertel dat dan in korte zinnen waarin je daadwerkelijk nuttige informatie geeft die betrekking heeft op de persoonlijk wensen van je doelgroep.

En niet vergeten, schrijf je tekst zo dat je bezoekers aanspoort om meer te doen op je website.

Want heb je eenmaal contact in de vorm van een offerte, telefoongesprek of e-mail, dan staat die klant al met een voet binnen!

Pas je deze regels toe, dan ziet de eerste zin van deze alinea er ineens heel anders uit:

‘Wil je ook een tuinhuisje dat minimaal 10 jaar staat als een huis? Kies je favoriete ontwerp en bespreek de mogelijkheden. Dankzij 20 jaar ervaring in de bouw krijgt u in duidelijke taal alle informatie over de houtsoorten en andere bouwmaterialen die ervoor zorgen dat u met minimaal onderhoud zo lang mogelijk van uw nieuwe tuinhuis geniet!’

Ben jij er klaar voor om containerbegrippen uit te pakken?

Commercieel schrijven is een vak apart, vooral omdat er vaak te moeilijk wordt gedacht over het schrijven zelf. Bedenk dat de meeste mensen op dezelfde manier lezen als jij.

Vrijwel iedereen leest graag korte zinnen, houdt niet van wollig taalgebruik en, Nederlands als we zijn, heeft behoefte aan duidelijkheid.

En onthoud, oefening baart kunst!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Robin Huisman

Toegepaste Psychologie studeren en vervolgens gaan schrijven. Wat is daar gebeurd? Nou, stiekem heeft schrijven ontzettend veel te doen met psychologie. Je analyseert de doelgroep van de klant waarvoor je schrijft en spreekt op basis daarvan de doelgroep aan. Na mijn eerste aanraking met schrijven heb ik het virus te pakken en nu wil ik vooral mooie producten maken voor interessante merken en bedrijven.

Laat een reactie achter