Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Waarom jouw webdesign je elke maand opnieuw klanten kost

Lijdt jouw website onder ‘wel bezoekers, geen klanten’? Je staat bovenaan in Google, maar verkoopt amper iets. Dat heeft een bijzondere reden, die vaker voorkomt. Wanneer heb jij voor het laatst het design van je website aangepast?

In dit artikel ontdek je dat inhoud het begin is, maar dat design de rest doet. Wat kleine designaanpassingen leverde voor vier websites respectievelijk 93,71% meer kopers op, 89% meer leads, 19,7% meer omzet en 232% meer leads. Ik laat je zien welke aanpassingen dit gecreëerd hebben.

Een ander webdesign en direct 93,71% meer koopklare bezoekers

Vanuit een conversie onderzoek en gedragsanalyse werd duidelijk dat de bezoekers van LYYTI herhaaldelijk de pagina 'functies' en 'prijzen' bezochten. En dit allemaal in dezelfde sessie.

Met andere woorden…

De pagina was niet duidelijk.

Hoewel er aan de inhoud weinig is veranderd, heeft het re-design een gigantische impact gehad.

Zo zag de website er eerst uit:

 

 

En zo ziet het er nu uit:

 

 

Zie je het verschil?

Het mag duidelijk zijn dat dit precies een voorbeeld is over hoe design de inhoud ondersteunt.

Ik heb nog wat voorbeelden.

89% meer leads met een simpel conversie webdesign trucje

Eén van de sterkste marketingtechnieken uit de psychologie is toch wel een techniek uit de NLP: future pacing. Met future pacing laat je jouw klanten in de toekomst kijken, en hoe kun je dat nu beter doen dan met behulp van afbeeldingen.

Als je naar onderstaande afbeeldingen kijkt, welk design denk jij dat het beste werkt?

 

Laat je antwoord achter in de reacties en ik zal je het antwoord sturen.

Nog niet helemaal overtuigd?

Nou nog een voorbeeld dan.

Hoe een verkeerd webdesign zorgt voor Analysis Paralysis

Analysis Paralysis, of in minder dure woorden, keuzestress.

Een krachtig psychologisch proces wat we allemaal wel eens hebben meegemaakt.

Je staat als klein jochie of meisje voor een gigantisch snoepvak en mag slechts één snoepje van mama. Spontaan schiet je in de stress. Wat nu als jij niet dat ene perfecte snoepje kiest?

Als oplossing besluit je om alle opties goed te overwegen en minimaal een uur naar het snoepvak te staren, waarop je moeder, geïrriteerd, de druk nog wat opvoert.

Na wat getier van je moeder, maak je dan eindelijk je keuze. Zelfs nu je je keuze gemaakt hebt, twijfel je nog of het wel de juiste is.

Deze keuzestress vind je ook online.

De strategie die de meeste mensen kiezen, is om hun snoep niet netjes te verdelen in categorieën en makkelijk te kiezen pakketjes. Ze geven ons weer dat stressgevoel van het gigantische snoepvak.

“Kijk eens lieve klant wat ik allemaal voor je heb”

Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer de supermarkt alle producten in één schap zou zetten.

Geloof me, je wordt gillend gek.

Wat is de oplossing?

Chunking.

Pluimen.nl – een bedrijf dat cadeaubonnen aanbiedt, stond voor de opgave om hun online aankopen te verhogen.

Kijk eens naar beide ontwerpen, welke denk jij dat het beste werkt?

 

Welke versie kies je?

Als je rekening hebt gehouden met de keuzestress van bezoekers, dan heb je waarschijnlijk voor de eerste variant gekozen.

Het resultaat voor Pluimen.nl?

  • 8,5% lagere bounce rate
  • 10,9% meer conversies
  • 11,4% meer transacties
  • 19,7% meer omzet

De voorbeelden van het effect van een blijvend veranderde website zijn oneindig. Het is dan ook zo jammer dat veel ondernemers hun website stil laten staan.

Ze keuren het design goed en laten het vervolgens voor maanden of jaren stilstaan. Natuurlijk heeft niet iedereen de juiste technische skills of het budget om het continu uit te besteden, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Sterker nog, met een stukje software ben je overal vanaf. Maar goed, daarover later meer.

Ze veranderen een plaatje en een knop en krijgen 232% meer leads

Stel je nu even voor hoeveel klanten jij zou mislopen als jij maanden achter elkaar eigenlijk bijna 2,5 keer zoveel leads via je website zou krijgen?

Ik weet niet wat ik zou doen, maar weet wel dat toch wel met een nare smaak en gevoel mezelf achter mijn oren krap, als ik erachter kom dat ik al maanden onnodig gigantisch veel omzet misloop.
En zeker als ik zou ontdekken dat het met het aanpassen van een afbeelding en knopje opgelost zou zijn geweest.

Wat was de case?

Kijk eens naar beide voorbeelden.

Welk design spreekt je het meest aan?

Persoonlijk vind ik de bovenste variant mooier. Zelf had ik de social mediaknoppen verwijderd en een andere kop gekozen, maar toch.

Je voelt hem aankomen, het tweede design werkt beter.

Je moet er toch niet aan denken dat je al maanden of jaren stilstaat met je website, omdat je het design zo mooi vindt, terwijl iets anders zo veel beter werkt.

Het is goed om te werken aan de marketing van je website. Er meer bezoekers naartoe te sturen, maar…

Uiteindelijk gaat het niet om je bezoekers, maar om je klanten.

Wil je meer succes met je website, laat je website dan met je meegroeien.

Laat jouw website (en design) met je meegroeien

Het laten veranderen of aanpassen van je website moet een luxe beslissing zijn, geen verplichting.

Tegenwoordig hoef je niet meer vast te zitten aan een dure webdesigner, een technische website of een standaard thema.

Je hebt in de voorbeelden gezien dat het veranderen van een beetje design een verdubbeling van je omzet kan betekenen.

Zou het daarom niet veel handiger zijn als jij zelf de regie had? Dat je zonder te wachten, uren te stoeien of honderden tot duizenden euro’s kwijt te zijn gemakkelijk je website aanpast?

Gelukkig kan dat allemaal.

Hoe?

Met Webnemer.

Laat nu je website maken en profiteer van de kracht van Webnemer. Of ontdek hoe je zelf je eigen website maakt.

Website-maken-Webnemer-Voorbeeld

 

Met dank aan VWO.com

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter