Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Content audit: check in 5 stappen de gezondheid van je contentstrategie

Liset Strijker   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Verouderde teksten of afbeeldingen, broken links, 404’s of content die nooit wordt bekeken? Je content veroudert en wijzigt in rap tempo. Bijvoorbeeld vanwege nieuwe wensen van je bezoekers of technologieën, gewijzigd dienst- of productaanbod, wisseling van seizoenen en noem maar op.

Pas je de content niet tijdig aan? Dan wordt je website minder effectief, daalt je zoekmachine ranking en verlaagt je conversie. Dit alles voorkom je met een content audit: een inventarisatie en kwalitatieve keuring van je content waarmee je weet welke content weg kan, aangepast of toegevoegd moet worden.

Content audit = gezondheidscheck voor jouw contentstrategie

Meestal wordt een content audit gedefinieerd als: het proces van inventariseren en analyseren van content op de website, inclusief de performance.

Het is dus al het ware een ‘sterkte-zwakte’ analyse, oftewel een ‘gezondheidscheck’ van alle content op je site: dus tekst, beeldmateriaal, video’s, downloads, microcontent, maar bijvoorbeeld ook metatags zoals de paginatitel die belangrijk is voor zoekmachines.

Wil je weten hoe actueel en relevant je huidige content is? Wat de kwaliteit is? En hoe goed de content je doelgroep bereikt? Doe dan een content audit!

Voorbeelden van verouderde content: je prijs is omhooggegaan en je toont nog de oude prijs, er staat een zonnige zomerfoto bij een artikel over winterbanden, het interessante achtergrondartikel op een andere site is verwijderd, maar jouw link naar deze pagina bestaat nog en geeft nu een 404.

Dit zijn allemaal momenten waarop je bezoeker in de war kan raken en kan afhaken. En dat wil je niet!

Wanneer doe je een content audit?

  • Aanleidingen om een content audit te doen zijn:
  • Je wilt weten hoe goed bezoekers jouw content vinden, begrijpen en er iets mee doen;
  • Je wilt weten hoe je rankt in de zoekmachines;
  • Je wilt de contentstrategie bepalen;
  • Je bouwt een nieuwe site en voert een content migratie uit. Met de audit bepaal je welke content nuttig is en goed presteert en mee mag naar de nieuwe site;
  • Je wilt weten welke content bezoekers nog missen (de content gap) of welke content je kunt optimaliseren;
  • Je beheert en optimaliseert je content regelmatig.

Het doel van een content audit: meten = weten = verbeteren!

Na het uitvoeren van een audit weet je hoe (on)gezond je content is. En dan? Dan ga je aan de slag met verbeteren! Met het inzicht in de kwaliteit van je content kun je namelijk actiepunten bepalen om de huidige knelpunten op te lossen, je content te optimaliseren, of missende content alsnog te creëren.

Dit verbetert de vindbaarheid van je content en verhoogt de conversie. Daarmee help je niet alleen je bezoeker, maar vooral ook jezelf/bedrijf met het behalen van de doelstellingen.

Neem de tijd voor de content audit

Ja, een audit is redelijk wat werk. Zeker als je een omvangrijke website hebt met veel content pagina’s. Daar staat tegenover dat het ook veel inzicht én geld oplevert wanneer je de verbeterpunten uit de audit doorvoert en je bezoeker ineens wel dat product kan vinden en bestellen.

Plan daarom genoeg tijd in voor je audit. Zowel voor de inventarisatie, de analyse én het doorvoeren van de verbeterpunten. Bepaal hiervoor of je alle content bij elke audit wilt beoordelen, of misschien alleen bepaalde content of pagina’s. Dit scheelt al veel in de hoeveelheid werk. Of misschien heb je een collega die wel wil helpen?

Mijn ervaring is dat de initiële inventarisatie van de URL’s, doel, doelgroep en content eigenaar het meeste werk is. Leg de uitkomsten daarom goed vast! Daarna heb je een format dat je steeds weer kunt gebruiken. Hou deze actueel als je een URL verwijdert of toevoegt, zo blijft het overzichtelijk.

Om je alvast op weg te helpen, heb ik een Content audit model gemaakt. Je kunt dit als start gebruiken en aanpassen waar nodig.

