Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Artikel schrijven | Uitleg & Tips

De kunst van het schrijven van een artikel: Leer hoe je een pakkende intro maakt, je inhoud structureert en je boodschap effectief overbrengt.

Wat moet er allemaal in een artikel?

Er zijn geen harde eisen waar een goed artikel aan moet voldoen. Het is vooral belangrijk dat het verhaal helder is en je de lezer meeneemt van begin tot het einde.

Maar…

Goede artikelen bestaan vaak wel uit de volgende elementen.

Een pakkende titel

De titel is misschien wel het belangrijkste van je artikel. Het ligt er natuurlijk aan waar je een artikel voor schrijft, maar in de meeste gevallen bepaalt de titel of je artikel überhaupt gelezen gaat worden.

Een interessante inleiding

Zie de inleiding als de trailer van een film. Je maakt de lezer enthousiast om het complete artikel te lezen en bouwt voor het eerst de spanning op.

Tekst, verdeeld in paragrafen en koppen

Een goed artikel gebruikt een duidelijke structuur en is opgedeeld in paragrafen en hoofdstukken.

Dit maakt het artikel leesbaarder en gemakkelijker te volgen.

Een conclusie

In de conclusie vat je alles kort samen. Je schrijft hier niets nieuws, maar je sluit af door terug te koppelen naar het begin en de inhoud van het artikel.

Ondersteunende media

Artikelen gaan vaak vergezeld met foto’s, afbeeldingen of infographics. Dit maakt het artikel spannender en gemakkelijker te begrijpen.

Citaten en bronnen

Als je in je artikel gegevens of citaten uit andere bronnen gebruikt, moeten deze altijd worden vermeld. Dit is niet alleen een kwestie van goede journalistieke praktijk, maar ook van rechtszekerheid.

Waar moet je op letten?

Bij het schrijven van een artikel zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden.

De boodschap

Wees duidelijk over wat je met het artikel wilt bereiken. Welke boodschap wil je overbrengen? Waarom schrijf je überhaupt het artikel?

Taalniveau

Wie is je doelgroep? Schrijf voor hen en gebruik taal die ze zullen begrijpen. Er zijn verschillende taalniveau waar je rekening mee kunt houden.

Taalniveau A1

Schrijf jij een artikel op taalniveau A1 dan gebruik je korte zinnen en alleen eenvoudige woorden die iedereen, zelfs met weinig kennis van de taal, begrijpt.

Taalniveau A2

Heb je taalniveau A2, dan heb je al wat meer kennis van de taal. Je begrijpt korte, eenvoudige zinnen die gaan over alledaagse zaken, zoals boodschappen, werk of familie.

Taalniveau B1 (meest voorkomend)

In Nederland is B1 het typische taalniveau. Als je taalniveau B1 hebt bereikt, kun je teksten begrijpen waarin vooral woorden en zinnen worden gebruikt die je gewend bent te horen. Dit zijn voorbeelden van dingen die je op je werk of op school kunt tegenkomen. Je kunt ook je eigen standpunt verwoorden en bekende problemen en thema’s omschrijven op een manier die logisch is voor anderen.

Taalniveau B2

De lezer is vaak al bekend met het onderwerp en begrijpt de fundamentele ideeën achter moeilijke teksten, evenals hun structuur en zinsbouw.

Taalniveau C1

Als je voor spreken en schrijven op C1-niveau zit, betekent dat dat je lange en ingewikkelde teksten kunt begrijpen, kunt volgen, zelfs als de verbanden onduidelijk zijn, en literaire werken kunt interpreteren. Je kunt je ook gemakkelijk uitdrukken over verschillende onderwerpen, in zowel professionele als sociale settingen.

Taalniveau C2

Als je taalniveau C2 onder de knie hebt, zul je alle teksten kunnen begrijpen – hoe moeilijk ze ook geschreven zijn. Zelfs als de tekst vol staat met vakjargon of beeldspraak, zal dat geen probleem voor je zijn. Je kunt je nauwkeurig en zonder onderbreking spontaan uitdrukken over zelfs moeilijke onderwerpen of in moeilijke situaties. Niet alleen zul je elke tekst die je voorgeschoteld krijgt gemakkelijk kunnen begrijpen, maar ook deelnemen aan complexe gesprekken zal geen uitdaging blijken te zijn.

Structuur

Zorg dat het artikel goed gestructureerd is. Een goede structuur maakt het artikel leesbaarder en gemakkelijker te volgen.

Een goede lay-out

De opmaak van een artikel is net zo belangrijk als de inhoud. Een goede lay-out maakt het artikel leesbaarder en gemakkelijker te volgen. Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen:

  • Gebruik korte zinnen
  • Gebruik koppen en subkoppen
  • Gebruik witregels waar mogelijk
  • Gebruik opsommingstekens
  • Gebruik afbeeldingen, infographics of video’s
  • Houd de doelgroep in gedachten bij alles wat je doet

Hoe begin je aan een artikel?

De beste manier om een artikel te beginnen is door het onderwerp te introduceren. Je kunt dit op een aantal manieren doen, zoals door een vraag te stellen, een uitspraak te doen of een citaat te gebruiken.

Bedenk wat je met het artikel wilt bereiken en wie je doelgroep is. Dit zal je helpen beslissen welke aanpak je moet kiezen.

Als je niet zeker weet hoe je moet beginnen, probeer dan eerst de hoofdtekst van het artikel te schrijven. Als je dat gedaan hebt, kun je teruggaan en de inleiding schrijven.

Een sterk artikel schrijven in 9 stappen

Nu je weet wat er komt kijken bij het schrijven van een sterk artikel, is het tijd om alles samen te voegen en er zelf een te schrijven. We nemen het stap voor stap door.

1 | Kies een onderwerp

De eerste stap is het kiezen van een onderwerp. Kies het liefste voor een onderwerp waar je zelf al veel vanaf weet. Dit maakt het daadwerkelijk schrijven van het artikel een stuk makkelijker.

2 | Doe je onderzoek

Als je eenmaal een onderwerp hebt gekozen, is het tijd om onderzoek te doen. Doe onderzoek naar beschikbare informatie, cijfers, opvattingen en je doelgroep.

3 | Bepaal je hook

Heb je het over copywriting dan is het bepalen van je hook een van de belangrijkste stappen. Je moet een manier vinden om je artikel te laten opvallen tussen de rest.

Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een interessant verhaal te gebruiken of door een vraag te stellen. Belangrijk hierbij is vooral dat je de aandacht van de toekomstige lezer weet te trekken.

4 | Ga los

Als je alle informatie hebt verzameld en je haakje hebt bepaald, is het tijd om een concept van je artikel te schrijven. Schrijf alles op wat in je opkomt, zonder je al te veel zorgen te maken over grammatica of stijl.

Zet eerst al je gedachten op papier.

5 | Bepaal de opbouw

Nu je een eerste opzet hebt, is het tijd om na te denken over de structuur van je artikel. Hoe ga je de informatie verdelen? In welke volgorde?

Je kunt dit doen door koppen en subkoppen te gebruiken. Dit zal je ook helpen om te bepalen welke delen van het artikel het belangrijkst zijn.

6 | Vul de gaten in

Als je de structuur van je artikel hebt bepaald, is het tijd om het hele artikel te schrijven. Doe dit in een ruk. Stop niet met schrijven. Doe dit per kop of onderdeel van het artikel. Volg hierbij de opbouw die je in de vorige stap hebt bepaald.

7 | Lees

Lees voor het eerst het complete artikel door. Is het helder wat je bedoelt met je tekst, kun je aanvullende tips geven, afbeeldingen gebruiken of wat kun jij nog toevoegen om je artikel sterk te maken?

8 | Gebruik een vleugje hollywood

Je artikel is nu compleet. Maar er is nog één ding dat je kunt doen om het nog beter te maken: een vleugje Hollywood toevoegen.

Wat bedoelen we daarmee?

Een vleugje Hollywood betekent het toevoegen van een element van spanning of drama. Dat kan op verschillende manieren, zoals eindigen met een cliffhanger of het stellen van een retorische vraag.

Zorg dat je jouw artikel begint met een spannende inleiding (de trailer), gebruik in het midden verschillende cliff hangers om de spanning vast te houden en sluit af met een knaller.

9 | Zet de puntje op de i

Toen ik mijn eerste artikel schreef, heb ik hem daarna direct geplaatst. Hij was immers af.

Maar…

Een goed artikel heeft tijd nodig. Zorg dat je het meest tijd stopt in het verbeteren van je artikelen.

In mijn ogen kun je het beste vandaag een artikel schrijven. Gewoon in een ruk, maar wel volgens de stappen zoals hierboven staan omschreven.

Vervolgens laat je het artikel rusten. Zie het als die lekker soep van oma, hoe langer die pruttelt, hoe lekkerder die wordt.

Jouw geschreven artikel controleren

Als je klaar bent met het schrijven van het artikel, is het belangrijk het volgende te controleren:

  • Is de boodschap duidelijk?
  • Is het taalniveau geschikt voor de doelgroep?
  • Is de structuur duidelijk?
  • Zijn de bronnen correct geciteerd?
  • Zijn er spelfouten of grammaticale fouten?

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.