Internet Marketing Gemak Logo

Contentstrategie

Wat is een contentstrategie? Hoe raak je iedere keer weer de juiste snaar en met welke content verover jij de markt?

Ontdek de nieuwste weetjes, technieken en tips en vorm in slechts 7 stappen je eigen contentstrategie.

Afbeelding van een vrouw met laptop

Inhoud

cATEGORIE:

Content marketing > Contentstrategie

Wat is een contentstrategie – de betekenis

Een contentstrategie omschrijft alle vormen van content, de contentplanning en de KPI’s. 

Wat wordt er bedoeld met content?

Ieder vorm van communicatie. Denk daarbij aan tekst, beeld en geluid. Zo kun je in je contentstrategie veel werken met video’s, maar je kunt ook werken met nieuwsbrieven, instagram story’s, blogberichten of waar je voorkeur dan ook ligt. 

Met welke vormen content jij wilt werken, wat je strategie en planning is en op welke punten (KPI’s) jij je succes meet, staat omschreven in je contentstrategie.

Waarom is een contentstrategie belangrijk?

Over het algemeen kun je zeggen dat de beste optimalisatie voor een website het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde ‘content’) is, in combinatie met een gedegen structuur.

Het delen van waardevolle content is zelfs zo effectief dat het volgens onderzoek beter werkt dan adverteren.

Waarom een goede contentstrategie belangrijk is?

Bedrijven die actief werken met hun contentstrategie ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en generen gemiddeld 126% meer leads.

Behoorlijk indrukwekkende cijfers, vind je niet?

Het is dan ook niet zo gek dat iedereen begint met content marketing.

Het enige probleem is dat niet iedereen daar succes mee zal krijgen. Het succes achter content marketing ligt in de basis van jouw contentstrategie.

Maar hoe vorm je nu een vlijmscherpe contentstrategie, waar moet je op letten en wat zijn de beste technieken?

Vorm je contentstrategie

Bij het vormen van je contentstrategie begint men in de meeste gevallen bij het stellen van het doel. Het doel van jou of de organisatie.

Dit is een goede start.

Maar.

Blijf niet te lang hangen. Jouw doel is jouw doel, maar het draait om je klanten.

Wil je content creëren die je klanten raakt, motiveert of in beweging brengt, omschrijf dan niet (alleen) jouw doel, maar die van je klanten.

Handboek_Blogmachine

Download gratis het handboek Blogmachine

Bedrijven die actief bloggen, ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers en 126% meer leads. 

Ontvang vandaag nog het handboek Blogmachine geheel GRATIS en jij bent er van verzekerd dat je: 

Stap 1

Kruip in het brein van je klant

Schrijf eerst je doel op. Wat wil je bereiken met je contentstrategie. Stel dat het jou gaat om het laten groeien van de omzet.

Met welke producten of diensten maak jij dan de grootste kans op een aanzienlijke stijging? Schrijf deze op en probeer vergelijkbare producten of diensten te bundelen.

Heb je dit gedaan?

Dan ben je klaar om in het brein van je klant te kruipen. Hiervoor gebruiken we “de Koopknop methode”. 

Stap 2

Breng het koopproces in kaart

Voordat een klant overgaat tot kopen doorloopt het enkele stappen. Je doet er verstandig aan met je contentstrategie rekening te houden met deze stappen zodat je in iedere fase van het koopproces werkt met de juiste content.

Laten we eens kijken naar de fases die een potentiële klant doorloopt voordat diegene daadwerkelijk overgaat tot kopen.

Een contentstrategie voor de 1e fase in het koopproces:

De Bevestiging

Bevindt jouw klant zich nog in de bevestigingsfase, dan zit deze nog aan het begin van de aankoop. Er is een probleem of behoefte geconstateerd en eigenlijk weet je nog niets.

Je klant heeft wel een behoefte of probleem waar hij iets mee wil doen, maar laat nog geen gedrag zien.

Wil je inspelen met je contentstrategie op de allereerste fase, verdiep je dan in het brein van je klant.

Denk na over de situatie waarin je klanten zich bevinden voordat zij behoefte krijgen aan jouw product of dienst.

Stel dat ik weet dat veel ondernemers eerst nadenken over een huisstijl voordat zij een website laten maken.

Hoe speel ik hier dan op in?

Ik kan mijn content richten op tips en uitleg over het maken van een huisstijl.

Via de andere marketingmiddelen en nieuwe content help ik ze vervolgens verder in het koopproces.

Hoe je dit slim doet, leg ik je allemaal uit in het artikel over de sales funnel

Content voor de “bevestigingsfase” moet vooral informatief zijn. Bezoekers zijn nog niet klaar om te kopen en willen vooral geïnspireerd of geamuseerd worden. 

 

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

Een contentstrategie voor de 2e fase in het koopproces:

De Informatie

Bevindt jouw klant zich nog in de informatiefase, dan wordt er gezocht naar oplossingen, vragen gesteld en is men zich vooral aan het voorbereiden op de volgende fase.  

Onderzoek hoe jij jouw potentiële klanten kunt helpen met het geven van de juiste informatie.

Bekijk blogs, reviews en forums om te achterhalen welke vragen er worden gesteld. Hoe meer inzicht je hebt, hoe beter je in staat bent je contentstrategie hierop aan te passen.

Zorg dat je nadenkt welke informatie iemand wenst, denk na over de juiste marketing strategie en bepaal wat de meest logische vervolgstap is.

Stel: ik heb jou alle informatie gegeven over je contentstrategie. Je weet wat het is en hoe je het kunt gebruiken, maar wat nu?

Welke informatie wil je nog graag ontvangen?

Wil je een checklist downloaden, wil je 12 Succesvolle Contentstrategie voorbeelden of wil je 4 Geslaagde Casestudies?

In je contentstrategie denk je na over hoe je iedere keer het “gesprek” verlengt.

Hoe dat je jouw ‘gesprek’ ook verlengt, zorg er voor dat je waarde blijft bieden.  Bedenk hoe je iemand écht helpt en help ze in stapjes.

Verleng je gesprek, leg opnieuw contact, werk aan de klantenbinding en aan je merkbeleving.

De verkoop zal vanzelf volgen.

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

Een contentstrategie voor de 3e fase in het koopproces:

De Evaluatie

Bevindt jouw klant zich in de evaluatiefase, dan is hij klaar om een keuze te maken. Een keuze tussen wel of niet kopen en…

Een keuze tussen jou of je concurrent.

Hoe voorkom je dat je van jouw concurrent verliest?

Wees beter.

Waarom bang zijn voor je concurrenten wanneer je je klanten kunt helpen kiezen?

Een klant vergelijkt toch wel. Hoe belangrijker de uitgave of keuze, hoe belangrijker ons brein het vindt om een weloverwogen keuze te maken.

Of we uiteindelijk daadwerkelijk een weloverwogen keuze hebben gemaakt is de volgende vraag, maar het gevoel moet er zijn.

Laat mensen de vergelijking maken. Niet iedereen wordt je klant en dat hoeft ook niet. Toon je klanten of ze WEL of juist NIET bij je passen.

Denk na over wat jou een geschikte partij maakt.

Help ze een vergelijking te maken binnen je productassortiment of tussen jouw dienst en die van je concurrent.

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

Een contentstrategie voor de 4e fase in het koopproces:

Overgaan tot kopen

Yes! Onze klanten zijn klaar om te kopen. Maar wat nu?

Wil jij je richten op de koopbeslissing, bedenk dan wat een klant nodig heeft, of juist tegenhoudt, om de koopbeslissing te maken.

Welke obstakels kan iemand hebben?

Stel dat wij een contentstrategie willen opzetten om onze cursus content marketing te promoten, dan bedenk ik eerst welke obstakels iemand heeft.

Bedenk hierbij eerst de obstakels die iemand kan ervaren over het product of de dienst zelf.

Zoals in het geval van de content marketing cursus: Het kost te veel tijd, het is technisch, het duurt te lang, het internet blijft toch steeds veranderen etc.

Verkopen we een televisie, welk obstakel kan iemand dan hebben over het product zelf?

Is de beeldkwaliteit wel scherp genoeg, is het wel echt de juiste maat, is het mijn geld wel waard etc.

Hoe beter jij bent om de laatste obstakels bij je klanten weg te halen, hoe meer geneigd ze zijn om voor jou te kiezen.

Heb je de obstakels weggehaald van je product of dienst, kijk dan of er nog meer obstakels zijn. Onderzoek waarom iemand niet voor jou kan kiezen en hoe je ze kunt overtuigen om dit wel te doen. 

Enkele ideeën voor in je contentstrategie:

Stap 3

Bepaal je contentvormen en kanalen

Je hebt in de vorige stappen per koopfase bedacht met wat voor soort content je wilt werken. Schenk in stap drie aandacht aan de content-vormen en kanalen.

Probeer zoveel mogelijk bij jezelf te blijven. Denk goed na over de haalbaarheid van je ideeën en welk type content (video’s, tekst, afbeeldingen etc.) het beste bij jou passen.

Kijk eerst naar de vorm. Later kun je vanuit je favoriete vorm van content bepalen welk kanaal het beste bij je past.

Zo kan een video gebruikt worden in je nieuwsbrief, op YouTube, Vimeo en Social media. Schrijf je deze video uit dan heb je ook weer nieuwe berichten voor je blog, voor twitter etc.

Handboek_Blogmachine

Download gratis het handboek Blogmachine

Bedrijven die actief bloggen, ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers en 126% meer leads. 

Ontvang vandaag nog het handboek Blogmachine geheel GRATIS en jij bent er van verzekerd dat je: 

Stap 4

Toon karakter en bepaal de tone of voice

Als je al een brandbook hebt dan weet je hoe belangrijk je brandbelofte en tone of voice is.

Waar sta je voor?

Mag je grof zijn, gebruik je humor, ben je formeel? Wat past het beste bij jou en je bedrijf?

Hoe meer karakter jij verwerkt in je content hoe meer “volgers” je krijgt. Klanten die jou of je bedrijf volgen om wie je bent of waar je voor staat.

Denk aan Dove, die bewust vollere modellen kiest of aan Nespresso die altijd voor de luxe beleving gaat. Dit zijn bewuste keuzes en werken alleen wanneer je je hier consistent aan houdt.

Stap 5

Leg je acties vast

Pas in stap 5 bepaal je met welke acties je gaat werken. Het is hierbij enorm belangrijk om voor een format te kiezen waar je consistent in kunt zijn.

Leg liever minder acties vast waarvan je zeker weet dat je ze kunt halen dan een rooskleurig plan die uiteindelijk in de kast verstoft.

Voordat je jouw acties vastlegt in een contentplan of contentkalender doe je een Quick Content Analyse.

De Quick Content Analyse

Het geheim van een slimme contentstrategie

In de afgelopen 13 jaar hebben we met veel contentstrategieën gewerkt. De kunst is daarbij om de organisatie zo min mogelijk te belasten.

En gek genoeg, lukt dat altijd.

Als je maar weet waar je moet zoeken.

Met een Quick Content Analyse spoor je de snelste vormen van content op. Content waar jij (bijna) niets extra’s voor hoeft te doen, maar dat wel enorm geschikt is voor je contentstrategie.

Benieuwd welke content jij nu verloren laat gaan?

Stap 6

Bepaal de KPI’s

Wanneer is je contentstrategie succesvol? Leg in je strategie vast op welke punten jij de komende tijd zult letten.

De punten waar jij op let, of anders gezegd, de punten die jouw succes bepalen, noemen we de Key Performance Indicators (KPI’s).

Jouw KPI’s bepalen wanneer je stopt, bijschaaft of juist de intensiteit opschroeft. Maak voor het vastleggen van jouw KPI’s een “looppad”.

Een pad die iedere stap, op weg naar jouw doel, in kaart brengt.

Als het verhogen van jouw omzet je voornaamste doel is, welke subdoelen kun je dan in kaart brengen?

Denk aan nieuwsbriefinschrijvingen, nieuwe volgers, extra abonnees of het verhogen van de loyaliteit.

Voorbeeld KPI’s bij YouTube

Voorbeeld KPI’s bij LinkedIn

Voorbeeld KPI’s bij Facebook

Stap 7

Meten en verbeteren

Als je jouw KPI’s hebt vastgelegd weet je op welke punten jij je de komende tijd zult richten. Schenk nu aandacht aan de manier van meten.

Wat is een prettige werkwijze dat jou alle inzichten biedt die je nodig hebt?

Laat je een werknemer alle cijfers in kaart brengen, heb je een dashboard nodig of probeer je zoveel mogelijk data uit een content management tool te halen?

Denk goed na over deze stap. Wil je jouw contentstrategie laten slagen dan zul je moeten sturen op cijfers.

Je dient aanpassingen te maken wanneer “iets” nog niet helemaal goed gaat en op tijd te schakelen wanneer je wel succes behaalt.

Jouw contentstrategie zal velen malen effectiever zijn als het jou lukt te sturen op succes.

Herhaal datgene dat werkt, verhoog de intensiteit als dat kan en blijf je contentstrategie stapje voor stapje verbeteren.

Je hebt nu alle stappen gezet om je contentstrategie te vormen EN vebeteren. 

Maar er is meer…

Wil je vaker van dit soort stappenplan of tips ontvangen? Lees dan nog even verder. 

Laat je inspireren

Wil je iedere week opnieuw geïnspireerd worden met tips, video’s, handige stappenplannen of vraag en antwoord sessies? Word lid van IMG.  Gewoon doen, het is gratis 😉

Het voordeel voor jou als IMG lid

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...