Content Marketing | Uitleg & Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is Content Marketing? De betekenis

Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij het als doel wordt gesteld om via content (inhoud of informatie) de doelgroep te informeren, enthousiasmeren of prikkelen tot het overgaan tot actie.

Wat valt er allemaal onder content?

Alle informatie die geconsumeerd kan worden. Dat is content in de breedste zin van het woord. Hieronder vallen bijvoorbeeld teksten, foto’s, video’s en infographics, maar ook (product)reviews, testimonials en user generated content (UGC).

Wat is het doel van content marketing?

Met content marketing probeer je jouw doelgroep, via video’s, afbeeldingen, blogs of welke vorm van content dan ook, in beweging te brengen.

Content marketing is een van de meest effectieve en krachtigste vormen van online marketing. Dit heeft vooral te maken met de relatief lage kosten (bedrijven kunnen veel “zelf” doen) en de lange houdbaarheid.

Acties van jaren geleden kunnen jaren later nog steeds hun vruchten afwerpen.

Kijk je naar het overkoepelende doel van content marketing dan is dit het beste uit te drukken als het versterken van je positionering.

Je werkt het aan het verbeteren van je reputatie, het vergroten van je bereik en het versterken van de klantloyaliteit. Zo wil je binnen je content marketing strategie dat je doelgroep op het juiste moment, de juiste content te zien krijgt.

Voor het tonen van de juiste content op het juiste moment wordt veelal gebruikgemaakt van een sales funnel of marketing funnel.

In je sales funnel verwerk je alle stappen om leads om te zetten naar nieuwe klanten. Je marketing funnel is gericht op het generen en segmenteren van leads. Als het ware alle stappen, voor je sales funnel. 

De vormen van content marketing

Er zijn talloze vormen van content marketing te omschrijven. Eigenlijk is iedere vorm van marketing waarbij je content gebruikt om je doelgroep in beweging te brengen een vorm van content marketing.

Enkele voorbeelden van content (marketing)

  • Artikelen of blogberichten
  • Afbeeldingen, infographics, grafieken
  • Video’s
  • Podcasts
  • Ebooks
  • Webinars en webcasts
  • Presentaties
  • Nieuwsbrieven
  • Case studies

Wat is goede content marketing?

Goede content marketing speelt in op de behoefte van de doelgroep. Jij wilt die juiste snaar raken. Jij wilt emotie oproepen, je doelgroep in beweging brengen en jouw content laten leven.

Goede content marketing promoot zichzelf. Ben jij op de juiste manier bezig met content marketing dan zul je ervaren dat ieder stukje content jou meer bereik geeft. Goede content wordt gedragen door de ontvanger en het liefst verder gedeeld.

Hoe werkt content marketing?

Ga je aan de slag met content marketing dan probeer je voor iedere stap in het koopproces je klanten van de juiste content te voorzien. Je speelt hierbij in op de complete customer journey.

Iedere campagne zal haar eigen doel hebben waardoor de KPI’s (de punten waarop je de effectiviteit meet) over het algemeen zeer uiteenlopen.

Hoe content marketing werkt is niet in een zin uit te leggen. Het hangt af van je doel.

Aan de slag met content marketing

Content marketing draait om het bieden van waardevolle content, in welke vorm dan ook. Maar hoe kom je tot waardevolle content, hoe richt jij je content op een specifieke doelgroep en hoe kies je de juiste kanalen?

We nemen het stap voor stap door.

1 | Vind de koopknop

Veel ondernemers werken met een doelgroep.

Maar.

Niet iedereen binnen jouw doelgroep is een potentiële klant. Jij kunt wel continu veel waardevolle informatie delen, maar content marketing gaat uiteindelijk om het delen van de juiste boodschap.

Jij wilt potentiële klanten in beweging brengen. Ze aan het denken zetten en vervolgens verder in hun aankoopproces brengen.

Hoe je dit doet?

Ga op zoek naar de koopknop. Via dit onderzoek kun je jouw acties naar een hoger niveau brengen en zul je zien dat je op een compleet andere manier naar content marketing zult kijken.

Gebruik jij de koopknop dan weet jij wat er speelt in het brein van je potentiële klant en met welke content marketing strategie jij de meeste leads zal genereren.

2 | Bepaal de vormen

Content marketing bestaat uit verschillende vormen van content. Dit kan gaan om video’s, social media berichten, afbeeldingen of bijvoorbeeld blogs.

In de vorige stap heb je de koopknop van jouw klanten inzichtelijk gemaakt. Bepaal nu voor iedere fase in het koopproces welke vorm van content het meest geschikt is.

3 | Vermenigvuldig

Iedere vorm van content leent zich ook voor een andere vorm. Een blogpost kan bijvoorbeeld worden omgezet in een infographic, of een video kan worden getranscribeerd en gebruikt als blog. Zo maak je optimaal gebruik van al je inspanningen en zorg je ervoor dat je er de vaart inhoudt.

Denk hierbij ook aan alle offline media. Denk bij iedere actie, hoe kan ik dit gemakkelijk hergebruiken?

4 | Kraak de content marketing code

Als je net start met content marketing raad ik je aan vanuit blogs te werken. Dit is de gemakkelijkste manier om te starten PLUS je werkt hiermee zowel op de lange als korte termijn.

In de video laat ik je zien hoe de basis werkt. Hoe je een fundament voor je content marketing maakt waarop je jaren kunt bouwen.

In de video gaan we vooral in op het schrijven van kwalitatieve content. Als je dit vervolgens combineert met stap 3 dan zul je enorm veel content kunnen creëren in een aanzienlijk kort tijdsbestek.

4 | Doe een Quick Content Analyse

In de afgelopen 13 jaar hebben we met veel contentstrategieën gewerkt. De kunst is daarbij om de organisatie zo min mogelijk te belasten.

En gek genoeg, lukt dat altijd.

Als je maar weet waar je moet zoeken.

Met een Quick Content Analyse spoor je de snelste vormen van content op. Content waar jij (bijna) niets extra’s voor hoeft te doen, maar dat wel enorm geschikt is voor je contentstrategie.

Benieuwd welke content jij nu verloren laat gaan? Gun je zelf een Quick Content Analyse. De Quick Content Analyse is onderdeel van de Content Robot en is voor alle leden van Mijn IMGemak gratis te gebruiken.

5 | Vorm een contentstrategie

Heb je inzichtelijk via welke kanalen je wilt werken en welk content jij wilt creeëren?

Mooi!

Nu kunnen we aan de slag met je contentstrategie. Dit is wat we gaan doen:

  • 1. Maak een inventarisatie van je huidige inhoud
  • 2. Bepaal wie verantwoordelijk is voor elke vorm van inhoud
  • 3. Stel prioriteiten; waar ga je als eerste aan werken?
  • 4. Maak een duidelijk actieplan met deadlines en meetbare doelen
  • 5. Meet en verbeter

Maak een inventarisatie van je huidige content

De eerste stap is het inventariseren van alle content die je al hebt. Dit kunnen blogberichten zijn, afbeeldingen, video’s of berichten op social media.

Bepaal wie verantwoordelijk is voor elke vorm van content

Bepaal wie verantwoordelijk wordt voor het maken van alle content. Wordt het één persoon? Of wordt het een teamprestatie? Of kies je ervoor om de content marketing uit te besteden?

Stel prioriteiten

Nu je weet wat voor soort inhoud je wilt maken, en wie dat gaat doen, is het tijd om prioriteiten te stellen.

Waar ga je als eerste aan werken? En wat zijn je deadlines?

Maak een duidelijk actieplan

Nu je weet wat je prioriteiten zijn, is het tijd om ze in een plan van aanpak te gieten. Zorg ervoor dat alle stappen in je content marketing plan zijn verwerkt. Houd hierbij vooral rekening met het vermenigvuldigen van je content.

Zorg dat je iedere keer een soort van checklist kunt afwerken tijdens de content creatie.

Meet en verbeter

De enige manier om te weten of je content marketing werkt, is door het te meten. Houd bij hoeveel leads of verkopen je genereert met je content of stel je eigen KPI’s.

Controleer regelmatig welke (soort) content jouw doelen het best ondersteunen en gebruik deze informatie voor nieuwe relevante content.

Ga ervoor!

Nu je de basis van content marketing kent, is het tijd om aan de slag te gaan! Onthoud dat de sleutel is om het eenvoudig te houden. Begin klein en bouw van daaruit verder.

Levert de content marketing je op dit moment niet het resultaat op wat jij voor ogen hebt? Kost alles je teveel tijd of lukt het je niet om de juiste snaar te raken?

Laten we eens sparren.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan