Internet Marketing Gemak Logo

Overtuigende tekst

Hoe schrijf je een overtuigende tekst? Wat maakt een tekst overtuigend en via welke technieken breng je iedere lezer in beweging?

Afbeelding van een vrouw met laptop

Complete uitleg

cATEGORIE:

Copywriting > Overtuigende tekst

Wat is een overtuigende tekst?

Een overtuigende tekst is een tekst die bezoekers in actie weet te brengen. Een tekst die inspeelt op emoties, werkt met een goede opbouw en structuur en waarbij er over ieder woord is nagedacht.

Hoe herken je een overtuigende tekst?

Een overtuigende tekst herken je aan de opbouw en structuur. Ieder woord is bewust gekozen en lezer worden via slimme overtuigingstechnieken steeds dieper in de tekst gezogen.

SEO-teksten-schrijven-als-een-pro

Stop met al die teleurstellingen

Download het handboek SEO-teksten schrijven als een ware PRO en stop met het verliezen van je concurrenten. Stop met trail-and-error en het toepassen van de verkeerde technieken.

Een overtuigende tekst schrijven in 9 stappen

Heldere, wervende, pakkende en overtuigende teksten schrijven is lastig. Hoe zet je elk woord op exact de juiste plek, welke woorden gebruik je dan precies en hoe zorg je ervoor dat je niet die fout maakt die veel ondernemers maken?

Stap 1 – Ontdek de “echte” betekenis van woorden

Voor een overtuigende tekst is het belangrijk dat je nadenkt over jouw woordkeuze en zinsopbouw. Hoewel je met twee verschillende zinnen hetzelfde kan bedoelen, zal de uitkomst compleet verschillen.

Een klein verschil in het gebruik van woorden kan aan het eind bepalen of je de ander WEL of NIET hebt overtuigd.

Bekijk de video en je ontdek:

Stap 2 – Ontdek de kracht van framing

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

Framing wordt vaak gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril. Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.

Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.

Is het glas halfvol…

Of is het glas halfleeg?

Stap 3 – Maak je Wireframe

Als je jezelf het alleen al gunt om een klein beetje van je tijd te reserveren voor deze stap beloof ik je dat je voortaan gemakkelijker een overtuigende tekst schrijft. 

Deze stap zal niet alleen jou helpen, maar ook de lezers van de tekst.

Op het internet zijn we vluchtig, ongeduldig en minder gefocust. Dit betekent dat jij als schrijver minder tijd en mogelijkheid hebt om je bezoeker te overtuigen.

Het vluchtig en ongeduldig lezen zijn we inmiddels zo gewend dat onze hersenen zelfs beginnen te veranderen. 

Neurowetenschapper Maryanna Wolf, die het onderwerp al behandelde in haar boek Proust and the Squid, is erg pessimistisch over de gevolgen van digitaal lezen.

Door het internet leest de mens niet meer van pagina naar pagina, maar springerig.

Wil jij hier op inspelen met je tekst, maak dan eerst een wireframe.

Hoe het werkt?

Pak het onderwerp waar jij over wilt schrijven. Schrijf eerst je doel op en bepaal vervolgens de inhoud.

Welke onderwerpen snijdt je aan, welke tips geef je en hoe zorg je er uiteindelijk voor dat je jouw lezers omzet tot actie?

Gebruik deze stap om als het waren de structuur van je tekst te bepalen. Dit helpt niet alleen bij het behalen van je doel, maar ook bij het schrijven.

Door van tevoren de inhoud en de structuur te bepalen zul je ervaren dat je wel 2 tot wel 4 × zo snel klaar bent.

Stap 4 – Schrijf korte paragrafen

In stap 3 heb je het wireframe voor je tekst bepaalt. Nu schrijf je, vanuit het wireframe de eerste paragrafen op.

Gebruik makkelijke zinnen. Voorkom onnodig vakjargon en denk na over je woordkeuze. Maak je tekst zo behapbaar mogelijk.

Gebruik voldoende witregels en bulletpoints en maak je tekst aantrekkelijk voor het oog. Hoe makkelijker het oogt, hoe sneller het gelezen wordt.

Stap 5 – Geef je paragrafen de juiste koppen

Koppen boven en in de tekst moeten aantrekkelijk zijn én de inhoud van het verhaal dekken.

 Als iemand een tekst scant, kan hij of zij zo vlug beoordelen of de informatie relevant is. Is dit het geval, dan kan de lezer de tekst nauwkeuriger gaan lezen. Goede koppen zijn aandachtstrekkers, maar moeten wel overeenkomen met de inhoud van de tekst.

Stap 6 – Pas je taalgebruik aan

Taalgebruik is een belangrijk onderdeel van je tekst. Voor wie is de tekst bedoeld?

Zorg ervoor dat je de lezer op de juiste manier aanspreekt. Vermijd vakjargon en ingewikkelde woorden als je doelgroep niet op de hoogte is van alle ins en outs.

Voor iedere tekst geldt sowieso: houd het eenvoudig en duidelijk.

Niemand zit te wachten op ellenlange zinnen, moeilijke woorden of prachtige epistels als je op zoek bent naar praktische informatie.

Schrijf actief en vermijd passieve zinnen met woorden als ‘worden’ en ‘zullen’. Houd je doel continu voor ogen.

Stap 7 | Maak het verhaal

Goede verhalen weten iedereen vanaf kleins af aan al te boeien. Denk aan de vele sprookjes en voorleesboeken.

En zelfs als het verhaal ons niet boeit, blijven we nieuwsgierig naar de afloop. Want wees eens eerlijk, wat was voor jou de laatste SLECHTE film die je toch maar afgekeken hebt?

Het is een stuk gemakkelijk om je lezer te overtuigen wanneer je jouw tekst in verhaalvorm presenteert.

In eerdere stappen heb je het doel, de structuur en inhoud bepaalt. In stap 5 maak je hier een logisch verhaal van.

Hoe je dit slim doet?

Gebruik de volgende opbouw en copywritingtechnieken:

De intro

De intro is het belangrijkste van een overtuigende tekst. Aan de hand van de intro moet jij de lezer als eerst overtuigen om de tekst überhaupt te lezen.

Jouw intro verdient dan ook de meeste aandacht.

Zorg dat je de lezer prikkelt. Sluit aan bij hun intentie en maak je beloftes.

Prikkel hun nieuwsgierigheid en “haal ze over” om de complete tekst te lezen.

Het midden

In het midden haken je lezers af. De spanningsboog is nu eenmaal niet zo hoog en aan jou de schone taak om in je tekst de aandacht vast te houden.

Dit kun je doen door talloze copywriting technieken te gebruiken, waar ik je alles over vertel in de gids: Copywriting.

Maar ik zal je er alvast eentje geven

De informatiebrug

De informatie brug is een van de makkelijkste copywriting technieken die je continu en overal kunt gebruiken.

De informatie brug speelt in op onze nieuwsgierigheid en houdt je lezers betrokken.

Bijvoorbeeld:

Ik snap dat het schrijven van een overtuigende tekst lastig is, maar later ontdek je hoe….

Nu kost het enorm veel tijd, maar gelukkig heb ik een methode die sneller is, waar ik je later meer over vertel…

Het einde

Gefeliciteerd. Als je lezer het einde van je tekst heeft bereikt, heb jij wel een schouderklopje verdient.

Je hebt de lezer zover gekregen de complete tekst te lezen.

Maar wat nu?                       

Wat was het doel van je tekst?

Zorg dat je in je tekst de spanning blijft opbouwen. Je schrijft de tekst om de lezer te overtuigen. Houd dit doel continu voor ogen.

Zorg dat je te tekst afsluiten met de gewenste actie. Zorg dat het voor de lezer helder is wat je van ze verwacht.

Stap 8 | Test je overtuigende tekst

Als je jouw overtuigende tekst hebt geschreven dan ben je klaar om deze in de praktijk te toetsen. Je weet pas of je een overtuigende tekst hebt geschreven als je dit test.

Schrijf op wat je van de tekst verwacht.

Plaats je de tekst online dan kun je via een A/B test verschillende varianten gebruiken. Je kunt dan testen welke variant van je tekst het beste werkt.

Via conversie optimalisatie kun je dan stapje voor stapje je tekst verbeteren.

Gebruik je tekst offline, gebruik dan eerst een kleine testgroep. Stuur hen de tekst, beoordeel het resultaat en kijk of je nog aanpassingen moet maken.

Heb je een tekst geschreven en twijfel je of het nog beter kan, geef ons gerust een belletje, dan kijken we met je mee.

SEO-teksten-schrijven-als-een-pro

Stop met al die teleurstellingen

Download het handboek SEO-teksten schrijven als een ware PRO en stop met het verliezen van je concurrenten. Stop met trail-and-error en het toepassen van de verkeerde technieken.