Blog schrijven | Compleet Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Een blog schrijven

Een blog schrijven die bezoekers raakt, motiveert en omtovert tot loyale klanten. Het is mogelijk in slechts 9 stappen.

Maar voordat we beginnen met het schrijven van je blog, eerst enkele antwoorden op de veelgestelde vragen.

Hoe ziet een blog er uit?

Een blog bestaat uit drie onderdelen. De intro, het middenstuk en het einde. Een goede blog is opgebouwd zoals een film.

Jij wilt dat je blog (volledig) gelezen wordt. De eerste regels van je blog gebruik je dan ook om vooral de nieuwsgierigheid van de lezer te prikkelen en het onderwerp duidelijk te maken.

In het midden van je artikel probeer je als schrijver opnieuw de interesse te wekken. Hier kun je verschillende copywriting technieken voor gebruiken.

Is de lezer aan het einde beland, geef dan een samenvatting van het artikel en sluit af met een heldere vervolgactie.

Wat wil je dat iedereen na het lezen doet?

We gaan hier later nog dieper op in. Laten we eerst kijken wat er allemaal in een blog moet.

Wat moet er allemaal in een blog?

Een blog moet een vraag beantwoorden, waardevolle informatie geven of een interessant perspectief bieden.

De beste blogs brengen de lezer in beweging. Voordat jij begint met een blog schrijven raad ik je aan het een en ander op papier te zetten.

Wat moet je op papier zetten?

Begin met het doel. Wat wil je bereiken met je blog? Wat moeten de lezers weten na het lezen van je blog?

Gaat het om de online vindbaarheid schrijf dan op om welke zoekwoorden het gaat.

Is het helder waarvoor je een blog gaat schrijven, denk dan na over alle ondersteunde elementen.

Denk aan:

  • Korte zinnen
  • Een duidelijke rode draad
  • Bulletpoints
  • Prikkelende koppen
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Een call to action
  • etc.

Hoe begin je met het schrijven van een blog?

Voordat je begint met het schrijven van je blog of het bloggen in zijn algemeen, bepaal je natuurlijk eerst het blog onderwerp. Maar wat doe je daarna?

Vaak zien we dat men enthousiast begint met het schrijven en gaandeweg de inhoud bepaalt. Logisch, zo schiet het lekker op.

Tenminste, zo voelt het. 

Geloof me, ik heb wel honderden blogs geschreven en in de eerste jaren leverde mij dit geen fluit op.

Waarom niet?

Omdat ik ook gewoon begon en pas later deze stappen ontdekte.

Dit heeft ertoe geleid dat ik enorm veel tijd en energie in “slechte blogs” heb gestopt. Blogs die amper gelezen worden. Niemand in beweging brengen en eigenlijk hun plek op het internet niet verdienen.

Mijn advies?

Begin je blog met een doel. Wat wil je bereiken met je blog. Schrijf dit doel bovenaan je blaadje:

Iedereen die dit blog leest moet …… doen.

Heb je het doel voor ogen, laten we dan beginnen met stap 1.

1 | Maak een wireframe

Als je jezelf het alleen al gunt om een klein beetje van je tijd te reserveren voor deze stap beloof ik je dat je voortaan betere blogs schrijft. 

Het heeft mij in ieder geval enorm geholpen. 

Hoe het werkt?

Pak het blog onderwerp waar jij over wilt schrijven. Schrijf eerst je doel op en bepaal vervolgens de inhoud.

Welke onderwerpen snijdt je aan, welke tips geef je en hoe zorg je er uiteindelijk voor dat je jouw lezers omzet tot actie?

Gebruik deze stap om als het waren de structuur van je blog te bepalen. Dit helpt niet alleen bij het behalen van je doel, maar ook bij het schrijven.

Door van tevoren de inhoud en de structuur te bepalen zul je ervaren dat je wel 2 tot wel 4x zo snel klaar bent.

Hoe het werkt?

Je schrijft je doel op, het onderwerp en vervolgens begin je alle koppen op te schrijven. Zo heb je eigenlijk als het ware de “hoofdstukken” van je blog bepaalt en hoef je alleen nog maar de “gaten” op te vullen.

2 | Bepaal de trigger

Wat wil je nu eigenlijk vertellen? Waarom wil je dit blog schrijven en waarom zou ik het moeten lezen?

Stel dat je jouw blog zou moeten omschrijven in 4 regels, wat zet je neer? Hoe trek je de aandacht?

