Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Conversie optimalisatie? Zet de klant centraal!

Davy Slof   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Veel ondernemers hebben als doel om zoveel mogelijk omzet te genereren. De één slaagt daar beter in dan de ander. Diverse factoren kunnen hier de oorzaak van zijn. Een daarvan is dat veel webshops en organisaties hun klanten niet centraal stellen, waardoor ze veel conversie mislopen.

Enerzijds doordat ze nog nooit van het fenomeen ‘conversie optimalisatie’ hebben gehoord en niet weten dat ze hiermee enorme stappen kunnen maken. Anderzijds kan dit door een gebrek aan kennis of weten ze niet waar ze moeten beginnen.

Het kan ook zo zijn dat veel ondernemers denken zelf de wijsheid in pacht te hebben en stelselmatig aan hun eigen visie willen vasthouden, in plaats van vanuit de klant te denken. Met als gevolg dat er veel conversie wegvloeit en bezoekers hun euro’s uitgeven bij de concurrenten.

In dat geval is het raadzaam om zo snel mogelijk het roer om te gooien en de klant centraal te stellen, zodat deze naar jouw webshop toekomen en gaan converteren. Om dat te bewerkstelligen dien je een aantal stappen te ondernemen. Welke dat zijn, ontdek je in dit artikel.

Werk aan de online vindbaarheid van je website voor je met conversie optimalisatie bezig kunt gaan

Het behalen van conversie kan niet zonder bezoekers op je website te hebben. Zij zijn namelijk potentiële kopers die wellicht interesse hebben in jouw producten of diensten. En om aan bezoekers te komen, dien je met jouw website of webshop online vindbaar te zijn.

Want je kunt een gigantisch mooie website of webshop hebben, maar als niemand deze kan vinden, dan heb je vrij weinig aan. Daarom dien je een doeltreffende SEO strategie te bedenken, die online succes kan opleveren en waarbij bezoekers naar jou toekomen in plaats van bij de concurrent hun centen uitgeven.

De eerste stap is het doen van een keywordonderzoek, waarbij je de belangrijkste zoekwoorden gaat analyseren. Aan de hand daarvan bekijk je of dit strookt met jouw verwachtingen. Speel hier vervolgens op in door relevante content aan te bieden.

Breng deze content onder de aandacht en bouw autoriteit op, zodat bezoekers weten wat je te bieden hebt. Naarmate je content steeds sterker wordt en deze deelt met de doelgroep, is de kans de groot dat ze jou weten te bereiken en dat je online vindbaar bent.

Maak een data analyse van de huidige klantdata en ontdek bruikbare informatie

Het kan natuurlijk ook dat jouw website of webshop al wel bezoekers aantrekt. Dat is alleen maar positief, want dit levert je bruikbare informatie op. Deze data kan je analyseren om te zien wat het online gedrag is van je bezoekers.

Komen ze via bepaalde pagina’s binnen op jouw website? Hoe lang blijven ze gemiddeld op je website? Naar hoeveel andere pagina’s navigeren ze en welke pagina’s zijn dat dan? Zijn ze zelfs bereid om producten af te rekenen?

Dit zijn cruciale vragen waarbij je precies te weten komt waar bezoekers afhaken of waar ze juist converteren. Zodoende weet je precies welke pagina’s wel of niet goed in elkaar zitten en waar nog aan moet worden gesleuteld.

Bij pagina’s met een hoog uitstappercentage weet je dat daar iets niet goed zit en waar bezoekers obstakels ervaren. Deze dien je weg te nemen, zodat bezoekers er minder of zelfs helemaal geen hinder meer van ondervinden.

Door alle data grondig te bestuderen en te achterhalen waar mogelijke conversie weglekt, weet je exact wat je te doen staat zodat toekomstige bezoekers geen obstakels meer ervaren en daardoor de kans groter is dat ze sneller gaan converteren.

Test je bevindingen en ga aan de slag met de conversie optimalisatie

Data die je analyseert geven je handvatten voor de toekomst. Je weet immers waar bezoekers obstakels ervaren en daardoor kun je gericht optimaliseren. Echter kunnen er binnen een webpagina meerdere obstakels zijn.

In dat kader dien je te testen welke obstakels er zijn en welke je kunt wegnemen, zodat toekomstige bezoekers deze niet meer ervaren. Dit bevordert het aankoopproces en kunnen bezoekers eenvoudiger navigeren en doorklikken naar andere pagina’s.

Maar om er zeker van te zijn dat jouw bevindingen daadwerkelijk een hogere conversie opleveren, dien je bepaalde testen uit te voeren zodat je bepaalde zaken kunt uitsluiten. Soms lopen bezoekers namelijk ergens anders tegenaan dan je hebt geanalyseerd.

Echter is het onmogelijk om verschillende testen tegelijk uit te voeren. Stel hierin prioriteiten en bekijk waar bezoekers de grootste hinder ondervinden. Uiteindelijk zal dit de snelste manier zijn om obstakels weg te nemen, waardoor bezoekers sneller kunnen converteren.

SEO en conversie optimalisatie gaan hand in hand samen

Om hogere conversies te behalen zijn verschillende factoren van belang. Zonder bezoekers is het niet mogelijk om te converteren en daarom dien je een aantal zaken op orde te hebben. De eerste stap is ervoor te zorgen dat bezoekers jouw website en webshop kunnen vinden en weten te bereiken.

Bekijk vervolgens wat voor gedrag huidige bezoekers vertonen en breng deze gegevens in kaart. Vervolgens kan je analyseren waar zij obstakels ervaren, waardoor ze stagneren in het aankoopproces.

Neem deze obstakels weg door te testen en te optimaliseren, zodat toekomstige klanten makkelijker tot aankoop kunnen overgaan. Uiteindelijk zal je een hogere conversie behalen door een goede samenwerking tussen SEO en conversie optimalisatie.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Davy Slof

Davy Slof is werkzaam bij LEQUAL als SEO Manager. Hij is verantwoordelijk voor de online marketing van klanten en helpt ze om een toppositie te bereiken binnen de Google zoekresultaten. Sinds 2009 is Davy actief in de online marketing en hij heeft sindsdien een passie voor search, schrijven en conversie vraagstukken. Zijn drive is om het optimale rendement uit de website van een klant te halen en ondernemers beter vindbaar te maken op het internet. Daarnaast leest hij graag nieuwe trends of updates die de uitdagende wereld van online marketing te bieden heeft.

Laat een reactie achter