Steekproef
Een andere mogelijkheid is om een representatieve steekproef te doen. Heb je bijvoorbeeld duizenden content pagina’s en types op je site? Dan kun je een aantal pagina’s kiezen om de audit op uit te voeren in plaats van op alle pagina’s.

Kies dan de pagina’s die belangrijk zijn voor de doelstellingen van de organisatie, voor de belangrijkste gebruikersgroepen, voor verschillende content eigenaren en van verschillende niveaus in de site. Dus niet alleen landingspagina’s en homepage, maar ook de pagina’s dieper op je site.

Geautomatiseerde inventarisatie
Er zijn tools beschikbaar waarmee je een deel van de inventarisatie kunt automatiseren. Bijvoorbeeld Content Insight, Screaming Frog of Google Search Console. Dergelijke tools leveren een overzicht van URL’s en soms meer gegevens.

Bij omvangrijke websites scheelt dit al gauw behoorlijk wat werk. Echter, de kwalitatieve beoordeling van de content en het definiëren van de verbeterpunten blijft altijd mensenwerk. Je hebt hier tenslotte ook kennis voor nodig van de organisatie, de doelstellingen, de markt én de bezoekers. Dit kun je gewoonweg niet automatiseren.

Tip! Ontdek hoe jij onderscheidende content deelt met je doelgroep!

Doe de content audit in 5 stappen

Hieronder leg ik je uit hoe je in 5 stappen een content audit uitvoert.

Stap 1: bepaal je uitgangspunten

Als eerste bepaal je je uitgangspunten, je context, voor de audit. Hiervoor moet je de bedrijfs-, marketing en communicatiedoelstellingen weten. Een bedrijf dat bijvoorbeeld als doelstelling heeft minimaal 90% van de leasecontracten online af te sluiten en een formele tone-of-voice heeft, zal andere doelstellingen hebben dan een forum voor jongeren over hoe je social media verstandig gebruikt.

Daarnaast is het belangrijk te weten wat het doel is van je bezoeker op je site. De wensen en taken die een bezoeker uitvoert op je site, bepalen welke meetpunten je opneemt in je audit.

Bijvoorbeeld de bezoekers van het intranet van een financiële dienstverlening zijn bekende werknemers die informatie zoeken en personeelszaken regelen, terwijl een website met tuinmeubelen onbekende bezoekers krijgt die productinformatie en prijzen willen zien, vergelijken en meubels willen kopen.

De content pagina’s en types van deze websites hebben dus andere doelen en dus andere uitgangspunten.

Stap 2: bepaal meetpunten en inventariseer je hele contentstrategie

Nu je je uitgangspunten en het doel van je content hebt bepaald, start je met het bepalen van je meetpunten en doe je de inventarisatie.

Meetpunten zijn bijvoorbeeld: paginatitel, aantal sessies, instappunten, communicatieboodschap aanwezig op pagina, tone-of-voice, content eigenaar, aantal/% bezoekers via zoekmachines, content type (tekst, video, pdf…), laadtijd van pagina, bounce %, Engelse tekst aanwezig, welke zoekwoorden ingegeven op pagina, etc.

Kies de meetpunten die voor jouw site van toepassing zijn. Zet deze in een Exceloverzicht met in de eerste kolom de unieke URL. Daarna voeg je de gekozen meetpunten toe in de kolommen achter de unieke URL. Bekijk het Content audit model om jezelf verder te helpen. Je kunt dit als start gebruiken en aanpassen waar nodig.

Afhankelijk van je doelstellingen, kun je meer of minder meten. Bijvoorbeeld: als je veel mobile views hebt, dan is het handig om ook te meten op bijv. leesbaarheid op verschillende mobile screens.

Daarna start je met de inventarisatie de huidige content en voeg je alle antwoorden toe in je Exceloverzicht. De kwantitatieve gegevens haal je uit je statistiekenpakket zoals Google Analytics. Kies een periode van minder dan 1 jaar om relevante cijfers te krijgen.

De kwalitatieve gegevens zoals ‘communicatie boodschap aanwezig, tone-of-voice’ etc. beoordeel je zelf per content item en vul je in de betreffende kolom in.

Stap 3: analyseer je huidige contentplan

Nadat je de kolommen hebt ingevuld, begint het echte werk: de analyse. Bekijk de gegevens die je hebt verzameld en beoordeel de uitkomst. Wees in ieder geval kritisch en eerlijk in je antwoorden. Je content wordt er namelijk niet beter van als je halfslachtig te werk gaat. Je kunt jezelf hierbij vragen stellen zoals:

Leesbaarheid en kwaliteit content

  • Wat voor soort content is dit (tekst, download, metadata…)
  • Hoe eenvoudig is content leesbaar?
  • Welke trefwoorden horen bij deze content? Zijn deze goed verwerkt in titel, URL, headers (H1, H2 etc.)?
  • Is tekst actief geschreven?

Klantgerichtheid

  • Geeft content antwoord op de klantvraag?
  • Wat is de gewenste kernboodschap en snapt de bezoeker de boodschap?
  • Is de tone-of-voice zoals in de communicatiedoelstelling?
  • Is de laadtijd snel genoeg?

Doelmatigheid

  • Wat is het doel van de content en wat wil je dat je bezoeker ermee doet (downloaden, op button klikken, delen…)? Doet je bezoeker dit ook of vertonen ze ander gedrag?

Vindbaarheid

  • Staat de content op een logische plek op de site?
  • Hoe hoog wordt de pagina weergegeven in zoekresultaten van bijvoorbeeld Google en hoe kun je jouw positie verbeteren(vindbaarheid)?
  • Met welke zoektermen wordt je content gevonden in zoekmachines?
  • Welke content ontbreekt er?
  • Wordt de content wel bekeken?

Correctheid en actualiteit

  • Is de inhoud van de content nog actueel, correct en conform communicatiedoelstelling?
  • Werken de linkjes nog?

Vervolgactie

  • Content behouden, updaten of verwijderen?

Vul alle antwoorden van je analyse het Exceloverzicht in, inclusief de kolom ‘Vervolgactie’. Je kunt eenvoudig filteren op deze kolom. Dit helpt je met inzicht krijgen in de omvang van je acties en om je prioriteiten te stellen.

Stap 4: zet inzichten om naar acties en creëer nieuwe content

Nu je weet welke content aangepast of verwijderd moet worden, kun je een actieplan opstellen. Uiteraard is dit afhankelijk van de omvang van de nodige aanpassingen of je alles in één keer kunt doen, of dat je een prioritering en planning maakt met quick wins en langere termijn verbeterpunten.

Het aanpassen van een aantal schrijffouten en herstellen van broken links is gauw genoeg gebeurd. Het schrijven, bepalen van juiste plek in de navigatiestructuur, afstemmen met content eigenaar en publiceren van nieuwe content pagina’s met downloads, video’s, call to action buttons heeft vaak een langere doorlooptijd.

Door het filter op de kolom ‘Vervolgactie’ weet je precies welke content je moet aanpassen of verwijderen. Bepaal dan welke acties je precies wilt uitvoeren en vul deze in bij de kolom ‘Opmerkingen’. Bijvoorbeeld meta data toevoegen, link naar video toevoegen, pagina niveau hoger in structuur plaatsen etc. Het overzicht van acties kun je nu prioriteren en inplannen in je agenda.

Tip! Wist je dat je jouw (nieuwe) content super snel kunt aanpassen door gebruik te maken van Webnemer?

Stap 5: voer door, maak meetbaar en optimaliseer de nieuwe contentstrategie

En dan is het nu tijd om de gewenste wijzigingen door te voeren. Bepaal hierbij wat je gewenste resultaat is en zorg dat je dit kunt meten. Het aanpassen van de content moet immers tot een verbeterde vindbaarheid en conversie leiden en dat wil je terugzien. Is de content nog niet optimaal?

Optimaliseer deze dan verder totdat je de gewenste resultaten bereikt. Optimaliseren is een continu proces en geen eenmalige actie. Maak de content audit dan ook onderdeel van je beheeractiviteiten en zorg dat je deze periodiek uitvoert.

Dit komt de kwaliteit van je content, de vindbaarheid van je site, de conversie en onderaan de streep je klanttevredenheid zeker ten goede!

Succes met het uitvoeren van je content audit! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Liset Strijker

Liset is een ervaren freelance communicatieadviseur, tekstschrijver en redacteur. Jarenlang was zij hoofdredacteur voor een landelijke website, wat zich vertaalt in een zee aan kennis en praktijkervaring. Haar kracht ligt in het vertalen van de wens van de klant naar een concreet advies en/of communicatieplan. In haar blogs neemt zij je mee in de wereld van content, met praktische uitleg en tips.

Laat een reactie achter