Internet Marketing Gemak Logo

Bloggen

Wat is bloggen en via welke stappen verzeker jij jezelf van succes? Ontdek de manier voor het bedenken van de beste onderwerpen, hoe je goed scoort in Google hoe je iedere blog laat renderen en nog veel meer…

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Wat is bloggen?

Bloggen is het delen van online artikelen. Op een goede blog wordt er regelmatig nieuwe content geplaatst. Binnen het bloggen hoef je niet per definitie alleen met tekst te werken.

Je kunt dit ook combineren met video’s, afbeeldingen of foto’s.

Hoe kun je een blog beginnen?

Om te beginnen met bloggen heb je niet veel nodig. Eigenlijk is het enige wat je nodig hebt een computer, een stabiele internetverbinding en een website.

Voor je blog kun je het beste zelf een website maken in plaats van het gebruiken van de verschillende blognetwerken.

Waarom?

Omdat het bloggen veel tijd en energie kost en je dit beter kunt stoppen in iets wat van jou is, dan een netwerk te gebruiken dat er plots mee kan ophouden.

Geld verdienen met bloggen

Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met bloggen.

Zakelijk bloggen

Als je al een bedrijf hebt kun je beginnen met zakelijk bloggen. Je schrijft dan nieuwe blogartikelen om op die manier je online zichtbaarheid te verhogen.

Bedrijf die actief zakelijk bloggen krijgen gemiddeld:

Affiliate marketing

Aan andere veel gebruikte manier om geld te verdienen met bloggen is affiliate marketing. Door een affiliate link in je blog te verwerken kun je commissie verdienen. Hiervoor dien jij je als blogger aan te melden bij een affiliate netwerk of affiliate programma.

Heb je dit gedaan dan kun je in ruil voor commissie talloze producten (of diensten) promoten.

Handboek_Blogmachine

Download gratis het handboek Blogmachine

Bedrijven die actief bloggen, ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers en 126% meer leads. 

Ontvang vandaag nog het handboek Blogmachine geheel GRATIS en jij bent er van verzekerd dat je: 

Beginnen met bloggen

Om welke reden jij ook wilt bloggen, uiteindelijk draait het niet om jou, maar om je bezoekers. Samen doorlopen we 6 stappen om alles te weten te komen over je bezoekers en exact te weten waarover jij het beste kunt bloggen.

Samen doorlopen we de volgende stappen:

  1. Onderzoek je lezers
  2. Verdiep je in het brein
  3. Begin met een doel
  4. Ontdek je SEO-kansen
  5. Bepaal de invalshoek
  6. Laat je blog het werk doen

Stap 1: Onderzoek de lezers van je blog

Verplaats je, voordat je überhaupt begint met bloggen, in je doelgroep. Wie zijn nu echt je klanten? Welke lezer wil je aan je blog verbinden? Wie wil je bereiken?

Het kan leuk zijn dat je blog goed scoort op dat ene zoekwoord, maar trek je dan wel de juiste bezoekers?

Wat veel mensen doen, en helaas ook veel SEO-specialisten aanraden, is het schrijven op basis van zoekwoorden.

Jouw blog ideeën worden dan toegespitst op het aantal zoekopdrachten.

Leuk al die zoekopdrachten per maand, maar bereik jij daar je doelgroep mee, en zit jij echt te wachten op al die concurrentie?

De eerste stap is de doelgroep, niet de zoekmachine.

Als je je goed verdiept in je doelgroep dan weet je waar de pijn zit.  Je weet hoe jij via je blog je bezoekers het beste kunt helpen.

Bloggen, puur en alleen voor meer bezoekers is een manier. Maar is het niet veel mooier als elk artikel een nieuwe klant of fan oplevert?

Stap 2: Verdiep je in het koopproces

Om je blogs de juiste waarde te geven, zul je moeten inspelen op de behoefte van je lezers. Als je vooral zakelijk wilt bloggen, bekijk dan eerst je product of dienst.  Denk na over het koopproces en stel jezelf de volgende vragen:

Stel je bent schilder:

Wie koopt mijn product?

Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of alles wat te schilderen valt bezitten.

In welke situatie zitten mijn klanten?

Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget dus wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

Hoe helpt mijn dienst?

Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?

Schuren, afplakken, schilderen, lakken, beitsen etc.

Wat zijn leuke blogonderwerpen?

Heb je even zelf geen inspiratie of ben je door je schrijfstof heen?

Lees hier verder over het bedenken van blog onderwerpen.

Stap 3: Begin met het doel

Wil je niet zozeer een bloggen om je product of dienst te promoten, bedenk dan wat je doel wel is. Wil je er geld mee verdienen of vind je het gewoon leuk om te doen?

Als je met je blog inkomsten wilt generen, bedenk dan voordat je begint, aan je verdienmodel. Via welke manier wil jij je geld verdienen? Doe je dit met affiliate marketing of wil je advertenties verkopen?

Als je weet hoe je via je blog geld wilt verdienen, is het bedenken van onderwerpen makkelijker.

Stel je wilt geld verdienen met je blog via Affiliate marketing:

Bekijk dan bij de verschillende affiliate netwerken welke producten jij kunt promoten op je blog en bedenk dan per product 5 onderwerpen.

Stel dat je bijvoorbeeld 5% commissie krijgt als iemand een televisie via jou koopt. Wat zijn de onderwerpen waarover je kunt bloggen?

Om inspiratie op te doen voor je blogs kun je gebruikmaken van Google Alerts, RSS-feeds van anderen in jouw niche, forums of adviessites.

Ook het sparren of brainstormen met anderen kan je tot goede ideeën doen komen.

Maak wanneer je tijd hebt een overzicht van blogideeën en vul deze aan wanneer je een creatieve dag hebt. Heb je even geen inspiratie, dan biedt je overzicht het antwoord.

Heb je voldoende inspiratie voor je (eerste) blog, dan is het belangrijk dat je weet hoe je jouw blog online vindbaar maakt.

Stap 4: Ontdek je SEO-kansen

Je schrijft je blog voor de bezoekers, maar toch is het wel zo prettig om ook goed gevonden te worden.

Wil je dat jouw blog goed gevonden wordt in Google, begin dan met het onderzoeken van je SEO-kansen.

Hoe dat werkt?

Pak de lijst met blogonderwerpen erbij en begin met een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse.

Bekijk op welke onderwerpen voldoende zoekvolume zit.

Kijk daarnaast naar je concurrentie om te achterhalen hoe moeilijk (of makkelijk) het voor jou wordt om je blog bovenaan in Google te krijgen.

Stap 5: Bepaal de invalshoek

Welke bezoekers zullen jouw blog straks lezen, en waarom?

Of het nu gaat om de nieuwste SEO-tips of het delen van mijn gezeur over het schrijven van nieuwe blogs, ik bepaal voordat ik begin met het schrijven van mijn blog de invalshoek.

Probeer je in te denken wie je lezers zullen zijn, welke mensen het artikel het meest waarderen en op welke kanalen jouw artikel straks voorbijkomt.

Heb je de invalshoek helder, begin dan met het schrijven van je blog.

Stap 6: Laat je blog het werk doen

Wat wil je dat elke blog oplevert? Wil je alleen dat je lezers jouw blog lezen, of moeten ze nog meer doen?

Verwerk in je blog minimaal 3 acties. Denk daarbij na wat je elke bezoeker wilt laten doen. Promoot bijvoorbeeld je belangrijkste producten, laat mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief of combineer de strategieën.

Hoe dat werkt?

Gebruik een van de 5 sterkste strategieën voor je blog. Want welke actie je ook bedacht hebt, wat je ook wilt dat je bezoeker doet. Zonder strategie levert je blog niets op.

Stap 7: Test dit als je goed wilt bloggen

Een perfecte blog bestaat niet. Hoeveel trucjes je ook kent. Een goede blogger weet dat het altijd beter kan.

Maar wie zegt of jouw prachtig staaltje bloggen werkt?

Natuurlijk helpt het om feedback te vragen aan een ervaren online marketeer 😉, maar zelfs dan, is er maar 1 die altijd de waarheid spreekt.

De cijfers.

Wil je beter worden in het schrijven van overtuigende blogs, test ze dan.

Schrijf een blog. Laat deze door voldoende mensen lezen. Kijk wat er gebeurt.

Simpeler kan het niet.

Alleen een klein probleempje.

Hoe weet je zeker dat je goed test?

Hoe test je de effectiviteit van je blogs?

Om te achterhalen hoe goed je blogs zijn bepaal je eerst de gewenste actie. Wat wil je dat elke lezer doet, na het lezen van jouw blog?

Stel dat jij blog hebt geschreven over een nieuwe dienst. Het doel van deze pagina is om mensen naar je verkooppagina te sturen en verder te helpen in je sales funnel.

Hoe test je dan of je blog goed is?

Je bekijkt via een programma als Google Analytics hoeveel bezoekers je blog heeft gehad en welk percentage heeft doorgeklikt naar je verkooppagina.

Hoe je dat allemaal instelt en bekijkt, leer je in de Google Analytics Video’s die je gratis op YouTube kunt bekijken

Je kunt uiteraard ook de cursus Google Analytics volgen 😉

Heb je de juiste data verzameld, start dan een A/B test op om je blog verder te verbeteren. Mocht je dat soort technieken sowieso interessant vinden dan raad ik je aan je te verdiepen in de conversie optimalisatie.

 

Conclusie: Beter bloggen

Als je beter wilt bloggen dien je te weten voor wie je blogt. Wie is je doelgroep? Waar zijn ze naar op zoek? Welke zoekwoorden passen?

Is de doelgroep helder en weet je welke zoekwoorden het beste bij je blog past, dan bepaal je de invalshoek en laat je jouw blog het werk doen.

Je zorgt dat je lezers je blog kunnen delen. Gemakkelijk aanvullende bronnen kunnen bekijken via interne links. En je zorgt ervoor dat er altijd een duidelijk doel is geformuleerd.

Houd jij je aan deze “regels” dan zul je zien dat elke blog je meer oplevert.

Het enige wat je nu nog moet doen, is beginnen.

Zet hem op!

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...