Wat is conversieratio?
De conversieratio is een statistische maatstaf voor hoe vaak bezoekers van een website of webshop een gewenste actie ondernemen, zoals het doen van een aankoop.
De conversieratio wordt uitgedrukt in een percentage. Om die reden wordt er ook wel over een conversiepercentage gesproken.
Waarom is de conversieratio belangrijk?
Het is belangrijk om inzicht te hebben in je conversieratio omdat dit inzichtelijk maakt hoe effectief je website of shop is.
Als je een lage conversieratio hebt, betekent dit dat niet veel bezoekers de gewenste actie ondernemen. Jij kunt dan wel meer en meer van je zuurverdiende centen aan de online marketing besteden, maar geloof me, het resultaat zal je tegenvallen.
Hoe bereken je de conversieratio?
De conversieratio berekenen doe je door het aantal conversies (de gewenste acties) te delen door het aantal bezoekers en vervolgens te vermenigvuldigen met 100%.
Bijvoorbeeld
Stel dat 1 op de 100 bezoekers contact opneemt. Dan deel je 1 door 100, keer 100% en dan weet je dat je een conversiepercentage van 1% hebt.
Wat is de gemiddelde conversieratio?
Het gemiddelde conversiepercentage hangt af van het type website of shop. Een goed uitgangspunt is 1-2%.
Gemiddeld conversiepercentage | Webshop
De gemiddelde conversieratio van een webshop ligt rond de 3-4%. Alles daarboven is eigenlijk al goed.
Gemiddeld conversiepercentage | Website
Voor een website, die zich vooral richt op leadgeneratie ligt het conversieratio gemiddeld rond de 1,5-2%. Maar helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Dit percentage komt vooral door de hoge uitschieters van websites die veel met conversie optimalisatie werken en hun conversiepercentage ver omhoog hebben weten te krikken.
Gemiddeld conversiepercentage | Sqeeuzepage
Een sqeeeuzepage is een ‘uitknijp-pagina’. Gek woord trouwens. Het is een landingspagina die jij al lang kent. Maar misschien alleen niet onder deze naam.
Een sqeeuzepage biedt een e-book of andere weggever aan, in ruil voor jouw contactgegevens. De gemiddelde conversieratio van een sqeeuzepage ligt rond de 25-30%.
Gemiddeld conversiepercentage | Verkooppagina
De gemiddelde conversieratio van een verkooppagina ligt ergens tussen de 1 en 3%. Bedrijven die bezig zijn met de optimalisatie van hun conversies zullen sneller een hoger percentage zien.
Het is immers niet eenvoudig om meer dan 3% van de bezoekers iets te laten kopen. Gelukkig heb ik daar straks nog een handig stappenplan voor.
Maar eerst het volgende.
Wat beïnvloedt je conversiepercentage?
Alles.
Ieder element op je website moet daar staan voor een reden. Voor ondernemers die door ons een website hebben laten maken is dit vaak een punt ter discussie.
Wij kunnen namelijk nogal eens moeilijk doen.
Wij willen dat iedere afbeelding, letter, punt of komma er staat omdat het er moet staan. Niet omdat het er zo leuk uitziet.
Ieder element die jij op je website heb staan kan je conversieratio bevorderen of drastisch in de weg staan.
Kijk nog maar eens kritisch naar je website en stel jezelf de volgende vragen:
- Hoe gemakkelijk is het om op de website te vinden wat je zoekt?
- Is het ontwerp aantrekkelijk en past het bij je doelgroep?
- Laadt de website snel genoeg?
- Zijn je teksten goed geschreven?
- Heb je duidelijke call to actions?
- Gebruik je slimme overtuigingstechnieken?
Hoe kun je je conversieratio verhogen?
Het verhogen van je conversieratio is een belangrijk onderdeel binnen de online marketing. Zo belangrijk dat wij het in ieder geval standaard op de agenda hebben staan.
Wil een ondernemer zijn door ons gecoacht worden, dan gaat hij ermee akkoord dat er gekeken wordt naar het complete plaatje.
Niet alleen de zoekmachine optimalisatie, of social media campagnes, maar naar data en de effectiviteit van het geheel.
Waarom?
Door het verhogen van je conversieratio breng je alles naar een hoger niveau. Je adverteerkosten dalen (je website werkt immers effectiever), je kunt meer uitgeven voor iedere bezoeker en verzameld onderweg enorm veel data.
Maar goed.
Jij hebt nu nog steeds geen antwoord over hoe jij je conversieratio verhoogd. Dus laten we gewoon eens, in een notendop, alle stappen doornemen.
1 | Bekijk het pad
Welk traject leggen je bezoekers af op je website of webwinkel? De stappen die ze nemen voordat ze uiteindelijk contact met je opnemen, of een product kopen.
2 | Stel een doel vast
Je bedenkt wat je doel is voor iedere element op een pagina. Gebruik hiervoor de pagina’s die je hebt verzameld in de vorige stap. Overweeg elke foto, kopregel, stuk tekst, knop, enzovoort.
3 | Kruip in het brein
Ga op onderzoek. Kruip in dat brein van je klant en maak inzichtelijk wat hen het meest in beweging brengt.
Hoe je dat gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.
4 | Vind de bottlenecks
Je hebt in stap twee je doelen bepaalt. Nu ga je op zoek naar de bottlenecks. Wat is de reden dat mensen afhaken? Waarom vult niemand je contactformulier in of waarom klikt niemand op die o zo mooie rode knop?
5 | Test je hypotheses
In de vorige stap heb je alle bottlenecks in kaart gebracht. Probeer nu een oplossing te bedenken. Stel hypotheses:
- ‘Ik denk dat als ik X verander dat ik een hoger conversieratio krijg’
Probeer voor ieder element op je pagina een andere variant te bedenken.
6 | Start de test
Heb je in de vorige stap verschillende ideeën bedacht om je conversie te verhogen, dan ben je klaar om een A/B test op te zetten.
Via een A/B test kun je zien welke van de varianten de meeste conversies oplevert.
7 | Analyseren en herhalen
Nadat de A/B-test is afgerond, analyseer je de resultaten. Wat werkte en wat niet? En nog belangrijker: WAAROM werkte iets niet?
Nu is het tijd om nieuwe hypotheses te bedenken en vervolgens een nieuwe A/B test op te starten. Blijf dit net zo lang herhalen tot je tevreden bent met het resultaat.
Ben je het beu dat je geen klanten via je website krijgt?
Laten we dan onderzoeken waar het misgaat en hoe we dit snel opgelost krijgen: