Blog onderwerpen

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Waar kan ik een blog over schrijven?

Het is vervelend als je creativiteit je in de steek laat en je geen nieuw onderwerp voor je blog kunt bedenken.

Waar kun je een blog over schrijven? Welk onderwerp moet je kiezen en hoe bepaal je welke onderwerpen geschikt zijn?

Gelukkig is er een handig stappenplan voor oneindig veel onderwerpen. Wij hebben met dit stappenplan in een ochtendje 217 blog onderwerpen bedacht.

Maar voordat we overgaan tot het bedenken van honderden (koopgerichte) blog onderwerpen, eerst nog even het volgende.

Wat zijn goede onderwerpen?

Er zijn geen goede of slechte onderwerpen voor een blog. Elk onderwerp is een kans om je stem te laten horen, relaties op te bouwen, en zaken te doen.

De sleutel is te schrijven over onderwerpen die relevant zijn voor je publiek. Onderwerpen die aansluiten bij het koopproces en je klanten verder helpt in hun klantreis.

Het is inmiddels al meer dan 15 jaar geleden dat ik mijn eerste blog geschreven heb. Inmiddels schrijf ik meerdere blogs per dag.

In die jaren heb ik een vaste methode ontwikkeld waarmee ik met gemak tientallen tot honderden nieuwe blog onderwerpen bedenk.

Ik leg het je stap voor stap uit.

Oneindig veel blog onderwerpen

Uiteindelijk ben je een blog begonnen of wil je een blog schrijven omdat je een bepaald doel voor ogen hebt.

Wat is dat doel?

Wil je een product verkopen of wil je juist geld verdienen via affiliate marketing?

Wat heb je voor ogen?

Schrijf dit doel op.

Zie dit doel als jouw product. Ook als je doel nieuwe nieuwsbriefleden zijn, stel je dit doel voor als product.

Geloof me, het helpt om net even anders te denken.

Hoe kom je dan tot de beste blog onderwerpen?

Simpel, beantwoord gewoon de volgende 4 vragen.

4 Vragen voor de beste onderwerpen

Met het vinden van antwoorden op de onderstaande vragen sla je de eerste grote slag. Het helpt je enorm bij het bedenken van onderwerpen waar je klanten of bezoeker echt “mee zitten”.

Het zijn de onderwerpen die ze het gemakkelijkst in beweging brengt. De onderwerpen waardoor jij makkelijker het doel van je blog zal bereiken.

Ben je er klaar voor?

Pak pen en papier en laten we beginnen met vraag 1.

Vraag 1: Wie koopt?

Wie koopt jouw product of dienst? In welke situatie zitten ze voordat zij behoefte krijgen aan jouw dienst? Wanneer hebben ze jouw product nodig?

Stel dat je schilder bent. Wie koopt dan je product?

Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of alles wat te schilderen valt bezitten.

Schrijf zoveel mogelijk verschillende doelgroepen op. Niets is verkeerd en hoe creatiever jij nu al bent, hoe beter je blog onderwerpen zullen worden.

Vraag 2: In welke situatie?

In welke situatie zitten je klanten voordat ze jouw product of dienst nodig hebben?

Stel je bent schilder:

Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget dus wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

Vraag 3: Waarom?

Waarom willen mensen jouw product of dienst kopen?

Stel je bent schilder:

Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

Vraag 4: Als ik niet koop?

Stel dat iemand er voor kiest om jouw product of dienst niet te kopen. Welke gevolgen heeft dit dan?

Stel je bent schilder:

Mensen moeten zelf schilderen, schuren, afplakken etc.

Wat zijn dan goede blog onderwerpen?

De Uitkomst

  • Waar moet je op letten als je net verhuisd bent?
  • Hoe de juiste verf jouw boot beschermd tegen schade
  • Hoe bepaal je de kleuren voor je nieuwe huis?
  • Hoe stijgt de verkoopwaarde door het juiste schilderwerk?
  • Wanneer schilderen met een kwast de beste optie is
  • Wanneer schilderen met een roller beter werk levert
  • Alle verschillen tussen verf die jij nog niet wist
  • Het geheim van schilderen met een kwast of roller
  • 13 Tips voor het professioneel afplakken van je raamkozijn

Later krijg je nog meer blog onderwerpen ter inspiratie, maar laten we eerst nog een voorbeeld samen behandelen.

Extra voorbeeld voor slimme blog onderwerpen

Stel: je verkoopt laptops.

Wat maakt dit product interessant voor de eindgebruiker en wie zijn die eindgebruikers? Zijn het zzp-ers, de fanatieke gamers of eerder studenten?

Wat verwachten ze van het product?

Benadruk in iedere blog de specificaties die er nadrukkelijk voor die doelgroep toe doen. Met de titel ‘De 8 beste laptops voor studenten’ heb je daarmee je eerste onderwerp te pakken.

Hoe gerichter je deze strategie toepast, hoe sneller je aan leuke blog onderwerpen komt die bovendien koopgericht zijn.

Verplaats je daarbij in je potentiële klanten (prospects), de problemen die zij ervaren en de situaties waarin zij zich begeven. 

Door in je blog onderwerpen de problemen en ervaren pijnpunten van je bezoekers te benoemen weet je de aandacht op je te vestigen.

Stel dat je bijvoorbeeld commissie krijgt als iemand een televisie via jou koopt. Wat zijn de onderwerpen waarover je kunt bloggen?

  • Hoe kies je de beste televisie voor Netflix?
  • Welke TV is het beste voor je gameconsole?
  • Televisie beeldtest: Philips vs. Samsung

Je hebt nu in mijn ogen het beste stappenplan ontvang voor talloze blog ideeën. Heb je nog niet genoeg goede blog onderwerpen gevonden? Ik heb nog een paar toffe tools voor je.

4 Aanvullende tips

Door iedere keer de 4 vragen die we zojuist hebben besproken te beantwoorden zul je veel onderwerpen kunnen bedenken. De volgende tips helpen je voor nog meer inspiratie.

1 | Maak ze bang

Deze strategie komt uit de psychologie en speelt in op het fenomeen dat we verliesaversie noemen.

Verliesaversie is de benaming voor de angst voor verlies.

Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs.

In elke markt heerst angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een goed onderwerp.

  • “Waarom …. Je …. Kost”
  • “Hoe …. De verhoging van je omzet in de weg staat”
  • “Hoe …. Jouw dood kan betekenen”.

2 | Ontdek het medicijn

Oké, we weten dat we onze bezoekers bang mogen maken. Nauw verwant met angst is het nemen van risico’s.

Het is een beetje het verzekeringsprincipe. De verzekeraar maakt je bang voor alles en nog wat en bied je een mogelijkheid om zoveel mogelijk risico’s te voorkomen.

Dit verzekeringsprincipe kun je ook prima toepassen voor wat extra blog inspiratie.

Denk na over de grootste angst van je bezoekers en help ze bij het voorkomen van de risico’s.

  • “Hoe je …. voorkomt met ….”
  • “Waarom je beter niet…… als je ….”
  • “Hoe…. helpt met het voorkomen van ….”
  • “Maak jij deze ….. fouten op/met je ….?”

3 | Verklap het geheim

Ik ben enorm nieuwsgierig van aard en volgens de meeste psychologen ben ik niet de enige.

We willen graag alles weten.

Zeker de dingen die andere mensen niet weten. Gebruik deze wetenschap voor de onderwerpen voor je blog.

  • “Het grootste geheim van …….”
  • “Veel mensen weten niet dat…..”
  • “Wat jij nog niet wist over….”
  • “Wat iedereen zou moeten weten over…”

4 | Maak het persoonlijk

Wat klinkt beter?

Veel mensen kunnen voordeel hebben bij…

Of.

Jij kunt veel voordeel hebben bij…

Of ik het nu over men of jou heb. Het maakt een groot verschil. Richt je blog op de persoon of een bepaalde groep.

Toets je blog onderwerpen

Met het stappenplan weet ik zeker dat je in een snel tempo veel nieuwe blog onderwerpen zult bedenken. Maar hoe kies je nu het juiste onderwerp uit?

In mijn ogen dient het perfecte blog onderwerp aan de volgende “eisen” te voldoen:

  • De juiste intentie
  • Hoge behoefte
  • Weinig concurrentie

De juiste intentie

Een blog onderwerp als “Beter bloggen” zal geen bezoekers trekken die een nieuwe televisie willen kopen. Jouw blog onderwerp bepaalt wie er op je website beland.

Door eerst de intentie te achterhalen weet je waarom mensen nieuwsgierig zijn in het onderwerp en of het jou dan wel de juiste bezoekers oplevert.

Bekijk de top 10 resultaten in de organische zoekresultaten. Welke pagina’s scoren nu hoog in Google op jouw gekozen onderwerp?

Kijk hoe zij de blog (of het artikel) hebben ingeschoten. Grote kans dat je een overlap vindt en inzicht krijgt in de intentie van de zoeker.

Hoge behoefte

Leuk als je een nieuwe blog schrijft, maar je wilt wel dat deze gelezen wordt. Als je al een groot bereik hebt opgebouwd zul je hier misschien wat minder rekening mee houden, toch raad ik je het volgende aan.

Speel altijd in op de behoefte in de markt.

Doe een zoekwoorden onderzoek. Kijk hoeveel er gezocht wordt op jouw blog onderwerp. Zorg dat je rake onderwerpen aansnijdt die leven bij je doelgroep. Hoe populairder jouw onderwerp, hoe meer bezoekers het je kan opleveren.

Gaat jouw blog vooral om een nieuwe trend, kijk dan in Google trends hoe “hard” deze trend gaat.

Weinig concurrentie

Via een zoekwoorden analyse kun je de concurrentie van jouw onderwerp achterhalen. Probeer altijd onderwerpen aan te snijden die populair genoeg zijn, maar waar nog weinig concurrentie op zit.

Des te minder concurrentie, hoe makkelijker jij bovenaan in Google komt, hoe meer lezers jouw nieuwe blog krijgt.

Klaar voor de volgende stap?

Zo.

High five!

Je hebt zojuist enorm veel blog onderwerpen bedacht.

Maar wat nu? Wat is je volgende stap?

Als je het mij vraagt doe je er slim aan je te verdiepen in SEO en Content Marketing. Zo haal je nog meer uit je blogs en kun je in veel gevallen meerdere vliegen tegelijk slaan.

Ga ervoor

Of het nu om blogonderwerpen gaat, het creëren van een sterke contentstrategie of het slim benutten van het internet.

Wij zijn er gek op. Wil je eens van gedachte wisselen of heb je nog een vraag voor ons? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan