Internet Marketing Gemak Logo

Pakkende titel

Ontdek wat 150.000 titels ons geleerd hebben over het creëren van een pakkende titel. Bekijk voorbeelden, testcases en alle stappen voor een ijzersterke titel.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Content Marketing > Pakkende titel

Hoe maak je een pakkende titel?

Het schrijven van een pakkende titel is een belangrijk onderdeel. Of het nu gaat om het schrijven van je blog, een overtuigende tekst of een titel voor je video. Je titel bepaalt of je de lezer of kijker in actie brengt.

In dit artikel onthul ik de technieken die conversie psychologen en neuromarketeers gebruiken om titels te verzinnen die diep doordringen in het brein.

Ik zal zelfs enkele voorbeelden onthullen die duidelijk maken wat de kracht is van een pakkende titel.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met enkele voorbeelden die laten zien hoe belangrijk een pakkende titel is.

Pakkende titel voorbeeld 1

Voordat ik alle technieken verklap wil ik met je stil staan bij de kracht van een pakkende titel.

Neem nu het bedrijf MOVEXA.

pakkende-titel-voorbeeld-1

Wat vind je van de titel?

Dat kan beter. Toch?

Wat nu als ik je vertel dat alleen het woordje “Supplement” ervoor heeft gezorgd dat het aantal verkopen voor Movexa bijna verdubbelde?

pakkende-titel-voorbeeld-1

Een ander bedrijf dat de kracht van een pakkende titel al heeft ervaren is L’axelle. Door alleen de titel te veranderen verdubbelden zij bijna hun conversie percentage.

Moet je je voorstellen wat een verdubbeling van je conversie percentage voor jouw bedrijf zou betekenen. Een verdubbeling betekent twee keer zoveel verkopen. Twee keer zoveel omzet!

Heb ik je interesse?

Zou toch leuk zijn als jij vanaf vandaag je titel verandert en daarmee je omzet, het aantal bezoekers, kliks etc. verdubbelt.

Hoe heeft L’axelle, met een verandering in de titel, hun omzet verdubbeld?

Pakkende titel voorbeeld 2

pakkende-titel-voorbeeld-2

Klinkt al als een prima titel. “Voel je frisser zonder zweetvlekken”. Gelukkig voor L’axelle hebben zij het niet bij deze titel gelaten en tijd gestoken in de optimalisatie.

Het resultaat?

Door alleen de titel te veranderen naar “maak een eind aan zweetvlekken” verdubbelden zij bijna hun conversiepercentage.

Ik mag hopen dat je inmiddels overtuigd bent dat het goed is aandacht te besteden aan jouw titels. 

Laten we daarom snel doorgaan naar de tips.

Handboek_Blogmachine

Download gratis het handboek Blogmachine

Bedrijven die actief bloggen, ontvangen gemiddeld 80% meer bezoekers en 126% meer leads. 

Ontvang vandaag nog het handboek Blogmachine geheel GRATIS en jij bent er van verzekerd dat je: 

Pakkende titel: 13 tips

Uit het onderzoek is gebleken dat titels die 8 woorden bevatten 21% hogere doorklik percentage hebben. Denk dus even goed na over je pakkende titel en het magische getal 8 als ook jij die extra kliks wilt hebben.

Titels die gebruik maakten van een subtitel, presteren volgens het onderzoek van The Guardian 9% beter dan titels zonder subtitels.

Voetbal als Kluivert of krijg het figuur van Jennifer Lopez. Het associëren van jouw titel met bekende personen roept een gevoel van herkenbaarheid op.

Als je geen gebruik kunt maken van bekende personen, maak dan gebruik van een persona.

”Hoe ik als 19-jarig studentje meer verdiende dan mijn baas.”

Slimme marketeers spelen al jaren in op onze emotie. En het liefst kiezen ze ervoor om de consumenten lekker bang te maken.

Deze strategie komt uit de psychologie en speelt in op het fenomeen dat we verliesaversie noemen.

Verliesaversie is de benaming voor de angst voor verlies.

Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs.

In elke markt heerst angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel.

Denk aan artikelen over: “Waarom …. Je …. Kost” “Hoe …. De verhoging van je omzet in de weg staat” “Hoe …. Jouw dood kan betekenen”.

NU BEDOEL IK NIET dat je jouw titel met je pink op de shift moet schrijven, of anders gezegd…je titel wordt niet pakkend wanneer je deze volstopt met alleen maar hoofdletters.

Wat bedoel ik dan met het gebruiken van hoofdletters in je titel?

Bekijk nu tip 3 en tip 1.

Welke springt er meer uit?

Als het goed is tip 4. Bij tip 4 wordt gebruik gemaakt van hoofdletters.

Hoofdletters hebben een vreemd effect op ons brein.

Wanneer ons brein een woord ziet dat begint met een Hoofdletter dan zal Dit Woord meer Aandacht krijgen.

Door in je titel de belangrijkste woorden een hoofdletter te geven, help je het brein van je klant de belangrijkste woorden te filteren.

Dit zie je in bijna elke reclamefolder terugkomen. 10% korting, 2 voor de prijs van 1 etc.

Door direct het voordeel te benoemen wek je interesse op.

Het voordeel hoeft niet altijd in materiële waarde uitgedrukt te worden. Benoem wat het voordeel is voor de lezer om jouw content te bekijken.

Social proof is een zeer sterke vorm van overtuigen die uitgaat van het conformeer-gedrag van mensen. Denk aan het verhaal over de schapen. Wanneer er een over de dam is….

Benoem het aantal tevreden klanten, succesvolle projecten of geslaagde acties.

Oké, we weten dat we onze bezoekers bang mogen maken. Nauw verwant met angst is het nemen van risico’s.

Het is een beetje het verzekeringsprincipe. De verzekeraar maakt je bang voor alles en nog wat en bied je een mogelijkheid om zoveel mogelijk risico’s te voorkomen.

Dit verzekeringsprincipe kun je ook prima toepassen voor een pakkende titel.

Denk na over de grootste angst van je bezoekers en help ze bij het voorkomen van de risico’s.

“Hoe je …. voorkomt met ….”
“Waarom je beter niet…… als je ….”
“Hoe…. helpt met het voorkomen van ….”
“Maak jij deze ….. fouten op/met je ….?”

Mensen zijn gek op lijstjes. We smullen ervan. We lezen ze. Mailen ze. Tweeten ze. Liken ze.

Geef je in je artikel meerdere tips, strategieën of heb je het over andere onderwerpen die je zou kunnen opsommen?

Gebruik dit dan voor je titel.

Ik ben enorm nieuwsgierig van aard en volgens de meeste psychologen ben ik niet de enige.

We willen graag alles weten.

Zeker de dingen die andere mensen niet weten.

Maak daarom eens een titel als:

“Het grootste geheim van …….”
“Veel mensen weten niet dat…..”
“Wat jij nog niet wist over….”
“Wat iedereen zou moeten weten over…”

Wat klinkt beter?

Veel mensen kunnen voordeel hebben bij…Of

Jij kunt veel voordeel hebben bij…

Of ik het nu over men of jou heb. Het maakt een groot verschil. Maak je titels daarom persoonlijk.

Spreek mensen aan met JE of U of spreek een hele doelgroep aan.

“4 online marketing technieken voor een zzp’er” “Hoe JIJ vandaag …. kunt veranderen”

Ik denk dat je met de andere 11 tips al aardig in staat moet zijn om een pakkende titel te bedenken, maar waarom niet nog meer inspiratie gebruiken?

Op het internet zijn er talloze generatoren te vinden. Hierbij enkele van onze favorieten:

HUBspot 
Impactpuls

Je kunt er alleen maar achter komen of je titel écht pakkend is, wanneer je het test.

Het hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je de pakkende titel nodig hebt, maar als je deze gebruikt voor een pagina op je website, dan kun je deze gemakkelijk testen via Google Search Console.

Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in het handboek “De verdubbelaar” welke je hier gratis kunt downloaden.

Gebruik je de titel voor een blog of pagina waarmee je ook goed gevonden wilt worden in Google, verdiep je dan ook in de materie omtrent de SEO-titel.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?