Search
Close this search box.

Een Winstgevende Contentstrategie in 8 Stappen

Contentstrategie

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie omschrijft alle vormen van content, de contentplanning en de KPI’s.  Het is het algemene plan en de aanpak voor het maken, beheren en publiceren van content.

Waarom is een contentstrategie belangrijk?

Een contentstrategie helpt je om je content af te stemmen op je bedrijfsdoelstellingen. Het zorgt ervoor dat al je content consistent is, on-brand en een specifiek doel dient.

Welke contentstrategieën zijn er?

Er zijn wel honderden verschillende contentstrategieën te bedenken. Het ligt er vooral aan waarvoor jij de content gaat inzetten:

Wat is het 6C model?

Het 6C model is ooit bedacht door Patrick Petersen. Dit model helpt je om na te denken over alle verschillende elementen waarmee in elke contentstrategie rekening moet worden gehouden.

Contentcreatie

Kies de vormen van content die het beste aansluiten bij je boodschap en doelstellingen.

Channels

Welke kanalen zijn het meest geschikt en hoe pas jij je content hierop aan?

Crossmedia

Hoe zorg je voor een eenduidige boodschap over alle verschillende kanalen en hoe laat je via de verschillende kanalen je potentiële klanten (prospects) verder komen in je marketingfunnel?

Curatie

Hoe kun je de content die al aanwezig is herbruiken voor je eigen strategie?

Community

Hoe maak je van iedere lezer een fan en wat prikkelt hen om jouw content verder te delen?

Comfort

Hoe maak je het nuttigen van jouw content zo gemakkelijk en aantrekkelijk mogelijk?

Een ijzersterke contentstrategie

Een goede contentstrategie begint natuurlijk bij het stellen van het doel.

Toch?

Nou… Ja en nee.

Als jij content gaat inzetten om je bedrijf te laten groeien dan wil je natuurlijk eerst je doelen helder hebben.

Maar.

Blijf niet te lang hangen.

Jouw doel is jouw doel, maar het draait om je klanten.

Wil je content creëren die je klanten raakt, motiveert of in beweging brengt, omschrijf dan niet (alleen) jouw doel, maar die van je klanten.

Speel in op de customer journey.

Dit gaan we samen doen in stap 1.

1 | Kruip in het brein van je klant

Schrijf eerst je doel op. Wat wil je bereiken met je contentstrategie. Stel dat het jou gaat om het verbeteren van je naamsbekendheid, het tonen van jouw onderscheidend vermogen of het laten stijgen van je omzet.

Schrijf dan eerst op met welke diensten jij de grootste kans maakt op een aanzienlijke stijging.

Heb je dit gedaan?

Dan ben je klaar om in het brein van je klant te kruipen. Hiervoor gebruiken we “de Koopknop methode”. 

2 | Breng het koopproces in kaart

Ik vind het zo’n gelul, sorry for my French, het samenstellen van een buyer persona. Ja, ik snap dat een buyer persona je helpt je content beter af te stemmen.

Maar…

In de vorige stap ben je veel verder gegaan. Je hebt achterhaalt waar het jouw klanten écht zeer doet.

Je bent afgestapt van een doelgroep en hebt een behoeftegroep gecreëerd.

Zie deze behoeftegroep als jouw buyer persona’s. Het zijn deze mensen waarvan jij zelf hebt onderzocht dat zij de meeste behoefte hebben aan jouw dienst.

Houdt bij de volgende stap deze groep voor ogen.

Als jij goede content wilt maken en de content marketing vooral inzet voor meer leads en omzet, dan raad ik je aan je te verdiepen in het koopproces.

Iedere klant doorloopt zijn eigen proces, maar gemiddeld gezien kun je dit proces onderverdelen in 4 fases.

De Bevestiging

Bevindt jouw klant zich nog in de bevestigingsfase, dan zit deze nog aan het begin van de aankoop. Er is een probleem of behoefte geconstateerd en eigenlijk weet je nog niets.

Je klant heeft wel een behoefte of probleem waar hij iets mee wil doen, maar laat nog geen gedrag zien.

Wil je inspelen met je contentstrategie op de allereerste fase, verdiep je dan in het brein van je klant.

Denk na over de situatie waarin je klanten zich bevinden voordat zij behoefte krijgen aan jouw dienst.

Stel dat ik weet dat veel ondernemers eerst nadenken over een huisstijl voordat zij een website laten maken.

Hoe speel ik hier dan op in?

Ik kan mijn content richten op tips en uitleg over het ontwerpen van een huisstijl.

Via de andere marketingmiddelen en nieuwe content help ik ze vervolgens verder in het koopproces.

Hoe je dit slim doet, leg ik je allemaal uit in het artikel over de sales funnel

Content voor de “bevestigingsfase” moet vooral informatief zijn. Bezoekers zijn nog niet klaar om te kopen en willen vooral geïnspireerd of geamuseerd worden. 

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

  • Maak video’s met stappenplannen en uitleg
  • Maak lijsten: X tips, X mythes, X trucjes, X technieken, X strategieën
  • Maak hand-outs (Gratis E-books)
  • Start een podcast
  • Interview anderen in je branche

De Informatie

Bevindt jouw klant zich nog in de informatiefase, dan wordt er gezocht naar oplossingen, vragen gesteld en is men zich vooral aan het voorbereiden op de volgende fase. 

Onderzoek hoe jij jouw potentiële klant kunt helpen met het geven van de juiste informatie.

Bekijk blogs, reviews en forums om te achterhalen welke vragen er worden gesteld. Hoe meer inzicht je hebt, hoe beter je in staat bent je strategie hierop aan te passen.

Zorg dat je nadenkt welke informatie iemand wenst, denk na over de juiste marketing strategie en bepaal wat de meest logische vervolgstap is.

Stel: ik heb jou alle informatie gegeven over het maken van een goede contentstrategie. Je weet wat het is en hoe je het kunt gebruiken, maar wat nu?

Welke informatie wil je nog graag ontvangen?

Wil je een checklist downloaden, wil je 12 Succesvolle Contentstrategie voorbeelden of wil je 4 Geslaagde Casestudies?

In je contentstrategie denk je na over hoe je iedere keer het “gesprek” verlengt.

Hoe dat je jouw ‘gesprek’ ook verlengt, zorg er voor dat je waarde blijft bieden. Bedenk hoe je iemand écht helpt en help ze in stapjes.

Verleng je gesprek, leg opnieuw contact en werk aan de klantenbinding.

De verkoop zal vanzelf volgen.

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

  • Maak video’s die uitleg geven
  • Organiseer een vraag en antwoord Webinar (met opname)
  • Maak kleine handboeken, whitepapers of werkschema’s
  • Schrijf blogs

De Evaluatie

Bevindt jouw klant zich in de evaluatiefase, dan is hij klaar om een keuze te maken. Een keuze tussen wel of niet kopen en…

Een keuze tussen jou of je concurrent.

Hoe voorkom je dat je van jouw concurrent verliest?

Wees beter.

Waarom bang zijn voor je concurrenten wanneer je je klanten kunt helpen kiezen?

Een klant vergelijkt toch wel.

Hoe belangrijker de uitgave of keuze, hoe belangrijker ons brein het vindt om een weloverwogen keuze te maken.

Of we uiteindelijk daadwerkelijk een weloverwogen keuze hebben gemaakt is de volgende vraag, maar het gevoel moet er zijn.

Laat mensen de vergelijking maken. Niet iedereen wordt je klant en dat hoeft ook niet. Toon je klanten of ze WEL of juist NIET bij je passen.

Denk na over wat jou een geschikte partij maakt.

Help ze een vergelijking te maken binnen je productassortiment of tussen jouw dienst en die van je concurrent.

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

  • Maak vergelijkingspagina’s (Samsung vs. Iphone)
  • Geef (of toon) eerlijke reviews over producten of diensten
  • Maak vergelijkingsvideo’s
  • Deel case studies

Overgaan tot kopen

Yes! Onze klanten zijn klaar om te kopen. Maar wat nu?

Wil jij je richten op de koopbeslissing, bedenk dan wat een klant nodig heeft, of juist tegenhoudt, om de koopbeslissing te maken.

Welke obstakels kan iemand hebben?

Stel dat wij een contentstrategie willen opzetten om ondernemers te bereiken die geholpen willen worden met de online marketing.

Ik denk dan eerst na over de obstakels.

Welke obstakels kan men hebben? Waarom zouden ze het niet gecoacht willen worden? Kost het teveel geld, zijn ze onzeker over de resultaten? Etc.

Heb je de obstakels weggehaald van je dienst, kijk dan of er nog meer obstakels zijn. Onderzoek waarom iemand niet voor jou kan kiezen en hoe je ze kunt overtuigen om dit wel te doen. 

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

  • Deel case studies
  • Gebruik top 10 lijstjes (de X voordelen om X uit te besteden)
  • Klanten aan het woord (Toon de verhalen van klanten)

3 | Bepaal je contentvormen en kanalen

Je hebt in de vorige stappen per koopfase bedacht met wat voor soort content je wilt werken. Schenk in stap drie aandacht aan de contentvormen en kanalen.

Probeer zoveel mogelijk bij jezelf te blijven. Denk goed na over de haalbaarheid van je ideeën en welk type content (video’s, tekst, afbeeldingen etc.) het beste bij jou passen.

Kijk eerst naar de vorm. Later kun je vanuit je favoriete vorm van content bepalen welk kanaal het beste bij je past.

Zo kan een video gebruikt worden in je nieuwsbrief, op YouTube, Vimeo en Social media. Schrijf je deze video uit dan heb je ook weer nieuwe berichten voor je blog, voor Twitter etc.

4 | Toon karakter

De ondernemers die we hebben geholpen bij hun online branding kennen de effecten van een sterke merkidentiteit.

Ze weten dat ieder bedrijf zijn eigen karakter verdient.

Mag je grof zijn, gebruik je humor, ben je formeel? Wat past het beste bij jou en je bedrijf?

Hoe meer karakter jij verwerkt in je content hoe meer “volgers” je krijgt. Klanten die jou of je bedrijf volgen om wie je bent of waar je voor staat.

Denk aan Dove, die bewust vollere modellen kiest of aan Nespresso die altijd voor de luxe beleving gaat.

Dit zijn bewuste keuzes en werken alleen wanneer je je hier consistent aan houdt.

5 | Leg je acties vast

Pas in stap 5 bepaal je met welke acties je gaat werken. Het is hierbij enorm belangrijk om voor een format te kiezen waar je consistent in kunt zijn.

Leg liever minder acties vast waarvan je zeker weet dat je ze kunt halen dan een rooskleurig plan die uiteindelijk in de kast verstoft.

Een contentstrategie maken is slechts de eerste stap. Je eraan houden de tweede. Maak bijvoorbeeld een contentkalender, bepaal op welke kanalen je actief zult zijn en ook welke kanalen je voor nu links laat liggen.

Als ondernemer hebben we vaak te maken met een hoge ambitie en werkmentaliteit. Het gevoel, we stellen prognoses, begrotingen en plannen die uiteindelijk niet gehaald worden.

Leg daarom acties vast in minuten. Blok deze daadwerkelijk weg in je agenda. Kan jij slechts 10 minuten per dag besteden, pas hier dan jouw contentcreatie en ideeën op aan.

Met 10 minuten kan je misschien geen complete blog schrijven, maar wel een waardevolle tip opschrijven die je vervolgens bundelt en 1 of 2 keer per week deelt.

Kijk vooral welke strategie bij jou en je bedrijf past en die haalbaar is.

6 | Gebruik Quick Content

Jij hebt al veel content gemaakt. Misschien heb je nog niet bewust in de gaten, maar ik durf je (bijna) te garanderen dat je nu al enorm veel goede content in de ‘kast’ hebt liggen.

Content die nu stof ligt te happen en jij gemakkelijk kunt inzetten op verschillende kanalen.

In de afgelopen 10 jaar hebben wij met veel contentstrategieën gewerkt. De kunst is daarbij om de organisatie zo min mogelijk te belasten.

En gek genoeg, lukt dat altijd.

Als je maar weet waar je moet zoeken.

Met een Quick Content Analyse spoor je de snelste vormen van content op. Content waar jij (bijna) niets extra’s voor hoeft te doen, maar dat wel enorm geschikt is voor je contentstrategie.

Benieuwd welke content jij nu verloren laat gaan? Doe dan een Quick Content Analyse. De Quick Content Analyse is onderdeel van de Content Robot en gratis te gebruiken voor Mijn IMGemak leden.

7 | Bepaal je KPI’s

Wanneer is je strategie succesvol? Leg in je strategie vast op welke punten jij de komende tijd zult letten.

De punten waar jij op let, of anders gezegd, de punten die jouw succes bepalen, noemen we de Key Performance Indicators (KPI’s).

Jouw KPI’s bepalen wanneer je stopt, bijschaaft of juist de intensiteit opschroeft. Maak voor het vastleggen van jouw KPI’s een “looppad”.

Een pad die iedere stap, op weg naar jouw doel, in kaart brengt.

Als het verhogen van jouw omzet je voornaamste doel is, welke subdoelen kun je dan in kaart brengen?

Denk aan nieuwsbriefinschrijvingen, nieuwe volgers, extra abonnees of het verhogen van de loyaliteit.

Voorbeeld KPI’s bij YouTube

  • Betrokkenheid
  • Kijktijd
  • Abonnees
  • Posities in zoekresultaten
  • Doorklikpercentage

Voorbeeld KPI’s bij LinkedIn, Instagram en Facebook

  • Likes
  • Reacties
  • Bereik
  • Volgers
  • Netwerkgroei

Voorbeeld KPI’s bij je blog

  • Reacties
  • Vindbaarheid
  • Conversies

8 | Meet en verbeter

Goede content komt niet uit de lucht vallen. Het creëren van de juiste content kost tijd. De beste content is de content die zich aanpast aan de eerdere resultaten.

Als je jouw KPI’s hebt vastgelegd weet je op welke punten jij je de komende tijd zult richten. Schenk nu aandacht aan de manier van meten.

Wat is een prettige werkwijze dat jou alle inzichten biedt die je nodig hebt?

Laat je een werknemer alle cijfers in kaart brengen, heb je een dashboard nodig of probeer je zoveel mogelijk data uit een content management tool te halen?

Denk goed na over deze stap. Wil je jouw contentstrategie laten slagen dan zul je moeten sturen op cijfers.

Je dient aanpassingen te maken wanneer “iets” nog niet helemaal goed gaat en op tijd te schakelen wanneer je wel succes behaalt.

Jouw strategie zal velen malen effectiever zijn als het jou lukt te sturen op succes. Plaats succesvolle onderwerpen opnieuw op de contentkalender, deel succesvolle berichten van kanaal 1, ook op kanaal 2 en stuur vooral op de Quick Wins.

Herhaal datgene dat werkt, verhoog de intensiteit als dat kan en blijf je strategie stapje voor stapje verbeteren.

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf