Internet Marketing Gemak Logo

Blog onderwerpen

Het is vervelend als je creativiteit je in de steek laat en je geen nieuw onderwerp voor je blog kunt bedenken. Gelukkig is er een handig stappenplan voor oneindig veel onderwerpen.

En als dat nog niet genoeg is, kun je gewoon een van onze onderwerpen stelen. Wij zullen niets verklappen 😉

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Hoe vind je oneindig veel blog onderwerpen?

Om eerlijk te zijn deden de cijfers ons achteroverslaan. Niemand had dit verwacht.

Niemand had verwacht dat we naast oneindig veel blog onderwerpen ook ruim 126% meer leads kregen.

Het stappenplan dat we een paar jaar geleden hebben ontwikkeld is dus niet alleen geschikt voor het bedenken van onderwerpen, maar vooral voor het generen van extra omzet.

Wel een fijne bijkomstigheid, als je het mij vraagt.

Bovendien is dit het exacte stappenplan waarmee wij in een ochtendje 238 blogberichten bedachten.

Ben je er klaar voor?

We beginnen met jouw doel. 

Uiteindelijk ben je een blog begonnen of wil je een blog schrijven omdat je een bepaald doel voor ogen hebt. Toch?

Wat is dat doel?

Wil je een product verkopen of wil je juist geld verdienen via affiliate marketing?

Wat heb je voor ogen?

Schrijf dit doel op.

Zie dit doel als jouw product. Ook als je doel nieuwe nieuwsbriefleden zijn, stel je dit doel voor als product.

Geloof me, het helpt om net even anders te denken.

Hoe kom je dan tot de beste blog onderwerpen?

Simpel, beantwoord gewoon de volgende 4 vragen.

Handboek_Blogmachine

Download gratis het handboek Blogmachine

Bedrijven die actief bloggen, ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers en 126% meer leads. 

Ontvang vandaag nog het handboek Blogmachine geheel GRATIS en jij bent er van verzekerd dat je: 

4 vragen voor de beste blogonderwerpen

Met het vinden van antwoorden op de onderstaande vragen sla je de eerste grote slag. Het helpt je enorm bij het bedenken van onderwerpen waar je klanten of bezoeker echt “mee zitten”.

Het zijn de onderwerpen die ze het gemakkelijkst in beweging brengt. De onderwerpen waardoor jij makkelijker het doel van je blog zal bereiken.

Ben je er klaar voor?

Pak pen en papier en laten we beginnen met vraag 1.

O, mocht je het trouwens handig vinden, je kunt ook het werkboek gratis downloaden.

Vraag 1:

Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?

Wie koopt jouw product of dienst? In welke situatie zitten ze voordat zij behoefte krijgen aan jouw dienst? Wanneer hebben ze jouw product nodig?

Stel dat je schilder bent. Wie koopt dan je product?

Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of alles wat te schilderen valt bezitten.

Schrijf zoveel mogelijk verschillende doelgroepen op. Niets is verkeerd en hoe creatiever jij nu al bent, hoe beter je blog onderwerpen zullen worden.

Vraag 2:

In welke situatie zitten je klanten?

In welke situatie zitten je klanten voordat ze jouw product of dienst nodig hebben?

Stel je bent schilder:

Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget dus wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

Vraag 3:

Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?

Waarom willen mensen jouw product of dienst kopen?

Stel je bent schilder:

Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

Vraag 4:

Wat als ik niets verkoop?

Stel dat iemand er voor kiest om jouw product of dienst niet te kopen. Welke gevolgen heeft dit dan?

Stel je bent schilder:

Mensen moeten zelf schilderen, schuren, afplakken etc.

Wat zijn dan goede blog onderwerpen?

De Uitkomst

enkele voorbeelden van blog onderwerpen

Later krijg je nog meer blog onderwerpen ter inspiratie, maar laten we eerst nog een voorbeeld samen behandelen.

Extra voorbeeld voor slimme blog onderwerpen

Stel: je verkoopt laptops.

Wat maakt dit product interessant voor de eindgebruiker en wie zijn die eindgebruikers. Zijn het zzp-ers, de fanatieke gamers of eerder studenten?

Wat verwachten ze van het product?

Benadruk in iedere blog de specificaties die er nadrukkelijk voor die doelgroep toe doen. Met de titel ‘De 8 beste laptops voor studenten’ heb je daarmee je eerste onderwerp te pakken.

Hoe gerichter je deze strategie toepast, hoe sneller je aan leuke blogonderwerpen komt die bovendien koopgericht zijn.

Verplaats je daarbij in je potentiële bezoekers, de problemen die zij ervaren en de situaties waarin zij zich begeven. 

Door in je blog onderwerpen de problemen en ervaren pijnpunten van je bezoekers te benoemen weet je de aandacht op je te vestigen.

Stel dat je bijvoorbeeld commissie krijgt als iemand een televisie via jou koopt. Wat zijn de onderwerpen waarover je kunt bloggen?

In de praktijk blijkt dat bedrijven die hun content op deze, koopgerichte manier, weten in te vullen hier tot 126% meer leads door weten te genereren.

Zorg dat je gebruikmaakt van de juiste blog onderwerpen om zo de juiste bezoekers naar je blog te trekken.

Toets je blog onderwerpen

Met het stappenplan weet ik zeker dat je in een snel tempo veel nieuwe blog onderwerpen zult bedenken. Maar hoe kies je nu het juiste onderwerp uit?

In mijn ogen dient het perfecte blog onderwerp aan de volgende “eisen” te voldoen:

De juiste intentie

Een blog onderwerp als “Beter bloggen” zal geen bezoekers trekken die een nieuwe televisie willen kopen. Jouw blog onderwerp bepaalt wie er op je website beland.

Door eerst de intentie te achterhalen weet je waarom mensen nieuwsgierig zijn in het onderwerp en of het jou dan wel de juiste bezoekers oplevert.

Hoge behoefte

Leuk als je een nieuwe blog schrijft, maar je wilt wel dat deze gelezen wordt. Als je al een groot bereik hebt opgebouwd zul je hier misschien wat minder rekening mee houden, toch raad ik je het volgende aan.

Speel altijd in op de behoefte in de markt.

Doe een zoekwoorden onderzoek. Kijk hoeveel er gezocht wordt op jouw blog onderwerp. Zorg dat je rake onderwerpen aansnijdt die leven bij je doelgroep. Hoe populairder jouw onderwerp, hoe meer bezoekers het je kan opleveren.

Gaat jouw blog vooral om een nieuwe trend, kijk dan in Google trends hoe “hard” deze trend gaat.

Weinig concurrentie

Via een zoekwoorden analyse kun je de concurrentie van jouw onderwerp achterhalen. Probeer altijd onderwerpen aan te snijden die populair genoeg zijn, maar waar nog weinig concurrentie op zit.

Des te minder concurrentie, hoe makkelijker jij bovenaan in Google komt, hoe meer lezers jouw nieuwe blog krijgt.

Klaar voor de volgende stap?

Zo.

High five!

Je hebt zojuist enorm veel blog onderwerpen bedacht. Maar wat nu? Wat is je volgende stap?

Als je het mij vraagt doe je er slim aan je te verdiepen in SEO en Content Marketing. Zo haal je nog meer uit je blogs en kun je in veel gevallen meerdere vliegen tegelijk slaan.

Ben je wel even klaar met lezen? Download dan in ieder geval het 5-staps groeisysteem waarmee je SEO zo simpel maakt als het volgen van 5 stappen.

Geloof me, het is de moeite waard.

Je krijgt de exacte stappen waarmee 6 websites, uit compleet verschillende branches, in slechts 21 dagen 49.573 bezoekers kregen. Zonder advertenties.

Handboek_Blogmachine

Download gratis het handboek Blogmachine

Bedrijven die actief bloggen, ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers en 126% meer leads. 

Ontvang vandaag nog het handboek Blogmachine geheel GRATIS en jij bent er van verzekerd dat je: