Waar moet een goede titel aan voldoen?
Een goede titel moet kort, duidelijk en to the point zijn en inspelen op de sterkste behoefte van de lezer. Het wekt interesse, raakt een snaar of geeft de lezer de juiste emotie.
Aan de hand van 150.000 titels hebben we dit artikel opgebouwd waarin je alles leert over het schrijven van pakkende titels.
Je krijgt voorbeelden, case studies en vervolgens talloze tips en hacks om zelf een ijzersterke titel te maken.
Hoe maak je een pakkende titel?
Het schrijven van een pakkende titel is een belangrijk onderdeel. Of het nu gaat om het schrijven van je blog, een overtuigende tekst of een titel voor je video. Je titel bepaalt of je de lezer of kijker in actie brengt.
Een goede titel motiveert en is origineel.
Wat is een motiverende titel?
Een motiverende titel prikkelt de nieuwsgierigheid en brengt mensen in beweging.
Hoe maak je een originele titel?
In dit artikel onthul ik de technieken die conversie psychologen en neuromarketeers gebruiken om titels te verzinnen die diep doordringen in het brein.
Een pakkende titel is dan ook in mijn ogen iets compleets anders dan een originele titel. Een originele titel bedenken is niet zo moeilijk.
Een originele pakkende titel…
Dat wel!
13 Tips voor een pakkende titel (met voorbeelden)
Je hebt ervaren wat de kracht van een pakkende titel is. Laten we nu eens aan de slag gaan met jouw titel.
1 | Steel de Autoriteit van andere
Voetbal als Kluivert of krijg het figuur van Jennifer Lopez. Het associëren van jouw titel met bekende personen roept een gevoel van herkenbaarheid op.
Als je geen gebruik kunt maken van bekende personen, maak dan gebruik van een persona.
Voorbeeld:
”Hoe ik als 19-jarig studentje meer verdiende dan mijn baas.”
2 | Maak ze bang
Slimme marketeers spelen al jaren in op onze emotie. En het liefst kiezen ze ervoor om de consumenten lekker bang te maken.
Deze strategie komt uit de psychologie en speelt in op het fenomeen dat we verliesaversie noemen.
Verliesaversie is de benaming voor de angst voor verlies.
Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs.
In elke markt heerst angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel.
Voorbeeld:
“Waarom vlees eten je 14 jaar van je leven kost”
3 | Pak het voordeel
Dit zie je in bijna elke reclamefolder terugkomen. 10% korting, 2 voor de prijs van 1 etc.
Door direct het voordeel te benoemen wek je interesse op.
Het voordeel hoeft niet altijd in materiële waarde uitgedrukt te worden. Benoem wat het voordeel is voor de lezer om jouw content te bekijken.
Voorbeeld:
“Hoe dit bedrijf met twee pakkende titels hun omzet met 184% liet stijgen”
4 | Gebruik social proof
Social proof is een zeer sterke vorm van overtuigen die uitgaat van het conformeergedrag van mensen. Denk aan het verhaal over de schapen. Wanneer er een over de dam is….
Benoem het aantal tevreden klanten, succesvolle projecten of geslaagde acties.
Voorbeeld:
“Hoe 6 ondernemers € 50.000+ verdienen via deze SEO strategie“
5 | Wees het medicijn
Oké, we weten dat we onze bezoekers bang mogen maken. Nauw verwant met angst is het nemen van risico’s.
Het is een beetje het verzekeringsprincipe. De verzekeraar maakt je bang voor alles en nog wat en bied je een mogelijkheid om zoveel mogelijk risico’s te voorkomen.
Dit verzekeringsprincipe kun je ook prima toepassen voor een pakkende titel of pakkende kop.
Denk na over de grootste angst van je bezoekers en help ze bij het voorkomen van de risico’s.
Voorbeeld
“Hoe je via het 3 C model nooit meer klanten verliest”
6 | Doe boodschappen
Als je net als ik bent ga je zonder lijstje en als een kip zonder kop boodschappen doen. Je bedenkt het daar wel. Vooral zeer effectief als je honger hebt…
Ahum…
Een lijstje en van te voren nadenken is nou eenmaal makkelijk en effectief. Maarja, soms zijn we daar te lui voor.
Toch zijn mensen gek op lijstjes.
Mensen zijn gek op lijstjes. We smullen ervan. We lezen ze. Mailen ze. Tweeten ze. Liken ze.
Geef je in je artikel meerdere tips, strategieën of heb je het over andere onderwerpen die je zou kunnen opsommen?
Gebruik dit dan voor je titel.
Voorbeeld
14 vlijmscherpe tips om je website bovenaan in Google te brengen.
7 | Geheimpje
Ik ben enorm nieuwsgierig van aard en volgens de meeste psychologen ben ik niet de enige.
We willen graag alles weten.
Zeker de dingen die andere mensen wel weten, maar jij nog niet.
Voorbeeld
“Het grootste geheim achter het succes van de 17 rijkste Nederlanders”
8 | Maak het persoonlijk
Wat klinkt beter?
Veel mensen kunnen voordeel hebben bij…
Of..
Jij kunt veel voordeel hebben bij…
Of ik het nu over men of jou heb. Het maakt een groot verschil.
Maak je titels daarom persoonlijk.
Spreek mensen aan met JE of U of spreek een hele doelgroep aan.
Voorbeeld
“4 online marketing technieken voor startende ondernemers”
9 | Gebruik een pakkende titel generator
Ik denk dat je met de bovenstaande tips al aardig in staat moet zijn om een pakkende titel te bedenken, maar waarom niet nog meer inspiratie gebruiken?
Op het internet zijn er talloze generatoren te vinden. Hierbij enkele van onze favorieten:
10 | Test je al je titels
Je kunt er alleen maar achter komen of je titel écht pakkend is, wanneer je het test.
Het hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je de pakkende titel nodig hebt, maar als je deze gebruikt voor een pagina op je website, dan kun je deze gemakkelijk testen via Google Search Console.
Ga ervoor!
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.
Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.
Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.