Internet Marketing Gemak Logo

Webteksten

Hoe kun je schrijven voor meer klanten en direct hoger scoren in Google? Ontdek de 3 stappen voor ijzersterke webteksten.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Copywriting > Webteksten

Wat zijn webteksten?

Webteksten zijn de teksten die je op je website gebruikt. Webteksten dienen geschreven te zijn voor klanten en tegelijkertijd rekening te houden met de nieuwste SEO eisen van Google.

Webteksten vs. SEO-teksten

Geef het beestje een naam. Maar in principe richt jij je met je webteksten voornamelijk op de conversie. Je wilt je bezoekers overtuig om “iets” te doen. Dit kan het kopen van je producten of bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte zijn.

Hoewel je met je SEO teksten ook graag conversies wilt bereiken ligt het doel bij SEO teksten vooral om het generen van extra bezoekers naar je website.

Hoe schrijf je waardevolle webteksten, ook als je geen tekstschrijver bent

Ieder zijn vak. Zo mag je van een tekstschrijver verwachten dat het goede webteksten kan schrijven.

Maar.

Dit betekent niet dat je het niet kunt.

In mijn ogen is iedereen in staat sterke webteksten te schrijven, mits je de juiste stappen kent.

Hoe schrijf je waardevolle webteksten, ook als je geen tekstschrijver bent

Voor sterke webteksten dien je eerst afscheid te nemen van het volgende:

Wil je op een andere manier jouw webteksten schrijven. Je teksten niet meer vol hoeven te proppen met zoekwoorden en ontdekken wat wel werkt?

Zet de volgende stappen

SEO-teksten-schrijven-als-een-pro

Stop met al die teleurstellingen

Download het handboek SEO-teksten schrijven als een ware PRO en stop met het verliezen van je concurrenten. Stop met trail-and-error en het toepassen van de verkeerde technieken.

Stap 1

Achterhaal de intentie

Het belangrijkste voor een webtekst is de relevantie. Iemand leest jouw tekst met een bepaalde intentie. Aan jou de schone taak om relevant te zien.

Met welke intentie leest de lezer? Naar welk antwoord is die op zoek? Welke informatie wil hij of zij vinden en…

Hoe moet jouw webtekst zijn geschreven en ingericht om te voldoen aan de eisen van de bezoeker?

Het bepalen van de IR-factor van jouw webteksten is een belangrijk proces en Google zal hier steeds beter in worden.

Aan de hand van de IR-factor bepaalt Google of jouw tekst aansluit bij de intentie/ behoefte van de (be)zoeker.

Merkt Google dat jij precies datgene aanbiedt dat een zoeker zoekt, dan zal Google je hiervoor belonen.

Maar niet alleen Google zal je belonen.

Ook je bezoeker zal je dankbaar zijn als jouw webteksten aansluiten bij hun behoefte.

Achter de intentie van de zoeker komen kun je gemakkelijk doen door de top 10 in Google te bezoeken. Kijk op iedere website (die nu hoog in Google scoort) met welke invalshoek zij de tekst hebben ingestoken.

Grote kans dat dit de invalshoek is die aansluit bij de intentie van de zoekers. Google test dit namelijk. Dit testen heeft alles met de Dwell Time te maken.

Aan de hand van de Dwell Time kan Google beoordelen hoe relevant een pagina voor een zoeker is. Hoe relevanter de pagina, hoe langer de Dwell Time.

Stap 2

Geef je webtekst de juiste structuur

Aan het aanbrengen van structuur is het is belangrijkste onderdeel voor het schrijven van sterke webteksten.

Voor het creeëren van de juiste structuur kun je ons TTT framework gebruiken.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

Een sterke inleiding

Door de inleiding te lezen, weet jij waar een tekst over gaat.

Niets nieuws.

Maar hoeveel tijd besteed jij aan de inleiding?

Ik kan je beloven dat de inleiding bepaalt of iemand WEL of NIET jouw webtekst leest.

Hoe creëer je een pakkende inleiding?

Zorg dat elke inleiding de volgende onderdelen bevat:

Preview

Geef een soort van trailer voor je webtekst. Maak het spannend. Vertel de lezer wat het allemaal gaat ontdekken of leren door jouw tekst te lezen.

Bijvoorbeeld:

In dit artikel ontdek je…

Ik onthul je in dit artikel….

Bewijs

Heb je in je preview een belofte gemaakt, bewijs dit dan met harde cijfers.

Bijvoorbeeld:

Dit is dezelfde methode die ik hebt gebruikt om 13.432 extra bezoekers per maand te krijgen

Inhoud

Ben je sterk begonnen, heb je de nieuwsgierigheid geprikkeld en het bewijs geleverd, besteed dan aandacht aan de inhoud.

Bijvoorbeeld:

Lees snel verder en ontdek alles over….

Call 2 Action

Je hebt mensen geprikkeld, nu moet je de lezer overtuigen de rest van je webtekst te lezen. Dit doe je door een Call 2 Action te gebruiken.

Bijvoorbeeld:

Klaar voor de beste methode om ijzersterke webteksten te schrijven, lees snel verder.

Heb je alle onderdelen in je inleiding verwerkt?

Zorg dan dat je aandacht besteedt aan het middenstuk.

Een spannend middenstuk

Ken je dat gevoel dat je een slechte film aan het kijken bent, maar stiekem blijft kijken omdat je benieuwd bent hoe het verhaal afloopt?

Bekijk een willekeurige film en het zal je opvallen dat er midden in de film een plottwist of een ander verrassend element te zien is.

De hoofdrolspeler wordt ziek, er komt een extra personage bij of diegene die dood leek, is plots weer springlevend.

Dit soort elementen zorgt voor een nieuwe opbouw. Een opbouw naar het einde.

Zorg dat je in elke tekst een middenstuk hebt.

Hoe zorg je voor een sterk middenstuk in jouw webtekst?

Gebruik nieuwsgierig makende zinnen. Zorg dat je iets vertelt en tegelijkertijd een deel van de informatie achterwege laat.

Volgens George Loewenstein, de psycholoog die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar wat de mens nu écht nieuwsgierig maakt, is nieuwsgierigheid maar één ding.

Nieuwsgierigheid is het gat tussen wat we weten en wat we wíllen weten.

Hoe speel je daar op in?

Gebruik zinnen als bijvoorbeeld:

Heb je een pakkende inleiding en een verrassend middenstuk?

Dan is het tijd voor een knallend einde.

Een knallend einde

Elke webtekst heeft een doel. Zorg dat je voor dat je het artikel schrijft, je je doel helder voor ogen hebt.

Wat wil je dat elke lezer doet?

Inschrijven op je nieuwsbrief, doorklikken naar een andere pagina, je product kopen?

Welk doel je ook voor ogen hebt, zonder een geslaagd resultaat heeft je webtekst geen waarde.

Een knallend einde krijg je wanneer je jouw lezer al hebt voorbereid. Denk aan de behoefte, bereid ze voor en gebruik actieve taal.

Hoe creëer je een knallend einde voor je webtekst?

Er is geen gouden formule voor het maken van een knallend einde. Wel het is een onderdeel dat naast je inleiding en middenstuk, het meeste aandacht verdient.

Verdiep je in jouw bezoeker en bepaal welke stap zij moeten zetten om verder in jouw sales funnel te komen.

Sluit je artikel af met een duidelijke actie:

Heb je jouw webtekst geschreven? Laten we dan eens stil staan bij enkele slimme optimalisatietechnieken.

SEO-teksten-schrijven-als-een-pro

Stop met al die teleurstellingen

Download het handboek SEO-teksten schrijven als een ware PRO en stop met het verliezen van je concurrenten. Stop met trail-and-error en het toepassen van de verkeerde technieken.

Stap 3

Optimaliseer je webtekst voor Google

Voor het optimaliseren van je webtekst voor Google gebruik je alle technieken uit de on-page SEO. Zorg dat je start met een zoekwoorden onderzoek en plaats vervolgens de belangrijkste elementen in ieder geval op de volgende plekken:

Heb je jouw webtekst online geplaatst, promoot deze dan op social media en zorg dat je nieuwe interne links plaatst.

Via de interne links stuur je via andere pagina’s je bezoekers naar je nieuwe webtekst en speel je waarde van de ene pagina naar de andere.

Dit doorspelen van de waarde helpt je bij het bovenaan komen in Google.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...

Yes! Jij krijgt het handboek. Waar kunnen we het naar toesturen?

Waar kunnen alle updates naar toe?

Weet je het zeker!?

Je vergeet je gratis download…

Waar mag de masterclass naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het stappenplan naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar kan het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?

Waar mag het handboek naar toe?