Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Je Conversie Verhogen met 5 Simpele EN Zeer krachtige strategieën

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 31-10-2018   |   

Ken je dat gevoel, je hebt er alles aan gedaan om een sterke tekst en landingspagina te maken en wat gebeurt er…

Niets.

Je hebt zitten zwoegen en ploeteren, maar…

Geen bezoekers, geen klanten, geen conversies, helemaal niets.

Geen paniek, het is niet te laat. Je kunt nog altijd enkele simpele technieken toepassen om je conversies te verhogen en van je bezoekers klanten te maken.

In dit artikel ontdek je:

·        Hoe kun jij het gedrag stuurt van je bezoekers

·        Hoe je 80,3% van alle aandacht pakt

·        Wat de neurowetenschap over het koopgedrag laat zien

·        Hoe je bezoekers naar de koopknop stuurt

Ben je er klaar voor? Lees snel verder.

Een tijdje geleden stuitte ik op een geweldig artikel van Peep Laja.

Met bronnen als heatmaps, neurowetenschap en verschillende onderzoeken beschrijft hij wat wij kunnen leren van het gedrag van onze bezoekers.

Vandaag haak ik daar dieper op in en deel ik…

5 tips om je conversie te verhogen

Uit onderzoek blijkt dat mensen, zeker wanneer ze wat gehaast zijn, sneller keuzes maken op visuele voorkeur, dan op koopbehoefte.

Dit betekent dat je bezoekers minder na zullen denken over hun persoonlijke voorkeuren en hun keuze eerder baseren op hetgeen wat visueel opvalt.

Dit voordeel wordt sterker wanneer men meer afgeleid is en is vooral sterk wanneer een persoon niet beschikt over een sterke voorkeur tussen verschillende opties.

Zo kun jij met kleine grafische aanpassingen op je website een groot verschil maken in de o zo gehaaste online wereld.

Hoe Makelaarsland haar conversie percentage met 89% heeft verhoogt

Zo zag de pagina er eerst uit:

conversie-verhogen-makerlaarsland-voor

Na de wijziging zag de pagina er zo uit:

Conversie-verhogen-makerlaarsland-na

Wat valt jou op?

Zonder maar iets aan de tekst te veranderen heeft Makelaarsland op een slimme manier haar conversies verhoogt.

Er werd op de pagina verder niets verandert. Enkel de afbeelding was anders.

Zo heeft het veranderen van de afbeelding er voor gezorgd dat er bijna twee keer zoveel mensen zich inschreven. Je kunt je voorstellen wat dit voor effect heeft gehad op hun omzet.

Samengevat?

Gebruik de juiste afbeeldingen om je conversies te verhogen. Er zijn op het internet talloze websites te vinden om gratis afbeeldingen te downloaden, test ze eens uit:

Pak 69% van alle kijktijd

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het grootste deel van de aandacht van je bezoekers zich aan de linkerkant van je website bevindt. Gebruik deze kant van je website om de belangrijkste informatie te tonen.

Bezoekers besteden twee keer zo veel tijd aan de linkerkant van een webpagina:

  • Linkerhelft van het scherm: 69% van de kijktijd
  • Rechterhelft van het scherm: 30% van de kijktijd

Conversie-verhogen-met-links

Leestip! Wil jij jouw conversie verhogen? Speel dan in op de klantrelatie!

Gebruik het F-Patroon en zie je conversies stijgen

F-patroonEr zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan en elk onderzoek laat zien dat websitebezoekers een tekst lezen in F patroon.

Bezoekers scannen een tekst en lezen alleen wat zij interessant vinden.

Grote kans dat jij in dit artikel ook al verschillende tekstblokken hebt overgeslagen op zoek naar interessante informatie.

Zoals je op de afbeelding kunt zien worden de eerste 2 á 3 paragrafen aandachtig gelezen. Vervolgens scant men naar beneden tot men weer enkele paragrafen leest om vervolgens weer over te gaan tot het scannen.

Om je bezoekers te helpen met het scannen van je pagina’s kun je gebruik maken van kopjes, titels, afbeeldingen en bulletpoints.

Zorg dat het voor je bezoeker behapbaar blijft en maak gebruik van pakkende titels.

Kijk uit voor banner blindheid

Toen we nog met een oorverdovend geluid het internet moesten betreden waren we nog niet zo gewend aan advertenties.

Tegenwoordig word je er mee doodgegooid en ben je er als het ware blind voor geworden.

Deze banner blindheid zal in eerste instantie nog geen directe schade toe brengen, naast het verliezen van advertentie-inkomsten dan.

Banner blindheid wordt pas gevaarlijk wanneer de links helemaal geen advertenties zijn.

Banner-blindheid

Zo zie je dat op de meest rechtse afbeelding geen enkele aandacht wordt geschonken aan het rechter gedeelte van de website. Als er dus een belangrijke link of call to action in de rechterkolom weergegeven wordt zal deze weinig tot geen kliks opleveren.

Stuur ze naar de koopknop met afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen een belangrijke rol spelen bij het verhogen van je conversie. Zo wordt een visuele weergave van een product aantrekkelijker gevonden. Maar afbeeldingen hebben nog meer functies.

Een goede foto speelt in op de emotie en stuurt het gedrag van je bezoekers.

Zodra wij iemand een bepaald gedrag zien vertonen dan is de kans groot dat wij dit gedrag kopiëren. Denk bijvoorbeeld aan gapende mensen. Of midden in de stad naar boven wijzen. Iedereen heeft het wel eens ervaren. Je kopieert het gedrag van een ander, zonder je ervan bewust te zijn.

Het kopiëren van gedrag is een krachtig instrument op een website. Zo kun je door het wijzen van je ogen, het gedrag van je bezoeker sturen. Kijk maar eens naar het voorbeeld wat wij hebben toegepast voor een van de Webnemers: MooiCV

Conversie-afbeeldingen

Zie je hoe we heel subtiel een voorbeeld van een vrouw gebruiken die aan het solliciteren is én die heel toevallig naar de koopknop kijkt 😉

Nu is het de beurt aan jou.

Klaar om je conversies te verhogen?

Je hebt vandaag enkele tips gekregen om je conversies te verhogen. Nu ben ik benieuwd wat jij als eerst gaat proberen.

Laat weten welke actie jij gaat proberen en deel ook vooral je resultaten. Zorg er voor dat je met Google Analytics of een ander programma als bijvoorbeeld Hotjar het gedrag van jouw bezoekers nauwlettend in de gaten houdt. Breng jij een van deze tips in de praktijk dan wil je wel weten hoe en waarom het effect heeft gehad op jouw conversies.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Haal alles uit Google Analytics

van Data naar Klant

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter