Blog beginnen

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Waarom zou je gaan bloggen?

Bloggen is een geweldige manier om je gedachten, ideeën en ervaringen met de wereld te delen. Het is ook een geweldig platform om een persoonlijk merk op te bouwen, of om je bedrijf te promoten.

Hoeveel kost het om een blog te beginnen?

Het kost niets om een blog te beginnen. Er zijn verschillende platformen, zoals Wordpress.com waarop je gratis een blog kunt starten.

Vind je het niet erg om iets te investeren, dan heb je een domeinnaam, website en hostingprovider nodig. Hoeveel het dan kost om te beginnen met bloggen is afhankelijk van de keuzes die je maakt.

Laat je een website maken, maak je zelf je eigen website en welke eisen stel je aan de hosting?

Een domeinnaam met hosting kost ergens tussen de 10 euro per maand tot 600 euro per jaar. Het is maar net wat je zoekt en hoe professioneel je het wilt aanpakken.

Wat heb je nodig om een blog te maken?

Zoals hierboven al staat omschreven heb je om een blog te beginnen enkel een gratis platform nodig of een domeinnaam, website en hosting.

Naast de praktische zaken om een blog te beginnen zul je veel discipline nodig hebben. Bloggen kost veel tijd en om van je blog een succes te maken zul je regelmatig moeten boggen en jezelf verdiepen in alles omtrent de online marketing.

Wat kan je verdienen met een blog?

De hemel is de limiet als het gaat om verdienmogelijkheden met een blog. Maar het kost tijd en volharding om goed geld te verdienen met bloggen. Het is geen “get-rich-quick scheme

Reclame, gesponsorde inhoud, affiliate marketing, cursussen, e-books en Google Adsense zijn allemaal manieren om via je blog geld te verdienen.

Hoeveel je verdient met je blog ligt vooral aan het aantal en soort bezoekers. Hoe meer bezoekers je blog maandelijks krijgt, hoe meer je (in de regel) verdient.

Zo zijn er bloggers die maandelijks een paar honderd euro binnen weten te slapen, maar ook zeer succesvolle bloggers die per jaar tienduizenden euro’s met hun blog verdienen.

Een blog beginnen in 10 stappen

Je weet het zeker. Je wilt een blog beginnen. Laten we samen een stil staan bij alle stappen.

1| Kies een platform

De eerste stap is het kiezen van een blogplatform. WordPress, Blogger en Tumblr zijn allemaal populaire platforms waarop je gratis een blog kunt beginnen.

Je kunt ook je blog beginnen op een eigen platform:

Kies een domeinnaam en hosting

Je domeinnaam is het adres van je blog op het internet. Bijvoorbeeld: www.imgemak.nl. De hosting zorgt ervoor dat je blog ook bereikbaar wordt voor bezoekers.

Kies een CMS

Als je eenmaal een domeinnaam en hosting hebt, kun je een CMS kiezen. Een Content Management Systeem (CMS) helpt je bij het maken en beheren van je blog. Er zijn veel verschillende soorten content management systemen, elk met zijn eigen voor- en nadelen.

Joomla!

Joomla! is een gratis en dient geïnstalleerd te worden op je server. Eenmaal geïnstalleerd kun je Joomla! gebruiken om je website te maken.

Met Joomla! heb je meer mogelijkheden dan met een cloud-gebaseerde website bouwer. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit duizenden templates en plug-ins.

Drupal

Drupal is ook een gratis CMS. Net als bij Joomla moet je Drupal eerst op je eigen server installeren.

Drupal biedt vergelijkbare mogelijkheden als Joomla. Ook voor Drupal zijn er honderden sjablonen en modules die je kunt gebruiken.

WordPress

Wordpress is het meest gebruikte CMS ter wereld. Wordpress is gratis en er worden op het internet duizenden plug-ins en thema’s aangeboden.

Met WordPress heb je dezelfde mogelijkheden als met Joomla! en Drupal.

2 | Ontwerp je blog

De volgende stap is het ontwerpen van je blog. Het ligt aan het platform dat jij gekozen hebt hoe je uiteindelijk je blog ontwerpt.

Je kunt natuurlijk zelf een website maken. Via een platform verschillende thema’s kiezen of gebruikmaken van de talloze gratis en betaalde templates voor jouw favoriete CMS.

Maak je gebruik van een CMS dan zijn er ook talloze pagebuilders beschikbaar.

We hebben het technische gedeelte gehad en je blog een mooie opmaak gegeven. Nu is het tijd om aandacht te schenken aan je bezoekers.

3 | Onderzoek je doelgroep

Verplaats je, voordat je überhaupt begint met bloggen, in je doelgroep. Wie zijn nu echt je klanten? Welke lezer wil je aan je blog verbinden? Wie wil je bereiken?

Het kan leuk zijn dat je blog goed scoort op dat ene zoekwoord, maar trek je dan wel de juiste bezoekers?

Wat veel mensen doen, en helaas ook veel SEO-specialisten aanraden, is het schrijven op basis van zoekwoorden.

Jouw blog ideeën worden dan toegespitst op het aantal zoekopdrachten.

Leuk al die zoekopdrachten per maand, maar bereik jij daar je doelgroep mee, en zit jij echt te wachten op al die concurrentie?

De eerste stap is de doelgroep, niet de zoekmachine.

Als je je goed verdiept in je doelgroep dan weet je waar de pijn zit. Je weet hoe jij via je blog je bezoekers het beste kunt helpen.

Bloggen, puur en alleen voor meer bezoekers is een manier. Maar is het niet veel mooier als je ook geld kunt verdienen met je blog?

4 | Ken het koopproces

Om je blogs de juiste waarde te geven, zul je moeten inspelen op de behoefte van je lezers. Als je vooral zakelijk wilt bloggen, bekijk dan eerst je product of dienst. Denk na over het koopproces en stel jezelf de volgende vragen:

  • In welke situatie moet iemand zitten voordat hij mijn product/dienst koopt?
  • Hoe helpt mijn product/dienst de klant?
  • Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?

5 | Begin bij het doel

Wil je niet zozeer een blog starten om je product of dienst te promoten, bedenk dan wat je doel wel is.

Wil je er geld mee verdienen of vind je het gewoon leuk om te doen?

Als je met je blog inkomsten wilt generen, bedenk dan voordat je begint, aan je verdienmodel. Via welke manier wil jij je geld verdienen? Doe je dit met affiliate marketing of wil je advertenties verkopen?

Als je weet hoe je via je blog geld wilt verdienen, is het bedenken van blog onderwerpen makkelijker.

Stel je wilt geld verdienen met je blog via Affiliate marketing:

Bekijk dan bij de verschillende affiliate netwerken welke producten jij kunt promoten op je blog en bedenk dan per product 5 onderwerpen.

Stel dat je bijvoorbeeld 5% commissie krijgt als iemand een televisie via jou koopt. Wat zijn de onderwerpen waarover je kunt bloggen?

  • Hoe kies je de beste televisie uit als je van Netflix houdt
  • Welke tv is het beste voor je gameconsole?
  • Televisie beeldtest: Philips VS Samsung

Om inspiratie op te doen voor je blogs kun je gebruikmaken van Google Alerts, RSS-feeds van anderen in jouw niche, forums of adviessites.

Ook het sparren of brainstormen met anderen kan je tot goede ideeën doen komen.

Maak wanneer je tijd hebt een overzicht van blogideeën en vul deze aan wanneer je een creatieve dag hebt. Heb je even geen inspiratie, dan biedt je overzicht het antwoord.

Heb je voldoende inspiratie voor je (eerste) blog, dan is het belangrijk dat je weet hoe je jouw blog online vindbaar maakt.

6 | Onderzoek je SEO-kansen

Je schrijft je blog voor de bezoekers, maar toch is het wel zo prettig om ook goed gevonden te worden.

Wil je dat jouw blog bovenaan in Google komt, begin dan met het onderzoeken van je SEO-kansen.

Hoe dat werkt?

Pak de lijst met blogonderwerpen erbij en begin met een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse.

Bekijk op welke onderwerpen voldoende zoekvolume zit.

Kijk daarnaast naar je concurrentie om te achterhalen hoe moeilijk (of makkelijk) het voor jou wordt om je website hoger in Google te brengen.

7 | Bepaal je hook

Welke bezoekers zullen jouw blog straks lezen, en waarom?

Of het nu gaat om de nieuwste SEO-tips of het delen van mijn gezeur over het schrijven van nieuwe blogs, ik bepaal voordat ik begin met het schrijven van mijn blog de invalshoek.

Probeer je in te denken wie je lezers zullen zijn, welke mensen het artikel het meest waarderen en op welke kanalen jouw blog straks voorbijkomt.

8 | Laat je blog het werk doen

Wat wil je dat elke blog oplevert? Wil je alleen dat je lezers jouw blog lezen, of moeten ze nog meer doen?

Verwerk in je blog minimaal 3 acties. Denk daarbij na wat je elke bezoeker wilt laten doen.

Promoot bijvoorbeeld je belangrijkste producten, laat mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief of combineer de strategieën.

9 | Test dit

Een perfecte blog bestaat niet. Hoeveel trucjes je ook kent. Een goede blogger weet dat het altijd beter kan.

Maar wie zegt of jouw prachtig staaltje bloggen werkt?

De cijfers.

Of je nu je blogs laat schrijven of zelf beter wilt worden in het schrijven van overtuigende blogs, test het.

Laat de blog door voldoende mensen lezen. Kijk wat er gebeurt.

Simpeler kan het niet.

Alleen een klein probleempje.

Hoe weet je zeker dat je goed test?

Hoe test je de effectiviteit van je blogs?

Om te achterhalen hoe goed je blogs zijn bepaal je eerst de gewenste actie. Wat wil je dat elke lezer doet, na het lezen van jouw blog?

Stel dat jij een blog hebt geschreven over een nieuwe dienst. Het doel van deze pagina is om mensen naar je verkooppagina te sturen en verder te helpen in je sales funnel.

Hoe test je dan of je blog succesvol is?

Je bekijkt via een programma als Google Analytics hoeveel bezoekers je blog heeft gehad en welk percentage heeft doorgeklikt naar je verkooppagina.

Heb je de juiste data verzameld, start dan een A/B test op om je blog verder te verbeteren en verdiep je in de conversie optimalisatie.

10 | Promoot jouw blog

Je hebt alle stappen gezet om zelf een blog te starten. Maar met alleen een blog ben je er nog niet.

Jouw blog moet gevonden worden.

Voor slimmeriken die zelf aan de slag willen met het starten van een succesvol blog hebben we Mijn IMGemak in het leven geroepen.

Dit is een soort van ‘geheime kluis’ bomvol strategieën, technieken, templates, handboeken, checklists en zelfs complete cursussen.

De keuze is natuurlijk aan jou, maar wat mij betreft zeker een kijkje waard. 

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan