Internet Marketing Gemak Logo

Conversie optimalisatie

Deze gids is speciaal voor jou als je wilt beginnen met conversie optimalisatie.

We behandelen alle facetten. Je krijgt handige stappenplannen, gratis tools, checklists en via ondersteunende video’s kijk je letterlijk over onze schouder mee.

Dus… Ben je klaar om alles over conversie optimalisatie te leren?

Pak wat te drinken, pen en papier en dan gaan we beginnen.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Conversie Optimalisatie

Wat is Conversie optimalisatie? de betekenis

Conversie optimalisatie omvat alle acties waarbij het als doel wordt gesteld om het conversiepercentage te verhogen.

Met andere woorden…

Met conversie optimalisatie probeer je de effectiviteit van een pagina (of andere vorm van content) te verhogen. Dit verhogen gebeurt aan de hand van vooraf bepaalde hypotheses en het testen van verschillende versies ten opzichte van elkaar.

Of met nog meer andere woorden…

Met conversie optimalisatie gebruik je verschillende manieren om keer op keer het gewenste resultaat te verhogen. Dit kan een simpele actie zijn zoals het klikken op een knop, het invullen van een formulier of het bestellen van een product.

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie begint met het stellen van het doel. Wat wil je bereiken? Is het doel helder dan breng je alle tussenliggende stappen in kaart.

Zet je conversie optimalisatie bijvoorbeeld in voor het verhogen van de omzet van een webshop dan begin je met het in kaart brengen van het complete bestelproces.

Stappen van bestelling
Afbeelding ter voorbeeld

Is het helder welke tussenstappen een bezoeker moet uitvoeren voordat het de gewenste actie uitvoert dan onderzoek je per stap waar de bottlenecks liggen.

Ligt het aan de produktpagina, de winkelmandpagina of is je afrekenpagina de boosdoener?

Is het je verkooppagina, of kan je contactformulier verbeterd worden?

Wat het gewenste resultaat ook is, met conversie optimalisatie probeer je de effectiviteit van iedere “stap” te optimaliseren.

Dit doe je door vooraf bepaalde hypotheses te stellen.

Bijvoorbeeld.

Wat gebeurt er als ik deze knop rood maak?

Of…

Wat gebeurt er als ik hier een vrouw i.p.v. man toon?

Afbeelding van man en vrouw

Wat is het doel van conversie optimalisatie?

Het doel van conversie optimalisatie is uiteraard om het conversiepercentage te verhogen. Maar als je het aan ons vraagt, is er nog een veel belangrijker doel… of nouja, liever gezegd uitkomst.

Meer kennis.

Omdat je met conversie optimalisatie keer op keer elementen tegen elkaar test verzamel je enorm veel data. Data over de markt, je strategieën, marketingacties en…

…je klanten.

Zo zorgt ieder geslaagd conversie experiment voor meer waardevolle lessen, betere data en een slimmere jij.

Want wat als jij nu de resultaten had van 100-en of misschien 1000-en conversie experimenten, zou jij dan sneller het conversiepercentage kunnen verhogen?

Aan de slag met conversie optimalisatie

Het is je helder wat conversie optimalisatie is, hoe het werkt en hebt geen uitleg meer nodig. Je bent klaar voor de “good stuff”.

In de volgende hoofdstukken nemen we je stap voor stap mee in de wondere wereld van conversie optimalisatie.

Je ontdekt hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijgt alles in Jip-en-Janneketaal uitgelegd.

Dit doen we met tekst, video’s, checklists, stappenplannen en meer.

Wat je ook wilt bereiken, we hebben alles op alles gezet om jou een complete gereedschapskist te bieden bomvol conversie optimalisatietechnieken.

Laten we beginnen met een aantal handige video's

Conversie verhogen

Voordat je begint met het verhogen van je conversies

Zorg voordat je begint met het verhogen van de conversies of je conversiepercentage dat je meerdere conversiedoelen hebt ingesteld.

Het is belangrijk om meerdere conversiedoelen in te stellen omdat het inzichtelijk maken van het conversiepad jou helpt bij het vinden van de “boosdoener”.

Via welke stap haken je bezoekers af? Waarom gaan ze niet over tot actie?

Maak voor het verhogen van je conversies onderscheid tussen zachte en harde conversies, zorg dat je alle begrippen kent en alle doelen hebt ingesteld.

Zachte conversies

Zachte of soft conversies zijn de conversies waar je eigenlijk nog “niets” aan hebt, maar wel nodig zijn om het uiteindelijk doel te behalen.

Bijvoorbeeld het bekijken van een verkooppagina, het plaatsen van een product in de winkelmand of het klikken op een telefoonnummer.

Harde conversies

Bij harde conversies stuur je op het uiteindelijk doel. Bijvoorbeeld het afrekenen van een product of het aanvragen van een offerte.

Uiteindelijk bepaal je zelf wat jij ziet als zachte of als harde conversies. Het gaat er in ieder geval om dat je een onderscheid maakt en op die manier het complete aankoopproces of conversiepad in kaart brengt.

Conversie Optimalisatie | Van A tot Z

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...