Internet Marketing Gemak Logo

AB Testen

Heb je al een AB test opgestart of wil je juist beginnen met AB testen? Gebruik de slimste technieken, voorkom de meestgemaakte fouten en steel onze meest geslaagde AB tests.

De AB test die voor een conversiestijging zorgde van 428,57%.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Wat is een AB test en waar moet je op letten?

Het uitzetten van een AB test is een methode waarbij twee verschillende versies van een specifiek element, of een complete landingspagina met elkaar worden vergeleken.

Bezoekers worden willekeurig ingedeeld in twee groepen van gelijke omvang om aan te tonen welke variant het behalen van het gewenste doel het best bevorderd.

Sta je op het punt om een A/B test uit te voeren? 

Let er dan op dat je de test voor groep A en groep B gelijktijdig uitvoert.

Veel mensen die starten met AB testen, of tenminste denken dat ze dit doen, doen dit door verschillende periodes met elkaar te vergelijken.

Dit is GEEN goede manier van AB testen.

Het nut van AB testen

Je zal het maar meemaken. Je past een stukje tekst aan op je website en plots profiteer je van 4,3 keer zoveel leads. 

Een simpele AB test, een kleine wijziging en POEF – een conversie stijging van 428.57%

En dan te bedenken dat het nog geen 5 minuten werk heeft gekost.

Heb jij een website of shop, dan is het doel vaak om bezoekers te converteren.

Met andere woorden, je wilt dat je bezoekers iets gaan doen. Je dienst kopen, een offerte aanvragen, zich inschrijven op je nieuwsbrief en ga zo maar door.

Wil je meer uit je website halen en zelf de kracht ervaren van een succesvolle AB test? Lees dan verder en ontdek:

Hoe AB testen NIET werken? Veelgemaakte fouten

Helaas komen we veel artikelen tegen, of ondernemers die de beste bedoelingen hebben, maar AB testen zien als het vergelijken van verschillende periodes.

Dit is niet hoe een AB test bedoeld is!

Een AB test is pas succesvol als je 1 of meerdere varianten op hetzelfde moment, aan dezelfde bezoekers toont.

Het is heel begrijpelijk dat je de data uit Google Analytics vergelijkt met eerdere meetperiodes.

Om bijvoorbeeld deze maand variant A te gebruiken en volgende maand variant B te testen.

Maar….

Is dit dan wel een eerlijke vergelijking?

Hoe zit het met het weer, vakanties, belangrijke actuele gebeurtenissen? 

Denk bijvoorbeeld aan het Coronavirus, het EK voetballen, sneeuwval, trends op Social Media en zo kunnen we nog duizenden andere factoren bedenken.

Het vergelijken van meetperiodes kan een goede methode zijn om de voortgang te bekijken, maar houd altijd in je achterhoofd dat deze vergelijking niets meer is dan een indicatie en je zonder het meenemen van andere factoren nooit de uiteindelijke conclusie kan/mag trekken.

Uiteindelijk betekent het helaas maar 1 ding. Je hebt niets aan de uitgevoerde AB test.

Hoe het wel moet, lees je hieronder…

Hoe zet je een AB test op?

Je hebt waarschijnlijk al talloze ideeën hoe jouw website beter kan, maar voordat je begint met het opzetten van je AB test is het belangrijk dat je nog enkele zaken in kaart brengt.

Heb je nu nog totaal geen idee welke elementen je kunt testen voor je AB test? Geen probleem, ik geef je later in het artikel talloze ideeën.

Maar, laten we eerst kijken welke zaken je in kaart moet brengen.

Dit heb je nodig voor betere resultaten uit je AB testen

Inzicht in het aantal websitebezoekers

Of je wat hebt aan de resultaten van je AB test hangt af van hoe je het opzet (daar helpen we je in deze gids mee) en hoeveel bezoekers je hebt.

Het aantal bezoekers dat “meedoet” aan de test, bepaalt uiteindelijk hoe betrouwbaar de uitkomst is.

Stel dat ik een test doe en er doen 100 mensen aan mee, is de uitkomst dan net zo betrouwbaar als ik dezelfde test doe, maar dan bij 10.000 mensen?

Precies. 

Hoe meer bezoekers aan de test deelnemen, hoe betrouwbaarder de resultaten uit je AB test uiteindelijk zijn.

Hoeveel bezoekers heb je nodig voor een geslaagde AB test?

Of je wat hebt aan de resultaten valt per situatie te betwisten.

In mijn ogen (en ervaring) kunnen ook kleine AB testen (aan minder dan 1.000) mensen je helpen, maar de resultaten zullen minder betrouwbaar zijn.

Je zult zien dat hoe langer je test duurt, hoe meer de resultaten kunnen veranderen. Zo kan een test in de eerste dagen vooral variant A als winnaar aanwijzen en enkele weken later toch blijken dat variant B de wedstrijd met een mijlenverre voorsprong wint.  

Voordat je een AB test opstart, doe je er daarom verstandig aan te onderzoeken hoeveel bezoekers je elke maand krijgt op de desbetreffende pagina ontvangt.

Door dit van tevoren in kaart te brengen weet je al voordat je start, hoelang de test ongeveer zal duren.

Hoe meer bezoekers, hoe sneller je tot betrouwbare resultaten komt.

Bereken het aantal benodigde bezoekers

Voor het berekenen van het aantal benodigde bezoekers voor je AB test is er geen perfecte methode, maar de volgende stappen (en calculator) geven je een goede indicatie.

Dit heb je nodig:

Het verwachte conversiepercentage

Wat is het gemiddelde conversiepercentage van de pagina die je meeneemt in de AB test? Jouw conversiepercentage kun je terugvinden in je Google Analytics rapporten.

Het minimale effect

Welk minimaal effect wil je terugzien? Stel dat je zelfs de kleinste verhoging of verlaging in je conversiepercentage wilt zien (1%), dan zal de test langer duren.

Het aantal varianten

Met hoeveel varianten wil je tegelijkertijd testen? Hoe meer varianten je test, hoe langer het duurt.

Dagelijkse bezoekers

Hoeveel bezoekers krijgt de pagina gemiddeld per dag?

De testgroep

Hoeveel procent van je bezoekers wil je meenemen in de test?

Heb je alles in kaart gebracht, vul deze cijfers in bij de AB test bezoekers calculator en je krijgt een goed indicatie over hoelang je test zal duren voordat je betrouwbare data hebt.

Helderheid over het conversiedoel

Je kunt wel AB testen, maar wat test je dan?

Binnen Google Analytics kun je jouw conversiedoelen instellen. 

Als je in Google Analytics een conversiedoel hebt ingesteld dan helpt je dit bij het opzetten van je AB test door een betere inschatting te maken over hoe lang de test zal duren.

Heb je nog geen conversiedoelen ingesteld, geen probleem, ik leg het je straks uit in de video. 

Laten we eerst kijken met welk doel je jouw AB test opzet.

Welke gewenste actie heb je voor ogen, oftewel, welke conversie?

Wanneer je het hebt over je conversiedoel dan is het belangrijk dat je in kaart brengt of je werkt met harde of zachte conversies.

Het verschil?

Harde conversies

Harde conversies zijn eigenlijk de uiteindelijke actie die je wenst. Bijvoorbeeld een inschrijving op je nieuwsbrief, het kopen van je producten of het aanvragen van een offerte.

Zachte conversies

Zachte conversies, of ondersteunende conversies kun je zien als acties om je uiteindelijke doel te behalen. Bijvoorbeeld klikken op een knop, het bekijken van een video, etc.

conversiedoelen instellen via Google Analytics

Inzicht in je funnel

Met je AB test heb je eigenlijk maar 1 doel en dat is het bevorderen van bepaald gewenst gedrag. Maar om tot dit gedrag te komen, doorloopt jouw bezoeker verschillende stappen.

Dit alles heeft te maken met je funnel.

Bovenaan in de funnel bevinden zich de kleine stappen, de zachte conversies, onderaan de funnel komt de harde conversie, het uiteindelijke doel.

Een funnel brengt als het ware alle stappen in kaart. Van welkom op de website, tot bedankt voor de betaling.

Zo heb je een onderscheid tussen twee verschillende funnels. Je hebt de marketing funnel. Deze funnel is verantwoordelijk voor de marketing en branding. En je hebt de sales funnel. Deze funnel pakt het stokje over zodra een bezoeker een lead is geworden. 

Door je funnel te kennen, weet je welke zachte conversies nodig zijn, om je uiteindelijk doel te behalen.

Bijvoorbeeld:

Jij hebt gezocht op AB testen en bent op deze pagina beland. Op deze pagina kun je niet direct iets kopen. We hebben geen directe “harde conversie”.

Wel heb je de mogelijkheid gehad om deze complete gids gratis te downloaden. Deze actie kun je zien als een zachte conversie.

Voorbeeld AB test

Laten we samen de proef op de som nemen. Kijk eens naar onderstaand voorbeeld en gebruik de knop die jouw voorkeur heeft. 

Heb je een knop gekozen? Ik raad je aan het doen, er ligt namelijk een cadeautje op je te wachten 😉

Klaar voor je (eerste) AB test?

Je hebt net in de vorige stappen de volgende elementen in kaart gebracht:

Dit betekent dat je klaar bent voor je (eerste) AB test. Maar waar begin je? Hoe kom je op ideeën?

Zo krijg je minimaal 100 ideeën voor jouw AB test

Later deel ik 6 zeer geslaagde casestudies met je, welke je op nieuwe ideeën zullen doen komen.

In deze sectie wil ik vooral stilstaan bij hoe je zelf tot nieuwe ideeën komt.

Hoe beter jij namelijk wordt in het achterhalen van de juiste elementen om te testen, hoe vaker en makkelijker je een AB test kunt opstarten.

Hoe kom je zelf op ideeën?

Bekijk de complete lijst van alle elementen en probeer per element zoveel mogelijk ideeën op te schrijven. Stel hypotheses: Als ik X verander, dan doet men X.  

Schenk eens aandacht aan de volgende elementen:

Je hebt nu talloze ideeën voor je AB test…

Laten we nu eens kijken welke software je nodig hebt.

Met deze tools haal je het maximale uit je AB test

Als je gebruik maakt van Webnemer dan kun je standaard ieder element op je website AB testen. 

Maak je geen gebruik van Webnemer, wat zonde is natuurlijk, kijk dan eens of de volgende software voor jou geschikt is.

Houd er rekening mee dat je voor dit soort software moet betalen. Kijk goed naar de kosten en baten voordat je een keus maakt.

Handige AB test plug-ins voor Wordpress

Maak jij gebruik van WordPress, onderzoek dan eerst welke plug-ins je op dit moment gebruikt of overleg dit met diegene die je website beheert of heeft gebouwd.

Zo kan het zijn dat je een pagebuilder gebruikt of een configuratie die niet samenwerkt met bepaalde plug-ins.

AB test software (voor iedere website)

Maak je geen gebruik van Wordpress of wil je liever geen plug-ins gebruiken? Kijk dan eens naar de volgende software:

Heb je jouw AB test software gekozen? Laat je dan inspireren door onze AB test casestudies.

AB test Casestudies

Dat zelfs de kleinste wijziging een mega impact kan hebben, dat hebben we in al die jaren wel mogen ervaren.

Wees niet getreurd als jouw AB test niet direct het gewenste resultaat oplevert. Blijf doorgaan met testen en blijf vertrouwen.

In the end, ben jij diegene die wint.

Benieuwd welke bedrijven al eens wonnen met slimme AB testen? 

Lees verder of kijk eerst de video over onze conversiestijging van maar liefst 428%.

Casestudie #1

AB test banner

3 andere casestudies

Casestudies met mega resultaat (+ uitleg)

Mocht je dit soort video’s interessant vinden, zorg dat jij geen enkele video meer mist door jezelf te abonneren op ons kanaal

Even sparren

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een AB test of ben je benieuwd naar onze ideeën? Laten we eens sparren

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?