Wat is je boodschap en aan welke kapstok hang je alles op? Het liefste wil je met je blog een statement maken.

Je wilt mensen motiveren, enthousiasmeren, aanzetten tot actie…

Wat jij ook voor ogen hebt. Je wilt iets. Je wilt iets van de ander. Door van tevoren na te denken over jouw boodschap en trigger kun je mensen meenemen in je verhaal.

Het zal je blog persoonlijker, spannender en aantrekkelijker maken.

Hoe dat werkt?

Kijk eens naar de volgende titels:

  • 4 gezondheidsrisico’s van het eten van teveel vlees
  • De 4 factoren waarom vleeseters eerder sterven
  • Dit is waarom jij 14 jaar eerder sterft als je vlees eet

Hoe heftiger jij je pakkende titel (de trigger) maakt, hoe spannender het voor je lezers wordt. Door eerst je doel, dan het wireframe en vervolgens je trigger te bepalen zorg je ervoor dat je het ook nog waarmaakt.

Een trigger is meer dan een pakkende titel. Een trigger is een soort van kapstok waar je het blog aan ophangt.

Als ik in mijn titel beweer dat jij 14 jaar eerder sterft als je vlees eet, moet ik wel met harde argumenten of bewijzen komen, wil ik je aandacht vasthouden.

3 | Kruip in het brein

Of een blog goed geschreven is, merk je al snel genoeg.

Je merkt of de schrijver de doelgroep kent. Ben jij een ondernemer die zelf zijn of haar blogs wilt schrijven dan heb jij nu al een enorme voorsprong.

Je branchekennis.

Gebruik deze voorsprong.

Probeer je in te denken wie je lezers zullen zijn, welke mensen het artikel het meest waarderen en op welke kanalen jouw artikel straks voorbijkomt.

Verplaats je in je lezer en belicht je bericht vanuit die invalshoek.

Bedenk daarbij hoe je de aandacht vasthoudt, welke obstakels mensen hebben, welke tips je hebt om hen te helpen en op welke manier je de informatie het beste kunt overbrengen.

Als jij iets uitlegt in je blog, schrijf het dan vanuit het oogpunt van je bezoekers.

Welke termen kennen/gebruiken ze? Bij welke punten moet je meer stilstaan? Hoe houd je de aandacht vast?

Kruip in het brein van je klanten en stel voor iedere blog die je schrijft jezelf de volgende vragen:

  • Naar welk resultaat is mijn lezer op zoek?
  • Wat zijn de grootste misvattingen?
  • Welke bewijzen maken mijn verhaal “hard”? – Reviews, onderzoeken, cijfers etc…
  • Welk obstakel heeft men? – Het kost te veel tijd, het is moeilijk, duur etc…
  • In welke situatie bevindt mijn lezer zich en hoe help ik ze verder?

4 | Schrijf in de kroeg

Je blog schrijven in de kroeg?

Oké, niet letterlijk.

Al geef ik je groot gelijk als je het wel zou doen.

Wie vindt het nu niet lekker om op een zonnig terras te zitten met een ijskoud biertje, je favoriete snack en je laptop voor je. Je kunt het dan bijna geen werken meer noemen 😉

Maar ook als je vanuit huis of op kantoor werkt raad ik je aan om je te voor te stellen dat je in de kroeg zit, op een verjaardag of op de koffie bij een goede vriend.

Waarom?

Dan komt de ware jij naar boven.

Hoe praat jij dan?

Het luisteren naar iemand die praat is een stuk aantrekkelijker dan het luisteren naar iemand die een tekst voorleest. Hoe komt dat?

Door je juf Nederlands van de basisschool.

Een goede blog schrijven heeft niets te maken met de Nederlandse spelling.

Oké, ik weet dat er nu weer verschillende taal Nazi’s opstaan die het niet met mij eens zijn.

Maar ik zou zeggen, kijk dan eerst maar eens naar de resultaten.

Wij worden al van kinds af aan gebonden aan de zware regels van de spelling en grammatica.

Door die lieve juf Nederlands lijken we opeens een andere taal te spreken zodra we communiceren via ons toetsenbord.

We vinden dat we dure woorden moeten gebruiken.

Netjes alle regeltjes van de spelling en grammatica moeten volgen en onze kennis en professionaliteit pas écht naar bovenkomt als we de moeilijkste zinnen en duurste woorden op papier weten te krijgen.

Jammer, want jij kunt nu al direct je blog een stuk aantrekkelijker maken door te schrijven zoals je praat.

Doe net of dat je een verhaal vertelt aan een vriend of vriendin.

De toon van je artikelen maakt hier het verschil.

Over het algemeen zal een informele stijl met een vleugje van jezelf en wat humor het beste werken. Maar ook hierbij, blijf bij jezelf.

Voel jij je prettiger om je bezoekers aan te spreken met u, doe dat dan. Het belangrijkste van je blog is de waarde die je geeft. Niet de lengte, niet de stijl, niet de plaatjes….

Maar de waarde!

Jij hebt wat te bieden en laat je door niets of niemand tegenhouden.

5 | Gebruik hollywood

Ik heb deze tip al eerder gegeven bij wat er allemaal in je blog moet. Toch herhaal ik hem hier nog even.

Waarom?

Hoevaak jij ook blog schrijft, ik garandeer je dat deze tip alles verandert. Het is een van de sterkste copywriting technieken die je kunt toepassen.

Het is een techniek die inspeelt op de kracht van storytelling.

Goede verhalen weten iedereen vanaf kleins af aan al te boeien. Denk aan de vele sprookjes en voorleesboeken.

En zelfs als het verhaal ons niet boeit, blijven we nieuwsgierig naar de afloop. Want wees eens eerlijk, wat was voor jou de laatste SLECHTE film die je toch maar afgekeken hebt?

Door in je blog de structuur van een typisch verhaal te gebruiken houd je de aandacht van je lezers vast.

Hoe je dit slim doet?

De intro

De intro is het belangrijkste blok binnen je blog. Aan de hand van de intro bepaalt de (be)zoeker of het jouw tekst leest.

Jouw intro verdient dan ook de meeste aandacht. Zorg dat je jouw bezoekers prikkelt en maak duidelijk dat jij de blog hebt geschreven die zij zochten.

Maak het onderwerp direct duidelijk, prikkel de nieuwsgierigheid van de lezer en sluit aan bij hun intenties.

Maak beloftes over wat het de lezer gaat opleveren als hij jou volledig blog gelezen heeft.

Het midden

In het midden haken je bezoekers af. De spanningsboog op het internet is nu eenmaal niet zo hoog en aan jou de schone taak om in je blog de aandacht vast te houden.

Dit kun je doen door talloze copywriting technieken te gebruiken, waar ik je alles over vertel in de Cursus Copywriting.

Maar ik zal je er alvast eentje geven.

De informatiebrug

De informatie brug is een van de makkelijkste copywriting technieken die je continu en overal in je blog kunt gebruiken.

De informatie brug speelt in op onze nieuwsgierigheid en houdt je bezoekers betrokken.

Bijvoorbeeld:
  • Ik snap dat het technisch klinkt, maar later ontdek je hoe…
  • Nu kost het enorm veel tijd, maar gelukkig heb ik een methode die sneller is, waar ik je later meer over vertel…
  • Wil jij een nieuw blog schrijven? Ontdek verderop in dit artikel waarom je daar direct mee moet ophouden…

Het einde

Gefeliciteerd. Als je bezoekers het einde van je blog hebben bereikt dan heb jij wel een schouderklopje verdient.

Je hebt de bezoekers zover gekregen de complete blog te lezen.

Maar wat nu?                 

Wat was het doel van je blog?

Zorg dat je in je blog de spanning hebt opgebouwd en dat je in het laatste stuk alleen nog maar een klein zetje hoeft te geven.

Hoe beter jij in je blog het doel voor ogen houdt, hoe gerichter je schrijft en hoe minder het als “verrassing” voor je bezoeker komt dat je plots over je product, nieuwsbrief of dienst praat.

6 | Gebruik het VCL-model

Mijn eerste blog was slecht.

ENORM slecht.

Het stond vol met taalfouten. Ik schreef ik vind nog met dt en kreeg dan ook bakken met… tja, laat ik het maar “feedback” noemen.

Want geloof me, als je een blog schrijft over het schrijven van een blog voelt iedere tekstschrijver zich geroepen jou op de kleinste foutjes te wijzen.

Ik snap het.

En zolang het feedback is, waardeer ik het ook.

Maar ik snap ook dat dit je kan ontmoedigen.

Mijn advies? 

Doe het gewoon en gebruik het VCL-model om de “ergste” foutjes eruit te halen.

Je verkoopt je blogs niet, iedereen mag je blog zomaar gratis lezen. Dat jij zoveel waarde weggeeft, daar mogen we allemaal alleen maar dankbaar om zijn.

Genoeg pep-talk.

Terug naar het redigeren van je blog.

Als je jouw blog hebt geschreven gebruik dan uiteraard de spellingcorrectie van Word en eventueel deze handige tool.

Gebruik vervolgens het VCL-model.

Vergeet alles

Als jij een blog schrijft komt jouw brein automatisch op de verhaal-stand te staan. Deze stand zorgt ervoor dat je zinnen maakt.

Doordat er eigenlijk een kleine vertraging zit tussen wat er in je hoofd zit en welke actie jij uitvoert, kun je woorden overslaan.

Je brein zal in eerst instantie deze woorden niet snel oppikken.

De blog die je net geschreven hebt zit nog zo vers in het geheugen dat het niet opvalt dat jij woorden per ongeluk verkeerd gespeld hebt of totaal hebt overgeslagen.

Sterker nog. Ons brein is perfect in staat onbegrijpelijke woorden toch te begrijpen. 

Test het zelf maar:

Wat ik Adltijd doe wnneaer ik mjin atrkielen heb gserhecven? Ik laat de bolgatriklen een paar dgaen lggien

Laat jouw kersverse blog nog een paar dagen rijpen. Geef je brein de kans om alles te “vergeten”.

Lees dan het artikel nog eens met een frisse blik kritisch door.

Als je over woorden struikelt of zinnen niet lekker vindt lopen, pas het dan aan.

Lees het artikel meerdere keren hardop door.

Leest alles lekker weg, is de essentie duidelijk en kloppen de links?

Controleer dan als een Arabier.

Controleer als een Arabier

Lees je blog van achter naar voren. Of, zoals in het Arabisch, van rechts naar links.

Door van rechts naar links te lezen voorkom je dat je over fouten leest.

Zodra je hersenen een context zien zullen ze verbanden scheppen en zo over fouten heen lezen.

Haal je de woorden vervolgens uit hun context, dan zijn je hersenen gefocust op het woord en niet het verband.

Lees als van Gogh

Voor artikelen op het internet is het heel belangrijk dat je stilstaat bij de opmaak.

Maak je blog spannend door sommige woorden vet of cursief weer te geven en vul je content aan met afbeeldingen, voorbeelden of video’s.

Controleer iedere nieuwe blogpost op de volgende onderdelen:

  • Is alles goed leesbaar?
  • Gebruik je heldere taal?
  • Is er een duidelijke call to action?
  • Is de opmaak aantrekkelijk?

7 | Gebruik de promo formule

Als je niet alleen een blogs wilt schrijven, maar ook wilt zorgen dat deze blogs goed gevonden worden, gebruik dan de promo formule.

Optimaliseer je blog voor Google

Je hebt je blog geschreven voor je bezoekers. Nu willen we Google een handje helpen om onze blog zo hoog mogelijk te laten scoren in Google.

Ik raad je aan de volgende artikelen te lezen:

Gebruik social media

Lees je blog eens vluchtig door. Welke kopjes, quotes of tips vallen je op? Kopieer deze stukjes tekst naar een los Wordbestand.

Gebruik dit vervolgens als input voor je social media campagnes. Wil je hier meer over leren dan raad ik je aan de volgende gids te lezen:

Schrijf je nieuwsbrief

Als je jouw blog hebt opgebouwd vanuit een intro, midden en einde dan kun je gemakkelijk de intro herbruiken voor je nieuwsbrief.

Heb je nog geen nieuwsbrief. Begin daar dan mee. Schrijf eerst 3 a 4 blogs over hetzelfde onderwerp. Maak van deze blogs een handig handboekje en je hebt je eerste weggever om zo je nieuwsbrief op te starten.

Wil je daar maar over leren, neem een kijkje in onze gids: 

Ga ervoor!

Je hebt gezien dat een goede blog schrijven vooral te maken heeft met de voorbereiding. Een effectieve blog schrijven heeft meer met de voorbereiding en strategie te maken, dan met het schrijven zelf.

Heb je moeite met het schrijven van een goede blog, twijfel je over de juiste onderwerpen of merk je dat je blogs amper gelezen worden?

Laten we eens sparren. Dan denken wij met je mee.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan